handdator

Visa fullständig version : Ledeurställ vs. Allväderställ



jrutgers
2014-07-12, 21:33
Som jag skrev i tråden jag frågade beträffande ryggskydd så skulle jag återkomma efter jag testat skinnställ (SS) med en jämförelse mellan skinn och allväder (AV)..

Nu har jag gjort det… kört min första tur i mitt nyinförskaffade skinnställ som de fakto är jacka byxa, utan dragkedja som kan sammansätta de båda.
Det var idag något uns blåsig och ganska varmt om än kanske aningen disigt växlande med sol kl 19 när jag gav mig ut.

Min absolut bästa körupplevelse hittills!
Helt klart varm i vanlig ordning när allt skall på och vi har ju ett fantastiskt sommarväder just nu på västkusten.
Väl grenslat hojen kände jag mig i ett första läge som en heffaklump, för allt sitter ju helt klart mycket tightare än AV. Men efter vändningen på min uppfart och båda fötterna på fotpinnarna så satt jag riktigt bekvämt och bra. Kläderna hjälpte mig att hålla positionen på cykeln utan att jag behövde anstränga mig alls, och detta också i högre farter, vilket tillsammans med att friktionen mot sadeln var kanon utan att glida omkring som jag gör i mitt AV.
Men den absoluta fördelen var att vinden inte tog tag i kläderna överhuvudtaget, i alla fall i jämförelse med hur det är när jag haft AV, som fladdrar och rycker och drar mig åt alla möjliga håll. Kände mig mer ett med hojen, och det är min absolut bästa körupplevelse hittills.
Ja var lite orolig att det skulle vara varmt, men faktum är att det var svalare ön det två AV ställen jag har och är jag kom hem ca. 2 timmar senare så var jag inte ens svettig under kläderna, och jag brukar vara helt pessevåt på ryggen där mitt ryggskydd sitter, men jag var helt torr över hela kroppen.
Så jäkla nöjd, och hade det inte varit för att bronsmatchen var idag hade jag fortsatt köra.
Så, i detta läget ser jag inte att jag någonsin kommer välja något av mina AVställ före skinnstället..

Tilläggas bör kanske också att mina AVställ är ett äldre Challenger och ett Corell och det är de jag kan och har jämfört med.


//JR





Så kan det gå…

Jåke
2014-07-12, 22:25
Känner igen både slutsatser och upplevelser. ;)

Krokmark
2014-07-12, 23:21
Kanske man ska ta och införskaffa ett SS framöver då...
Bra recension.

David

jrutgers
2014-07-14, 22:10
Tack David!
Jag kan bara varmt rekommendera det… skinn alltså.


Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…