handdator

Visa fullständig version : Tekniknördar??



Olle Å
2014-08-25, 09:05
Måste väl erkänna att jag inte klarar av all denna teknik som vi överhopas med hela tiden.
Man kan ju undra vart vi är på väg. Det är ju konstaterat att våra barn blir mycket sämre rustade fysiskt och får lättare fysiska men av att inte röra på sig. Allt stillasittande framför datorer o dyl.
Då kommer en fundering angående dagens hojar och bilar. Behövs verkligen all denna elektronik eller är den till för att säljarna vill visa det värsta? Köparen går i många fall på det utan att verkligen ha behov av eller kunna utnyttja alla grejer som finns.
Det som kommit till de senast åren är ju ABS, som ju verkar vara i mitt tycke det bästa som hänt.
Visst kanske det kan vara kul att tala om alla tekniska finesser som finns på hojen, men hur många gånger utnyttjas det hela?
Tror att hojen blivit en hel del dyrare i inköp för att inte tala om hur besvärligt det blir om någon komponent krånglar. Tänk bara på hur du gör om nyckeln försvinner med styrlåset i !!:D:rolleyes::D
Kanske jag är i mångas tycke gammalmodig, men det var faktiskt enklare förr.:):)
Klanka inte ner på oss äldre för utan oss hade ni inte funnits till.:beer::beer:

Ove
2014-08-25, 09:41
Klanka inte ner på oss äldre för utan oss hade ni inte funnits till.:beer:

:D Så sant Farsan!! :D

:cool: Håller med om att det enkla är roligast. En motor och ett par hjul, ev. tre, och lite sammanhållande grejer räcker. GPS för att hitta hem kan vara bra för den som har liten tank. Effekt så det räcker är högst individuellt - för mycket blir lätt en belastning så jag sitter i 650-träsket och trivs bra där.

Billigt gör att man kan ha kul istället för att putsa och tänka på andrahandsvärde. Eftersom en hoj som gått - säg 3000 mil - har gått så långt i folks ögon att den är skrotfärdig så kan man köpa knappt inkörda hojar för väldigt liten peng. :rolleyes:

räven
2014-08-25, 09:46
Personligen har jag valt å sållat bland tillbehör. Tec. hjälpmedel som kan rädda å hjälpa, typ ABS. GPS gör en bara förvirrad. Att trycka på en knapp när man vill ändra fjädring tycks bekvämt mot att krypa omkring med haknycklar. Allt förutsätter att det funkar.

erikn
2014-08-25, 12:34
Nästa steg efter ABS är ju det nya MSC. Ni som är med i SMC hade tillgång till en artikel i något nummer från 2013 där man varit hos Bosch i Tyskland och testat det på en KTM. KTM har det på någon adventure modell i 2014 samt att man kan uppdatera 2013 års modell till det.

Med det systemet kan man dra fullt i bromsen även när man ligger med max nedlägg till fotpinnen utan att gå omkull pga bromsningen. Men som någon skriver ovan, allt förutsätter att det funkar. Enkel teknik = enkel reparation.

Nina
2014-08-25, 13:25
Jo. Det var enklare förr. :)

Fast, min Scrambler är enkel. Enkel att byta bromsar på, enkel att peta på i det stora hela. De har verkligen haft brukaren i tanke, det ska vara lätt att greja med sin mc och det är den. Det finns hopp än. :)

Nina
2014-08-25, 13:29
I dag kom jag till Mediamarkt, skulle byta ut en felaktig färgpatron. Framför mig står ett äldre par och reklamerar sin nyligen inköpta PC med Windows 8 i. De kunde inte öppna sina Word-dokument de haft i förra datorn. Säljaren tänkte väl inte på det och inte jag heller förrän senare att de kanske inte köpt nåt Office-paket till datorn. Inte lätt att vara gammal och ska ha ny dator, med modern teknik och försöka hänga med tiden på samma gång. ;)

Jan-Olov
2014-08-25, 19:00
Är det inte så att det är enkelt att plocka på massa finesser när ändå styrdatorn är där, och den måste vara där med en motor som har insprutning.

jrutgers
2014-08-25, 21:36
Är det inte så att det är enkelt att plocka på massa finesser när ändå styrdatorn är där, och den måste vara där med en motor som har insprutning.


Precis så är det, och det är en kapprustning att komma med nya finesser..och göra det först.
Men självklart så skapar ju tillverkarna våra behov, och IOM att det är just så enkelt att addera funktionalitet kan man "lika gärna" lägga till något som man sedan kan sälja på någon som tycker det verkar kanon.

På bilsidan är det dock en viss skillnad. Tex BMW har installerat extra säljare s.k genius som är pålästa på all "mjukvaruteknik" i bilarna, eftersom säljaren inte kan ta in och sälja alla funktioner som nu finns i bilarna

MARCUS JOHANSSON
2014-08-25, 22:13
Dä ä e utveckling sô inveckla, sô dä går aldri mer å veckle ut ´a !

TheCrow
2014-08-25, 23:40
Det beror lite på. Jag gillar teknik som ABS eller traction-control, eller insprutning. Det första pga säkerheten och det andra av miljöskäl. Att ha en uppsjö olika modes och inställbara dämpare elektroniskt klarar jag mig utan. Skulle aldrig orka hålla på och ändra och ha mig ändå.

räven
2014-08-26, 10:13
Förr hoppade jag sällan av med haknycklar å ändrade fjädring. Med knapptryckningar annpassar jag numer fjädringen alltid till rådande förhållande. Har även offroadlägen. Lätt som en plätt.

