handdator

Visa fullständig version : Ryggskydd



jrutgers
2014-07-09, 07:27
Jag har blivit en liten slarver när det gäller ryggskydd, och har senaste tiden använt mig endast av det inbyggda skyddet i jackan. ( hård skumgummi som egentligen inte skyddar alls).

Tycker det blir varmt å sitter äckligt i kombination med brallorna, men det är klart att det kanske inte är så förnuftigt?
Hur slarvig är du när det gäller ryggskydd?


Så kan det gå…

Baja192
2014-07-09, 08:06
Skulle aldrig köra en meter utan ryggskydd, gäller även övriga skydd.

Krokmark
2014-07-09, 08:39
Alltid ryggskydd.

David

engström67
2014-07-09, 08:42
Har riktigt skydd i jackan så det är alltid med :)

räven
2014-07-09, 10:43
Man vet aldrig när man ramlar ????. Skyddväst alltid på före jackan å lösa knäskydd före byxan. Grejor som sitter där dom ska.

MARCUS JOHANSSON
2014-07-09, 11:55
Alla skydd alltid på..

TheCrow
2014-07-09, 12:46
Det är ju lite märkligt att de inte lyckas lägga in vettiga luftkanaler i skyddet. På mitt finns kanaler men de sitter på fel håll.

Nu funderar jag mest på att försöka hitta en riktigt sval jacka för jag får nästan värmeslag.

/Freddo

Markus
2014-07-09, 14:41
Alltid ryggskydd, har ett Halvarsson som man knappt märker av.

TheCrow
2014-07-09, 14:58
Såg att jag inte riktigt svarade på frågan. Jo alla skydd alltid om det inte är så att jag bara flyttar runt på hojen. Har ryggskyddet i jackan men börjar titta på andra lösningar pga värme...

/Freddo

Nina
2014-07-09, 15:02
Alltid ryggskydd på! Jag har en skyddsjacka med inbyggda skydd på, sitter som klistrat på kroppen. Över den har jag en arméns tröja, så luftigt och bra i denna värme. Tills man står still… ;)

Jag hittade inte mitt Halvarssons ryggskydd i våras så jag klämde ner ett Halvarsson-skydd i ryggen på nya Lindstrands-jackan. När jag bökat och kämpat ner skyddet för det är verkligen formsytt efter just det Halvarssons ryggskydd att ha i jackor – så hittar jag mitt ryggskydd. Kändes som att nån där uppe tycks skoja med mig i år, låta mig stå där och böka och kämpa som en tok en bra stund tills det sitter bra och jag kan stänga för. Och sen låta mig hitta mitt ryggskydd… :rolleyes:

jrutgers
2014-07-09, 17:26
Nu har jag hängt mitt skydd vid jackan och tagit ut leksaksskyddet ur jackan..
Ifall era svar framkallar Murphy, men ni hat helt rätt...puckat att chansa..


Så kan det gå…

Nina
2014-07-09, 17:36
Nu har jag hängt mitt skydd vid jackan och tagit ut leksaksskyddet ur jackan..
Ifall era svar framkallar Murphy, men ni hat helt rätt...puckat att chansa..


Så kan det gå…

Nja, det är bättre att ha NÅT skydd än inget alls. Men visst är det bättre med kroppsnära skydd än sånt man har i jackan. Nu var det ett attans bök och stök med att få ner mitt skydd i jackan att nu får det sitta en stund. :)

TheCrow
2014-07-09, 17:42
Det beror på om man har rätt storlek på jackan...

/Freddo

jrutgers
2014-07-09, 20:31
Säkert så stt jackans passform också har betydelse, men det skyddet jag hade i jackan skulle nog vara lika med noll om olyckan skulle vara framme


Så kan det gå…

666_Beast
2014-07-09, 21:18
Alltid alla skydd på oavsett om det blir varmt eller inte, hellre svettig än allvarligt skadad.

Nina
2014-07-09, 21:31
Det beror på om man har rätt storlek på jackan...

