handdator

Visa fullständig version : Bromsskiva bak blir varmt, Honda vf750f -84



armoton
2014-06-17, 21:16
Tjena. Har problem med att bromskivan bak på min Honda vf750f -84 blir varmt.
Detta efter att jag justerat bakhjulet rakt.
Upptäckte att hjulet stod snett när jag kolla på däcket från avstånd så jag ställde justerakruvarna likadant på båda sidorna. Nu blir skivan bak varm..
Har provat att lossa på bromsoket och tryckt in kolvarna och sen monterat tillbaka allt, men det blev ingen skillnad. Hjulet rullar lätt.
Vad kan ha hänt ?

Intruder
2014-06-17, 22:50
ojämnt slitna belägg ?

armoton
2014-06-18, 00:17
ojämnt slitna belägg ?

Kanske är så ? När jag köpte hojen så såg jag att justerskruvarna satt olika,
Tänkte inte mer på det eftersom hojen gick bra på vägen, och blev även godkänd på besiktningen trots 12 år gammalt däck fram och 19år bak hehe.
I vilket fall så bytte jag till nya däck och rörde inte alls justerskruvarna tills häromdan då jag på avstånd upptäckte att hjulet satt snett.
Har beläggen slipat in sej snett sen innan och nu tar i minimalt pga att jag ändrat vinkeln på hjulet. Är det äns möjligt, följer inte oket samma vinkel som hjulet automatiskt ?
En sak till, när jag kollar i instruktions boken så ser jag att hjulaxeln ska skruvad/föras in från vänster sida, på min hoj är axeln isatt från höger om det nu har betydelse. Detta var redan när jag köpte hojen.

Borken
2014-06-18, 07:35
Lita inte på att spännskruvarna stämmer mät istället från gaffeln!
Jag hade plockat ner oket och rengjort, blir inte kul när den låser sig under färd.

Olle Å
2014-06-18, 07:48
Lita inte på att spännskruvarna stämmer mät istället från gaffeln!
Jag hade plockat ner oket och rengjort, blir inte kul när den låser sig under färd.

När det gäller oken , så skall de följa med hjulet även om det sitter lite snett eftersom oket inte är fast monterat. Det är ju bakaxeln som styr okets placering.
Den främsta anledningen till varm bromsskiva är ju om inte kolven släpper trycket ordentligt. Oftast beroende på att det bildats en beläggning på den. Antingen plockar man ut kolven och byter packningar samtidigt och rengör kolven ordentligt. Ett enklare sätt är att lossa oket, ta bort klossarna, pumpa ut kolven utan att den släpper, putsa kolven med exvis 5-56 och ett mycket fint slippapper. Torka rent och montera tillbaka igen.
Om jag ser vid klossbyte att kolven är smutsig brukar jag göra så. Förhindrar framtida problem.:):):)

armoton
2014-06-18, 11:12
När det gäller oken , så skall de följa med hjulet även om det sitter lite snett eftersom oket inte är fast monterat. Det är ju bakaxeln som styr okets placering.
Den främsta anledningen till varm bromsskiva är ju om inte kolven släpper trycket ordentligt. Oftast beroende på att det bildats en beläggning på den. Antingen plockar man ut kolven och byter packningar samtidigt och rengör kolven ordentligt. Ett enklare sätt är att lossa oket, ta bort klossarna, pumpa ut kolven utan att den släpper, putsa kolven med exvis 5-56 och ett mycket fint slippapper. Torka rent och montera tillbaka igen.
Om jag ser vid klossbyte att kolven är smutsig brukar jag göra så. Förhindrar framtida problem.:):):)

Jag har rengjort alla ok och kolvar innan jag besiktade. Igår kunde jag trycka in kolvarna för hand så dom löper lätt redan.

Röjkvist
2014-06-18, 16:43
Igenkleggad bromslang? Gamla slangar blir porösa invändigt.
Bytt bromsvätska?

armoton
2014-06-18, 18:30
Igenkleggad bromslang? Gamla slangar blir porösa invändigt.
Bytt bromsvätska?

Stålomspunna slangar runt om, bytte vätska samtidigt som jag rengjorde oken .
Märkliga är ju att skivan blir varm efter att jag ändrat vinkeln på hjulet, beställde nya bromsbelägg idag, nästa vecka får jag se om det hjälper.
Ska även mäta att hjulet står rakt som ni skrev.

Olle Å
2014-06-18, 20:47
Stålomspunna slangar runt om, bytte vätska samtidigt som jag rengjorde oken .
Märkliga är ju att skivan blir varm efter att jag ändrat vinkeln på hjulet, beställde nya bromsbelägg idag, nästa vecka får jag se om det hjälper.
Ska även mäta att hjulet står rakt som ni skrev.

Bara du inte har tappat bort någon schimsning till axeln. Eller förväxlat höger och vänster.
Kan skilja några mm på dem.:confused::confused:

TheCrow
2014-06-18, 21:37
Varmt blir det ju bara av en anledning, nämligen att nått går trögt mot något annat. Exempelvis bromsbelägg mot skiva eller hjullager.

Spårar hojen rätt? Kollar du hojen under belastning eller på centralstöd? När kollar du när du säger att den är varm? Att skivan är varm direkt när man kommer hem är ju ingen ovanlighet. Det tar en stund för skivan att svalna om man bromsat in hårt i sista korsningen innan garaget. Antar att det är kedja så kan den ligga och nöta snett och få upp värmen? Är det bara skivan eller är hela eller delar av hjulet varmt? På en bil t ex kan centrala delar av fälgen bli riktigt ljummen/varm om man kör lite aktivt.

