handdator

Visa fullständig version : Oljan som försvann



Grusbusen
2014-06-15, 13:47
Bytte olja och filter på Tenerén idag. Fick ut 1,5 l olja ur en motor som borde innehålla minst 3 l.

Har kollat stiftet och det ser ok ut, dvs ljust gråbrun. Motorn har inte lämnat några oljefläckar på marken så den är tät.

Kan det vara kolvringarna som är slitna?

Hojen har rullat 4000 mil.

Jåke
2014-06-15, 15:54
Om jag inte är helt fel underrättad är det där torrsump? Brukar behöva tomma oljetanken också isåfall.... Men det borde du som kör den ha bättre koll på än mig så jag spekulerar bara.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Grusbusen
2014-06-15, 19:04
Stämmer att det är torrsump. Tömde både genom pluggen som sitter i motorn och den som sitter i oljetanken i ramen.

Vid närmare kontroll så var det ca 1,8 l gammal olja i dunken. Jag undrar vart resten av oljan tog vägen? På ett annat forum så framförde någon att ett igensatt luftfilter kunde ge upphov till högre oljeförbrukning, den som är motorkunnig kan säkert förklara varför. Ett nytt luftfilter är förövrigt på väg från Tüskland.

Tur att Yamahamotorn ska vara synnerligen stryktålig, hoppas att den inte har tagit skada av att gå med för lite olja.

Av detta har jag lärt mig att kontrollera oljenivån lite oftare än bara vid oljebytet.