/Freddo

Jodå, men Lindstrand, Halvarsson och Jofama är samma företag. Det är ett Halvarsson ryggskydd jag krängde ner i jackan (Lindstrand) och de har sytt så skyddet passar exakt in i jackan. Så det är ett bök & stök att få ner det men sen sitter det väldigt väl på plats.

jrutgers
2014-07-09, 21:35
Jodå, men Lindstrand, Halvarsson och Jofama är samma företag. Det är ett Halvarsson ryggskydd jag krängde ner i jackan (Lindstrand) och de har sytt så skyddet passar exakt in i jackan. Så det är ett bök & stök att få ner det men sen sitter det väldigt väl på plats.


Det är något sådant jag är ute efter. Ett riktigt skydd i jackan direkt.
Men sen skall det ju vara lite retro också för inte passar vällan ett STR ställ av senaste snitt med mitt åkdon.

Nä, det får väl bli lite varmare då som Beast skriver, men det kan det ju vara värt…


Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

Nina
2014-07-09, 21:39
Det är något sådant jag är ute efter. Ett riktigt skydd i jackan direkt.
Men sen skall det ju vara lite retro också för inte passar vällan ett STR ställ av senaste snitt med mitt åkdon.

Nä, det får väl bli lite varmare då som Beast skriver, men det kan det ju vara värt…


Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

Jag köpte Lindstrands så det passar min Street Triple R men jag har kört med det på min gamla harv Husqvarna 256 också. Än har ingen gapskrattat längs vägarna. :D

TheCrow
2014-07-09, 23:07
Jo vissa jackor säljs ju med nått som bättre kan beskrivas som en sämre sittlapp. Tittar man i papprens som följer med jackan så benämns det heller inte som ryggskydd. Minns dock inte vad Held kallade det för när vi köpte jacka till tjejen. De framhävde det mest som nått som var uppgraderbart till ryggskydd.

Mitt tidigare svar var mest en replik på att kroppsnära, separata skydd, skulle vara bättre än de som sätts in i jackan. Men det beror som sagt på hur jackan sitter.

Men hur hanterar ni värmen? Det känns som jag ska gå värmeslag vid första rödljus när jag ska hem. Jag har börjat med att dra ner dragkedjan en bit medan jag kör i stan på väg hem.

I praktiken kör man ju runt i vinterkläder i värmen.

/Freddo

erikn
2014-07-10, 00:40
Jag tänker köra med ett kroppsnära skydd i något slags nättröja och sedan vanlig tröja över. Annars åker jag hellre bil med AC, det är fruktansvärt varmt just nu. Det jag letar efter nu är ett par nya byxor, de jag har kör jag med utan någonting under (förutom kallingar) ner till nollgradigt. De är liiiite för varma just nu kan jag meddela...

MARCUS JOHANSSON
2014-07-10, 05:49
Själv hanterar jag värmen med att hojen får stå i garaget, tyvärr. Inte kört på en vecka nu.

TheCrow
2014-07-10, 06:39
Fast det känns ju också som fail. Jag har också funderat lite på det där med vanliga kläder och skyddsväst. Men de tål ju inte att glida längs asfalten. Samtidigt, hur ofta kör man omkull? Ryggskyddet är ju det dom känns viktigast förutom hjälm.

/Freddo

erikn
2014-07-10, 09:04
Värmen är helt klart ett problem. De ggr jag kört den senaste veckan har varit sent på kvällen när temperaturen har varit hyfsad.
Men nu blir det ofrivilliga vilodagar då jag gjort en klantighet. Stod på trappstege i friggen vi bygger på landet och höll på med loftsängen. Stegen åker undan lite så jag tappar fotfästet. Tycker att det är lugnt men lyckas inte få ordentligt tag i kanten. Tänker då hoppa ner, problemet är att jag landar på stegen och trasslar in benen i den. Det blir cirkelrörelse på kroppen så jag landar med övre delen av ryggen och bakhuvudet rakt ner i golvet.
Så nu har man plåster på ett finger (vete fan hur det gick till), ont som fan i höger armbåge och lite ont ovanför höger skulderblad. Träningsvärk i halsen. Med tanke på vurpan är jag glad att jag kan gå.

via Tapatalk

TheCrow
2014-07-10, 09:11
Jag pendlar och kör vid halv fem fem på eftermiddagarna. Då är det rätt varmt, går ju bra så länge det rullar...