Kapten Miki
2014-08-26, 11:26
Personligen tycker jag att en hoj med fler elektroniska styrenheter än hyllorna med chipspåsarar på ICA kvantum är en redig felkonstruktion och i grunden en högst osund cykel. Jag blir nästan förbannad när man levererar moderna ”offroadare” som väger in som en mindre afrikansk elefant och går bananas utan traction control på alla andra underlag än asfaltsbeläggning. Men det är jag det. Smaken är ju som röven, synnerligen delad. Mångfalden berikar säkert. Och jag är medveten om att jag snart är lika satt på utdöende som en dinosaurie.Elektronikmupparna kommer ta hem det här slaget. Också. Tyvärr. Och nya hojar kommer allt mer avlägsna sig från gamla tiders fullt begripliga konstruktioner, för alla utom de med en aldrig sviktande kärlek till algoritmer och kodböcker. Nå, framtidens ”klassiker” kommer inte vara värda mer än kretskortet i en gammal Atari, då mjukvaran kräver ständig uppdatering. Har man inte brytt sig förr så är det kanske hög tid nu att verkligen slå vakt om de gamla, äkta klassikerna, med andra ord. Innan allt hamnar på livets stora tjock-tv-kyrkogård, alltså...

*suck*

engström67
2014-08-27, 15:46
Har du provkört lätta och brutala Ktm 1190 Adventure? Full av kul elektronik.:)

erikn
2014-08-27, 17:09
Den har MSC.

engström67
2014-08-27, 20:16
Den har MSC.

Sjuk hoj:)Måste bara ha en så fort 2015 finns.Kommer ju en 1290mä.Blir nog en sådan:).Längtar.

Intruder
2014-08-27, 23:08
Håller med Kapten ;-)
Idag stannar allt pga något löjligt el fel ;-(
Tror faktiskt att folk blir dummar o dummare

Olle Å
2014-08-28, 09:09
Håller med Kapten ;-)
Idag stannar allt pga något löjligt el fel ;-(
Tror faktiskt att folk blir dummar o dummare
En stor orsak är väl att man gärna vill ha något finare eller "bättre " än kompisarna har. Själv har jag en gammal mobil utan pekskärm som funkar ypperligt och pallar för att bli tappad i betonggolvet och som håller laddningen nästan en vecka. Mina barn och deras kompisar har moderna mobiler som går sönder stup i ett.
OT, men behöver verkligen vi ha all denna elektronik i våra hojar?? För den som har tummen mitt i handen kanske, som då bara RINGER TILL VERKSTADEN. Och sedan bara betalar. Vi som gärna vill skruva lite och spara en del pengar kan ju inte det, för då funkar ju inte hojen. Kan en mekaniker i dag reparera, ("ursäkta tekniker" ) en nyare hoj utan att ha tillgång till en dator??:confused::evil::confused:

Nina
2014-08-28, 09:36
Kan en mekaniker i dag reparera, ("ursäkta tekniker" ) en nyare hoj utan att ha tillgång till en dator??:confused::evil::confused:

Svar: nej.

OT: min hundkojenyckel är en liten databox. Den samlar in all möjlig info om bilen, felkoder, antal mil etc. Så när jag kommer med bilen för service stoppar de in nyckeln i nån liten box och får upp en massa info hur bilen mår och vad som ska göras. :rolleyes:

Den har en häftig egenskap: den smattrar som en rallybil i avgasrören vid pådrag. Detta har nya kunder som inte begriper tjusningen med en MINI klagat på så nu tar BMW bort detta vid servicarna. Jag får alltid, alltid säga till om att de ska under inga omständigheter och absolut INTE uppdatera nån jä... mjukvara i bilen, den SKA smattra som en rallybil, så det så. ;)

På hojsidan är det också databox och en mjukvara, som bl a styr bränsletillförseln och annat på hojen. Jag har bara EN (1) mc med modern teknik på, resten är såna som jag kan meka med själv (BSA -44 [6V plusjord], Husqvarna -68 [magnet] och Scramblern -06 [hederlig lättmekad teknik]).

:)

LowTech
2014-08-28, 11:07
En stor orsak är väl att man gärna vill ha något finare eller "bättre " än kompisarna har:
+1 på det, samma här

Har sysslat med telefoni av alla slag i decennier..från fast till xG..
Äger nu en liten mobil stötsäker, vattentät och köpt för 35:- på tradera, beggad.
En veckas batteritid..

engström67
2014-08-28, 22:02
En stor orsak är väl att man gärna vill ha något finare eller "bättre " än kompisarna har. Själv har jag en gammal mobil utan pekskärm som funkar ypperligt och pallar för att bli tappad i betonggolvet och som håller laddningen nästan en vecka. Mina barn och deras kompisar har moderna mobiler som går sönder stup i ett.
OT, men behöver verkligen vi ha all denna elektronik i våra hojar?? För den som har tummen mitt i handen kanske, som då bara RINGER TILL VERKSTADEN. Och sedan bara betalar. Vi som gärna vill skruva lite och spara en del pengar kan ju inte det, för då funkar ju inte hojen. Kan en mekaniker i dag reparera, ("ursäkta tekniker" ) en nyare hoj utan att ha tillgång till en dator??:confused::evil::confused:

Är man dum för man gillar modern teknik:rolleyes:.Tänk vad häftigt med en modern hoj som funkar överallt och med 150hk som du kan släppa loss fullt utan att den slår runt eller kasta in som en vilde i en kurva och slå på en tvärnit om nått skit är i vägen utan problem.ok dom med tummen mitt i handen brukar inte kunna så mycket som att köra heller och ska ju inte överskatta tekniken det gör dom ju när dom ligger i diket kors och tvärs med sina nya trottoarjeepar på väg till tex Sälen på vintrarna.Har aldrig haft nått fel på mina hojar,Brukar byta ut dom efter ett par år.Skulle jag köpa hoj för att ha finare eller bättre en kompisar?knappast.Skruva är ju jättekul naturligtvis,har ju massa gamla grejer att skruva med ändå.Spara massa pengar,,till vadå tills jag sitter på hemmet och ångrar att man inte hade kul för dom.Farsan är precis som dig,gammal mobil och vägrar acceptera moderna prylar.Det duger bra när han undrar om jag med min mobil kan söka efter det ena eller andra.:)Eller datorn som han ej begriper nått av pajjar,men ska ha ändå.Problemet är ju att han inte begriper hur det funkar och inte vill lära sig.Ps går och väntar på att nya Iphone 6 ska komma ut,spännande.:-)

