handdator

Visa fullständig version : Laddning av ett större batteri.



Gert
2014-05-26, 21:02
I min gamla Goldwing har jag ett batteri på hojen och ett i sidovagnen, att jag har ett extra i sidovagnen beror på att där är en elektriskt höjbar sits då frugan har ett funktionshinder.

Problemet är att trots grova kablar mellan dessa två så är det lite struligt med laddningen, voltmätaren på hojen visar över 14 volt vid körning men det batteriet som sitter i vagnen tappar strömmen efterhand som sitsen används.

Så jag undrar om det är bättre med ett enda batteri med högre ampere och klarar generatorn på hojen av det?

Olle Å
2014-05-27, 09:43
I min gamla Goldwing har jag ett batteri på hojen och ett i sidovagnen, att jag har ett extra i sidovagnen beror på att där är en elektriskt höjbar sits då frugan har ett funktionshinder.

Problemet är att trots grova kablar mellan dessa två så är det lite struligt med laddningen, voltmätaren på hojen visar över 14 volt vid körning men det batteriet som sitter i vagnen tappar strömmen efterhand som sitsen används.

Så jag undrar om det är bättre med ett enda batteri med högre ampere och klarar generatorn på hojen av det?

Vad jag vet är att de två batterierna skall vara så lika som möjligt i kapacitet och skick för att man skall få samma laddning i båda.:):):)
Borde kunna prova på så sätt att om du kör sitsen upp och ner några gånger, koppla loss batteripolerna och mät strömstyrkan i bägge separat. Skall då vara samma. Om du har lägre i sidobatteriet är det nog något fel på det.

Per Lindström
2014-05-27, 21:48
Låter som att du ändå har spänningsfall till ditt stora batteri.
Ligger det 14 V över polerna skall det laddas, upp till dess att det blir fulladdat.

LowTech
2014-05-27, 23:29
Låter som att du ändå har spänningsfall till ditt stora batteri.
Ligger det 14 V över polerna skall det laddas, upp till dess att det blir fulladdat.


Tror att du har ett problem med kablarna ändå. Ena acken sitter 40cm från gen/regulator, det andra, hur många meter?
Med 14V blir inte acken full.
Detta är ett vanligt "husvagnproblem"
Bilens gen laddar bilens batteri sen går det minst 10m (2 kablar..2x5m) kabel till acken i husvagnen. Plus div kontaktdon på vägen..

Finns batteriladdare för husvagn med 10-15VDC in och "batteriladd" ut.
Kostar dock en del och om det finns för mc? Hmmmmm...:confused:

Gert
2014-05-28, 06:18
Batteri nr 2 sitter ca 1,5m kabelvägen.
Men kan man sätta ett batteri med större kapacitet än originalet och ändå få det fulladdat?

erikn
2014-05-28, 09:29
Ja, om inte förbrukaren tar mer än laddaren kan ge. En förutsättning är ju att spänningen är ca 14 V på batteriet längre bort. Om du får spänningsfall på vägen så kan det bli halvladdning. Prova med grövre kablar över till det andra batteriet.

LowTech
2014-05-28, 09:52
Ja, om inte förbrukaren tar mer än laddaren kan ge. En förutsättning är ju att spänningen är ca 14 V på batteriet längre bort. Om du får spänningsfall på vägen så kan det bli halvladdning. Prova med grövre kablar över till det andra batteriet.

Mät polspänningen med multimeter direkt på ack-polerna.
Pröva samtidigt med att använda ett par startkablar som tillfällig förstärkning så att du kan lokalisera varför det blir som det blir..