handdator

Visa fullständig version : Trög växlad Honda vf750f -84



armoton
2014-06-27, 09:40
Vid kall motor så är ettan trög att få i och hoppar ur ibland.
Och ibland går det inte att växla ner från 3an etc.
När man växlar från 4an till 5an så kan den hamna i mellan läge (friläge)
Men dock inte så att friläges lampan lyser.
Kör på Sbk racing 10w-50, ny olja och filter sen 100mil.
Hojen har stått i 10år, innan jag tog hand om den. Har bytt olja 2ggr.

jrutgers
2014-06-27, 17:10
Tjänare!
Två kontrollfrågor:

Hur långt har den gått?

Har du haft nere lamellerna och sett över dom?

Bonusfråga:
Känner du att hojen frikopplad som den skall?




Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

MEHall
2014-06-27, 17:29
Trög växlad? Hur då? Trögväxlad vet jag vad det är, skriv inte isär ord tack!
Du har bara ett friläge som gör att lampan lyser. Har lite av samma fel på min gamla honda cb 650 men mina växlar hoppar inte ur i alla fall :rolleyes:
Själv så trycker jag inte till ordentligt då jag ska växla till femman och då blir det ett friläge där.;)




:cool:

armoton
2014-06-27, 18:31
Tjänare!
Två kontrollfrågor:

Hur långt har den gått?

Har du haft nere lamellerna och sett över dom?

Bonusfråga:
Känner du att hojen frikopplad som den skall?




Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

Tjäna. Den har gått 7800mil , går hur fint som helst i motorn ,
Hojen har som sagt stått i 10år hos förra ägaren, har inte kollat lamellerna, får ta o göra det när det blir snö ute :D
Vet att jag skulle behöva lufta kopplingen. Nippeln tätar inte riktigt fast jag bytt till ny.
Ibland när den stått några dagar så får man pumpa kopplingen en stund sen är det bra igen.

armoton
2014-06-27, 18:37
Trög växlad? Hur då? Trögväxlad vet jag vad det är, skriv inte isär ord tack!
Du har bara ett friläge som gör att lampan lyser. Har lite av samma fel på min gamla honda cb 650 men mina växlar hoppar inte ur i alla fall :rolleyes:
Själv så trycker jag inte till ordentligt då jag ska växla till femman och då blir det ett friläge där.;)




:cool:

Varför inte då då? Japp jag vet att det endast finns ett friläge på hojen.. Mitt sätt att förklara problemet.
Precis samma på min hoj, trycker jag inte till ordentligt från 4an till 5an så hamnar den i friläge. Inte så spännande när man drar på.
Den greppar bra annars i lamellerna.

jrutgers
2014-06-27, 18:44
7800 på en Honda är ju inga problem i princip men allt hänger på hur den tidigare framförts.
Om det blir ett slitage i tänderna som greppar kugghjulen i lådan så kan dom hoppa ur och kröka dom "gafflar" som flyttar dreven fram och tillbaka mellan de olika växlarna.
Detta brukar isf visa sig i form av att den "kuggar över" när man lägger på belastining, samt att det kan vara orsaken till att det är svårt att vi i eller ur vissa växlar eftersom gaffeln inte kan flytta drevet till korrekt position.
Är inte bekant med just VF modellens konstruktion när det gäller att komma åt växellådan, men på CB är det då tvunget att klyva motorn för att komma åt och byta de gafflar och kuggar som är slitna eller skeva.

Nu brukar ju en hoj som stått i så många år sätta sig ganska duktigt i kopplingen och jag kan föreställa mig att det kanske inte släpper riktigt helt i distansbelägg och lameller så kanske skall du kolla hur det ser ut innan du river hela rasket.

Cy2
2014-06-27, 18:57
Tjäna. Den har gått 7800mil , går hur fint som helst i motorn ,
Hojen har som sagt stått i 10år hos förra ägaren, har inte kollat lamellerna, får ta o göra det när det blir snö ute :D
Vet att jag skulle behöva lufta kopplingen. Nippeln tätar inte riktigt fast jag bytt till ny.
Ibland när den stått några dagar så får man pumpa kopplingen en stund sen är det bra igen.

