handdator

Visa fullständig version : 20 år gammal Suzuki GSF 600



HerrPalmqvist
2014-08-17, 00:08
Hej!

Jag har precis tagit mitt mc-körkort och letar nu efter min första hoj. Jag har fastnat lite för en Suzuki Bandit GSF 600, men tvekar lite pga dess ålder. Det är en 95a, så den är nästan 20 år gammal. Är detta något att vara rädd för? Kommer jag få spendera mer tid skruvandes på hojen än åkandes?

Olle Å
2014-08-17, 08:11
Åldern i sig är nog inget problem, utan det är ju skicket. Det finns ju kunniga när det gäller banditen, som vet vad som skall kollas. Du kommer troligen få flera svar här.

RobbeS
2014-08-17, 09:20
Det hela är ju ett val man måste göra. Vill man inte skruva utan bara åka så är det nytt som gäller. Vill man inte betala vad nytt kostar så är väl skruvandet i paritet med priset man betalar. En 20 år gammal hoj som gått normalt mycket har en del slitdelar som måste bytas ut förr eller senare. Lager, drivlina, packningar mm. Så räkna med att få skruva oavsett hur skicket i övrigt är.

HerrPalmqvist
2014-08-18, 09:44
Tack för svaren!

Skicket i allmänhet verkar bra! Den har inte gått jättelångt heller, ca 2000 mil. Men det är klart att visst skruvande får man räkna med. Jag vill dock bara inte att något måste bytas inför varje tur man tar..

Någon som har koll på vad man bör hålla extra utkik efter när man köper en lite äldre bandit?

pentti01
2014-08-18, 22:19
Om den bara gått 2000 mil, är det nog bara att slå till. Ser skicket bra ut vill säga!

RobbeS
2014-08-19, 23:29
2000 mil är ju knappt inkörd. Jag skulle inte tveka alls om skicket i övrigt är hyfsat.

LowTech
2014-08-20, 06:48
2000 mil är ju knappt inkörd. Jag skulle inte tveka alls om skicket i övrigt är hyfsat.
Ähhhh...:p
Vad e 20 år och 2000 mil??
De e bar å tjöp...:D
Visst kan packningar etc ha hårdnat men det rullar många äldre hojar än så på vägarna och som är i gott skick..
Skulle köpa och köra - inte ens byta packningar etc i preventivt syfte.
Axiomet "If it works - don't fix it" gäller alltid.
Köp, kolla olja filter, ev ventiler och kör...
Läcker det nånstans, ja då får det bli en fråga den dagen det kommer....

HerrPalmqvist
2014-08-20, 09:08
Det låter lovande!
Har pratat med ägare, och packningarna hade fått sig en översyn nyligen.
Skicket i övrigt verkar väldigt bra, och all service verkar väldokumenterad. Det lutar mot ett köp här, känner jag! :)

Mymlan
2014-08-20, 15:13
Jag har en röd Suzuki gs 500 från 1999. Jag har inte behövt skruva en ända j***a gång sedan jag köpte den. Förutom lite grejer som hör till rutinerna även på andra hojar. Om den är välhållen så varför inte ge den en chans. :)
Önskar dig lycka till och massor med glädje och fina hojturer vilken du än väljer.

H Fanny och Suzuki (16 år)

Ove
2014-08-20, 18:53
Det låter lovande!
Har pratat med ägare, och packningarna hade fått sig en översyn nyligen.
Skicket i övrigt verkar väldigt bra, och all service verkar väldokumenterad. Det lutar mot ett köp här, känner jag! :)

:) Rätt pris så bara köp. Tror inte att ålder i sig är problem om den inte är så gammal att reservdelar/slitdelar försvinner från marknaden och det dröjer många år än. ;)

Krokmark
2014-08-20, 23:52
Äh, min är från 84 och den tuffar på.
Ska ha ny lack och nya däck men annars finemang.
Det blir mest småpill och justering/rengöring inte så mycket sönder.
De från slutet av förra seklet var gjorda för att hålla...

