handdator

Visa fullständig version : VN800 - Hastighetsmätaren slutat fungera



nauska
2014-08-08, 09:39
Hastighetsmätaren och trippmätaren slutade fungera under en tur i veckan på min VN800 Classic. Gissar att det kan vara vajern, men jag har ingen aning om hur jag kollar detta. Var sitter vajern och hur kollar jag om den är okej eller inte? Eller finns det något annat jag bör kolla?

Alternativet är ju att jag åker till någon verkstad och ber dom göra det åt mig, men någon gång måste man ju lära sig.

Twenty2
2014-08-08, 13:33
vajern sitter under hastighetsmätaren. Lossar du på den nedre av skruvarna som sitter vid hastighetsmätaren så kan du lyfta av hela kåpan där mätartavlan sitter. Minns inte hur det är på den modellen, men jag är ganska säker på att att hastighetsmätarviren sitter ansluten i baknaavet.
Kan även vara "klo-kopplingen" som sitter i navet som är kass. Har sett det tidigare då man inte fått in den ordentligt vid återmontering av hjulet.

Viren är inga problem att kontrollera så ge dig på det för egen maskin. Lycka till

nauska
2014-08-08, 19:47
Tack, ska kika på det under nästa vecka. Helgen är tyvärr uppbokat åt så mycket annat.

nauska
2014-08-11, 10:50
Nu är jag som sagt ingen expert på hojar, men jag gissar att vajern är liiiite längre än så här? :eek: Det var vad jag fick upp när jag lossade på mätaren och tog tag i vajern.

Twenty2
2014-08-11, 12:04
Skulle våga säga att det är där du har problemet.... vajern ska vara en bit längre än så ;)

nauska
2014-08-11, 13:14
Ja, hur man än drar och sliter i den så räcker den inte ända till baknavet.

nauska
2014-08-11, 19:21
Btw, för framtida referens och om någon mer har detta problem, så är det exakt detta som hänt mig.


YouTube - Broken motorcycle speedometer cable replacement, Kawasaki Vulcan
(https://www.youtube.com/watch?v=y-1zOdgc_Yo)

Har nu beställt en ny vajer som kommer om någon vecka. Fram till dess är det väl bara att rätta sig efter trafiken eller gissa hastigheten!