handdator

Visa fullständig version : Hur viktig är momentnyckeln?



Ölänningen
2014-06-14, 13:15
Tänkte byta motorolja, oljefilter samt även kardanolja i min nyinköpta XV 535 o undrar bara så där rent allmänt - måste jag köpa en momentnyckel för att dra oljeplugg, bultarna till oljefiltret samt pluggarna till kardan? Eller kan man bara dra på en höft?

Alternativet är denna momentnyckel från JULA för 299 kronor.

http://www.jula.se/momentnyckelsats-19-110-nm-149002



http://www.jula.se/mediaarchive/6134148/zoom/149002-jpg.jpg

Krokmark
2014-06-14, 15:02
Jag har bytt allt ovan och drog på känn...
Men är man osäker så är momentnyckeln en bra hjälp.
Speciellt bultarna till filtret som i mitt fall är M6 är lätt att dra av men pluggarna behöver du inte vara orolig för...

Just den nyckeln är väl kanske inte att lita på till 100% men den duger gott till det och lite till.

Om du köper den så tänk på att ALLTID återställa den till 0 Nm när du är färdig annars mattas fjädern efter ett tag och så stämmer ingenting sen.

David

Olle Å
2014-06-14, 20:57
Jag har bytt allt ovan och drog på känn...
Men är man osäker så är momentnyckeln en bra hjälp.
Speciellt bultarna till filtret som i mitt fall är M6 är lätt att dra av men pluggarna behöver du inte vara orolig för...

Just den nyckeln är väl kanske inte att lita på till 100% men den duger gott till det och lite till.

Om du köper den så tänk på att ALLTID återställa den till 0 Nm när du är färdig annars mattas fjädern efter ett tag och så stämmer ingenting sen.

David

Om man har erfarenhet , så tror jag inte att man måste ha momentnyckel till vanliga arbeten, men det finns faktiskt en del moment som skall hållas, speciellt om man drar en bult i aluminium.:D:D

Krokmark
2014-06-14, 23:47
Aluminium och rostfritt är känsliga material så där kan det vara befogat.
Men om man är noggrann med moment så kanske man ska köpa något bättre än en momentnyckel för 299 kr.
En nyckel med bladfjäder är det bästa och då helst av bra kvalitet.

David

Ölänningen
2014-06-16, 19:25
Jag har bytt allt ovan och drog på känn...
Men är man osäker så är momentnyckeln en bra hjälp.
Speciellt bultarna till filtret som i mitt fall är M6 är lätt att dra av men pluggarna behöver du inte vara orolig för...
Det är som sagt var bara tre bultar... oljebottenpluggen, kardanoljebottenpluggen o kardaoljepåfyllningspluggen. Oljefiltret är 5mm insexnyckel.
Har faktiskt aldrig använt momentnyckel tidigare men det beror väl främst på att jag bytt olja på äldre hojar o bara dragit på en höft.


Just den nyckeln är väl kanske inte att lita på till 100% men den duger gott till det och lite till.
Hur mycket skulle du gissa på att felmarginalen ligger på?


Om du köper den så tänk på att ALLTID återställa den till 0 Nm när du är färdig annars mattas fjädern efter ett tag och så stämmer ingenting sen.

David
Tack! Jag ska ha det i åtanken om jag köper en momentnyckel.

Ölänningen
2014-06-16, 19:27
Om man har erfarenhet , så tror jag inte att man måste ha momentnyckel till vanliga arbeten, men det finns faktiskt en del moment som skall hållas, speciellt om man drar en bult i aluminium.:D:D
Har väl iof sig svårt att tänka mig att bultarna jag nämnde om ovan varken är i aluminium eller rostfritt. Det lutar nog mot att jag drar på en höft. ;)

Olle Å
2014-06-16, 19:31
Har väl iof sig svårt att tänka mig att bultarna jag nämnde om ovan varken är i aluminium eller rostfritt. Det lutar nog mot att jag drar på en höft. ;)

Felformulerat igen. Menar att dra i stålbult i aluminiumgods kräver ett moment som inte är för högt.:D:D

Ölänningen
2014-06-16, 19:53
Felformulerat igen. Menar att dra i stålbult i aluminiumgods kräver ett moment som inte är för högt.:D:D
OK, då bollar jag tillbaka frågan... tror du att det är stålbult i stålgods eller tror du att det är stålbult i alugods?

