handdator

Visa fullständig version : Snart uppkörning Gillinge - vad ska jag tänka på?



kali68
2014-05-28, 08:35
Hej

Nu är det snart dags för uppkörning, ute på Gillinge.

Vad bör jag tänka på när jag lotsas ut i trafikdelen av uppkörningen? Vilka konstigheter kan kontrollanten sätta mig i där ute? Finns det några svåra ställen där man kan tjäna på att "förbesikta" under en övningskörningstur?

Mvh Kari

sgte
2014-05-29, 09:26
Jag har själv uppkörning fredag den 13e :)

Min uppfattning är att man ska tänka på följande:

* Åk som om inspektören inte är med (men glöm inte att det är en uppkörning)
* Är det 70 kör 70! Kör inte för fort men heller inte för långsamt.
* Vänstersväng på landsväg - sväng inte vänster om det innebär att bilarna bakom dig måste bromsa och om de är fler än två till antalet - åk vidare och vänd eller kör in till kanten och släpp förbi folk.
* Om du får åka grusväg, fega inte med hastigheten för mycket
* Tänk på spårvalet i kurvor
* Ha bromsberedskap i tätbebyggt område, motorbromsa vid korsningar etc


Vad har jag missat nu?

FCM
2014-05-29, 19:00
Vrid extra tydligt på huvudet.

Helgoson
2014-06-02, 20:01
Håll bra tempo vid påfart till motorväg! Placeringen vid svängar i stan och vrid på skallen extra tydligt för att kolla trafiken bakom.
Manöverbanan vet du säkert hur du skall göra.
Inspektören vet att du är nervös och tar hänsyn till det.
Inspektören vet också att trafikskolan skulle inte släppa fram dig om du inte är mogen.

Lycka till!

kali68
2014-06-04, 12:54
Finns det några absoluta no-no:s att komma ihåg?
Finns det sträckor där hastighetsskyltarna sitter dumt/dolt till?
Finns det några naturliga vändplatser, typ rondeller, parkeringar el.dyl?
Finns det ställen med dolda utfarter som kräver hastighetsanpassning?

666_Beast
2014-06-05, 12:18
Glöm inte stoppskyltarna, kan vara lite svåra att se ibland. En som körde upp dagen innan mig, detta var i Västerås visserligen men han missade en stoppskylt pga en trädgren som hängde för. Där var det stopp för hans körning.
Men annars är det som vilken körlektion som helst, inspektören vill se att du klarar hantera hojen och är medveten om trafiken och reglerna.
Håll tempo, kör på hög växel (ecodriving), vrid huvudet och håll bromsberedskap i korsningar.

klaus
2014-06-06, 07:10
har man filer som svänger, alltså målad svängpil, placera inte hojen på kanten utan ligg kvar mitt i filen.
Överlag när gäller placering så ska man inte vara längre ut eller in än motsvarande bilhjulspår

jrutgers
2014-06-06, 11:03
En annan sak att tänka på! Slappna av och ha sköj! Det här är något roligt och positiva tankar föder positivitet.



Så kan det gå…

Pin
2014-06-16, 19:56
En annan sak att tänka på! Slappna av och ha sköj! Det här är något roligt och positiva tankar föder positivitet.



Så kan det gå…


En vis man har talat! Positiv anda och känsla föder positivt resultat. Det blir faktiskt nästan alltid som man tänkt sig! Tänkte man "Ja men detta lär inte gå..." då kommer det antagligen att gå så. Upp med huvudet, räta på ryggen, ha skoj och plocka hem kortet!

666_Beast
2014-06-17, 20:13
När är uppkörningen? Om du gjort den, hur gick det?

kali68
2014-06-19, 13:09
Av hävd anger jag aldrig när en uppkörning sker, men kan säga att det inte är långt kvar. :)

Gjorde trafikskolans "lilla uppkörning", då klarade jag alla manöverbanans moment på första försöket, men hade missat körmomentet eftersom jag missade en 30-skylt. Gäller att hålla uppsikt alltså...

Min lärare på skolan sa att "lita mer på speglarna, du behöver inte vända och vrida huvudet så mycket", men hur rimmar detta med att många säger att "man ska vara tydlig och visa kontrollanten att man tittar"...

Om jag lyckas hålla nerverna i schack, och inte gör en dundertavla så borde jag, peppar peppar, klara det... :)

jrutgers
2014-06-19, 17:10
Av hävd anger jag aldrig när en uppkörning sker, men kan säga att det inte är långt kvar. :)

Gjorde trafikskolans "lilla uppkörning", då klarade jag alla manöverbanans moment på första försöket, men hade missat körmomentet eftersom jag missade en 30-skylt. Gäller att hålla uppsikt alltså...

Min lärare på skolan sa att "lita mer på speglarna, du behöver inte vända och vrida huvudet så mycket", men hur rimmar detta med att många säger att "man ska vara tydlig och visa kontrollanten att man tittar"...

Om jag lyckas hålla nerverna i schack, och inte gör en dundertavla så borde jag, peppar peppar, klara det... :)


Använda speglarna och lära sig lita på vad man ser i dom är en förutsättning om man vill bara en säker förare. Normalt slänger man kanske ett öga i speglarna, men när man har en kontrollant bakom kan man välja att vrida på huvudet och inte bara medelst ögonvridning titta i spegeln. Om det blir förståeligt.


Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

kali68
2014-06-24, 14:12
Körde upp idag, 24/6, och efter lite strul och omtagningar så gick det vägen. Så jäkla skönt! :)

Shadowrider
2014-06-24, 19:28
Jättegrattis till kortet, tog mitt för 10 år sen å jag har kört effektivt ca 5 år. Blev pappa 08, men drog igång igen förra sommaren. Kör försiktigt!

kali68
2014-06-25, 14:18
När det gäller en uppörning - om det händer något på vägen som känns som kugg, så försök skaka av det och fortsätt köra ända till inspektören säger att ni ska stanna.
Jag gjorde några missar i början som jag trodde skulle kosta mig dyrt, men senare under uppkörningen hade jag tur genom att jag hanterade lite oväntade saker på ett väldigt bra sätt. I slutänden vägde det positiva över och jag fick mitt körkort. :)

Inspektörerna tittar på helhetsbilden och ingen kör utan missar under en uppkörning. De vet att ni är spända inför uppgiften och kan se om det där bakom spänningen faktiskt finns en bra MC-förare. :)

Så; slappna av och lycka till! :)

jrutgers
2014-06-25, 23:16
Grattis.. Skön känsla som sitter i länge


Så kan det gå…

666_Beast
2014-06-26, 20:24
Stort grattis!! Tänk på att man fortfarande är riktigt ny på hojen, kört i 5 veckor nu sen jag klarade kortet och känner mig fortfarande som man är i körskolan.