handdator

Visa fullständig version : Göra Risk 2 MC utan att ha övningskört?



lumberjack92
2014-06-19, 11:54
Tjenare!
Jag sitter i en lite unik situation och funderar på hur jag enklast ska kunna ta mitt mc-kort.

Jag har inte kört MC alls, men jag körde mycket moppe för ca 6 år sen, när jag var i den åldern (en crossmoppe då dvs). Även kört en del 125cc scoter i Vietnam och Thailand.

Jag har nu skaffat körkortstillstånd och gjort risk 1an, men efter det flyttade jag till en ny stad. Detta innebär att jag inte kan övningsköra med mina föräldrar eller med körskolan jag gjorde allt annat med.

Jag äger ingen mc själv, och jag tror det bästa sättet för mig vore att ta kortet nästa år, när jag kommer kunna övningsköra mer hemma för att spara pengar. Jag vill helst ha mc-kortet innan jag köper hoj.

Så, nu till den faktiska frågan: Klarar man att genomföra Risk 2:an utan att ha kört mc innan? Då jag ändå har lite basala kunskaper och kan växla, bromsa osv...

TheCrow
2014-06-19, 12:00
Om du har lite kunskaper i hårda inbromsningar från höga hastigheter kan det fungera men annars är det ingen bra idé. När jag gick var det riktigt nära att en kille gjorde en OTB i 70km/h.

/Freddo

666_Beast
2014-06-19, 20:42
Skulle inte rekommendera det då man ska vara i slutet på utbildningen. Visserligen var det inte alltför avancerade saker man gjorde men man hann inte tänka efter hur man ska köra utan det skulle bara göras instinktivt. Ta körlektioner så vet du vad du behöver kunna till risktvåan.

jrutgers
2014-06-19, 22:47
Tjenare!

Jag sitter i en lite unik situation och funderar på hur jag enklast ska kunna ta mitt mc-kort.



Jag har inte kört MC alls, men jag körde mycket moppe för ca 6 år sen, när jag var i den åldern (en crossmoppe då dvs). Även kört en del 125cc scoter i Vietnam och Thailand.



Jag har nu skaffat körkortstillstånd och gjort risk 1an, men efter det flyttade jag till en ny stad. Detta innebär att jag inte kan övningsköra med mina föräldrar eller med körskolan jag gjorde allt annat med.



Jag äger ingen mc själv, och jag tror det bästa sättet för mig vore att ta kortet nästa år, när jag kommer kunna övningsköra mer hemma för att spara pengar. Jag vill helst ha mc-kortet innan jag köper hoj.



Så, nu till den faktiska frågan: Klarar man att genomföra Risk 2:an utan att ha kört mc innan? Då jag ändå har lite basala kunskaper och kan växla, bromsa osv...


Hej!
Jag har inga kunskaper om dina erfarenheter eller hur mycket dom "väger" när du gör Risk2:an.
Jag vet dock att det finns en rekommendation om att ta R2 i slutet av din utbildning.
Precis som nämns ovan så förekommer bl.a. Inbromsning från 70+ ( lite beroende på gång till gång. Vi hade upp till 120km/h när jag gjorde den).
Även om det är ABS på hojarna och dom är ganska lätta, så skulle nog jag tycka att rekommendationen som ligger är ganska ok. Speciellt då i ditt fall som kommer från moppe för 6 år sedan.
Nu kanske du har kört massor med MC innan du flyttade, men kör lite lektioner först innan du lägger ut kosten för R2?
Kanske inte svaret du hoppats på, men det kanske är rimligt?
I min R2 kurskull blev 1 elev ombedd att kliva av cykeln och återkomma när vederbörande kunde hantera motorcykeln bättre. = 0 kr i återbäring.


Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

Grusbusen
2014-06-19, 23:17
Tog mitt A-kort förra sommaren och känner att du nog behöver tas ner lite på jorden igen.

Tyvärr så finns det inga enkla genvägar till A-kortet, det tar tid och kostar en hel del pengar. Det är frustrerande, svettigt och du kommer säkert att fundera på att ge upp vid några tillfällen. Räkna med ett antal timmars nötande på körgården och i stan innan det är dags för risktvåan.

Kör du privat eller med körskola? Det är en helt annan sak att köra en lätt skoter jämfört med att försöka hantera 200 kg mc.

klaus
2014-06-20, 16:49
körskolan har rätt att neka dig intyg om dom tycker att dina kunskaper inte räcker, riskt 2an är dyr som den är så jag skulle inte riskera, träna och ha lite tålamod, det tar sin tid att lära hantera och köra mc

lumberjack92
2014-06-24, 10:29
Jo, det verkar ju som att den generella inställningen är att det vore en dålig idé. Så det är väl bäst att lyssna på er som kan!

Jag får tacka för alla svar, utan er kanske jag då hade legat med ~3.5k mindre att köpa mc för :)

Attila
2014-06-27, 18:58
Jag gjorde lite som du, åkte moped för 35 år sedan, innan jag bestämde mig för att ta A-kort i vinytras. Tog några lektioner på banan och förklarade för Läraren att jag vill göra risk2an snart. Han bedömde efter 3 lektioner att det var ok att göra det.

TheCrow
2014-06-27, 19:03
Man måste ju inte ha gått på körskola men någon måste visa hur hårda inbromsningar fungerar och man måste ha övat in det. Annars kan det gå illa.

/Freddo

Helgoson
2014-06-30, 19:24
Det är ju så att risktvåan inte är identisk på alla ställen. Det är upp till varje körskola att lägga upp dagen och övningarna som de vill. Du kan mao råka ut för vad som helst vad det gäller övningar , och då gäller det nog att du KAN framföra en MC på ett betryggande sätt. (Du måste bli godkänd) För din egen skull BÖR du nog ha lite kött på benen innan du ger dig på risktvåan. Förövrigt måste jag säga att risktvåan gav väldigt mycket , och värd varenda krona. Jag har kört allt som rullar under 35 år och tyckte att jag hade 100% koll. Men jag fick en hel drös med "aha-upplevelser" som jag inte tänkt på under hela mitt liv som yrkeschaufför. Lycka till!

Krokmark
2014-07-01, 12:33
Hade det varit billigare 3700 kr så hade jag gjort den en gång till.
Mycket lärorikt och nyttigt.

Jag kommer närvara på SMC - kurser när kortet är klart, perfekt att lära sig hantera hojen bättre på bana.

Jag gick hos Ingvars Trafikskola i Vetlanda och han har skickat hem några stycken pga att de inte var redo och klarade hantera hojen säkert.
De har gjort om det senare med 3-4 lektioner i ryggen och då var det helt annat.

David

Pin
2014-08-02, 18:15
Hej

Jag hade nästan inte kört något alls (3 lektioner) och det var lätt som en plätt. Och kul :) Men du skall nog ha spenderat lite tid på en MC. Annars kan det bli mycket pengar i sjön. När jag gjorde den var det en tjej som blev hemskickad...

Med tanke på att den räcker i 5 år och att du inte skall köra upp i år så hade jag rått dig till att göra den under nästa sommar.

Oavsett, lycka till!