Alugods kan jag nästan räkna ut med min mycket begränsade kunskap att det inte är så lyckat att dra för kung o fosterland. :D

jrutgers
2014-06-16, 21:38
När jag delade min ena motor blev jag faktiskt ganska förvånad över hur "lätt" på handen man behöver vara när jag använde momentnyckel.
Den knäckte långt tidigare än jag hade slutat dra med ett vanlig spärrhandtag, om du är med på vad jag menar?


Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

engström67
2014-06-18, 00:00
Äh bara att dra lagomt:)har aldrig ägt en momentnyckel och när jag behöver en så lånar jag nått proffsverktyg på nån verkstad:).oljepluggar och filter och dylikt är väl inget problem.skulle inte ens andvända en momentnyckel om den så låg breve:rofl:

jrutgers
2014-06-18, 09:24
Äh bara att dra lagomt:)har aldrig ägt en momentnyckel och när jag behöver en så lånar jag nått proffsverktyg på nån verkstad:).oljepluggar och filter och dylikt är väl inget problem.skulle inte ens andvända en momentnyckel om den så låg breve:rofl:


Det är nog mest vanligt förekommande, men tyvärr är ju inte lagomt per definition ett enhetligt begrepp, så lagomt för den mindre vane mekanikern kan leda till en hel del merjobb.
Men det är självklart upp till var och en :)


Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

Foosi
2014-06-23, 15:14
på tal om verktyg och momentnycklar etc, har en resa förbi Ullared snart. Någon här som vet om de säljer vertyg som momentnycklar etc ? och av vettig kvalite ?
läste i någon tråd för länge sedan att de säljer Bacho men nu hittar jag ej nåt om det !

Helgoson
2014-06-23, 20:26
Personligen använder jag momentnyckel vid dragning av hjulbultar och topplocksbultar och likn. Annars går det på känsla. Detta kräver nog att man skruvat en del förr. Skall man nu köpa en momentnyckel, så satsa på ett kvalitetsverktyg. Alla momentnycklar bör kalibreras emellanåt om de används frekvent.

Olle Å
2014-06-23, 20:39
Personligen använder jag momentnyckel vid dragning av hjulbultar och topplocksbultar och likn. Annars går det på känsla. Detta kräver nog att man skruvat en del förr. Skall man nu köpa en momentnyckel, så satsa på ett kvalitetsverktyg. Alla momentnycklar bör kalibreras emellanåt om de används frekvent.

Skall du köpa från BT, så köp deras med 10 års garanti.:D:D

Foosi
2014-06-24, 00:07
japp, Gekås hade ej några momentnycklar, men de säljer Bacho och några andra märken.
Men det vart några liter olja till Mercan. de säljer Mobil 1 5W-50 Peak life. 4 liter 399:- men öven några andra märken, bl a nåt som heter Tarex 5w-40 Helsyntet. klassning se nedan.
Pris endast
129kr 4 liter !!


Specifications

ACEA 2002 B4-02 B3-98 Teil 2 A3-02
ACEA 2004 A3/B4-04 A3/B3-04
API SL/CF

Tarex Blu 5W-40 is a high performance engine oil based on selected synthetic base oils in combination with high performance additives. It provides outstanding thermal and oxidation stability, outstanding low temperature capabilities, long-life properties and extended drain intervals. It can be used at constant high speed and “start-stop” duty on or off the road under the most severe conditions. With the 5W-40 you get the best all-year, incl. in winter protection. The special formulated additive package improves an outstanding protection at high temperature and pressure typical for diesel engines of passenger cars, minivans and off-road vehicles. The high total base number (TBN) guarantees a long-time neutralization of the acids, forming at diesel fuel combustion.
Specifications and approvals: Tarex Blu 5W-40 meets or exceeds the following industry specifications:
ACEA 2002 B4-02 B3-98 Teil 2 A3-02
ACEA 2004 A3/B4-04 A3/B3-04
API SL/CF
BMW Longlife-98
MB 228.1/229.1
SAE 5W-40
VW/AUDI 502 00 / 505 00

http://www.satex.dk/Brands(svSE)/TAREX(svSE)/tabid/243/wg2/7BA04472-0F73-4B1C-A1BD-91964267D512/itemno/134358/language/sv-SE/Default.aspx

ursäkta, detta kanske skulle hamnat i oljetråden !