Delerium
2015-02-27, 17:50
Om den är 20 år eller äldre kan du få riktigt fördelaktig Classica försäkring via Bilsport & MC. Hamnar på runt 1500:- om året för helförsäkring. Är den 30 år eller äldre hamnar den o andra sidan på ca 670:- om året :)

HerrPalmqvist
2015-02-28, 00:10
Tackar för tipset! Försäkringar är ju annars något som brukar svida rejält, pga av ålder och hemort (läs: större stad). Hojar som andra beskriver som "billiga" att försäkra går ofta på typ 8-10 000kr/år.
Nu blev det dock ingen Suzuki, utan en Honda CBF500 istället. Den blev dock kortlivad, då andra tyckte de hade större behov av den.(Jag fick användning för försäkringen iaf ;) ) Men nu inför våren jagar jag ny hoj, så vi får se vad det blir!

Olle Å
2015-02-28, 09:43
Tackar för tipset! Försäkringar är ju annars något som brukar svida rejält, pga av ålder och hemort (läs: större stad). Hojar som andra beskriver som "billiga" att försäkra går ofta på typ 8-10 000kr/år.
Nu blev det dock ingen Suzuki, utan en Honda CBF500 istället. Den blev dock kortlivad, då andra tyckte de hade större behov av den.(Jag fick användning för försäkringen iaf ;) ) Men nu inför våren jagar jag ny hoj, så vi får se vad det blir!

Jag hade en 30 år gammal Suzuki 850 GS. Lite tung kanske, men gick förvånandsvärt fint även på grus. Lite halvgrova däck förstås. läste en gammal recension om den hojen då den prokörts runt Siljan på diverse grusvägar och fick då ett jättefint omdöme. På den tiden skulle ju hojarna kunna köras på alla underlag. Numera är det ju oftast förarna som inte kan.
Enda problemet med den hojen var att de var ett brytarsystem till tändningen, som man fick justera lite då och då. Ganska enkelt iof. Jag gillade karaktären på den motorn. Lugn och fin upp till ca 5000 varv som var perfekt för grusvägar och sedan vaknade den utav bara katten.:):)

LowTech
2015-02-28, 10:09
Man kan ha kul med gamla hojar också..
Kanske man får göra avkall på de alla mest flashiga moderna gadgets men när man får, och kan. serva själv eller får fakturan från f-bolaget så hjälper det..:D
Har hojar från -51, -76, -77, -82, -84, -92.
och en del moppar förstås.. -54 och framåt..
Lätt snål som jag är (särsk med verkstadsräkningarna..) så känns 2600:- i för en EU-moppe (3hk) väl tilltaget när en 30-års antik-mc (95hk) kostar 700:- för samma omfång.

swedan
2015-03-04, 15:09
...
Har hojar från -51, -76, -77, -82, -84, -92.
och en del moppar förstås.. -54 och framåt..


Vad är hojen från -51 för modell?
Bild?
:)

LowTech
2015-03-04, 15:58
Vad är hojen från -51 för modell?
Bild?
:)
En Apollo 200cc med Zundappmotor, made in Värmano...
"Res delinsamling" pågår
Tyvärr svindyra delar, t o m på eBay..
"Rund plåtburk" sk verktygslåda SEK7-800..
Men bra objekt..

jrutgers
2015-03-04, 21:58
oj vilken tjusig!

LowTech
2015-03-04, 22:35
oj vilken tjusig!
..och med tanke på en del andra trådar här - den har handväxel, på hö sida om tanken...
Inget spec komplicerat objekt, en del annorlunda el-lösningar dock.
Bl a mekanisk laddregulator
Min har fö hemmahandknackade avgasrör, garanterat rostfria, de är nämligen i koppar!
Nästan inget krom som original och en synnerligen tråkig färgsättning, i samtliga varianter.
Dämparna är helt fel, ska vara av "fiskstjärtstyp"
Får jag bara tag i en kolv är det rätt litet jobb att återställa i originakskick, inga krav på blank lack etc..
Får nog specialbeställa en kolv, =$$$$$$$$, har hittat ett företag som kan och vet hur.
Fem fönster i kolven!
En cylinder - två avgasrör..

Sök på DB201 så finns det flera bilder på nätet.

swedan
2015-03-05, 10:33
Kul hoj.
Hoppas du får igång den och kan köra med den. :)