handdator

Visa fullständig version : Har bytt lameller, problem!!



Trogfattad
2014-07-08, 21:21
Hej

Har idag bytt lameller på hojen och det gick hyfsat smidigt till den här plattan som trycker ihop dom 4 fjädrar skulle monteras. Skruvade in denna så långt det gick, men då kom inte kopplingsarmen åt så den va helt slak.

Skruvade ut skruvarna så där va spel på fjädrarna, monterade på kåpan och kopplingsvajern på armen, kändes spänt som det ska. På med olja och startade hojen, lät inte riktigt gött innanför kåpan samt att när jag lade i 1:an så dog hojen!

Kan jag har skruvat åt den här plattan med fjädrar för lite tro, eller vad tror ni??

Blev så jävla arg att jag lade ut hojen till försäljning direkt efter :/

Tacksam för hjälp

Gäller en Savage 650

jrutgers
2014-07-08, 21:52
Hej
Ja, klart trist resultat när man satt samman skiten p fyllt på med olja.

Alltså skruvarna som håller "tryckplattan" skall ju inte komprimera ihop fjädrarna helt, för då kan du ju inte frikoppla, vilket du nu märkt på det tråkiga sättet.

Allt som oftast så sitter det en märkning på innersta "mellan ringen" osv så att man får in lameller och mellnringar så djupt som dom skall. För att du sedan skall få det spel som behövs för att frikoppla.
Vet inte om denna förklaring hjälper dig något.
Kanske kan du lägga upp lite bilder på grejerna så att vi bättre kan hjälpa till?
Heynesbok till sin hoj kanske finns elektroniskt på nätet för nedladdning, och det är en fröjd att kunna få en bättre uppfattning om hu det skall monteras..




Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

erikn
2014-07-09, 16:05
På min XJ400 stack det upp "pinnar" där gängorna är för skruvarna. De skulle skruvas i botten så att det satt ordentligt. Då fanns lagom spel för fjädrarna. Känns lite märkligt att skruva i skruvar halvvägs i något som snurrar och vibrerar mycket.