handdator

Visa fullständig version : Byta trafikinspektör?



fishbone
2014-06-27, 19:59
Har haft samma trafikinspektör (?) 2 gånger nu och det går bara åt helvete.
Första gången så gjorde jag ett misstag så det inte vart något kort men nu andra gången så
håller jag inte med honom någonstans om att jag inte klarade kortet.

Manöverbanorna är inga problem utan trafikdelen.
Innan vi gav oss ut i trafik så sa han klart och tydligt att han vill se riktig körning och inte någon slags "teater".

Fine tänker jag och kör som jag kommer köra. Första gången jag kuggade mig så fick jag mycket
beröm på stadskörning, den här gången så kugga han mig just för stadskörningen, att jag inte söker av tillräckligt, men va fan jag kommer ju inte sitta som ett jävla fån och vrida skallen av mig när jag kör.

Det fina var ju också att han kände ju igen mig och sa "Jag tycker det är roligt när kuggade ska köra upp igen för då får de visa att de kan och sen ser de att jag inte är nån elaking"

Jag hade sån jävla bra känsla när jag stängde av motorcykeln, min magkänsla var kanon och min körskols-lärare möte mig när jag klev av och frågade hur det kändes. "Känns riktigt bra!" med stort leende.
Sen kommer dödsstöten!!!

Din körning räcker.... TYVÄRR INTE för körkort.
Där svartnade det för ögonen och jag uppfattades säkert som jävligt nonchalant. Lyssnade inte på ett ord av vad han sa utan min körskols-lärare fick ta det. Det jag mins var nått om att han hade så mycket erfarenhet och att det kommer gå illa om jag får ett mc-kort. Jag som bor 10mil ifrån en stad ens.

Men min stora fråga är:
Kan man ringa till trafikverket och be om att få slippa en inspektör?
Jag känner bara att får jag honom en gång till så är jag körd på förhand.

Vart mycket skrivet nu men jag behövde väl skriva av mig lite med

TheCrow
2014-06-27, 20:19
Det där låter som puckot jag hade första gången. Jag hade god lust att anmäla det där jädra betongarslet. Men tänkte att det inte leder nånstans. Dom är ju tyvärr bara två i Uppsala. Den andra tyckte jag var bra å andra sidan, inte bara för att jag klara mig utan för att han inte hade en så jävla dryg attityd.

Utsikten att byta är nog inte så god däremot om du inte byter uppkörningsställe helt och hållet.

/Freddo

fishbone
2014-06-27, 20:26
Jag vill ha Bosse! Han gav mig mitt B-körkort för ca 11 år sen.
Jag ger Uppsala en sista chans sen byter jag ställe. Gillinge eller Västerås är väl kandidater, funkar inte det så drar jag till Pajala!!

TheCrow
2014-06-27, 20:35
Hmm, jag trodde det var han du prata om :) Så olika det kan vara. Men körskoleläraren tyckte jag körde jättekonstigt när jag körde som B ville att jag skulle köra. Så jag är inte så säker på att du skulle föredra honom.

Jag körde upp för den andre och trots lite misstag så blev jag godkänd.

/Freddo

fishbone
2014-06-27, 20:45
Hmm, jag trodde det var han du prata om :) Så olika det kan vara. Men körskoleläraren tyckte jag körde jättekonstigt när jag körde som B ville att jag skulle köra. Så jag är inte så säker på att du skulle föredra honom.

Jag körde upp för den andre och trots lite misstag så blev jag godkänd.

/Freddo


Haha ja man kan ju uppleva alla olika. Nej får jag Micke en gång till så kan jag ju lika gärna åka hem känns det som.

TheCrow
2014-06-27, 20:50
Ok, konstigt. Han var väldigt korrekt när jag hade han. Om den andre har jag nog skrivit om och som jag sa så trodde läraren att jag fått kortslutning när jag körde som B ville. De föll sig nämligen så att jag råkade köra nära på exakt samma väg på lektionen som på uppkörningen.

B blev jag osams med redan innan uppkörningen. Han kom ner och gorma om att vi inte fick vara på banan och värma upp. Jag försökte förklara att skolan sagt att det var okej och då flippa han totalt och sen var den dagen förstörd.

Jag hoppas fortfarande på att jag ska träffa på honom med omkullvält mc så jag kan stå och kolla hur han löser det... Möte honom för övrigt senare på dagen och han verkar inte vara så noga med avstånden framåt när han är själv.

