Visa fullständig version : Kraftlös virago 535
Hej, hoppas att någon kan förbarma sig och kanske hjälpa mig att lösa detta.
Hojen har blivit riktigt trött, det är liksom inget acc. Ibland när man slår av gasen så smäller den i avgassystemet.
Obränd soppa tänkte jag. och tog loss tändstiften. Det ena var lite sotigt men det andra hade gått av.
Så jag byte det till ett beggat jag hade liggande sedan tidigare.
Kände att det kom avgaser ur bägge piporna.
Nu så borde det bli bättre tänkte jag.
Icke. Lika kraftlös och max 110 på motorväg.:confused:
Var ska jag börja? förgasare, tändning eller elsystem. Känner mig helt rådvill nu...
Lite bra tips och hejarop skulle uppskattas.
Hej, hoppas att någon kan förbarma sig och kanske hjälpa mig att lösa detta.
Hojen har blivit riktigt trött, det är liksom inget acc. Ibland när man slår av gasen så smäller den i avgassystemet.
Obränd soppa tänkte jag. och tog loss tändstiften. Det ena var lite sotigt men det andra hade gått av.
Så jag byte det till ett beggat jag hade liggande sedan tidigare.
Kände att det kom avgaser ur bägge piporna.
Nu så borde det bli bättre tänkte jag.
Icke. Lika kraftlös och max 110 på motorväg.:confused:
Var ska jag börja? förgasare, tändning eller elsystem. Känner mig helt rådvill nu...
Lite bra tips och hejarop skulle uppskattas.
Testa med nya stift, ett kompprov är också smart att göra.
Kolla tändkablarna.
Jag köpte två nya tändstift, ska kolla kablarna.
Kompprov, vet jag inte riktigt hur man gör, jag får googla.
Tack för tipsen.
Jag köpte två nya tändstift, ska kolla kablarna.
Kompprov, vet jag inte riktigt hur man gör, jag får googla.
Tack för tipsen.
Du kan själv med en kompressionsmätare du lånar eller köper utföra ett prov själv. Du tar bort tändstiften och trycker ner mätaren där stiften satt. Kör startmotorn och du får ett värde på mätaren. Flytta till nästa cylinder.
Troligen runt 8-9 kg. Skall vara så lika som möjligt på varje cylinder.:):):)
Biltema säljer ett instrument för 199. Det duger bra för att få koll på läget.
Jag bytte till nya frächa tändstift, kollade insugsgummina på förgasarna och testa med startgas för att se om de drog tjyvluft. De gjorde de inte. Passade på att byta olja, fast det har ju inte med det att göra.
Byggde en liten rigg för att testa så vaccumet var lika i båda förgasarna. Vilket det var.
Då är det bara kompet och tändningen kvar, annars måste jag riva förgasarna och rengöra dessa grundligt.
Ok tog en bild på mina nya tändstift.
Som ni ser är det viss skillnad mellan dem.
Det högra är den bakre cylindern som verkar gå fett, och den främre snålt?
Den som kan detta bättre (vilket borde vara vem som helst, får gärna rätta mig.)
Testade kompet med biltemas 199:- komptestare.
Det låg på 6,5-7 kg på båda cylindrarna.
Öppnade förgasarna och kollade så det inte var spruckna damasker. Det var det inte, men...
Den ena förgasaren så var damasken liksom lös från koppen/cylindern med nålen. Jag vet inte om det ska vara så. men jag satte ihop det hjälpligt och testkörde.
Först gick den ganska bra, men när jag vred på ute på motorvägen gick den dåligt igen, troligtvis lossnade den igen.
Den går ok på låga varv och upp till 3/4 gas. Sen börjar den bluddra och tappa i kraft.
Jag vet inte vad ni andra tror men att fixa en ny cylinder till förgasaren kanske?
Har kollat upp vad koppen/cylindern heter. Det är en "vacuum piston" tydligen
Lasse Pamdal
2014-07-31, 16:34
Det låg på 6,5-7 kg på båda cylindrarna.
