handdator

Visa fullständig version : Varför så trögt att sälja en Shadow?



Helgoson
2014-06-12, 19:37
Har haft min Shadow till försäljning mer än en månad nu, men har endast fått två svar som handlade om byten till div slutkörda bilar och dyl.

Är det modellen i sig det handlar om? Min hoj är ju i grymt bra skick och jag ligger inte högre än snittet i pris.

Vad gör man? Kan ju inte skänka bort hojen liksom. 29.000:- för en felfri och jättefin Shadow -99 är ju inte direkt överpris om ni frågar mig.

Olle Å
2014-06-12, 20:07
Har haft min Shadow till försäljning mer än en månad nu, men har endast fått två svar som handlade om byten till div slutkörda bilar och dyl.

Är det modellen i sig det handlar om? Min hoj är ju i grymt bra skick och jag ligger inte högre än snittet i pris.

Vad gör man? Kan ju inte skänka bort hojen liksom. 29.000:- för en felfri och jättefin Shadow -99 är ju inte direkt överpris om ni frågar mig.

Misstänker att trenden börjar gå över till mera lätthanterliga hojar av typ adventure.:D:eek::D:eek:

Shaun
2014-06-12, 20:48
Finns många fina lätt begagnade custom hojar på nätet. Supply and demand ???

Jan-Olov
2014-06-12, 21:53
Misstänker att trenden börjar gå över till mera lätthanterliga hojar av typ adventure.:D:eek::D:eek:

Detta tror jag också är problemet.

Anders J.
2014-06-12, 22:29
Du svarar egentligen själv på din fråga: "...jag ligger inte högre än snittet i pris."
Om du skall bli av med hojen någorlunda snabbt måste du kolla marknaden och sedan lägga dig under snittet. Det vimlar av begagnade hojar och dessutom har intresset för glidare minskat kraftigt senaste tiden.
Rätt pris är bara det som köparen är beredd att betala, även om det ligger under det man själv tänkt sig - tyvärr.

klaus
2014-06-12, 23:18
får du inga svar på din annons så är det oftast fel på annonsen. Ta bort den och gör en ny mera intressant sådan.
Vill du ha pengar snabbt så då blir det köparens marknad eftersom du måste vara billigast.
Vill du ha ditt pris får du ha is i magen och ta det lugnt, den rätta köparen dyker upp men det kanske tar tid.

V Saarela
2014-06-13, 05:33
Det där med att "det är segt med custom för att trenden är mot touring och adventurehojar har man ju nu hört i över tio år" :)

Jag har då tordats köpa på mig några customs i år, bl a Shadow 750(för att efterfrågan har varit bra), men det är ju priset som gäller.
Jag har nu en Dragstar 1100 -02, lågmilare, genomgången(ventiler etc etc) med nya däck osv....inte en käft som ringt, trots bättre pris än genomsnittet :)
Men och andra sidan, jag lägger ut bilder på alla ev "skador", så jag har väldigt sällan två samtal på en hoj....så jag kör med varianten "is i magen"

Markus
2014-06-13, 08:57
Det ligger väldigt många Shadow och liknande hojar ute, så det är säkert problemet. Ditt pris ligger också bara några tusenlappar under vad handlarna tar och då tror jag att många hellre köper där.

Sen är det säkert så också att modellen kanske är den mest populära eller moderna för tillfället :)

LinusE
2014-06-13, 17:45
Blir de inte sålt är de fel på priset
Finns ingenting annat o skylla på.

Ingenting är värt mer än vad en köpare vill ge !

Tro mig har ägt nästa 100 olika fordon :)

V Saarela
2014-06-13, 19:54
Jag har sålt ett par Shadows lågmilare den senaste månaden med en hel del lullull. Hojarna totalt genomgångna(inkl ventiler på den ena) för några tusenlappar mer(en årsm 2005 för 39´ och en årsm 2007´ för 36´)....så klart jag tycker då att en 99 för 29´ med kedja kan kännas lite svårsålt....

Ölänningen
2014-06-14, 13:01
Nu gäller iof sig tråden en Shadow 750cc men själv köpte jag häromdagen en Virago 535cc av årsmodell 2000. Hojen hade bara gått 1450 mil o varit i samma familjs ägo 10 år tillbaka. Köpte den för 15.600 kronor fast många lägger ut dom på Blocket för mellan 25.000 - 30.000 kronor.

Personligen tror jag inte intresset för customhojar har minskat men däremot har det skett ett prisras rent allmänt på både beg MC o bilar vilket beror på att det har sålts o säljs fortfarande väldigt mycket nya fordon o då sjunker automatiskt priserna på de beg fordonen till glädje för oss som köper beg.
Hörde på radio- o TV nu i veckan att i sju månader i rad har nybilsbilförsäljningen slagit rekord på rekord jämfört med tidigare år.

kenboh
2014-06-22, 00:29
Köpte en 03:a med dryga 400 mil på mätaren förra året. Såg helt ny ut så således i toppskick.
Fick den för 25000 med en hel del utrustning.