/Freddo

armoton
2014-06-19, 00:55
Varmt blir det ju bara av en anledning, nämligen att nått går trögt mot något annat. Exempelvis bromsbelägg mot skiva eller hjullager.

Spårar hojen rätt? Kollar du hojen under belastning eller på centralstöd? När kollar du när du säger att den är varm? Att skivan är varm direkt när man kommer hem är ju ingen ovanlighet. Det tar en stund för skivan att svalna om man bromsat in hårt i sista korsningen innan garaget. Antar att det är kedja så kan den ligga och nöta snett och få upp värmen? Är det bara skivan eller är hela eller delar av hjulet varmt? På en bil t ex kan centrala delar av fälgen bli riktigt ljummen/varm om man kör lite aktivt.

/Freddo

Hur kollar man enklast om hojen spårar rätt , planka eller ?
Jag upptäckte att hjulet stod snett när hojen står på sidostödet och jag en bit bort.
Jag åker några kilometer till jobbet och känner därefter på bromskivan, både innan jag ändrade vinkeln på hjulet och efter. Innan blev den bara lite ljummen, nu blir skivan såpass varm att jag inte kan hålla fingrarna på den, trots att jag knappt använder bromsarna, utan motor bromsar det senaste.
Jajjamen det är kedja.
Det är endast skivan som blir varm, inte fälgen. Oket kan bli lite varmt, men går att hålla handen på det.

armoton
2014-06-19, 02:01
Så här såg det ut med justeringen innan jag ändrade, som ni ser så är den på 4e jack på bild 1 och 5e jack på bild 2o3. Räknat bakifrån. Idag står båda på 4e. nä nu ska jag sova ;)

http://forumbilder.se/DD4AD/img-4740.PNG (http://forumbilder.se/DD4AD/img-4740)

http://forumbilder.se/DD4AD/img-4741.PNG (http://forumbilder.se/DD4AD/img-4741)

http://forumbilder.se/DD4AD/img-4742.PNG (http://forumbilder.se/DD4AD/img-4742)

armoton
2014-06-19, 02:08
så här ser det ut i instruktions boken, där ser man också att axeln är i satt från andra hållet så det ändrar jag på imon, snark..

http://forumbilder.se/DD4AE/img-4729.PNG (http://forumbilder.se/DD4AE/img-4729)

TheCrow
2014-06-19, 07:01
Det borde räcka med att knuffa hojen en bit för att se om den spårar. Om bakändan inte vill följa ordentligt är det snett.

Om oket och skivan blir varma men inget annat är det garanterat bromsarna som ligger mot skivan. Är skivan rak? Ta en stållinjal och lägg över, på högkant, så syns det tydligt.

Om det är oket så kontrollera det med motorn igång så det inte är nått hydrauliskt som spökar.

/Freddo

Röjkvist
2014-06-19, 18:01
Varför sticker axel ut mera på vänster sida och är för "kort" på höger?
Rätt monterat?

armoton
2014-06-19, 18:13
Idag har jag ändrat håll på axeln så den sitter rätt, släppt lite mer på kedjan. Körde 3mil omväg till jobbet och skivan bak var bara ljummen så det verkar ha löst sej! En sak jag märkte dock var att hjulbulten tar i ljuddämparen när man kör i små gupp, körde väldigt försiktigt med detta i tanken, trots det så har bult änden skrapat i ljuddämparen, detta hände även andra ljuddämparen när bulten var monterat (Fel). Det är en styck luft fjädring bak som jag fyllt med luft enligt manualen för nån månad sen. Hojen har ju stått i 10år på central stödet hos förra ägaren. Byter man nånsin olja i dessa luft fjädrar?

armoton
2014-06-19, 18:14
Tack för alla bra tips angående bromskivan!

jrutgers
2014-06-19, 22:49
Idag har jag ändrat håll på axeln så den sitter rätt, släppt lite mer på kedjan. Körde 3mil omväg till jobbet och skivan bak var bara ljummen så det verkar ha löst sej! En sak jag märkte dock var att hjulbulten tar i ljuddämparen när man kör i små gupp, körde väldigt försiktigt med detta i tanken, trots det så har bult änden skrapat i ljuddämparen, detta hände även andra ljuddämparen när bulten var monterat (Fel). Det är en styck luft fjädring bak som jag fyllt med luft enligt manualen för nån månad sen. Hojen har ju stått i 10år på central stödet hos förra ägaren. Byter man nånsin olja i dessa luft fjädrar?


Justera konsolen som håller dämparen så du får ut den så det går fritt. Mycket enklare ön att laborera med fjädringen. Såvida inte fjädringen är käss vill säga men ta i skall det aldrig göra.


Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

armoton
2014-06-20, 01:02
Justera konsolen som håller dämparen så du får ut den så det går fritt. Mycket enklare ön att laborera med fjädringen. Såvida inte fjädringen är käss vill säga men ta i skall det aldrig göra.


Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

Ja så skulle man kunna göra tänkte inte på det eftersom dämparna är helt nya. Fjädringen var nog lite för svampig märkte jag nyss när jag lyckades få i mera luft i fjädringen. Nu är den stummare på vägen. Ska kladda lite färg där det skavds på ljuddämparen, sen kolla igen ifall det tar i. Tack

armoton
2014-06-20, 16:07
Nu har jag fått böjt fästen till ljuddämpare, så det tar inte i längre! Även tvättat kedjan med lampolja o smort med teflonfett !