handdator

Visa fullständig version : Vn800 tänder inte och "pustar"



Twenty2
2014-07-28, 22:47
Idag slutade tjejens vn800 1995 att tända på båda cylindrarna.
Man hör att motorn drar runt men inget händer.

Har inte tillgång verktyg just i detta nu så jag får kolla på detta i morgon men uppskattar tips.
Motorn drar som sagt runt. Ett pustande ljud kommer någonstans från motorn.
Det kommer luft ur båda avgasrören . Övrig elektronik fungerar.
Hojen har börjat baktända vid start när den är kall. En puff kring förgasaren och så kommer en liten doft bensin, sedan en tid tillbaks.
Så även ikväll men sen startade den inte

Jag kan tänka mig att insugsgummit har gett sig.
Det är en förgasare på denna modellen och insuget går till båda cylindrarna.

Mottaget gärna tips så att jag kan avfärda eller fokusera på olika delar.

Jan-Olov
2014-07-29, 23:21
Du har väl kollat dödarknappen. Lätt att missa.

Twenty2
2014-07-30, 01:30
Den är kollad.
Idag startade hojen men den låter väsande från området kring cylindrarna, och dör om jag släpper av på gasen. Har inte haft tid att felsöka mer än så. Mina amatör-mekar-kunskaper säger mig att det är något med bränsle/luftblandningen.
Men jag kan vara helt fel ute. Vad tror ni ?

LowTech
2014-07-30, 06:23
Den är kollad.
Idag startade hojen men den låter väsande från området kring cylindrarna, och dör om jag släpper av på gasen. Har inte haft tid att felsöka mer än så. Mina amatör-mekar-kunskaper säger mig att det är något med bränsle/luftblandningen.
Men jag kan vara helt fel ute. Vad tror ni ?

Startar= tändning tillräckligt OK..

Tycker att du ska ta en rejäl koll på förgasargummina/klammorna etc.
Tycks som det är bautatjuvluft....

MEHall
2014-07-30, 15:42
Idag startade hojen men den låter väsande från området kring cylindrarna, och dör om jag släpper av på gasen.

Det låter för mig som topplockspackningarna kan vara trasiga. Hoppas jag har fel dock. :rolleyes: Men kolla det så det inte är mellan toppen och cylindern.;) Blir ju lite bökigt att byta topplockspackningar bara sådär.:rolleyes:





:cool:

LowTech
2014-07-30, 17:17
Det låter för mig som topplockspackningarna kan vara trasiga. Hoppas jag har fel dock. :rolleyes: Men kolla det så det inte är mellan toppen och cylindern.;) Blir ju lite bökigt att byta topplockspackningar bara sådär.:rolleyes:
:cool:

Kan så vara..Men båda?
Ett kompprov ger svaret..
(OT: Jag har, äntligen, lyckats få tag i en MotoMeter skrivande kompmätare, en pryl jag alltid önskat mig..
Äger dessutom en hoj, radfyra, som förre ägare bytt topppackning på TREggr, fortfarande läckage.. När en sån packning kostar närmare tusenlappen undrar jag: Varför? En planing kostar mindre än en packning..)

Twenty2
2014-08-06, 20:39
Tackar för alla tipsen.
Har under ett par kvällar försökt att borra ur en skruv som håller luftburken på plats framför förgasaren då den var helt slut....
När det väl var gjort så tog det inte allt för lång tid att kolla insugsgummit och inse att det inte satt helt på sin plats.
Torkat rent och dragit åt alltting ordentligt. Teststartat hojen och det pustande ljudet är borta.
Har inte kunnat ta ut den på en testrunda ännu men det blir senare i kväll eller i morgon.

Återigen tack för engagemanget :D