handdator

Visa fullständig version : Bromsbelägg för bättre bett?



TheCrow
2014-05-26, 23:27
Vilken/vilka tillverkare ska jag titta efter för att hitta bromsbelägg som förhoppningsvis ger lite bättre bromsverkan än vad jag har nu? Har ingen aning om vad som sitter på nu men av bromsverkan att döma så skulle jag gissa på biltema...

/Freddo

Jåke
2014-05-28, 22:17
Beror ju lite på vad du har för typ av belägg också, inte främst tillverkare kanske. Men ett snabbt tips som jag själv gillar är CL-brakes XBK5. Brembo sintrade SA funkar också kalas för gatubruk, liksom EBC HH eller SBS Sinter.

Jag kör själv Brembo SC för tillfället, men det är för att jag kör en del bana. De slits relativt fort.

Skickat från min Novo10 hero QuadCore via Tapatalk

TheCrow
2014-05-28, 22:51
Ok, tack ska kolla om det finns till min glidare då. Jag får väl ta att det slits lite hårdare om det ger bättre bromsverkan. Nu känns det som de kommer hålla forever istället...

/F

Jåke
2014-05-29, 08:57
Ja, tyvärr är det väl så. Men skillnaden i slitage på organiska belägg och sintrade gatbelägg är inte så stor. Vinsten i bromsförmåga är klart större.

Hittade bl a dessa vid en snabb koll: EBC FA231HH, SBS 704 HS

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Borken
2014-05-29, 09:41
Låter som du har fått gaffelolja på beläggen. Jag slängde på biltemabelägg på duccen å det funkade bra.

Men dom e sintrade så jag har bunkrat upp med ett set brembo organiska som skall på.
Känns som de sintrade sliter mer på skivorna.

Jåke
2014-05-29, 09:46
Känns som de sintrade sliter mer på skivorna.
Ja, de sliter lite mer på skivorna. Framförallt låter de annorlunda, de har ju högre friktion. Sen finns det såklart bättre och sämre varianter...

Personligen föredrar jag en bromskraft jag kan dosera lätt själv, som inte "dör" för att de blir lite varma, som bromsar när det är blött och ger feedback i handtaget framför skivor som räcker en evighet. Har jag slitit ner mina till slitgränsen på 4-5000 mil så är det värt det i mina ögon. Alla prioriterar dock inte lika eftersom förusättningarna skiljer.

Däremot är det ju fullt möjligt att Freddo har fått något olämpligt på skivorna eller beläggen som bromsrengöring skulle kunna åtgärda.

:)

V Saarela
2014-05-29, 10:13
Läser man DP.s sida så:

"Today more than 95% of all new motorcycles and ATVs - from such manufacturers as Harley-Davidson, Yamaha, Honda, Kawasaki, Suzuki and BMW - roll off the assembly line with sintered metal brake pads as original equipment (O.E)"

TheCrow
2014-05-29, 12:35
Nä jag tror inte det är skit på skivorna. Läser man gamla tester så får modellen konsekvent nedslag på dålig bromsverkan. Så det handlar mer om att försöka göra det bästa av det så att säga.

Tack för input.

Med vänlig hälsning,
Freddo

Cy2
2014-05-29, 15:18
Enklast att börja med är stålomspunna slangar, kan hjälpa lite. Annars får du byta ok och skivor med till något med bättre bromsverkan. Din typ av mc har inte de bästa bromsarna.

TheCrow
2014-05-29, 17:10
Nä jag vet, det är heller inte tillåtet att byta ok. Inte för att jag vet om de bryr sig. Tror inte att det finns nått annat heller, kan inte vara en stor marknad direkt. Men bättre belägg är ju både billigt och enkelt i jämförelse.

/Freddo