/Freddo

fishbone
2014-06-27, 21:04
Ok, konstigt. Han var väldigt korrekt när jag hade han. Om den andre har jag nog skrivit om och som jag sa så trodde läraren att jag fått kortslutning när jag körde som B ville. De föll sig nämligen så att jag råkade köra nära på exakt samma väg på lektionen som på uppkörningen.

B blev jag osams med redan innan uppkörningen. Han kom ner och gorma om att vi inte fick vara på banan och värma upp. Jag försökte förklara att skolan sagt att det var okej och då flippa han totalt och sen var den dagen förstörd.

Jag hoppas fortfarande på att jag ska träffa på honom med omkullvält mc så jag kan stå och kolla hur han löser det... Möte honom för övrigt senare på dagen och han verkar inte vara så noga med avstånden framåt när han är själv.

/Freddo

Åh fan. Jag upplevde honom inte alls som så när jag tog B-kortet. Fast iof så är det ju över 10 år sen. Förhoppningsvis så hade han en jävligt dålig dag, Fukushimadålig dag. Är väl ingen ursäkt för att bete sig på det sättet men jag hoppas det.

Men ialla fall, tror du man kan ringa och höra med trafikverket vilken av inspektörerna man får till det datumen som uppkörningen äger rum? Eftersom det bara är 2 så kan de väl säga vilken jag INTE får ialla fall.:rofl:

TheCrow
2014-06-27, 21:13
Ingen aning faktiskt, men jag tvivlar. Kanske om man lägger fram sina argument men då hänvisar de nog bara till nått annat ställe.

/F

666_Beast
2014-06-27, 21:17
Fan va drygt, hoppas du inte ger upp bara. Men jag skrev det vid din förra uppkörning, välj Västerås. Inspektören där var jäkligt schysst. Hoppas verkligen att du klarar det nästa gång.

TheCrow
2014-06-27, 21:29
För övriga som ska köra upp i Uppsala kan det ju vara läge att reka in alla vägarbeten. Mycket grus och nylagd asfalt runt Uppsala nu. Den nya på 55:an såg lite oroväckande ut härom dagen när jag körde till jobbet. Den hade svettats längs hela kanten och kändes sådär säker...

/Freddo

666_Beast
2014-06-27, 21:38
För övriga som ska köra upp i Uppsala kan det ju vara läge att reka in alla vägarbeten. Mycket grus och nylagd asfalt runt Uppsala nu. Den nya på 55:an såg lite oroväckande ut härom dagen när jag körde till jobbet. Den hade svettats längs hela kanten och kändes sådär säker...

/Freddo

Det är som på motorvägen till mitt jobb, 120 sträcka med ny asfalt. Var lagom nervös när jag körde där dagen efter asfalteringen.

TheCrow
2014-06-27, 21:44
Nä på andra sidan på 55:an. 90km/h med en SUV upp i arslet... Har börjat förstå grejen med att köra lite för fort med mc...

/Freddo

fishbone
2014-06-27, 22:31
Fan va drygt, hoppas du inte ger upp bara. Men jag skrev det vid din förra uppkörning, välj Västerås. Inspektören där var jäkligt schysst. Hoppas verkligen att du klarar det nästa gång.

Nej jag kan ju inte ge upp nu heller. Dels för att jag har plöjt in mer pengar än vattenfall gjort i sina kolverk dels för att åka motorcykel är min passion.
Men Västerås? Då måste man mer eller mindre dit och reka och kolla alla möjliga vägar också.

Men som sagt en sista gång i Uppsala sen är det stopp för min del ialla fall.

TheCrow
2014-06-27, 22:41
Rekning är ju normalt inte nödvändigt om det är normala inspektörer. Det går ju trots allt inte ut på att lura folk så tar man det lugnt och håller koll på övrig trafik så funkar det. B lurade dock in mig på ett ställe där skyltarna satt skithögt och markeringarna i gatan var bortnötta(Fyrishov). Jag upptäckte sent att det var tvåfiligt och la mig rätt men det var ett himla vinglande tyckte han. Typ 90% av alla bilar körde likadant där just för att skyltar/markeringar var så dåliga.

I min värld så går en uppkörning inte ut på att göra allt 100% rätt utan mer hur man hanterar situationer när det inte blir riktigt rätt.

Vid min andra uppkörning så missade jag ett grönt ljus, kom på det och började släppa kopplingen när det slog om igen. Varpå jag naturligtvis avbröt men gungade till lite. Då hör jag i radion, "Hörde jag en svordom nu?" Varpå jag nickade och flinade. Det var inte 100% rätt men jag hanterade det på ett säkert sätt tyckte han och jag vart godkänd.

