handdator

Visa fullständig version : För hårt spänd kedja? Ny hoj..



MARCUS JOHANSSON
2014-06-07, 21:50
Hej! Ny här på forumet, och ny i hojvärlden också :)

Har en XT660ZA, helt ny. Har till dags dato kört ca 100 mil och har tid bokad för 100-milsservice nästa helg. Gjorde idag en sista tur (25 mil) med polarna för att få ut sista milen innan servicen :)
Men när vi står och snackar så får ena polaren se att min kedja är väldigt spänd, den går endast att trycka upp-ner ca 10mm, och påpekar att det kan skada drevaxeln och/eller dess lager när den är så spänd.
Tror ni att det kan ha gjort nån skada eller påskyndat framtida förslitning på nämnda delar?
Man blir ju lite orolig, har ju kört in cykeln "enligt boken" och så upptäcker man detta :(
Kommer givetvis påpeka det vid servicen..

LowTech
2014-06-07, 22:48
Kedjan är som hårdast spänd när framdrevcentrum - svinglagringcentrum - bakaxel är i rak linje.
(grundläggande enkel geometri)
Är du orolig, sätt dig eller nån annan å hojen och se till att fjädringen bak linjerar enl ovan.
Är kedjan för hårt spänd redan när hojen är olastad? Då bör du nog kolla närmare.
Spänd kedja = mycket hög last på lagring för utgående axel, och det är ju onödigt...

Diversion
2014-06-07, 23:28
Vad säger manualen? Min manual anger ett mått som skall mätas vid naturligt häng dvs. när hojen står upprätt och ingen sitter på den. Nu är det inte samma hoj men jag ser ingen anledning till att mätmetoden skulle skilja även om måttet gör det.

MARCUS JOHANSSON
2014-06-08, 07:59
Kedjan är som hårdast spänd när framdrevcentrum - svinglagringcentrum - bakaxel är i rak linje.
(grundläggande enkel geometri)
Är du orolig, sätt dig eller nån annan å hojen och se till att fjädringen bak linjerar enl ovan.
Är kedjan för hårt spänd redan när hojen är olastad? Då bör du nog kolla närmare.
Spänd kedja = mycket hög last på lagring för utgående axel, och det är ju onödigt...

Är verkligen orolig, enda helt nya fordon man nånsin köpt och så märker man detta :(
Har ingen för tillfället som kan sitta på hojen men när jag provar sitta själv så verkar den inte spänna sig märkbart mycket mer? Svinglagringscentrumet är "högsta" punkten i förhållandet till framdrev-bakaxeln.

MARCUS JOHANSSON
2014-06-08, 08:05
Vad säger manualen? Min manual anger ett mått som skall mätas vid naturligt häng dvs. när hojen står upprätt och ingen sitter på den. Nu är det inte samma hoj men jag ser ingen anledning till att mätmetoden skulle skilja även om måttet gör det.

I manualen står det 40-55mm mellan yttersta lägena på kedjan.
Fick när jag mätte det till strax under 40mm så jag har släppt en aning på den nu. Det känns surt om det nu är för hårt spänt att man redan hunnit köra dryga 100 milen, suck..
Men nu får hojen stå tills service nästa helg, kommer absolut påpeka det hela och se va dom säger då. Var bara tvungen att vädra mitt lilla bry nånstans. det vände fort från glädje till olust :(

V Saarela
2014-06-08, 08:40
Kedjan är som mest spänd såsom Lowtec beskriver och det är därför det finns ett spel för kedjan.
För att få en ny hojs kedja spänd som han beskriver det så är det väl med passagera, full packning på och i princip ett hopp och en landning där bakhjulet släpper från backen innan svingen är raklång.

Gissar att du inte kört enligt ovan och om den nu var lite under specen enligt din beskrivning så kan du nog vara hellugn om detta....definitivt ingen skada skedd.

LowTech
2014-06-08, 08:58
Gissar att du inte kört enligt ovan och om den nu var lite under specen enligt din beskrivning så kan du nog vara hellugn om detta....definitivt ingen skada skedd.

Om vi tar det lite praktiskt nu..
Kedjespelet mäts sannaolikt INTE "med last".
Det skulle ju kräva två man för en kedjespänning, (alt att man tvingas belasta hojen med tyngder) något som verkstäderna aldrig skulle gå med på !
Utan att säkert veta kan jag nog påstå att spelet ska mätas med hojen fritt stående på hjulen.
Då ska du ha föreskrivet spel eftersom spelet är störst vid 0-last resp fullast..
Om du sen har 35mm ist för sföreskrivna 40-55 tror jag inte är en katastrof, (om än inte bra) i varje fall inte så länge det iaf finns ett spel när kedjan är som mest spänd.

V Saarela
2014-06-08, 09:05
@LowTech
Det är väl det jag skrivit(....eller så beskrev jag det så dåligt? :) )

Det viktiga för trådskaparen som mår dåligt av det(förtåerligt) att.....ingen skada skedd iallafall

LowTech
2014-06-08, 09:13
@LowTech
Det är väl det jag skrivit(....eller så beskrev jag det så dåligt? :) )

Det viktiga för trådskaparen som mår dåligt av det(förtåerligt) att.....ingen skada skedd iallafall
Visst ... försökte bara ge lite stöd...ffa till trådskaparen som kände sig lite vissen...


