handdator

Visa fullständig version : Bromshandtag tar långt inne



Mickegsx750
2014-05-18, 23:08
Hej
Har en Suzuki750es års-1983
Min fråga är ska man verkligen kunna dra frambromsen så nästan den tar i handtagsgummit
Har luftat bromsarna flera gånger och får ej ut mer luft så jag tror inte det har med det att göra.
Men pressar man riktigt hårt så kan man nästan dra den i botten.
Har ej haft hojen så länge och ej tänkt på hur det var innan jag rev ner framgaffel för packboxbyte

Twenty2
2014-05-19, 07:51
Har för mig att det ska finnas en stålskenor med kontringsmutter antingen på handtaget eller till själva cylindern för att kunna ställa när handtaget avpressar bromscylindern. Vissa suzukimodeller har en justering 1-4 på handtaget där man kan ställa hur långt in handtaget ska gå när den börjar anpressa cylindern

armoton
2014-05-19, 08:04
Hej
Har en Suzuki750es års-1983
Min fråga är ska man verkligen kunna dra frambromsen så nästan den tar i handtagsgummit
Har luftat bromsarna flera gånger och får ej ut mer luft så jag tror inte det har med det att göra.
Men pressar man riktigt hårt så kan man nästan dra den i botten.
Har ej haft hojen så länge och ej tänkt på hur det var innan jag rev ner framgaffel för packboxbyte

Har visserligen en Honda 750 -84a men där har jag också så att handtaget nästan tar i när man bromsar stilla stående, ändå har jag rengjort/smörjt bromsarna och kör med ny vätska och stålomspunna slangar. Luftade med Biltemas självluftare + att jag luftade "pumpa tryck" metoden sista jag gjorde. Så förmodligen blir det inte bättre än så även för dej.

När man kör hojen o bromsar så är det ju en bit kvar innan handtaget når rullen

Mickegsx750
2014-05-19, 09:50
Finns ingen inställningsmöjlighet alls.
Okej har bara testat stillastående. Pga när jag skulle köra iväg så läckte det olja ifrån generatorkåpan efter jag haft den av så jag väntar på en ny packning.
Så får testa när jag fixat detta

erikn
2014-05-19, 12:25
Hittar bara en ungefärlig bild. På min sitter en ställskruv som på den här.

http://www.crfsonly.com/catalog/images/moose-racing-front-brake-lever-honda-crf.jpg

Borken
2014-05-19, 13:02
Bromslangarna är väl orginal antar jag? Huvudcylindern är väl inte 100 heller, dags att renovera kanske?

jrutgers
2014-05-19, 23:25
Finns ingen inställningsmöjlighet alls.
Okej har bara testat stillastående. Pga när jag skulle köra iväg så läckte det olja ifrån generatorkåpan efter jag haft den av så jag väntar på en ny packning.
Så får testa när jag fixat detta


Vänta nu lite… vad skulle det vara för skillnad på bromsverkan når du kör kontra när du står still? Det finns ju ingen bromsservo!
Du bör således inte testa bromsen i fart då den inte funkar bättre för att hojen är i rörelse.

Jag skulle gå på föregående tips- införskaffa renoveringsats. Sen testa..

Riv allt, ok, kopplingar och cylinder.
Renovera cylindern med satsen och inventera om det krävs ytterligare reservdelar såsom kolvar, packningar och kanske slangar.

Bara ett tips


//Jr

Mickegsx750
2014-05-19, 23:34
Har haft nere oken och smörjt och fixat ser bra ut
men har varit inne på att fixa en renoveringssats till huvudcylindern.
Kan ju säga att broms gör den men tycker att handtaget tar långt in.
Är nybesiktigad utan anmärkning

Borken
2014-05-20, 07:31
Kan säga att jag hade liknande på min z750 från 80-talet.
Receptet var att byta slangar till telfon/stålomspunnet renovera ok och huvudcylinder.
Huvudcylindern blev inte riktigt bra vid första försöket så jag bytte packningen mot en annan snarlik variant som jag hade liggandes, blev hur bra som helst.
Stumt med riktigt bra bromsverkan, som nytt förmodar jag.