/Freddo

LowTech
2014-06-28, 08:01
Men som sagt en sista gång i Uppsala sen är det stopp för min del ialla fall.
Bott länge i U-a?
Minns var Eriksson trafikskola låg, på Vaksalagatan?
Där hade inspektörerna på vänstertrafiktiden en specialare när de startade uppkörningen fråm körskolan..

"Ok, då kör vi in mot centrum" --- och på första tvärgatan (se bilden) körde 50% högertrafik när de skulle göra en U-sväng in mot centrum...
Här startade man, vid skylten.
http://www.hitta.se/karta?ref=start#from=1&pageCount=20&level=1&sm=6&rlm=1&center=6639562:1603215&type=map&zl=13&bounds=6639037:1602635,6639227:1602949&viewtype=streetview&heading=16.408665359399887

666_Beast
2014-06-28, 08:28
Nej jag kan ju inte ge upp nu heller. Dels för att jag har plöjt in mer pengar än vattenfall gjort i sina kolverk dels för att åka motorcykel är min passion.
Men Västerås? Då måste man mer eller mindre dit och reka och kolla alla möjliga vägar också.

Men som sagt en sista gång i Uppsala sen är det stopp för min del ialla fall.

Jag trodde också att man skulle behöva åka och kolla in stan men det var faktiskt ganska lätt att köra där. Hade trafikdelen på uppkörningen vid halv 11 så det var ganska lugnt med bilar och gående.

fishbone
2014-06-28, 09:35
Bott länge i U-a?
Minns var Eriksson trafikskola låg, på Vaksalagatan?
Där hade inspektörerna på vänstertrafiktiden en specialare när de startade uppkörningen fråm körskolan..

"Ok, då kör vi in mot centrum" --- och på första tvärgatan (se bilden) körde 50% högertrafik när de skulle göra en U-sväng in mot centrum...
Här startade man, vid skylten.
http://www.hitta.se/karta?ref=start#from=1&pageCount=20&level=1&sm=6&rlm=1&center=6639562:1603215&type=map&zl=13&bounds=6639037:1602635,6639227:1602949&viewtype=streetview&heading=16.408665359399887

Bor inte i Uppsala, bor nästan 8mil norr om staden, så det är ju inte direkt billigt att åka bil fram och tillbaka för att köra på trafikskola/uppkörning. Blir mörkrädd om jag börjar tänka på vad alla transportkostnader och parkeringsavgifter hamnar på. :bawling:

TheCrow
2014-06-28, 10:04
I så fall borde väl Gävle vara ett alternativ?

/Freddo

fishbone
2014-06-28, 10:37
I så fall borde väl Gävle vara ett alternativ?

/Freddo

Tanken har slagit mig, men stadskörningen där är nog inte att leka med men det kan omöjligt vara värre än uppsala

Olle Å
2014-06-29, 08:51
Tanken har slagit mig, men stadskörningen där är nog inte att leka med men det kan omöjligt vara värre än uppsala
Kom att tänka på den gången jag tog B-kortet.Fick då A på köpet. Körde upp i Norrtälje i en PV, som jag satt i för andra gången. Hade övat med farsans VW. Det var ju marknad i stan med allt som där tillhör. Fullt med folk överallt och bilar både här och där. Det gick bra i allafall.
Senare på dagen när en kompis körde upp gjorde han en jäkla tavla. Fortfarande mycket folk och han tyckte en gammal tant gick för sakta över gatan, så han tutade till, varpå inspektören beordrade raka vägen tillbaka. Tji lapp.
Ni som kör upp, försök inte tänka på alla små detaljer utan det viktigast är att det flyter på, att följa med trafiken och vara uppmärksam.:):):)

Nina
2014-06-29, 10:30
Jag bytte faktiskt och det gick bra. Den jag hade först var en dryg jävel som skulle ha mig att köra så långsamt som en pensionär med gåstol, ungefär 2-3 km/tim om inte långsammare t o m. Vi hade inte övat på att köra sååå långsamt i trafikskolan. Ja det gick som det gick, kuggad den gången. Min lärare tog ett snack med karln som sa att jag inte är mogen för mc-kort.

Besviken for jag hem, tog ut mina blomkrukor och satte ut med 3 m mellanrum på tomten och började öva krypkörning modell superlångsamt nästintill stillastående. Samtidigt ringde jag Vägverket och förklarade att jag vill ha en annan inspektör. De replikerade med att då kanske jag blir kuggad igen. Knappast, det kan bara bli bättre nästa gång svarade jag.