/Freddo

Reject
2014-07-10, 16:46
I början när jag fick mitt kort var jag stenhård. Numera, när det är varmt, så blir det i princip aldrig :\ Det går inte att köra med alla skydd när det är 25 grader och stekande sol. Alternativet är att man låter hojen stå och tar bussen eller bilen med AC istället...

jrutgers
2014-07-10, 17:25
Körde en sväng idag med ryggskydd och var helt genomvåt när jag kom tillbaka, så det är allt skillnad i värme, men kanske också skillnad på säkerhet.
Det är väl ett val som allt annat men det känns allt tryggare att ha det på..tycker jag iaf..nu när ni övertygat mig :-)


Så kan det gå…

räven
2014-07-10, 20:39
Valet kan vara svettig eller fortsatta livet i rullstol

jrutgers
2014-07-10, 21:33
Valet kan vara svettig eller fortsatta livet i rullstol


Japp, det är väl just det valet man kan göra, och jag vet nu vad jag väljer.

Tack vänner för att ni öppnat mina ögon.


Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

Olle Å
2014-07-10, 22:35
Körde en sväng idag med ryggskydd och var helt genomvåt när jag kom tillbaka, så det är allt skillnad i värme, men kanske också skillnad på säkerhet.
Det är väl ett val som allt annat men det känns allt tryggare att ha det på..tycker jag iaf..nu när ni övertygat mig :-)


Så kan det gå…

Jag köpte för några år sedan en sk. airbagväst, vilket gör att jag har skippat ryggskyddet.
har använt västen i en olycka och vet att den funkar.:):):)

Cy2
2014-07-11, 00:07
Kör fortare så svalkar det mer...

Olle Å
2014-07-11, 08:16
Kör fortare så svalkar det mer...

Så rätt, så rätt, men hur gör man då man fastnar i en trafikkö?????
Draggin jeans, tunn nostalgiskinnjacka med armbågs och axelstoppningar samt en airbagväst funkar mycket bra.:):):)

jrutgers
2014-07-11, 08:36
Jag köpte för några år sedan en sk. airbagväst, vilket gör att jag har skippat ryggskyddet.

har använt västen i en olycka och vet att den funkar.:):):)


De verkar ju väldigt skyddande. Vilken modell har du och finns de hos de flesta välsorterade mc butiker?


Så kan det gå…

Cy2
2014-07-11, 08:57
Så rätt, så rätt, men hur gör man då man fastnar i en trafikkö?????
Draggin jeans, tunn nostalgiskinnjacka med armbågs och axelstoppningar samt en airbagväst funkar mycket bra.:):):)

Kör förbi kön, utnyttja fördelen med hoj...

TheCrow
2014-07-11, 11:36
Är det inte ett rödljus längst fram då?

Cy2
2014-07-11, 11:54
Är det inte ett rödljus längst fram då?

Inte i alla köer, kan även vara grönt.

Olle Å
2014-07-11, 17:16
De verkar ju väldigt skyddande. Vilken modell har du och finns de hos de flesta välsorterade mc butiker?


Så kan det gå…

Västen är väldigt lätt att ha på sig. Den finns nog inte i så många butiker utan det bästa är nog att googla på airbagväst. Då kan du även se film på hur de funkar. :):):)

engström67
2014-07-11, 18:45
I denna värme är ju frågan..vad har ni under stället? BOMULL ? då får man skylla sig själv :cool:.Har ju naturligtvis aldrig nått foder i mitt ställ.Har luftkanaler lite här och där och vid hetta bara kalsonger och en t tröja under,i merinoull eller bambu.Visst rinner det svett,men inte störande.Har man tur så kommer man i nått svalkande åskväder med en rejäl skur,då kyls man ju av lite utan att bli våt.:)

Jåke
2014-07-11, 19:13
Ett tunt underställ gör varken till eller ifrån på temperaturen, såvida man inte av någon underlig anledning kör med vintergrejor. Däremot blir kläderna extremt mycket lättare att få av, så jag kör alltid underställ. Senaste åren i siden.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

jrutgers
2014-07-11, 22:38
Men, då kommer nästa fråga…
Vilket är bäst, skinn eller prasseljacka ( allväders) när det kommer till värme

Vilket är bäst, skinn eller prasseljacka när det kommer till skydd vid marksyning?




Så kan det gå…

Jåke
2014-07-11, 22:43
Beror mycket på passformen och utformningen. En prasseljacka kan ha mer ventilation, och har det oftast jämfört med vanliga skinnjackor. Däremot sitter det ofta mer foder i dem, och bara raceställ har perforerat skinn.

