handdator

Visa fullständig version : Elhaveri... :(



Månne
2014-06-25, 22:21
Var ute en sväng med hojen som är en Honda Varadero -00 med förgasare i måndags.

Stannar för att ringa ett samtal och vrider av nyckeln och strömmen bryts vilket jag ser för att GPSen stänger ner. Dock fortsätter hojen att försöka gå och jag trycker även på dödaren utan resultat, hojen fortsätter att gå men tänder inte.

Låter precis som när man startar och ska gå igång innan den tänder. Det hela höll på i kanske 5-6 sekunder fastän strömmen som sagt är bruten.
Blir bärgad hem av en riktig stjärna till hojpolare med racebuss och på plats finner jag att alla säkringar är hela, inget är bränt och likriktaren etc är svala så ingen hetta någonstans.

Dock är hojen stendöd när jag vrider om nyckeln.
Mätte batteriet idag och det hade 2,7 volt, dvs helt dött. Har aldrig märkt av några som helst laddproblem eller oegentligheter innan och står lite handfallen inför problemet.

Kortis? Batterihaveri? Nä jag har absolut ingen aning vad det skulle kunna vara?

Tankar?

jrutgers
2014-06-25, 23:06
Start relät?


Så kan det gå…

Månne
2014-06-25, 23:13
Inget fel på startreläet

erikn
2014-06-26, 00:34
Jag råkade ju ut för exakt samma sak för ett tag sedan, förutom att startmotorn bara fortsatte. Det var startrelät, jag har köpt ett nytt men det ligger fortfarande på hyllan :flute: då det gamla fortfarande fungerar.

http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=8445

Hamre
2014-06-26, 12:41
Samma här startrelät, skulle starta hojen och då fortsatte startmotorn att gå, gick inte att stänga av med varken nyckel eller nödstopp! Fick sparka in en växel, då fick jag stopp på eländet men då började batteriet brinna pga. överhettning, hade verktyg så att jag kunde skruva loss batterikabelskon som tur va!

Jan-Olov
2014-06-26, 17:17
Låter som startrelät det har bränt ihop, knacka lätt med en hammare så kanske det släpper. Om ett relä har bränt ihop så bör det bytas, silvret på kontaktytorna skadas.