Efter semestertid och div ledigheter både i trafikskolan och på Vägverket var det dags. Jag hade fått en annan inspektör, kände direkt ett lugn från den killen. Han hade nån förmåga att plocka bort nervositeten så när jag kröp runt på banan gick det superlångsamt, inte en fot ner och därefter var det bromsprov och trafik. När vi kom tillbaka efter grillningen sa han att det var ju skönt med lite flås så här på morgonen. :D

Jag hade visst torkat av honom på gruset… Med landsvägsdäck och sporthoj, om nu en Suzuki GSX kan kallas det. ;)

Visst kan du byta inspektör, känner du att personkemin inte funkar så byter du. Under tiden fram tills det är dags för uppkörning så öva på massor. Och de vill se att man vrider på skallen så vrid på lite överdrivet så han bakom ser att du tittar ordentligt i trafiken.

Lycka till, det kommer gå bra ska du se.

PS, får tillägga att innan hade jag haft samma inspektör när jag tog C-kortet och då var han hur human som helst. De sa att han kan vara labil, ena dagen kugga folk på löpande band och andra dar delar han ut körkort.

TheCrow
2014-06-29, 11:57
Jag har jobbat i Gävle och det är inte så krångligt. En del enkelriktat och så och en del folk centralt. Men jag tänker att mycket folk är bra. Då har man ju en ursäkt att köra riktigt sakta. Även inspektörer har ett schema att passa. :)

/Freddo

Borken
2014-06-29, 15:34
Vill inte vara negativ men jag tror nog att de flesta inspektörer är korrekta, det handlar ju trots allt om myndighetsutövning = går det inge bra med körningen så måste dom kugga...

En inspektör som släpper igenom någon som inte kan hantera en hoj kan inte heller må speciellt bra när personen kör av vägen i 120 blås...

På´t igen bara!!

LowTech
2014-06-29, 20:01
Vill inte vara negativ men jag tror nog att de flesta inspektörer är korrekta, det handlar ju trots allt om myndighetsutövning = går det inge bra med körningen så måste dom kugga...
!!
Helt OT men jag körde upp inför Sveriges första kvinnliga bilinspektör. (Uppsala 60-talet)
Likt de flesta andra hon prövade - blev underkänd...
Hon var stenhård, INGA misstag av något slag tillåtna, hon måste tydligen visa att fruntimmer kunde det här också..:D..
Nästa gång gick bättre...

fishbone
2014-06-29, 23:17
Vill inte vara negativ men jag tror nog att de flesta inspektörer är korrekta, det handlar ju trots allt om myndighetsutövning = går det inge bra med körningen så måste dom kugga...

En inspektör som släpper igenom någon som inte kan hantera en hoj kan inte heller må speciellt bra när personen kör av vägen i 120 blås...

På´t igen bara!!

Inte för att vara negativ men jag köper inte det där, gången innan var jag som en
"Gud" i staden och nu en fara för mig själv och alla andra. Och det var 4 veckorna mellan gångerna plus körlektion.

Nej jag känner mig grymt missbedömd, så ni kan ju tänka känslan om jag får se den där Bmw glida upp igen.

TheCrow
2014-06-30, 06:30
Inte jag heller. Till och med körskoleläraren konstaterade att inspektören inte hade en särskilt bra dag. Då börjar man ju undra hur rättssäkert det är.

/Freddo

Edit: hade glömt ett "inte"

Olle Å
2014-06-30, 08:56
Inte för att vara negativ men jag köper inte det där, gången innan var jag som en
"Gud" i staden och nu en fara för mig själv och alla andra. Och det var 4 veckorna mellan gångerna plus körlektion.

Nej jag känner mig grymt missbedömd, så ni kan ju tänka känslan om jag får se den där Bmw glida upp igen.

Tänk så här. Inspektören liksom en fotbollsdomare dömer förhoppningsvis det dom ser.
Likväl alla sporter som är beroende på vad bedömare tycker. Det är tyvärr bara att acceptera. Ta exvis simhoppning eller hästdressyr.
Kanske det skulle vara två inspektörer i stället vid uppkörning.:rolleyes:

fishbone
2014-06-30, 09:33
Tänk så här. Inspektören liksom en fotbollsdomare dömer förhoppningsvis det dom ser.
Likväl alla sporter som är beroende på vad bedömare tycker. Det är tyvärr bara att acceptera. Ta exvis simhoppning eller hästdressyr.
Kanske det skulle vara två inspektörer i stället vid uppkörning.:rolleyes:

I såna fall vill jag citera Peter Forsberg när Moda förlorade sm-finalen mot Malmö.
"han är så jävla kass så jag skulle dra på honom en smäll!. De e sant de!"

