handdator

Visa fullständig version : H-D Sportster-bekymmer (el glappar vid färd)



dflorell
2014-06-30, 14:02
Jag impulsköpte i vintras en 883-Sportster '02 (min första hoj) av en kollega som jag besiktigade i våras utan problem. Den har gått 530 mil och har varit väldigt sparsamt använd de senaste åren.

Det enda jag har hunnit köra är till och från besiktningen, och vad jag då märkte var att elen började glappa när jag kom upp i hastighet (hastighetsmätaren for fram och tillbaka, blinkers fungerade inte etc) och cykeln hostade flera gånger till och tappade kraft.

Den startar utan problem och går fint på tomgång, och i lägre hastigheter (under 50) verkar den gå som den ska, men så fort man gasar på så börjar den glappa och hosta.

Nu har den stått i garaget sedan april då jag flyttade norrut pga jobb (jag hade inte möjlighet att ta med den), men nu är jag hemma och hälsar på och tänkte passa på att skruva lite.

Några idéer på var problemet ligger? Jag ber om ursäkt på förhand om jag har misslyckats med att söka på liknande trådar, men jag hittade ingen med ett liknande problem.

Bör tilläggas är att jag inte är något vidare kunnig när det kommer till motorcyklar, men jag tänker bli.

Borken
2014-06-30, 14:11
Två alternativ skulle jag säga:

1. Jordfel, kolla upp alla punkter som är jordade mot ramen, börja med den feta från batteriet.

2. kabelstammen är gnagd vid styrhuvudet, också relativt enkelt att kolla.

Helgoson
2014-06-30, 19:34
HD = skruva sig igenom tillvaron! :-)
Skoja bara...Borken är klart inne på rätt spår. Jordfel KAN vara ett helsike att hitta, men med ett mätinstrument och lite jäklarannama kommer du långt. Lycka till!

dflorell
2014-06-30, 20:20
HD = skruva sig igenom tillvaron! :-)
Det är som sagt första hojen, och jag är ung och kände att pojkdrömmen fick styra vid första köpet. Men jag växer väl också upp någon dag och inser att japanskt är det enda som gäller. :-)

Stort tack för era svar! Detta ska undersökas.

Twenty2
2014-06-30, 22:23
Testat en sådana enkel sak att ha ett fulladdat batteri?
Som jag har förstått det som så kan elen börja bete sig jäkligt knasigt om batteriet inte får/tar laddning som det ska.
Testa att ladda batteriet fullt, mät upp hur mycket ström du har i batteriet .
Åk ut och kör en sväng och kolla om allt funkar, mät upp batteriet igen när du kommer till aka. Då kan du se om batteriet fått laddning eller om du bara har nyttjat krämen som är i det.
Annars är det nog något kablage som ger krypströmmar.
Är rätt vanligt att det skavit upp under tanken

dflorell
2014-06-30, 22:45
Faktum är att cykeln inte betedde sig konstigt när jag testkörde den en kortare vända i vintras vid köpet (ej i några riktiga hastigheter pga minusgrader). Då satt det på ett gammalt urladdat HD original-batteri som vi startade med kablar. Detta gjorde jag mig sedan av med och köpte ett nytt på Biltema för ca 700kr (fritt fram att idiotförklara mig), men jag hade väldigt svårt att tro att det skulle bero på batteriet när cykeln har startat som den ska och väl är igång och går jämnt på tomgång.

Nåväl, någon dyr historia verkar det i alla fall inte vara. Jag ska bara lista ut var felet sitter.

Senast förra ägaren använde den var en tur på tre mil förra sommaren efter att ha fått skäll av en kompis för att den bara står. Då gick den som den skulle. Sedan fick den fortsätta stå orörd i varmgaraget.