Kapten Miki
2014-08-29, 14:28
Okej, alla må ju bli saliga av sin tro. Vad som är väsentligt är bara: Vilken utveckling vill vi se? Vad vill vi egentligen ha för hojar? Vill vi ha enkla och prisvärda hojar gjorda för att ha kul med, eller premiumlok i segmentet +125 loppor, nedlusade med elektronisk lull-lull? Jag tror på det första. Det var ju inte precis den innovatia tekniken som fick Kawas ER-6N att bli bästsäljare en följd av år i det här landet. Snarare att den kostade i runda slängar 15k mindre än alla andra mellanklassare vid den tiden. Kinamopparna säljer ju inte på kvalitet utan för att man får tre för en japan

Jag skulle helst se att tillverkarna ägnade några minuter åt att skrapa bort överskottsvikt än att bara rutinmässigt fylla på med mer järnskrot och elektronik för att hjälpligt kompensera redan överkorpulenta maskiner. Jag vägrar att tro att det inte skulle gå att få fram lättare, smidigare och behändigare hojar utan att smacka på med svindyrt kolfiber. Jag kan kanske inte påverka utvecklingen men jag kan ändå göra mina val. Jag tänker även fortsättningsvis välja bort det värsta elektronikmuppandet och hojar med instrumentering som mest påminner om ett sketet tv-spelkonsol, modell Månbas Alpha eller Star Trek XXXIV.14.

TheCrow
2014-08-29, 17:36
Håller med till viss del iaf. Utvecklingen går väl lite i den riktningen dessutom. Många mellanklassare att välja på numer i alla segment. Jag tycker dock att elektronik är befogat när den höjer säkerheten eller minskar miljöpåverkan.

/F

Olle Å
2014-08-29, 19:35
Visst kan väl elektroniken vara befogad om den höjer säkerheten. Men hur är det med utbildningen av förarna. Blir den sämre då de förväntas anamma elektroniken som säkerhetshöjande? I så fall borde väl uppkörningskostaderna kunna sänkas rejält. Eller kommer förarna tvingas genomgå ytterligare kostsam utbildning för att kunna hantera den ökade säkerheten??

TheCrow
2014-08-29, 23:23
Hur det blir i framtiden är ju svårt att säga. Just nu är det ingen skillnad bortsett från att slipper risken att bromsa omkull dig. Gör du fel blir du kuggad och ABS:en hindrar dig inte från att göra en OTB om du klantar dig.

/Freddo

LowTech
2014-08-29, 23:36
Visst kan väl elektroniken vara befogad om den höjer säkerheten. Men hur är det med utbildningen av förarna. Blir den sämre då de förväntas anamma elektroniken som säkerhetshöjande? I så fall borde väl uppkörningskostaderna kunna sänkas rejält. Eller kommer förarna tvingas genomgå ytterligare kostsam utbildning för att kunna hantera den ökade säkerheten??

Med all elektronik man vräker på blir det väl snart med mc som med bilar,, skrotning pga av odiagnostiserbara elfel...
Var idag nere på skroten och skulle ha ett par dörrar (hittade två i nyskick - med pris därefter..)
Stod mängder med skrotade fordon som knappast hade en repa på sig?
Talade med en fd ägare till en fin nyinlämnad Polo, kamremsras.. :eek:
Tycks inte behövas mkt innan domen blir - " till skrot"!

engström67
2014-08-30, 00:27
Okej, alla må ju bli saliga av sin tro. Vad som är väsentligt är bara: Vilken utveckling vill vi se? Vad vill vi egentligen ha för hojar? Vill vi ha enkla och prisvärda hojar gjorda för att ha kul med, eller premiumlok i segmentet +125 loppor, nedlusade med elektronisk lull-lull? Jag tror på det första. Det var ju inte precis den innovatia tekniken som fick Kawas ER-6N att bli bästsäljare en följd av år i det här landet. Snarare att den kostade i runda slängar 15k mindre än alla andra mellanklassare vid den tiden. Kinamopparna säljer ju inte på kvalitet utan för att man får tre för en japan

Jag skulle helst se att tillverkarna ägnade några minuter åt att skrapa bort överskottsvikt än att bara rutinmässigt fylla på med mer järnskrot och elektronik för att hjälpligt kompensera redan överkorpulenta maskiner. Jag vägrar att tro att det inte skulle gå att få fram lättare, smidigare och behändigare hojar utan att smacka på med svindyrt kolfiber. Jag kan kanske inte påverka utvecklingen men jag kan ändå göra mina val. Jag tänker även fortsättningsvis välja bort det värsta elektronikmuppandet och hojar med instrumentering som mest påminner om ett sketet tv-spelkonsol, modell Månbas Alpha eller Star Trek XXXIV.14.

Alla är ju olika:Er6 sålde bra för den är billig.Men jag vill inte ha nån sådan utan köper den jag helst vill ha.Visst kostar kanske 150000 med vad är det idag.Folk springer och köper dyra hus och bilar,då är 150000 småpengar.Sedan att hojarna får lite spännande elektronik är ju kul,huvudsaken den har en rejäl motor.:)Det jag tycker är lite lustigt med detta forum är att det ofta bjäbbas över moderna hojars elektronik och allt är för dyrt sedan åker 90 % gamla 80 talare.Visst finns väl många sådana som är kul men hur många är det som har kört något modernt och upplevt körglädjen.?

MARCUS JOHANSSON
2014-08-30, 08:02
Haft användning av ABSen på min hoj vid 2 tillfällen, ena var när en bil dök upp i hög hastighet i en skymd korsning inne i stan, och den andra gången var då MCn välte i garaget nu i somras, då drog FB av 1000 spänn på självrisken iom att den hade ABS..