Borken
2014-06-30, 10:06
Inte för att vara negativ men jag köper inte det där, gången innan var jag som en
"Gud" i staden och nu en fara för mig själv och alla andra. Och det var 4 veckorna mellan gångerna plus körlektion.

Nej jag känner mig grymt missbedömd, så ni kan ju tänka känslan om jag får se den där Bmw glida upp igen.

Då är vi negativa igen :) !
Hur kan du som novis bedöma hur bra du kör?
Bara för att det känns bra innebär inte att det är bra....

Jag tror nog att du är bra på och köra hoj, men det kanske fanns något som en inspektör inte kan släppa, något som gör att du är farlig för dig själv eller mot allmänheten. Hybris kanske?

Nä, distansera dig från dig själv och fundera på vad du inte gjorde enligt "reglementet" och gör om gör rätt!

LowTech
2014-06-30, 10:47
Jag vill inte gnälla för mycket, men tyvärr, världen ÄR inte rättvis.
SÅ enkelt är det.
Shit happens...

Jag blev för många år sen påkörd av en mopedist i ett villaområde, han såg mig inte då han tittade bakåt mot sin efterkommande kompis. Han körde (vinglade..) dessutom på fel sida av gatan (smal) jag kom dessutom från höger.
Jag stod i kollisionögonblicket stilla...

Kanonläge inför F-bolagets utredning?
Inte alls..
Enlit ett "vittne", som fö krattade löv på tomten med ryggen mot gatan, så hade jag med kraft brakat in i en långsamt körande mopedist...
Vem som var skyldig och fick betala allt, gissa..
Kostade ett antal förlorade år i bonus+ självrisker.

Ibland är det bara att acceptera tingens ordning, skita i allt och gå vidare med nya tag..
Gör du det också..

Olle Å
2014-06-30, 10:57
Då är vi negativa igen :) !
Hur kan du som novis bedöma hur bra du kör?
Bara för att det känns bra innebär inte att det är bra....

Jag tror nog att du är bra på och köra hoj, men det kanske fanns något som en inspektör inte kan släppa, något som gör att du är farlig för dig själv eller mot allmänheten. Hybris kanske?

Nä, distansera dig från dig själv och fundera på vad du inte gjorde enligt "reglementet" och gör om gör rätt!

Håller nog med Borken om att en som inte har rätt kunskaper kanske tycker att han har det ändå. Då blir ju vederbörande sur och kanske inte inser att han gjort dåligt ifrån sig.
Att köra mc är inte bara att kunna köra rakt fram utan det är det andra som är svårt. Att rätt kunna uppfatta trafiken och bedöma vad andra hittar på, att vara rätt placerad och att anpassa sig efter rådande trafiksituation. Mycket av det kommer mer ökande erfarenhet, men ser inspektören att man missar något sådant, så är det inte bra. Ta exvis det här med hastighetsanpassning och att hålla avstånd till framförvarande.:eek::eek::eek:
Jag tror inte att inspektörerna försöker att sätta dit någon på rent jäkelskap.
Har man som Foppa förlorat en final, så blir man frustrerad och vill då gärna hitta att felet var någon annans.:mad::mad:

jrutgers
2014-06-30, 11:02
Håller nog med Borken om att en som inte har rätt kunskaper kanske tycker att han har det ändå. Då blir ju vederbörande sur och kanske inte inser att han gjort dåligt ifrån sig.

Att köra mc är inte bara att kunna köra rakt fram utan det är det andra som är svårt. Att rätt kunna uppfatta trafiken och bedöma vad andra hittar på, att vara rätt placerad och att anpassa sig efter rådande trafiksituation. Mycket av det kommer mer ökande erfarenhet, men ser inspektören att man missar något sådant, så är det inte bra. Ta exvis det här med hastighetsanpassning och att hålla avstånd till framförvarande.:eek::eek::eek:

Jag tror inte att inspektörerna försöker att sätta dit någon på rent jäkelskap.