Prasseljackor köps ofta för stora, för att "sitta skönt" vilket gör att de skyddar sämre. Men en skinnjacka kan lika gärna vara för stor... Den som sitter bäst skyddar alltså bäst, dock tål prasseljackan ofta bara en marksyning på asfalt medan skinnet troligen kan lagas och återanvändas.

Svårt att generalisera alltså, det finns så väldigt många olika. Man får nog fundera lite på vilken sorts användning man ska ha den till, och jämföra lite. Den man använder är i slutänden säkrast, en jacka i garderoben är visserligen luftig men inte så hjälpsam... ;)

jrutgers
2014-07-12, 09:27
Beror mycket på passformen och utformningen. En prasseljacka kan ha mer ventilation, och har det oftast jämfört med vanliga skinnjackor. Däremot sitter det ofta mer foder i dem, och bara raceställ har perforerat skinn.

Prasseljackor köps ofta för stora, för att "sitta skönt" vilket gör att de skyddar sämre. Men en skinnjacka kan lika gärna vara för stor... Den som sitter bäst skyddar alltså bäst, dock tål prasseljackan ofta bara en marksyning på asfalt medan skinnet troligen kan lagas och återanvändas.

Svårt att generalisera alltså, det finns så väldigt många olika. Man får nog fundera lite på vilken sorts användning man ska ha den till, och jämföra lite. Den man använder är i slutänden säkrast, en jacka i garderoben är visserligen luftig men inte så hjälpsam... ;)


Tack för bra svar!

Jag har ordnat möjligheten att testa båda varianterna, så jag tror jag återkommer med min uppfattning med vilka för nackdelar jag kan finna. Utan marksyning då förhoppningsvis :-)


Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

engström67
2014-07-12, 20:50
Ett tunt underställ gör varken till eller ifrån på temperaturen, såvida man inte av någon underlig anledning kör med vintergrejor. Däremot blir kläderna extremt mycket lättare att få av, så jag kör alltid underställ. Senaste åren i siden.

Skickat från min LT25i via Tapatalk


Visst är det så.Har man rätt material så värmer det ändå ifall man blivit svettig ex merinoull.Sedan är det ju skillnad på mc ställ med.Mitt 100% vattentäta Stadlerställ tycker jag funkar super trots hetta.Men som sagt har inget under byxorna om det är för hett.Klibbar ej fast och det sitter perfekt på kroppen med alla skydd på sin plats,inklusive det riktiga ryggskyddet som täcker hela ryggen från nacken till svanskotan.Händer väl vid riktigt höga temperaturer att man tar av sig stället och kör utan.Ska jag av nån anledning åka hoj till affären eller ner på stan i nått ärende så är det bara hjälmen och t tröja och nå brallor som gäller


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Krokmark
2014-07-13, 21:56
Jag har börjat snegla på ryggskydd i form av en väst.
Har tittat på Vanucci, level 2,hos louis.de men det är lite svårt att veta vilken storlek man ska beställa.
Någon som har ett liknande som kan ge tips och gärna
berätta om de är bra eller inte.

David

Cy2
2014-07-14, 11:17
Jag har börjat snegla på ryggskydd i form av en väst.
Har tittat på Vanucci, level 2,hos louis.de men det är lite svårt att veta vilken storlek man ska beställa.
Någon som har ett liknande som kan ge tips och gärna
berätta om de är bra eller inte.

David

Har inte testat skyddsväst, verkar vettigt. Louis.de har en "ÅF" i Sverige kan vara smart att höra med dem.
http://www.mc-depan.com/index.asp

jrutgers
2014-07-14, 22:07
Är dessa västar inte väldigt knöliga då under kläderna?


Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

Krokmark
2014-07-14, 22:29
Lutar åt antingen Halvarssons Proton eller Alpinestars Bionic 2...

David

räven
2014-07-14, 23:36
Skydd ska sitta nära kroppen för mest nytta.

Jåke
2014-07-15, 07:41
Är dessa västar inte väldigt knöliga då under kläderna?

Nej, det är inte annorlunda än skydd som sitter i kläderna på det sättet.

Skickat från min LT25i via Tapatalk