Olle Å
2014-08-30, 08:06
Engström, kan du definiera körglädje på en fullutrustad nyare hoj jämfört med en kanske 15 år äldre hoj som också går klockrent.

engström67
2014-08-30, 09:42
Engström, kan du definiera körglädje på en fullutrustad nyare hoj jämfört med en kanske 15 år äldre hoj som också går klockrent.

Nja som jag skrev många äldre hojar är ju kul att köra och inget fel på dom.Men en ny har bättre fjädring,bromsar,prestanda det räcker för mig.:) Men givetsvis måste man ju vara intresserad av utvecklingen och det är jag.Men se på nya Ktm tex som har sådan avancerad teknik.Hur många liv skulle inte det rädda om alla hojar hade det.Allt går ju givetvis att slå av.Inga problem att köra utan allt,har man ju alltid gjort förr.Baksidan med all elekronik är väl att många överskattar tekniken och tror dom kan köra hur som helst.Man måste ju som vanligt tänka på vad man håller på med.Sedan om det skulle börja krångla.Är väl som med bilar med massa elektronik som blivit till åren,allt börjar jävlas.Så kan man och vill man så byter man hoj innan det börjar.:)

räven
2014-08-30, 09:57
2000 talets utveckling går snabbt.Tillvänjningen går också rysligt snabbt. Allt har man ingen nytta av. Det jag använder mycket är fjäderjustering (ESA). Om datorn på hojen tappar ett minne måste den in på verkstan å få det återställt. Så är det i det modärna hojlivet. Problemet blir väl när dessa hojar blir 20 år gamla ?

engström67
2014-08-30, 10:07
2000 talets utveckling går snabbt.Tillvänjningen går också rysligt snabbt. Allt har man ingen nytta av. Det jag använder mycket är fjäderjustering (ESA). Om datorn på hojen tappar ett minne måste den in på verkstan å få det återställt. Så är det i det modärna hojlivet. Problemet blir väl när dessa hojar blir 20 år gamla ?

Så är det.Och nya Gs adventure har ju om man kryssar i allt en otroligt massa elektronik,kul men synd att den kostar 50 lakan mer än konkurrenterna.:mad:

Intruder
2014-08-30, 10:25
Men är det inte så att folk blir dummare o inte orkar tänka själv !
Känns iallafall tekniken hindrar mig !
Men det är väl så om man är självgäende

engström67
2014-08-30, 10:30
Men är det inte så att folk blir dummare o inte orkar tänka själv !
Känns iallafall tekniken hindrar mig !
Men det är väl så om man är självgäende

Så är det.Klart man måste tänka själv annars är man illa ute.Är väl därför olyckor händer.

Olle Å
2014-08-30, 20:21
2000 talets utveckling går snabbt.Tillvänjningen går också rysligt snabbt. Allt har man ingen nytta av. Det jag använder mycket är fjäderjustering (ESA). Om datorn på hojen tappar ett minne måste den in på verkstan å få det återställt. Så är det i det modärna hojlivet. Problemet blir väl när dessa hojar blir 20 år gamla ?
Får verkligen hoppas ni hinner ha trevligt innan dess. Sänd sedan en tanke på dem som fick ta över problemen.
Kanske det blir så att när en modern hoj faller för ålderssträcket, så blir det som för folk............:mad::mad:

engström67
2014-08-30, 20:36
Får verkligen hoppas ni hinner ha trevligt innan dess. Sänd sedan en tanke på dem som fick ta över problemen.
Kanske det blir så att när en modern hoj faller för ålderssträcket, så blir det som för folk............:mad::mad:

Därför bra att köpa nytt och byta ut efter ett par år:)

Kapten Miki
2014-09-01, 11:25
Med all elektronik man vräker på blir det väl snart med mc som med bilar,, skrotning pga av odiagnostiserbara elfel...
Var idag nere på skroten och skulle ha ett par dörrar (hittade två i nyskick - med pris därefter..)
Stod mängder med skrotade fordon som knappast hade en repa på sig?
Talade med en fd ägare till en fin nyinlämnad Polo, kamremsras.. :eek:
Tycks inte behövas mkt innan domen blir - " till skrot"!



Ja, fast sannolikt blir det ju sju resor värre för mc:n. Små serier (åtminstone i jämförelse med bilar) ger höga produktionskostnader och låg vilja att lagerhålla reservdelar. Mjukvaran lär knappast heller produceras in-house utan legotillverkas av någon asiatisk underleverantör - med tokstram budget - till det för tillfället gynnsammaste priset.
Tillkommer att bilen trots allt har gott om utrymme att gömma undan och skydda mjukvaron från kyla, fukt och vägsalt och allt annat som raskt förvandlar elektronik till elektronikskrot. På mc:n lyser sådana gömställen med sin frånvaro. Den som någon gång kört Gotland Grand National kan ju berätta om sina uppleveser när man rengjort hojen efteråt. Tippar f ö att en modern elektronikdopad hoj inte kommer så värst mycket längre än till startlinjen på GGN….

engström67
2014-09-02, 07:57
Ja, fast sannolikt blir det ju sju resor värre för mc:n. Små serier (åtminstone i jämförelse med bilar) ger höga produktionskostnader och låg vilja att lagerhålla reservdelar. Mjukvaran lär knappast heller produceras in-house utan legotillverkas av någon asiatisk underleverantör - med tokstram budget - till det för tillfället gynnsammaste priset.
Tillkommer att bilen trots allt har gott om utrymme att gömma undan och skydda mjukvaron från kyla, fukt och vägsalt och allt annat som raskt förvandlar elektronik till elektronikskrot. På mc:n lyser sådana gömställen med sin frånvaro. Den som någon gång kört Gotland Grand National kan ju berätta om sina uppleveser när man rengjort hojen efteråt. Tippar f ö att en modern elektronikdopad hoj inte kommer så värst mycket längre än till startlinjen på GGN….