Har man som Foppa förlorat en final, så blir man frustrerad och vill då gärna hitta att felet var någon annans.:mad::mad:


Instämmer i dessa kloka ord.
(Beträffande Foppa så var det väl Börjes fel som också förtjänade en smäll om jag inte missminner mig)


Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

Diversion
2014-06-30, 11:45
Var det inte för några år sedan som en far vars dotter kuggats i hans tycke orättvist föreslog att inspektören skulle ha en kamera på hojen? Han ansåg att det skulle skydda både aspiranten och inspektören.

erikn
2014-06-30, 13:22
Kanonläge inför F-bolagets utredning?
Inte alls..
Enlit ett "vittne", som fö krattade löv på tomten med ryggen mot gatan, så hade jag med kraft brakat in i en långsamt körande mopedist...
Vem som var skyldig och fick betala allt, gissa..
Kostade ett antal förlorade år i bonus+ självrisker.

Ibland är det bara att acceptera tingens ordning, skita i allt och gå vidare med nya tag..
Gör du det också..

Sånt gör att man starkt funderar på dashcam och kollar Ali m.fl. sidor för att skaffa en.

Borken
2014-06-30, 13:38
Jo, sätt kamera på hojjen och inför överklagansmöjligheter och kanske en ny myndighet!
Hoppsan, körkortet blev 10 papp dyrare och färre kommer att klara det :P

TheCrow
2014-06-30, 15:36
Varför skulle det till en ny myndighet och vad är det som skulle göra körkortet dyrare?

TheCrow
2014-06-30, 15:37
Det är ju redan idag klarlagt att kvinnor kuggad oftare än män utan att någon trovärdig förklaring givits.

/Freddo

Borken
2014-06-30, 16:15
Överklaganden måste hanteras av någon.... = mer folk =dyrare.

Helgoson
2014-06-30, 19:10
Gör så att du åker upp till Hudik och kör upp. Klart vettiga och humana inspektörer.
Inspektörer är människor de också, och har de retat sig på någon/något så blir det resultat därefter.
Trist att höra din story, men jag har ju inte hört inspektörens version, så jag kan inte säga varken bu eller bä. lycka till!

fishbone
2014-06-30, 19:54
Gör så att du åker upp till Hudik och kör upp. Klart vettiga och humana inspektörer.
Inspektörer är människor de också, och har de retat sig på någon/något så blir det resultat därefter.
Trist att höra din story, men jag har ju inte hört inspektörens version, så jag kan inte säga varken bu eller bä. lycka till!

Nej det är ju så att man måste nog höra båda sidorna, bara som tillägg till när jag kuggade försa gången.
Då körde vi på eftermiddagen men han hade vart verksam på morgonen med och kuggad 2 eller 3 st, och alla på eftermiddagen kuggade.

Men det ska INTE överklagas något beslut ifall vissa tror det utan tråden startades med frågan om man kan byta inspektör.
Jag ska göra ett sista försök på en uppkörning i Uppsala, får jag samma och kuggar ja då tar jag en annan stad.

jrutgers
2014-06-30, 23:00
Rätt inställning! Klart att det kan finnas undantag, på inspektörer, men skam den som ger sig!


Så kan det gå…

TheCrow
2014-07-01, 06:02
Överklaganden måste hanteras av någon.... = mer folk =dyrare.

Gissar att det redan idag går att överklaga. Bara för att det går innebär inte att alla kommer göra det. Men med kameror och ytterligare en följemc vid uppkörning så minskar risken att man blir utlämnad till en inspektör med en dålig dag.

/Freddo

Borken
2014-07-01, 08:15
Hur går man till väga med det materialet då?

Olle Å
2014-07-01, 08:58
Gissar att det redan idag går att överklaga. Bara för att det går innebär inte att alla kommer göra det. Men med kameror och ytterligare en följemc vid uppkörning så minskar risken att man blir utlämnad till en inspektör med en dålig dag.

/Freddo

Tycker man skall glömma det . Då blir det ändå mycket dyrare med en uppkörning. Då kommer ingen att bli godkänd förrän efter det att några har suttit och granskat materialet för alla som kör upp, för de skall naturligvis bedöma alla prov i Svenska röda rättvisans namn.:rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:

TheCrow
2014-07-01, 12:04
Dom behöver ju bara bedöma dom där det sker en överklagan. En uppkörning tar ca 40-60min kanske vilket tar kanske en kvart tjugo minuter att kolla igenom på sin höjd.

/Freddo

Olle Å
2014-07-01, 12:09
Dom behöver ju bara bedöma dom där det sker en överklagan. En uppkörning tar ca 40-60min kanske vilket tar kanske en kvart tjugo minuter att kolla igenom på sin höjd.