Där har du med stor sannolikhet ditt problem,

jrutgers
2014-06-27, 21:13
Håller med Cy2


Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

armoton
2014-06-27, 23:42
7800 på en Honda är ju inga problem i princip men allt hänger på hur den tidigare framförts.
Om det blir ett slitage i tänderna som greppar kugghjulen i lådan så kan dom hoppa ur och kröka dom "gafflar" som flyttar dreven fram och tillbaka mellan de olika växlarna.
Detta brukar isf visa sig i form av att den "kuggar över" när man lägger på belastining, samt att det kan vara orsaken till att det är svårt att vi i eller ur vissa växlar eftersom gaffeln inte kan flytta drevet till korrekt position.
Är inte bekant med just VF modellens konstruktion när det gäller att komma åt växellådan, men på CB är det då tvunget att klyva motorn för att komma åt och byta de gafflar och kuggar som är slitna eller skeva.

Nu brukar ju en hoj som stått i så många år sätta sig ganska duktigt i kopplingen och jag kan föreställa mig att det kanske inte släpper riktigt helt i distansbelägg och lameller så kanske skall du kolla hur det ser ut innan du river hela rasket.

Tack, hojen går ju annars hur bra som helst, jag ska kolla över lamellerna när säsongen är över :) verkar inte vara så svårt eller dyrt att byta dessa lameller för den delen. Bara tiden som fattas :D tack igen för tipsen.

armoton
2015-02-08, 20:34
Har nu haft ur lamellerna, dom såg bra ut, däremot såg kopplingskorgen ut så här. Är det något man kan fixa eller måste korgen bytas ut ? Vad är orsaken till att det blivit så här ?

armoton
2015-02-08, 20:35
En bild till

armoton
2015-02-09, 09:04
Kanske räcker det att fila till klackarna ?

Benny intruder
2015-02-09, 19:39
Kanske räcker det att fila till klackarna ?

Jag är ingen direkt Hoj mekare men skulle de vara min så skulle jag överväga att fila ner ryggarna på spåren i alla fall...beror lite på HUR djupa dom är. Finns säkert nån med andra åsikter.:banana:

armoton
2015-02-10, 07:54
Jag är ingen direkt Hoj mekare men skulle de vara min så skulle jag överväga att fila ner ryggarna på spåren i alla fall...beror lite på HUR djupa dom är. Finns säkert nån med andra åsikter.:banana:

Det får bli kvällsprojekt , gissar att det är bättre att fila än att låta det vara så, tror att det blir svårt och dyrt att hitta en bättre beg.

V Saarela
2015-02-10, 10:07
Fila lite grann kan man ju alltid, men inte så pass mycket att det blir glappt mellan kopplingskorgen och lamellerna/skivorna

armoton
2015-02-10, 12:04
En sak jag undrar över, vad blir konsekvenserna av att det finns jack i kopplingskorgen ? Problemen jag beskrivit på första sidan, kan dom ha med detta att göra ?

Borken
2015-02-10, 12:36
Jepp borde bli en koppling som hugger och slirar. Trög, kanske??
Testa och fila om du gillar att mecka det kan funka ett tag.

Annars tror jag på en ny korg.

Eller om man hittar nån överdjävlig svetsare som kan bygga upp det slitna. Sen är det väl bara svarva och fila. Fast undrar vad det är för material?

armoton
2015-02-10, 14:12
Jepp borde bli en koppling som hugger och slirar. Trög, kanske??
Testa och fila om du gillar att mecka det kan funka ett tag.

Annars tror jag på en ny korg.

Eller om man hittar nån överdjävlig svetsare som kan bygga upp det slitna. Sen är det väl bara svarva och fila. Fast undrar vad det är för material?

Märkligt för den har varken slirat eller huggit, däremot vill hojen åka iväg trots att man har kopplingen intryckt, men inte så illa att man inte kan hålla emot, endast när den är kall om jag minns rätt. Det kan ju förklara jacken iof.
Tror att den är av aluminium.

Benny intruder
2015-02-10, 16:08
Fila lite grann kan man ju alltid, men inte så pass mycket att det blir glappt mellan kopplingskorgen och lamellerna/skivorna

Glappet finns ju redan i och med att det är gropar...men om man filar ner ryggarna lite så eliminerar man troligtvis att skivorna hänger sig på dom..Åtminstone till att börja med,svetsa skulle jag nog akta mig för,(Materialförsvagning) så funkar det inte med lite filning så är det nog ny korg som gäller..:hello:

räven
2015-02-10, 17:31
Va inte så snål. Häng dit nytt å få ordning. Kan väl inte kosta så mycket ?

armoton
2015-02-10, 21:19
Va inte så snål. Häng dit nytt å få ordning. Kan väl inte kosta så mycket ?