Jag ska då inte ställa upp med min hoj i GGN :rolleyes:.Vore ju lämpligare med en gammal wr390 typ.Vägsalt ska jag ej åka i och mina senaste 7 nya hojar har tvättats minst 30ggr per säsong och aldrig haft nått som klickat,trots elektronik.Men som sagt man får väl undvika att bada den i gyttja.;)

räven
2014-09-02, 08:38
Jag badar inte min GS i Gyttja, i övrigt får den väl utstå det mesta. Är lite tveksam till onödigt jox igentligen. Är en nyfiken man å provkör vid tillfälle nyheter inom äventyrsegmentet. Blir förvånad när dom stoppar i en okörbar motor på 150-160 hk där man måste trycka på knapp på styret. Då slipper man 1/3 av effekten å motorn får körbar karaktär. Elektroniken är fantastisk, men leder till en del onödiga fjolligheter.

Kapten Miki
2014-09-02, 11:58
Själv kör jag hoj i runda slängar året runt och lägger väl ribban för önskvärd elektronik ungefär vid el-starten.
Tyvärr tycks mina tjuriga protester mot elektronikdoping inte ge några som helst avtryck i tillverkarleden. Det är väl egentligen bara Yamaha som verkar tagit mig på allvar då de nyss släppte sin nygamla version av sjuttio- och åttiotalsikonen SR400… (Okej, det är ju möjligt att inte heller det var min förtjänst).

engström67
2014-09-02, 13:13
Jag badar inte min GS i Gyttja, i övrigt får den väl utstå det mesta. Är lite tveksam till onödigt jox igentligen. Är en nyfiken man å provkör vid tillfälle nyheter inom äventyrsegmentet. Blir förvånad när dom stoppar i en okörbar motor på 150-160 hk där man måste trycka på knapp på styret. Då slipper man 1/3 av effekten å motorn får körbar karaktär. Elektroniken är fantastisk, men leder till en del onödiga fjolligheter.

Tror inte heller att du badar den i gyttja,Nu kör väl inte GGN med den.Vet ej vad du snackar om för äventyrsmaskin på 150-160 hk,finns ju bara 2 Ktm och Duccati.Ktm.n har jag haft äran att känt på ett par dagar och har absolut inte en okörbar motor.Det är klart den har ju absolut inte samma bottenvrid som en Triumph Explorer eller den klenare Gs 1200,men finns ju växlar på den och har samma vridmoment som Tiger och nya Gs fast vid lite högre varvtal.Och knappar att sänka effekten är ju ointressant,vill ha alla.:)Jag accepterar vad du tycker Räven,alla är olika.Jag gillar dom flesta hojar.Multiverktyg brukar dom ju kalla alla dessa äventyrshojar.Då måste ju Ktm hamna högst.Elektronisk fjädring,minst lika bra som Esa,hög=bra överblick,lättast,upprätt körning,packmöjligheter,perfekt att skjutsa på och prestanda som en R hoj,kan ej bli bättre.:)Blir intressant att se hur nya 1290 super adventure har för effekt och vrid.Längtar tills jag får min.:):).

TheCrow
2014-09-02, 18:26
Bra att ha när man ska parkera på gräsmattan?

räven
2014-09-03, 14:34
Tror inte heller att du badar den i gyttja,Nu kör väl inte GGN med den.Vet ej vad du snackar om för äventyrsmaskin på 150-160 hk,finns ju bara 2 Ktm och Duccati.Ktm.n har jag haft äran att känt på ett par dagar och har absolut inte en okörbar motor.Det är klart den har ju absolut inte samma bottenvrid som en Triumph Explorer eller den klenare Gs 1200,men finns ju växlar på den och har samma vridmoment som Tiger och nya Gs fast vid lite högre varvtal.Och knappar att sänka effekten är ju ointressant,vill ha alla.:)Jag accepterar vad du tycker Räven,alla är olika.Jag gillar dom flesta hojar.Multiverktyg brukar dom ju kalla alla dessa äventyrshojar.Då måste ju Ktm hamna högst.Elektronisk fjädring,minst lika bra som Esa,hög=bra överblick,lättast,upprätt körning,packmöjligheter,perfekt att skjutsa på och prestanda som en R hoj,kan ej bli bättre.:)Blir intressant att se hur nya 1290 super adventure har för effekt och vrid.Längtar tills jag får min.:):).

Vi har nog olika uppfattning vad en äventyrshoj är till för.

engström67
2014-09-03, 16:06
Vi har nog olika uppfattning vad en äventyrshoj är till för.

Det har vi nog.Ja vad du har din till vet jag ej.Jag andvänder min på alla vägar,finns ju även folk här som gnölar över att dom ej tål GGN hallå..välj rätt hoj.Det är väl tur det finns sådan uppsjö av olika modeller.Det gnälls på många forum i hela världen om att maskinerna blir större och starkare??Är väl ingen som tvingat någon att köpa dom.OFTAST så är det folk med nån gammal 80 talare eller nån enduromaskin.....åk på dom då för tusan.Tillverkarna tar ju fram dom hojar som folk vill ha.Dom skiter väl om det sitter lite gubbs och gnäller på nåt forum här och där.Titta bara på nya Gs aventure,1 meter bred över tanken och tyngdpunkten 1 meter upp??fullsmetad i elektronik..ja den säljs kanon över hela världen utom på HOJEN.NU.Är ju ett äventyr att köra GGN kanske man skulle köpa en Gs och vara med.:)

Kapten Miki
2014-09-03, 16:49
Nej, Engström! Tillverkarna tar inte alls fram de hojar folk vill ha. Hade det varit så hade inte hela hojbranschen varit i den duktiga kris den är idag. Det säljs faktiskt så få maskiner att handlarna en efter en tvingas släcka ner, men det är kanske inget du märkt? Det finns en efterfrågan men tillverkarna har käpprätt åt skogen missat tillgången. Se vad utbudet är i det du kallar hela världen (och med det menas då andra ställen än Tyskland och skandinavien) så hittar du också svaret på vad för slags maskiner som säljer… Ett stalltips: Nej, det är inte vare sig GS eller motsvarande Kåtte-modell.