Och ja, även jag har i tidernas gryning som ung och dum missat kapitlet "kedjespänning" i virtuella boken "bra vetande för tvåhjuilngåkaren ".
Nytt lager bakom utdrevet blev det..

Intruder
2014-06-08, 10:32
Finns det spännrulle på din hoj ?????

MARCUS JOHANSSON
2014-06-08, 20:48
Visst ... försökte bara ge lite stöd...ffa till trådskaparen som kände sig lite vissen...


Och ja, även jag har i tidernas gryning som ung och dum missat kapitlet "kedjespänning" i virtuella boken "bra vetande för tvåhjuilngåkaren ".
Nytt lager bakom utdrevet blev det..

Okej, när man läser detta känns det ju lite bättre iallafall. Som sagt, har inte lastat nånting mer än mig själv på den och har heller inte kört vådligt så att säga, har mest blivit sansad grusvägskörning samt asfalt. Ni får ha tack för era svar V Saarela & Lowtech :)
Bra respons på detta forum vill jag påstå!

MARCUS JOHANSSON
2014-06-08, 20:54
Finns det spännrulle på din hoj ?????

Nej, inte vad jag sett.

Olle Å
2014-06-08, 22:32
Okej, när man läser detta känns det ju lite bättre iallafall. Som sagt, har inte lastat nånting mer än mig själv på den och har heller inte kört vådligt så att säga, har mest blivit sansad grusvägskörning samt asfalt. Ni får ha tack för era svar V Saarela & Lowtech :)
Bra respons på detta forum vill jag påstå!

Du skall inte spekulera i vad folk tror osv. När det gäller kedjespänningen, så varierar den ju från en Transalp, som vill ha 4-5 cm slack vid obelastad. mot till Husqvarnan ( nya ) som inte behöver något slack. Därför kontakta verkstaden, eller om det står i instruktionsboken.
I ditt fall borde ju en service kolla detta.:):)

MARCUS JOHANSSON
2014-06-13, 14:54
Har nu fått hojen 100-milsservad, Meken trodde inte det gjort nån skada men förde ändå in det hela i serviceboken utifall framtida skador. Kedjan har nu ca 50 mm slakhet. Varken meken eller säljaren kunde förstå hur kedjan kunnat va såpass spänd när den kommer från fabrik. Nåja, nu skall det åkas!! Hej på er!

Olle Å
2014-06-14, 09:10
Har nu fått hojen 100-milsservad, Meken trodde inte det gjort nån skada men förde ändå in det hela i serviceboken utifall framtida skador. Kedjan har nu ca 50 mm slakhet. Varken meken eller säljaren kunde förstå hur kedjan kunnat va såpass spänd när den kommer från fabrik. Nåja, nu skall det åkas!! Hej på er!

Vet inte om din hoj kommer monterad från fabriken. I ett flertal fall kommer delarna till hojen i lådor för att spara utrymme i frakten och monteras ihop någonstans i Europa.:):)

MARCUS JOHANSSON
2014-06-14, 09:26
Vet inte om din hoj kommer monterad från fabriken. I ett flertal fall kommer delarna till hojen i lådor för att spara utrymme i frakten och monteras ihop någonstans i Europa.:):)

Frågade igår, och de kommer färdigmonterade i stålburar. Det enda som monteras här är i stort sett styret och ev extrautrustning.

engström67
2014-06-18, 00:23
Du skall inte spekulera i vad folk tror osv. När det gäller kedjespänningen, så varierar den ju från en Transalp, som vill ha 4-5 cm slack vid obelastad. mot till Husqvarnan ( nya ) som inte behöver något slack. Därför kontakta verkstaden, eller om det står i instruktionsboken.
I ditt fall borde ju en service kolla detta.:):)

Men Husken har ju svinginfästningen i drevaxeln så kedjan håller ju samma spel oavsett läge,något som alla borde ta efter:)

V Saarela
2014-06-18, 03:19
Frågade igår, och de kommer färdigmonterade i stålburar. Det enda som monteras här är i stort sett styret och ev extrautrustning.

Varje ny hoj har ändå en leveranskoll/-schema som ska göras innan leverans. Leveransschemat har ett antal punkter att följa, däribland säkerligen kontroll att kedjan är ok.

Olle Å
2014-06-18, 07:30
Varje ny hoj har ändå en leveranskoll/-schema som ska göras innan leverans. Leveransschemat har ett antal punkter att följa, däribland säkerligen kontroll att kedjan är ok.

Som tur är kan man ju alltid skylla på den mänskliga faktorn, eller????????????:confused::confused:
Vissa saker som bromsar och kedja borde ju dubbelkollas. En för hårt spänd kedja kan ju smälla av om hojen råkar köra ner i en stor grop eller över ett häftigt gupp, som ju kan finnas kvar efter en hård vinter. Dessutom kan faktiskt lager i hjul och vid utgående axeln skadas.
Hos de flesta hojar blir ju kedjan mera spänd om fjädringen trycks ihop. Har en bekant som fick leda hojen 1 km. genom skogen efter ett hopp på en endurobana då kedjan varit för hårt spänd.
Kör med kardan!!!!, eller rätt slack.:):):)