handdator

Visa fullständig version : Naturupplevelse



Mymlan
2014-06-10, 15:54
Tjenare på er! Det var länge sedan. Har för några veckors tid bytt ut hojen mot trampcykel då jag är alldeles mol allena på mor och fars lilla sommarställe, mitt i skogen (skönt att vara för sig själv ibland med bara naturen omkring sig). Ville dela med mig av något alldeles fantastiskt som jag var med om sent i förrgår när jag var påväg tillbaks till stugan efter en låååång cykeltur in till stan. Det var en sån där härlig sommarkväll då det aldrig blir riktigt mörkt, bara en mjuk skymning. Över de små ängarna låg en lätt och vit dimma. Bestämde mig för att stanna till vid en av dessa ängar för att fota lite. När jag stått där en stund med kameran hörde jag hur det brakade till i skogsbrynet och bara några meter framför mig kom det ut en stor och ståtlig älgtjur. Visst har jag sett en hel del älgar i mitt liv men att kunna betrakta dem på så nära håll är något speciellt. Först knyckte jag till av synen men efter en stund slappnade jag av då älgen inte visade någon aggressivitet, bara ren nyfikenhet. Länge stod vi där och bara tittade på varandra. Innan han gick vidare ut på ängen, då märkte jag att det stod en yngre och inte lika modig älgtjur på ängen och väntade. De stannade till än en gång för att betrakta mig på tryggare avstånd innan de åter försvann in i dimman. Hade jag kommit körande på hojen istället för trampande med cykeln hade de nog hört mig på långt håll och stuckit för länge sedan.

Allan K
2014-06-10, 16:56
Fick du fram kameran :)

Mymlan
2014-06-10, 18:16
Hann fånga dem på bild då dom redan var en bit bort (påväg mot skogen). Täktom-älgarna är annars ganska orädda och nyfikna rackare. En gång stod en av dem och åt från fågelbrädet som hänger utanför köksfönstret. :D

Mymlan
2014-06-10, 22:36
Var med om en liknande händelse idag då jag gått ut på en brygga vid en liten skogomgärdad vik för att fota en häger som gick omkring i vassen. Mitt i allt stod det tre älgar (en tjur och två kor) och tittade på mig från stranden. Fick betydligt bättre bilder den här gången. Kanske laddar upp dem när jag har en dator till hands. :)