engström67
2014-09-03, 17:05
Nej, Engström! Tillverkarna tar inte alls fram de hojar folk vill ha. Hade det varit så hade inte hela hojbranschen varit i den duktiga kris den är idag. Det säljs faktiskt så få maskiner att handlarna en efter en tvingas släcka ner, men det är kanske inget du märkt? Det finns en efterfrågan men tillverkarna har käpprätt åt skogen missat tillgången. Se vad utbudet är i det du kallar hela världen (och med det menas då andra ställen än Tyskland och skandinavien) så hittar du också svaret på vad för slags maskiner som säljer… Ett stalltips: Nej, det är inte vare sig GS eller motsvarande Kåtte-modell.

Har väl fel som vanligt.Kanske vart fel formulerat,det folket vill ha..rättare sagt den typ av hoj som är populärast och man har mest nytta av,alltså äventyrshojar.Sedan om nån sticker ut och drar till med en jäkla massa effekt är ju bara kul.Värre blir det nog.kawasaki är ju först ut med kompressormatade motorer i flera kommande modeller:):).Nä jag har ej märkt...jo jag har läst om vissa som slagits ut,men min handlare som sålde 1000 fordon 2013 har ej märkt någon nedgång ännu.:) Dom vart återförsäljare av Ktm för 3veckor sedan och jag var där när dom fick hem dom första,sålde 4 hojar samma dag.:) Det var väl strunt samma,inget att göra nått väsen av.Tekniken går framåt och vi följer med och jag ska beställa en 1290 för att jag vill ha en.

http://www.bike.se/nyheter/r1200gs-salde-mest-2013

räven
2014-09-04, 22:04
Även en motor har vissa regler där man får välja. En sugmotor över 100lit. hk blir besvärlig i lågregister. En kompressor som matar på i lågvarvet hjälper något. En äventyrshoj ska vara i min mening lättkörd å flexibel.

engström67
2014-09-04, 23:33
Även en motor har vissa regler där man får välja. En sugmotor över 100lit. hk blir besvärlig i lågregister. En kompressor som matar på i lågvarvet hjälper något. En äventyrshoj ska vara i min mening lättkörd å flexibel.

Håller faktiskt med,dom ska dra bra på låga varv.Min Explorer är grym på det,drar fint på 6,an från 40 kmt.Det gör INTE Ktm 1190,men väldigt lätt körd annars tycker jag.lättast i klassen och inge rassel och klonk.Den drar ju bra från låga varv men på lägre växlar och så är ju ALLA v-twinnar.

TheCrow
2014-09-05, 06:59
Branschen går väl bättre än på mycket länge. Minns inte hur mycket men nyhojsförsäljningen har ju ökat rätt ordentligt i år.

engström67
2014-09-05, 08:26
Branschen går väl bättre än på mycket länge. Minns inte hur mycket men nyhojsförsäljningen har ju ökat rätt ordentligt i år.

Ja den gör det tydligen:)

räven
2014-09-05, 09:18
Ja den gör det tydligen:)

Å möe äventyrshojar

Kapten Miki
2014-09-05, 11:03
Cheesus! Här är den officiella svenska försäljningsstatistiken. Om DEN är bra skulle jag oroas kolossalt över vad som i så fall är dåligt. Till det kan sedan läggas att mc-försäljningen i världen nästan halverats på bara några år…


Motorcyklar
Januari – september 2012: 6696 stycken
Januari - september 2013: 7037 stycken + 5,1 %

Mopeder, inklusive mopedbilar
Januari - september 2012: 7929 stycken
Januari - september 2013: 7038 stycken - 11,3 %

Quadricycles
Januari - september 2012: 2995 stycken
Januari - september 2013: 2411 stycken - 19,5 %

ATV
Januari - september 2012: 5111 stycken
Januari - september 2013: 4998 stycken - 2,2 %

Jåke
2014-09-05, 11:54
Det har hänt vid ett par tillfällen att de japanska tillverkarna faktiskt har sammanställt vad folk påstått sig vilja ha och byggt såna hojar. Ingen av dessa har sålt speciellt bra...

Skickat från min LT25i via Tapatalk

erikn
2014-09-05, 11:54
Fast det är väl 2014 nu, och det är väl där det har varit ett lyft om jag fattat det. Men jag kan ha missuppfattat, jag är inte jätteintresserad av nytt då det är för dyrt för mig.

Kapten Miki
2014-09-05, 12:11
Det har hänt vid ett par tillfällen att de japanska tillverkarna faktiskt har sammanställt vad folk påstått sig vilja ha och byggt såna hojar. Ingen av dessa har sålt speciellt bra...

Skickat från min LT25i via Tapatalk



Jo, jag har ett minne av att Honda faktiskt skapade sin skapligt trista CBF-serie på en tysk enkätundersökning. Men antingen tolkade de då svaren som fan läser bibeln eller så kanske man inte helt ska förlita sig på den tyska smaken…

Om jag minns rätt fanns det bland svaren meningar som ”är rädd för effektstarka maskiner”, o s v.

räven
2014-09-05, 12:31
Verkar som Europa tagit tillbaka marknadsandelar i Sverige.

Olle Å
2014-09-05, 17:52
Kan ju fundera lite varför folk köper viss hoj. De flestas ekonomi blir ju påverkad på något sätt. Några förköper sig nog, medan andra har råd. Är det tekniken som styr valet av hoj eller är det andra faktorer?
Det är ju en hel radda orsaker som styr handlandet, där komfort, trivsel, njutning, och en hel massa känslor, även vars och ens fysiska förusättningar inte att förglömma, så det är nog svårt att bara säga att massor av teknik säljer bäst. Man får inte glömma kompistrycket som gör att valet kanske blir lite tvångsartat. Fel hoj , så får man ju lämna gänget.
Man kan ju fråga sig hur många är egentligen nöjd med sin hoj och sedan är det flera år?