Låter lite lågt, manualen säger:
Standard..........10.75 Bars
Maximum..........11.78 Bars
Minimum...........9.78 Bars
Det låg på 6,5-7 kg på båda cylindrarna.
Låter lite lågt, manualen säger:
Standard..........10.75 Bars
Maximum..........11.78 Bars
Minimum...........9.78 Bars
Ja, den har ju rullat en del, så ringarna kanske inte är helt täta längre.
Men lika slitna iaf.
Ja, den har ju rullat en del, så ringarna kanske inte är helt täta längre.
Men lika slitna iaf.
Då hör det liksom till fråga om du kört på Biltemaolja??:D:D:D
( det har jag gjort i över 40 år. Inga problem..)
Om det nu är så slitet som komp provet verkar så bör det synas på ringarna och sannolikt även i cyl loppen..
Vinterjobb??
Eller så är det brända/otäta ventiler..
Bara att välja.
Allaandranamnvarupptagna
2014-07-31, 18:03
Har hört att man kan droppa ner lite motorolja igenom tändstiftshålet och sedan testa kompritonen igen, blir de bättre så är det garanterat kolvringarna då oljan tätar till lite, har dock aldrig provat det själv.
Då hör det liksom till fråga om du kört på Biltemaolja??:D:D:D
( det har jag gjort i över 40 år. Inga problem..)
Om det nu är så slitet som komp provet verkar så bör det synas på ringarna och sannolikt även i cyl loppen..
Vinterjobb??
Eller så är det brända/otäta ventiler..
Bara att välja.
Jo, det är biltemaolja.
Och även om kompet är väl lågt, och det är vinterns projekt.
Borde inte de symptomen komma mer smygande?
Denna kraftförlust var från en vecka till en annan. Ganska snabb förändring alltså.
Jag tror jag har problem med förgasaren eller timingen på tändningen utöver slitna kolvringar.
Fast det gör ju inte saken bättre...
Tack för alla förslag, fortsätt gärna med det. Som ni ser är jag riktigt dålig på hojmek.
Har hört att man kan droppa ner lite motorolja igenom tändstiftshålet och sedan testa kompritonen igen, blir de bättre så är det garanterat kolvringarna då oljan tätar till lite, har dock aldrig provat det själv.
Hmmm. Kan vara värt att testa. Tackar.
:hmmmm2: Ingen som nämnt STP - undermedlet - förgasarrengöring utan skruva. KAN fungera om man har den rätta tron. :rolleyes:
Nä, allvarligt talat så är det definitivt idé att prova först. En rejäl överdos i tanken och sen köra några mil och se vad som händer. Jag har provat några gånger när motorerna varit slöa och ryckiga med väldigt bra resultat. Jag har inte behövt riva en förgasare sen jag ägde en Renault 4L på 60-talet, den hade kronisk förstoppning i munstyckena och lika kroniska sprickor i fördelarlock och tändspole som fick avhjälpas med nagellack vid fuktig väderlek.
Man blir snabb med träning. Det tog ca 5 min. att få upp huven, av med luftrenare och förgasarlock, blåsa rent munstycken, montera och köra vidare. Gusssejförbarme va skrot man kört genom åren... :rolleyes:
Det kanske hjälper till vintern kommer och mer tidskrävande projekt kan komma på tal.
Tycker definitivt att du ska ha i en tesked olja och testa kompet igen. Blir det skillnad så är det ringarna.
Men jag tror också på att ditt egentliga problem är förgasarrelaterat. Jag tror på de där gummina, de ska lyfta kolven med undertryck. Får du läckage antingen hål eller sitter snett så kan de inte lyfta.
via Tapatalk
Tycker definitivt att du ska ha i en tesked olja och testa kompet igen. Blir det skillnad så är det ringarna.
