handdator

Visa fullständig version : Köpa motorcykel



Raspen
2014-06-10, 08:27
Hej!

Hoppas att jag kan få lite tips och råd av er alla experter då jag ska köpa hoj igen men är tveksam vad jag ska ha.

Jag är ute efter en hoj att busa med och köra på lite kurviga vägar och i stan. 95% av tiden så kommer jag köra själv men ibland slänga på barnen för en liten tur. Jag är definitivt ingen mekare utan vill tanka och köra bara.

Mina val står just nu mellan KTM Duke från 2012, MT07, Z750 eller Z1000.

Tacksam på synpunkter på för och nackdelar med dessa hojar eller om det kan finnas nån annan modell som kan passa mitt åkande.

Jåke
2014-06-10, 10:04
Är du allergisk mot att skruva kan du glömma KTM Duke. Inte sämre men den vibrerar mer vilket gör att saker lossnar i lite större i utsträckning. Möjligen Super Duke isf. Sen så ingår ett visst mått av skruvande bara för att hålla vilken hoj som helst i gott skick.

Du tittar på väldigt olika hojtyper, har du ingen budget skulle jag tipsa dig om nyare Yamaha MT-09 också, du har ju redan kollat 7:an. En Aprilia Shiver är ganska underhållsfri den också, speciellt en begagnad som fått fabriksfelen åtgärdade.

Triumph har haft lite problem med sin trippel i Daytonan, men Street Triple verkar funka bättre. Annars finns ju den större Speed Triple och den funkar som en klocka vad jag vet. Det finns en uppsjö, helt omöjligt att ge en rekommendation till alla, mitt tips är att ta reda på så mycket man kan själv och jämföra. Då kan man köpa den man själv tycker är snyggast... [emoji6]

Skickat från min LT25i via Tapatalk

TMax500
2014-06-10, 12:29
Provkör-provkör-provkör-provkör... (ska jag fortsätta? :))
Det är först då som du upptäcker att "den här var ju kul" eller "detta gillade jag inte helt".

Jag instämmer med Jåke att du tittar på rätt så olika cyklar. Från enstånka på under 70 pållar till en radfyra på 1000 cc och 130+ hk. Väldigt olika att köra!

Duke: har testkört Duke 690 och 390 några mil. Roliga som fasen. Men bara en kortare bit, eller i stan. På 90-vägar är de ingen hit i mina ögon. Massa vind och en del vibrationer. Sk*tkul, som sagt, men i lagoma doser.
MT07: har inte testat. Men i senaste numret av Bike så har man provkört och de gillade vad de såg. Bra pris!
Z750: länge sedan jag körde en sådan. Fin hoj, lättkörd. Kändes bra på det hela. Säkert ett bra köp.
Z1000: körde några mil i Norge häromåret. Liten och nätt för småvägar eller i stan. Fantastisk motor med brett register (från 50-60 knyck på sexan...) och en maaaassa effekt när du varvar. (Hur var den i Norge då, på långfärd? Inte helt rätt... Man sitter tämligen oskyddat mitt i fartvinden.)

....så provkör-provkör-provkör! :)

Helgoson
2014-06-10, 19:57
Nu vet ju inte jag hur din ekonomi ser ut, men skall du köra hoj så ingår skruvandet om du nu inte har möjlighet att lämna in på verkstad för service och annat. För mig blev det en överraskning hur mycket skruvande det är. Men som tur är gillar jag att skruva och har det i blodet. KTM är väl kanske inte det mest lättskruvade du kan välja. Har du funderat på Honda? Kvalitet´! Kolla om du kan hitta någon Africa Twin. Skottsäker sånär som på bränslepumpen, annars går dom hur långt som helst...skottsäker!

Shaun
2014-06-10, 21:31
Håller med Helgoson. Honda har bra ryckte och gott om reservdelar. Deauville, Pan European, Transalp.

H_____P
2014-06-12, 23:52
Nu kan man ju tro på de som svarat här att hojägande automatiskt innebär massor med skruvande. På de 7 hojar och ca 7000 mil jag kört så har skruvandet begränsat sig till vanlig service. Köper du en relativt modern hoj så är inte ägandet mer komplicerat än vilken bil som helst, undantag finns självklart.

En rolig hoj i mina ögon kan förenklat beskrivas att den ska vara lätt! Finns massor med lätta, moderna, driftsäkra hojar att välja på, ER6, XJ6,Mt07, MT 06, Hornet 600 mm, bara att välja den du fattar tycke för och har råd med.