handdator

Visa fullständig version : Bilbyte



Nina
2007-12-11, 20:26
Jag ska byta bil. I dag beställde jag en blå -08 Toyota Yaris. Varför jag byter ut hundkojan mot en Yaris? Svar: av miljöskäl.

Hundkojan är för dyr, jag blir straffbeskattad för att den drar ganska mycket för att vara en liten bil. Visst är den ball och så men... Suck och stön.
Efter jag hade köpt den var skatten på ca 1200 kr/år. Sen damp nya skatten ner i brevlådan, +800 kr till ska de ha för den släpper ut väldigt mycket fel sorts avgaser så 2000 kr/år kostar den att beskatta. Det är mycket för en liten bil som väger 1200 kg.

Motorn på 1,6 liter drar runt litern per milen, som mest 1,2 liter milen. Och det när dubbdäcken sitter på. Som bäst har jag varit nere i 0,8 liter/mil och då har jag fis-kört ungefär. Det är också mycket.

Toyotan jag beställt har en 1,3 liters motor och allt är hälften i kostnad jämfört med hundkojan.
Skatt: under tusenlappen
Bränsleförbrukning: ca 0,6 liter/mil
Försäkring: drygt tusenlappen mindre än hundkojan per år. :D

LillArne
2007-12-12, 13:43
Ja nu har du köpt en bil som är billig att äga ;D har själv en Toyota Corolla ;)
Går aldrig sönder och tar väldigt lite bränsle (mindre än vad det står i specifikationerna)
Stadskörning har jag inte kommit över 0,9 och landsväg tar den ca: 0,6 jag har en 1,6 liters motor.
Din tar mindre kan jag berätta ;D
Det är bara en sak jag inte tycker om med märket :-[
Den är inte rolig att köra :'(

Nina
2007-12-12, 14:01
Det är bara en sak jag inte tycker om med märket :-[
Den är inte rolig att köra :'(


Nä, inte som hundkojan precis, något drag kan man inte påstå det är i den. Fast den är rätt så skön att köra!
Säljaren rekommenderade mig att ringa Bilprovningen och nån konsumentupplysning eller vad han sa och lyssna vad de tycker om märket och hur bra eller dåligt det är och att Toyota bara går och går och går. (Jag har haft en Celica för en del år sen.)

Dock har jag haft problem med hundkojans elektronik. Ibland händer det att när man kommer ut en morgon så är rutorna nere!! :o
Om batteriet inte är helt 100% laddat så får man kryptiska fel på elsystemet. Kul...
En morgon gick den inte igång utan bara klickade i startreläet. Rutorna var nere hela natten (kul va'?) så jag fick ladda bilbatteriet innan jag ens kunde dra upp rutorna.
Då ringde jag och frågade vad fasen felet är om rutorna är nere bara så där och fick svar att det är batteriet då. Så, man ska köra minst en halvtimme i 110 km mellan varven för att ladda batteriet.

...lite underdimensionerat i styrka eller?