Olle Å
2014-05-20, 08:20
Kan säga att jag hade liknande på min z750 från 80-talet.
Receptet var att byta slangar till telfon/stålomspunnet renovera ok och huvudcylinder.
Huvudcylindern blev inte riktigt bra vid första försöket så jag bytte packningen mot en annan snarlik variant som jag hade liggandes, blev hur bra som helst.
Stumt med riktigt bra bromsverkan, som nytt förmodar jag.

HM, bromsar kan vara besvärliga likväl som förarna. En man bytte bromsbelägg på hojen i ett större garage. Provkörde en bit i garaget för att testa. Kostade honom en bula i skallen och en ny framgaffel. Han glömde nämligen att pumpa upp bromsen innan provkörning.:D:D

Hade en gång en Dominator vars frambroms kändes svampig. Bytte oljan och satte dit en stålomspunnen slang. blev kanon. Eftersom den hojen bara har en skiva fram så kunde det behövas ett ordentligt nyp i handtaget.:D:D

Mickegsx750
2014-05-20, 09:50
Andra slangar kommer också att inhandlas, men får bli efter semestern då dom kostar en slant.

LowTech
2014-05-20, 10:05
Andra slangar kommer också att inhandlas, men får bli efter semestern då dom kostar en slant.
Rätt handlat..
Bytte mina slangar födda 1983 till nya teflon-stålomspunna. Köptes från S-racing, knappt 1000:-
Viss skillnad. liksom..:eek:
Nya bromskolvar/packningar/belägg hjälpte nog också..
Det blev en fabriksny mastercylinder också. (handbroms)
Original 4000:-, pirat inköpt från USA 670:- inkl frakt. Enbart mindre yttre visuella skillnader.
Nu ska mastercyl bakre bytas också.
Har man en GW på 385kg gäller det ha material att få stopp på skrotet när det behövs...:D

Betr bromskolvarna ersatte jag de gamla i bonnjärn (med gravrost) mot nya i rostfritt..

Återigen en reparation, beläggsbyte som spårade ur..:D

Twenty2
2014-05-20, 15:58
Slangar kan du köpa på hydraulfirmor, tex hydroscand. Tillklippt med banjoskruvar på den längden du vill ha den. Hyfsat billigt också ;)

jrutgers
2014-05-21, 02:08
Slangar kan du köpa på hydraulfirmor, tex hydroscand. Tillklippt med banjoskruvar på den längden du vill ha den. Hyfsat billigt också ;)


Konfirmerar infon. Jag köpte mina senaste slangar från hydroscand och det var snäppet billigare än tex s-racing.

Tjejen fixade medans jag väntade med en kopp kaffe… suveränt.


//Jr

Mickegsx750
2014-05-21, 11:04
okej
får kolla upp detta oxå.
Har hittat på Ebay 5 slangar för runt 1100kr.
Ska se om vi har någon slangnisse i stan.
Hydroscand ligger lite långt borta

jrutgers
2014-05-22, 01:11
okej
får kolla upp detta oxå.
Har hittat på Ebay 5 slangar för runt 1100kr.
Ska se om vi har någon slangnisse i stan.
Hydroscand ligger lite långt borta


Det är väl ok?


Så kan det gå…

Olle Å
2014-05-22, 09:27
okej
får kolla upp detta oxå.
Har hittat på Ebay 5 slangar för runt 1100kr.
Ska se om vi har någon slangnisse i stan.
Hydroscand ligger lite långt borta

Hydroscand finns i Eslöv.:D:D:D

Mickegsx750
2014-05-22, 10:02
Jaha där gjorde man ju bort sig haha
får se om jag kan sticka dit nästa vecka och fråga vad kalaset skulle kosta