Men jag tror också på att ditt egentliga problem är förgasarrelaterat. Jag tror på de där gummina, de ska lyfta kolven med undertryck. Får du läckage antingen hål eller sitter snett så kan de inte lyfta.
via Tapatalk
Det får bli morgondagens projekt. Testa kompet igen. Först utan sedan med lite olja för att se skillnaden.
Det är ganska enkelt att öppna fuggarna på vacum sidan. Så jag ska kolla om det lossnat igen.
Hoppas det inte blir regn...
Det får bli morgondagens projekt. Testa kompet igen. Först utan sedan med lite olja för att se skillnaden.
Det är ganska enkelt att öppna fuggarna på vacum sidan. Så jag ska kolla om det lossnat igen.
Hoppas det inte blir regn...
Allvarligt talat, din komp ligger på 70% av min värdet..
Det lär inte gå obemärkt förbi skulle jag nog säga.
Ingenting är det dock som hindrar att det finns mer än ett fel..
Murphy, you know...
Jag håller med i princip vad gäller kompet. Men det lär ju inte ha sjunkit tvärt över en natt på bägge cylindrarna. Troligtvis har den mer att ge än den visat senare tid, men att den tappade effekt plötsligt tror jag är förgasarrelaterat.
Hej
Tror inte du ska släppa att membranet ä löst i förgasaren,det måste va tätt där för att förgasaren ska fungera som den ska.Går inte kolven upp får du för mycket bensin i den cylindern och tappar kraft på lite högre varvtal precis som du beskriver.Kanske den går att fästa med någon typ av siliconlim.
Tack för all input.
När jag öppnade förgasaren var allt isär. Ni ser bilden hoppas jag.
Provade att sätta ihop det med superlim. Men jag tror inte det kommer hålla så länge. Metall mot plast....
Nåväl, nya komprovet visar 7,5 främre cylinder och 9 på bakre. Med olja steg det marginellt till 9 fram och knappt 10 bakre.
Jag tror att kolvringar, topplockspackningar samt inslipning av ventiler står på vinterns projekt planering.
Någon som har tips på var man kan hitta vacum pistong som inte rasar i bitar när man kör förresten?
3765
Ser ut att bli dyrt ..
T o m WE-moto som normalt är billiga vill ha £70 för ett membran...
http://www.wemoto.com/bikes/yamaha/xv_535_535_s_virago/95-96/picture/carburettor_diaphragm/
Edit:
Har på skoj sökt på lite olika platser om denna pryl..
Atingen är det en synnerligen hi-tech produkt - eller så är man i fel bransch.. :D
600-900 SEK tycks vara prisbilden..
http://www.ebay.com/itm/Yamaha-XV-535-Virago-All-models-1988-2002-Carb-Diaphragm-/360802867549?pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item540186d95d&vxp=mtr
Tack för att ni orkar engagera er. Kanske man kan hitta något bra lim som håller. Typ 2 komponents.
Ja, hoppas att du får ihop det. Annars...
http://yambits.co.uk/xv535-carb-diaphragm-p-23167.html
Ja, hoppas att du får ihop det. Annars...
http://yambits.co.uk/xv535-carb-diaphragm-p-23167.html
Perfa.
Ok, dagen började med inspektion av limningen från igår.
Det håller, iaf går det inte att dela med bara handkraft.
Det tråkiga är att den fortfarande inte varvar ur i högre fart, 120 är max nu. (140- 150 förut)
Det betyder att jag troligen har problem med att krama ur kraften ur motorn.
Så, summa summarum.
Cylindrarna börjar bli väldigt skitiga, vilket jag tolkar som topplocks packninen behöver bytas.
Eventuellt plana toppen, och så kan jag lika gärna byta kolvringar för att få upp kompet i den igen.
Nu har jag ju inget garage, för jag räknar med att det tar en helg, kanske två om jag dessutom ska plana toppen. (Montera av, skicka/leverera till verkstad - sedan hämta den och montera.)
Så nu avstannar arbetet för denna gång. Då jag inte kommer längre.
Det kan ju också va så att membranet är lite stelt i limningen och inte rör sig som det ska.
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.