/Freddo

Då blir det ju inte rättvist!!! Trafikinspektören kan ju ha godkänt någon trots fel, varvid han skulle blivit underkänd. LÄGG NER OCH GÖR RÄTT.

TheCrow
2014-07-01, 17:37
Varför skulle någon överklaga att man blivit godkänd?

Jag tycker det är en självklarhet att man ska kunna överklaga i en demokrati oavsett vad det gäller. Materialet får väl eleven hålla rätt på själv, hur svårt kan det va.

/Freddo

jrutgers
2014-07-01, 20:47
Varför skulle någon överklaga att man blivit godkänd?

Jag tycker det är en självklarhet att man ska kunna överklaga i en demokrati oavsett vad det gäller. Materialet får väl eleven hålla rätt på själv, hur svårt kan det va.

/Freddo


Jag är med på hur du tänker, men vad är nästa steg? Överklaga en 2:a på besiktningen, och en övervakare som övervakar besiktningsmannen om denna begår ett misstag?

En överkonstapel som övervakar en Polis som ev. Har en dålig dag?

Känns som att det är ännu längre ifrån demokrati än vad vi är idag?

Eller har jag helt missförstått vad du menar?


Så kan det gå…

TheCrow
2014-07-01, 23:27
En tvåa kan du antagligen överklaga, men gissningsvis är det sällsynt eftersom det är rätt precist specificerat vad som är en tvåa eller inte. Polismans besluts "överklagas" i princip alltid fast då kallar vi det rättegång så det här inget nytt eller särskilt kontroversiellt. Men när det handlar om trafikinspektörerna så är du som elev helt utsatt. Det finns i regel inga vittnen utan det är ord mot ord och hade inspektören en dålig dag så är det fortfarande dennes ord mot ditt.

Frågan har ju delvis aktualiserats eftersom skillnaderna i kuggningar mellan kvinnor och män skiljer sig utan någon vettig förklaring.

För dom som kör upp flera ggr så är det flera som vittnar om hur olika inspektörer säger olika saker vilket är rätt märkligt. Det kan gälla saker som placeringar osv. Det borde rimligen vara samma.

Vet inte vem som var inspektör i Uppsala idag men han har i vart fall en egen 1,5sekunders regel...

/Freddo
Edit: telefonmupp

Olle Å
2014-07-04, 09:38
Jag är med på hur du tänker, men vad är nästa steg? Överklaga en 2:a på besiktningen, och en övervakare som övervakar besiktningsmannen om denna begår ett misstag?

En överkonstapel som övervakar en Polis som ev. Har en dålig dag?

Känns som att det är ännu längre ifrån demokrati än vad vi är idag?

Eller har jag helt missförstått vad du menar?


Så kan det gå…

Tror lösningen på problemet är i sig ganska enkelt. Orsaken till olika sätt att samma situation bedöms olika hänger ihop med vederbörandes egenskaper och utbildning.:mad:
Inom vissa sporter är ju deltagarna utsatta för domarens tycke. För att i möjligast mån undvika att domarna dömer olika, så dras domarna ihop till möten och får både teoretisk och praktisk genomgång, som repetion och även att lära sig anamma nyheter för att i möjligast mån kunna döma lika.:):):)
Detta system måste ju gå att genomföra även för trafikinspektörer.

Attila
2014-07-13, 12:25
Lider med dig Fishborne, jag var en av dem som också kuggades på din första uppkörning. Det kunde jag acceptera för jag har inte tagit en enda lektion i stadskörning.

Fick dock lite konstiga vibbar i Uppsala o bytte till Eskilstuna (83% godkända där) mot ca 63% i Uppsala. Det var en viktig anledning för mig! Siffran kan tolkas på olika sätt. Åkte dit i förväg en gågn och tog en dubbellektion av en körskola i stan/terräng. HAn berättade att de har en bra dialog med inspektörerna så de vet vad som är "rätt" eller "fel" vid uppkörningen. Enligt honom var jag redo att köra upp där.

Uppkörningen gick bra. Måste tillägga att vi åkte aldig in i stan på eftermiddagen (rusningstrafik) så på det sättet undvek vi vissa moment som belastar hjärnan i onödan, utan körde mest i utkanten/utanför. Så det behövs även en viss portion tur.

Be din körlärare (som har en viss del i detta anser jag) kolla din protokoll, där står exakt vad du behöver öva på/koncentrera dig på mer.