Nysse
2014-09-05, 18:15
Å andra sidan så kan man vara nöjd med sin hoj just där och då. Sen kan förutsättningar ändras så att det blir aktuellt med en annan typ.


Skickat från en obestämd plats i värden!

engström67
2014-09-05, 18:21
Kan ju fundera lite varför folk köper viss hoj. De flestas ekonomi blir ju påverkad på något sätt. Några förköper sig nog, medan andra har råd. Är det tekniken som styr valet av hoj eller är det andra faktorer?
Det är ju en hel radda orsaker som styr handlandet, där komfort, trivsel, njutning, och en hel massa känslor, även vars och ens fysiska förusättningar inte att förglömma, så det är nog svårt att bara säga att massor av teknik säljer bäst. Man får inte glömma kompistrycket som gör att valet kanske blir lite tvångsartat. Fel hoj , så får man ju lämna gänget.
Man kan ju fråga sig hur många är egentligen nöjd med sin hoj och sedan är det flera år?

Men finns väl en uppsjö av varianter där.Vissa spar pengar på hög och unnar sig ingenting.Vissa sätter sig i skuldfällor DOM INTE klarar av.Vissa köper hus och ny bil och funderar hur folk kan köpa ny hoj...:confused:.För mig är det ett intresse.Är supernöjd med alla hojar jag haft,men det kommer ju nytt och då är det kul att testa det.Flera år vill jag inte ha en hoj.Vill ju byta mens det finns nått värde kvar.Visst förlorar man pengar och det vet man ju av.känner många som reser för samma pengar,dom pengarna är ju med borta.Man kan ju spekulera i detta hur länge som helst.Jag är frisk och jobbar och ska ha kul för pengarna.Vad ska man annars ha dom till.?

räven
2014-09-05, 19:25
Kan ju fundera lite varför folk köper viss hoj. De flestas ekonomi blir ju påverkad på något sätt. Några förköper sig nog, medan andra har råd. Är det tekniken som styr valet av hoj eller är det andra faktorer?
Det är ju en hel radda orsaker som styr handlandet, där komfort, trivsel, njutning, och en hel massa känslor, även vars och ens fysiska förusättningar inte att förglömma, så det är nog svårt att bara säga att massor av teknik säljer bäst. Man får inte glömma kompistrycket som gör att valet kanske blir lite tvångsartat. Fel hoj , så får man ju lämna gänget.
Man kan ju fråga sig hur många är egentligen nöjd med sin hoj och sedan är det flera år?

60+ är undantaget, 0 kompistryck. Kom som du är å sjung det du kan.

Olle Å
2014-09-05, 21:18
Håller med dig. Vad skall man spara för? Sina efterlevande? Det har man ju ingen glädje själv av eller???
Pengar på bank har ju inget värde så länge de är på banken. Man har ju roligare om man sätter snurr på det hela. Visst kan man sprätta bort pengarna på en massa onyttigheter som att supa och röka osv. Att köpa en hoj gör ju att pengarna räcker längre så det så.

TheCrow
2014-09-06, 08:46
Att branschen går bättre gäller för 2014.

Vi köpte nytt för att det inte direkt skilde så mycket mot begagnat. Vi hade väl iofs kanske kunna pruta men sånt orkar jag inte med. Det enda i teknik som vi hade som krav var ABS.

/Freddo

Kapten Miki
2014-09-08, 11:24
Vad 2014 kommer ge för försäljningsnuffror återstår väl att se. Klart är väl bara att Yamahas MT09 (om de till slut fick ordning på det levereranskaos de hade i början av året) kommer återställa ordningen och peta äventyrsjärnen - med reflexvästar, packväskor och allt - djupt ner i källarvåningen.

Vad gäller hojar man varit nöjd med kan jag väl ärligt säga att min hojkarriär kantats av blandade karameller. Dock, när jag köpte min Honda Hornet 900 så var det som att komma hem. Den ger mig, ännu efter åtta år, en robust himlastormande glädje. Och inget, vid sidan av insprutet, elektronikmuppande där inte. Jag misstänker att Horneten nog t o m faktiskt är en presumtiv framtida klassiker. (Men så säger vi ju alltid om våra egna maskiner)

engström67
2014-09-08, 17:10
Vad 2014 kommer ge för försäljningsnuffror återstår väl att se. Klart är väl bara att Yamahas MT09 (om de till slut fick ordning på det levereranskaos de hade i början av året) kommer återställa ordningen och peta äventyrsjärnen - med reflexvästar, packväskor och allt - djupt ner i källarvåningen.

Vad gäller hojar man varit nöjd med kan jag väl ärligt säga att min hojkarriär kantats av blandade karameller. Dock, när jag köpte min Honda Hornet 900 så var det som att komma hem. Den ger mig, ännu efter åtta år, en robust himlastormande glädje. Och inget, vid sidan av insprutet, elektronikmuppande där inte. Jag misstänker att Horneten nog t o m faktiskt är en presumtiv framtida klassiker. (Men så säger vi ju alltid om våra egna maskiner)

Skulle inte tro Mt 09 skulle peta äventyrarna,varför skulle den det.Och reflexvästar vad har det med saken att göra?inget jag ska ha på mig.Mt 09 är ju inget att åka långt på.Är ju bara en pendlarhoj för dom som vill ha en billig hoj.Med packning och ev passagerare är den ju värdelös.

Johan T
2014-09-09, 17:41
Har ett minne av att det klankades i mängder när insprutning, ABS, krockkuddar och katalysator med databox var på gång. Men även den historian visade att det var obefogat med kritiken att allt skulle gå sönder.
Och den stora debatten för hojar för och emot ABS för ett par år sedan. Idag är det väl inte många kvar som är negativa till den innovationen. För det går knappast att sälja en hoj om den inte har ABS.