Har hittat bättre beg på ebay, nytt kommer jag inte köpa, ovanliga saker till gamla hojar kostar en hel del , tex skulle jag ha ett nytt bromsok till en lika gammal Yamaha, 10000kr ville dom ha :cool:

Anledningen till att jag drar lite på att köpa eller inte köpa är ju för att dom problemen jag beskrivit inte har med denna koppling att göra? Men o andra sidan så är det ju bättre att byta skiten till en korg utan jack, när man ändå har isär kåpan och tömt oljan. Så på något vis kommer jag fixa korgen, men då återstår frågan vad som gör att växlarna ibland går i trögt,
Allt annat ser fräscht ut , kuggar osv :)

armoton
2015-02-10, 21:21
En till bild

Benny intruder
2015-02-10, 21:27
En till bild

Hmmm..:hmmmm2: Du ska nog inte utesluta att det är korgen som är problemet med växlingen..!!!

Cy2
2015-02-10, 23:19
Tjäna. Den har gått 7800mil , går hur fint som helst i motorn ,
Hojen har som sagt stått i 10år hos förra ägaren, har inte kollat lamellerna, får ta o göra det när det blir snö ute :D
Vet att jag skulle behöva lufta kopplingen. Nippeln tätar inte riktigt fast jag bytt till ny.
Ibland när den stått några dagar så får man pumpa kopplingen en stund sen är det bra igen.

Detta är fixat?

armoton
2015-02-11, 00:04
Detta är fixat?

Ja, allt är bytt i kopplingshandtaget och hydrauliken, hydraulisk koppling på hojen.

Borken
2015-02-11, 09:06
Har du testat nån annan olja? Tjock olja kan göra livet till ett elände...

armoton
2015-02-11, 09:19
Har du testat nån annan olja? Tjock olja kan göra livet till ett elände...

Tjena, har en 20liter dunk Sbk racing 10w-50, säkert 4-5liter kvar, det är den enda oljan jag kört med i Hondan och en annan hoj jag hade innan. Gjorde 2 byten innan jag började använda hojen dagligen.

Detta är vad som står i instruktionsboken :) (bild)



Och på dunken står det

Q8 SBK Racing
SAE 10W-50
Syntetisk motorolja för 4-takts motorcyklar.
Speciellt utvecklad för motorer med mycket hög trimningsgrad
där höga effekter och höga varvtal medför
mycket hög värmeutveckling och därmed utsätter oljan
för mycket höga påfrestningar. Anpassad även för motorcyklar
med katalysator. Passar där samma olja används i
motor, koppling och växellåda.
API SM, ACEA A3, JASO MA2

Bör jag prova nån annan olja ? Tips :)

Borken
2015-02-11, 09:50
Funkar växlarna bra när hojjen är varm så hade jag nog testat någon annan olja.... inga tips däremot på olja! Tycker viskositetstalen inte riktigt stämmer när det kommer till kritan en annan olja som har 10W--50 kan vara betydligt mer lättväxlad än en tredje. Kanske man kan testa med nån 5W-XX olja?

Borken
2015-02-11, 09:51
Det är förövrigt en jefligt bra olja du använder :P

Benny intruder
2015-02-11, 11:59
Jag använder Motul 5000 men min går inte så hårt..om det har nån betydelse..en djungel detta med oljor..!

armoton
2015-02-11, 12:24
Jag använder Motul 5000 men min går inte så hårt..om det har nån betydelse..en djungel detta med oljor..!

Jag kör varken på bakhjul eller crossväxlar som en tok ;) så den går inte heller så hårt. Är det en syntet/helsyntet olja som gäller för min hoj ?

Benny intruder
2015-02-11, 17:56
Jag kör varken på bakhjul eller crossväxlar som en tok ;) så den går inte heller så hårt. Är det en syntet/helsyntet olja som gäller för min hoj ?

Jag lurades förut. denna oljan kör jag på.