Håller tummarna!

fishbone
2014-08-19, 17:34
Hallå!!! Idag fick jag mitt körkort! Fick samma inspektör som förr och man kan ju säga att han kännde igen mig minst sagt, men nu gick det hem. Dock regnar det förjävligt nu så jag avvaktar lite nu men snart ska jag ut...

Twenty2
2014-08-19, 21:36
Grattis till lappen.
Kör försiktigt och njut av det som är kvar av säsongen .

fishbone
2014-08-20, 18:57
Will do

666_Beast
2014-08-23, 20:49
Grattis Fishbone, kanske möts på vägarna nån gång.

fishbone
2014-08-23, 22:55
Grattis Fishbone, kanske möts på vägarna nån gång.

Det hoppas jag, bjuder på en glas då

Attila
2014-08-24, 19:57
Grattis!

fishbone
2014-08-24, 21:40
Grattis!

Tackar tackar

LowTech
2014-08-24, 21:59
Tackar tackar

Grattis - ut och åk nu. Fint väder nästa vecka - säjs det..

Jag har väl avslöjat tidigare att jag körde upp för mc-kort i Uppsala? För runt 50 år sen..
Och att jag kuggades?
Av Sveriges första kvinnliga trafikinspektör - med en skyhög kuggningsprocent..

fishbone
2014-08-25, 23:13
Grattis - ut och åk nu. Fint väder nästa vecka - säjs det..

Jag har väl avslöjat tidigare att jag körde upp för mc-kort i Uppsala? För runt 50 år sen..
Och att jag kuggades?
Av Sveriges första kvinnliga trafikinspektör - med en skyhög kuggningsprocent..

Jajjamen, var ur en sväng idag men det går mot höst tyvärr...

TheCrow
2014-08-25, 23:32
Ähh, tror jag körde i november förra året. :D

666_Beast
2014-08-26, 20:19
Lite mera kläder på sig bara så kan man köra några månader till. Håll koll på underlaget bara.

TheCrow
2014-08-26, 23:35
Lite mera kläder på sig bara så kan man köra några månader till. Håll koll på underlaget bara.

Är det du som kör runt på en svart/röd bandit i Uppsala?

/F

666_Beast
2014-08-27, 20:22
Är det du som kör runt på en svart/röd bandit i Uppsala?

/F

Nej, har en helsvart med ett grönt tankskydd. Just nu sitter det en toppbox på pakethållaren.

TheCrow
2014-08-27, 23:50
Ok, få var det inte dig jag såg. Tror det rullar en svart/röd (ramrören röda och resten svart) Bandit i stan.

/Freddo

fishbone
2014-08-30, 21:29
Införskaffade mig en Superduke 990 -07 idag

Vilket jävla monster!!!

666_Beast
2014-09-02, 21:16
Införskaffade mig en Superduke 990 -07 idag

Vilket jävla monster!!!

Fan va najs!!

Per Lindström
2015-03-03, 11:39
Får ju förstå inspektörerna också, ligger kanske i skilsmässa, barnen är pest och släktingarna för jävliga.
Då är det ju himla skönt att kunna avreagera sig på någon. ;)

LowTech
2015-03-03, 12:10
Får ju förstå inspektörerna också, ligger kanske i skilsmässa, barnen är pest och släktingarna för jävliga.
Då är det ju himla skönt att kunna avreagera sig på någon. ;)
Se mitt inlägg #59...

I det fallet var det bara fråga om att visa Woman Power, man måste visa gubbj-arna ( i alla åldrar) Och det redan på den tiden...
Hon kuggade alla - om de var av fel kön..
Minns jag rätt så låg kuggningsprocenten på stationen, "rakt över", på bil/lb/mc generellt på ca 33%
Om ryktet stämde låg hon på betydligt mer än dubbelt..:eek:

Per Lindström
2015-03-03, 17:44
Se mitt inlägg #59...

I det fallet var det bara fråga om att visa Woman Power, man måste visa gubbj-arna ( i alla åldrar) Och det redan på den tiden...
Hon kuggade alla - om de var av fel kön..
Minns jag rätt så låg kuggningsprocenten på stationen, "rakt över", på bil/lb/mc generellt på ca 33%
Om ryktet stämde låg hon på betydligt mer än dubbelt..:eek:

Japp läste det, jag kom lite på att tänka på en Dominatrix. :eek:

mel
2015-03-03, 19:31
Haha, här fanns en "Kugg-Ulla"[emoji57]