Fick faktiskt förmånen att provköra en gammal (1989 ägde en själv då) renoverad Yamaha FZR 1000 på bana. Blev alldeles lyrisk av nostalgiska skäl, men jag gillar mer att köra en BMW 1000 r med all hjälp den kan uppbringa för en medioker förare som jag.

Och alla dessa nya ävetyrshojar med ny teknik är ju en höjdare för majoriteten av förare. Inte för att göra anspråk på hela sanningen men nog tror jag att folk vill ha ny teknik/elektronik.

Jag vill då inte tillbaka till en teknisk nivå som vi hade för någon eller några decennier sedan.
Visst händer det skit med tekniken idag, men det gjorde det även för.

räven
2014-09-09, 18:21
ABS för säkerheten, ESA för bekvämlighet. Bra att veta om hur många mil tanken är tom. Lätt att anpassa sig faktiskt.

Kapten Miki
2014-09-10, 11:58
Okej, lätt att köra ett varv till och börja tugga samma mening om och om igen. Men jag har ingen större önskan att anta formen av en papegoja: Min enkla grundinställning är fortfarande - En sund mc-konstruktion behöver ingen kompenserande elektronik. Och, då jag hör till kategorien som inte bara tuffar landsväg under några sommarmånader, utan kör mc 12 månader om året. Och dessutom då andan faller på, understundom skitar ner mig duktigt i skogen säger det sunda förnuftet att jag vill ha enkla, sunda och robusta maskiner som jag kan lita på och faktiskt tål en del stryk. Inte bara optimistiskt flaggade som ”offroad” som den outgrundliga tvättmedelsreklamen där allting blir vitt innan man ens hunnit stava till namnet på paketet. Själv kan jag f ö inte tänka mig någon annan och bättre teknik än den man lär sig genom att öva…

Men, återigen – alla får väl bli saliga på sin tro.

Olle Å
2014-09-10, 16:32
Håller med dig. Det jag vill ha på en hoj är elstart och ABS, ev. komplettera med en GPS.

engström67
2014-09-10, 17:38
Okej, lätt att köra ett varv till och börja tugga samma mening om och om igen. Men jag har ingen större önskan att anta formen av en papegoja: Min enkla grundinställning är fortfarande - En sund mc-konstruktion behöver ingen kompenserande elektronik. Och, då jag hör till kategorien som inte bara tuffar landsväg under några sommarmånader, utan kör mc 12 månader om året. Och dessutom då andan faller på, understundom skitar ner mig duktigt i skogen säger det sunda förnuftet att jag vill ha enkla, sunda och robusta maskiner som jag kan lita på och faktiskt tål en del stryk. Inte bara optimistiskt flaggade som ”offroad” som den outgrundliga tvättmedelsreklamen där allting blir vitt innan man ens hunnit stava till namnet på paketet. Själv kan jag f ö inte tänka mig någon annan och bättre teknik än den man lär sig genom att öva…

Men, återigen – alla får väl bli saliga på sin tro.

Ja då ska du nog ha en Mt-09,a:rolleyes: Själv så blir jag salig på det senaste och med största motorn,och nytt ska det va och blänka.:)

Buddas
2014-09-10, 18:58
Skulle inte tro Mt 09 skulle peta äventyrarna,varför skulle den det. Mt 09 är ju inget att åka långt på.

Nu var det ingen MT-09 men jag har kört upp till Nordkap (Kinnarodden) och sedan tillbaka ner genom Norge och hem på en Suzuki Gladius (http://www.suzukimc.se/motorcyklar/street/gladius-650a/1546444-gladius-650a) utan problem. Det blir vad man gör det till. Har åkt långt med min XT660R med, ner genom europa till Punta de Tarifa och sedan tillbaka, och den är ju en bättre hoj för ändamålet men det blir som sagt vad man gör det till.

Angående teknik så är jag för den så länge som det är teknik som håller och som är anpassade för hojtypen i fråga.

engström67
2014-09-10, 19:16
Nu var det ingen MT-09 men jag har kört upp till Nordkap (Kinnarodden) och sedan tillbaka ner genom Norge och hem på en Suzuki Gladius (http://www.suzukimc.se/motorcyklar/street/gladius-650a/1546444-gladius-650a) utan problem. Det blir vad man gör det till. Har åkt långt med min XT660R med, ner genom europa till Punta de Tarifa och sedan tillbaka, och den är ju en bättre hoj för ändamålet men det blir som sagt vad man gör det till.

Angående teknik så är jag för den så länge som det är teknik som håller och som är anpassade för hojtypen i fråga.

Klart det går.Vissa cyklar ju eller åker moped jorden runt.Handlar väl om hur man vill njuta av det:cool:

Buddas
2014-09-10, 19:56
Klart det går.

Fast nu skrev du inte det utan du skrev: "Mt 09 är ju inget att åka långt på.".

Intruder
2014-09-10, 21:16
Äh hatar skiten på fordon !
De märks ganska väl i trafiken att teknik har tagit över !
Står bilar överallt som väntar på bärgare för inget kan en göra snart själv
Så i mina ögon är det bara fjanteri

engström67
2014-09-10, 21:19
Fast nu skrev du inte det utan du skrev: "Mt 09 är ju inget att åka långt på.".

Inte jämfört med en stor bekväm äventyrsmaskin.Men strunt i samma.Finns en hoj för alla,jag väljer det bekvämare och starkaste alternativet.

Buddas
2014-09-10, 22:25
Inte jämfört med en stor bekväm äventyrsmaskin.

Tycker du ja, och det är ju din rätt att tycka så, men att lägga fram det som om det vore ett faktum för oss andra anser jag vara fel. Håller dock med dig om att det finns en hoj till oss alla och jag säger också strunt samma. Onödigt att gå in i polemik över detta.