Helgoson
2014-06-25, 20:35
Köpte en 03:a med dryga 400 mil på mätaren förra året. Såg helt ny ut så således i toppskick.
Fick den för 25000 med en hel del utrustning.

En 03:a med 400 mil på mätaren för 25.000:- ! Desperat säljare om du frågar mig, men grattis till köpet! Din MC säljer en Shadow 750 98:a , nästan 4000 mil för 39.000:-. Klart sämre skick än min. Men handlarna säljer oftast med ett års försäkring på motorras och annat. Det kostar säljarna ca 1000:- att teckna den försäkringen, och det kan man själv göra via Blocket. Köparna går på denna luring och köper dyrt hos återförsäljarna. Trist för privatmarknaden.

Markus
2014-06-30, 14:56
En 03:a med 400 mil på mätaren för 25.000:- ! Desperat säljare om du frågar mig, men grattis till köpet! Din MC säljer en Shadow 750 98:a , nästan 4000 mil för 39.000:-. Klart sämre skick än min. Men handlarna säljer oftast med ett års försäkring på motorras och annat. Det kostar säljarna ca 1000:- att teckna den försäkringen, och det kan man själv göra via Blocket. Köparna går på denna luring och köper dyrt hos återförsäljarna. Trist för privatmarknaden.

Ifall säljaren är desperat eller ej går ju alltid att diskutera. Han fick ju sålt den vilket är syftet med att lägga ut den på annons :)
Själv köpte jag min Shadow -99 för 27 000kr för tre år sedan, den hade då gått 247mil och det var hos en handlare. Jag vill nog påstå att priset som Din MC tar är helt fel och inget du kan anpassa ditt pris efter.

räven
2014-06-30, 15:29
Skulle man vara lite elak, kan man säga att det finns ingen marknad för sånna hojar. Man kan få dom att föra massa oväsen. Det är väl nästan allt. Eller ?

Helgoson
2014-06-30, 18:56
Skulle man vara lite elak, kan man säga att det finns ingen marknad för sånna hojar. Man kan få dom att föra massa oväsen. Det är väl nästan allt. Eller ?

Finns det ingen marknad för glidarhojar? Är det din uppfattning? Du kör en helt annan typ av hoj och skulle förmodligen inte sätta dig på en dyl hoj vad jag förstår. Så din åsikt stoppar jag i det runda arkivet. :-)

räven
2014-06-30, 21:11
Finns det ingen marknad för glidarhojar? Är det din uppfattning? Du kör en helt annan typ av hoj och skulle förmodligen inte sätta dig på en dyl hoj vad jag förstår. Så din åsikt stoppar jag i det runda arkivet. :-)

Vad jag menar är dom små glidarhojarna, typ 535. Förr sa man att det va en bra instegshoj ? Nu väljer man inte efter cc utan lättkördhet.

jrutgers
2014-07-01, 09:57
Tror att det kan ha med tillgång och efterfrågan att göra. Idag finns det en miljard beggade customs ( och andra hojar också för den delen ) som gör att priset går ner, eftersom alla kan skaffa bästa möjliga till lägsta möjliga pris..

Olle Å
2014-07-01, 12:07
Tror att det kan ha med tillgång och efterfrågan att göra. Idag finns det en miljard beggade customs ( och andra hojar också för den delen ) som gör att priset går ner, eftersom alla kan skaffa bästa möjliga till lägsta möjliga pris..

En annan sak jag tänkte på är ju att åldern för att börja köra mc har nog blivit lägre nu, vilket gör att de mera lättkörda och lättare hojarna vinner marknad.
Måste ju vara mer attraktivt att köra en hoj på ca 200 kg än en på runt 300????? :eek::eek:

TheCrow
2014-07-01, 17:43
Det är väl inte så många mellancustoms som väger 300kg om ens någon? Drygt 200 är väl det normala...

/Freddo

Helgoson
2014-07-01, 18:45
Om jag nu skulle vara ute efter en custom så väljer jag efter skick. Det var vad jag gjorde när jag köpte min. Billig custom KAN bli dyrköpt. Man får vad man betalar för helt enkelt.

Cy2
2014-07-04, 16:19
Om din hoj inte säljs på nästan två månader, är det något fel.
Vanligaste orsaker är
Pris
Efterfrågan
Annons
Tror att endast du vet var det ligger.
Min strategi är att scanna av marknaden lägga en prisbild som är attraktiv ha ett utrymme för prutning, oftast blir det snabb affär då oavsett vad som säljs.
Alltid under handlares priser.
Vill du ha ett fixpris håll ut till sist hittar du köpare kan ta lång tid.