handdator

Visa fullständig version : BMW f650 Dakar vs Yamaha xt 660 R



adesse
2014-05-15, 19:23
Hejsan,

Är ny här och håller på att hitta en passande offroadhoj. (vilket visat sig vara svårare än man tror...)

Har kollat lite på Dakaren, och efter mc i liknande klasser.
Kollade på nätet och såg att många skrivit gott om Yamahan. Bla att den i stort sett aldrig haft motorproblem.

Är den någon som är mer insatt än mig i ämnet, och har lite tips att ge? =)

Kan tilläggas att jag är tjej,så alltför tunga/höga hojar är inte så kul....

Olle Å
2014-05-15, 21:28
Hejsan,

Är ny här och håller på att hitta en passande offroadhoj. (vilket visat sig vara svårare än man tror...)

Har kollat lite på Dakaren, och efter mc i liknande klasser.
Kollade på nätet och såg att många skrivit gott om Yamahan. Bla att den i stort sett aldrig haft motorproblem.

Är den någon som är mer insatt än mig i ämnet, och har lite tips att ge? =)

Kan tilläggas att jag är tjej,så alltför tunga/höga hojar är inte så kul....

TJEJER BRUKAR JU INTE VARA SÅ STARKA, SÅ EN LÄTT HOJ ÄR ATT FÖREDRA. Sitthöjden brukar det vara ganska lätt att ändra på. 5 cm är inga som helst problem. Finns en hoj till som kanske kan vara lämplig. Tänker då på Honda Dominator, nästan helt outslitbar motor.:):):)

räven
2014-05-15, 23:28
Frågan är hur mycket din äventyrshoj får kosta å vad du ska använda den till ?

Nina
2014-05-16, 09:22
Har själv haft motsvarigheten till Dakaren, en F650 GS, enda skillnaden var lite mindre framhjul och lite lägre sitthöjd. Annars i stort sett samma hoj. Bra mc tyckte jag men ruskigt dyr service tyvärr. Lilla servicen vid 1000 mil skulle gå loss på det facila priset drygt 5000 kr, då kan man fråga sig vad storservicen kostar. Tycker man det är värt det, i runda slängar dubbla servicekostnaden jämfört med andra märken så kan man väl stå ut med det. Yamahan har jag hört gott om. Vet inte servicekostnaden men tror inte den ligger runt +5000 kr. Har själv sneglat lite på Yamaha som gruspisk.

Lycka till med hojvalet. :)

Och välkommen. :)

adesse
2014-05-17, 09:00
Jag hade tänkt mig något begagnat för ca 30 000. Dvs en hoj jag inte behöver vara rädd om, som man kommer välta med osv ;)
Har en enduro till att köra i skogen med,och en ren landsvägshoj. Så nu letar jag efter något mittemellan...

En hoj som ska vara bekväm för längre turer, och klara att man kör lite offroad..

Tack ska ni ha =)

Olle Å
2014-05-17, 11:11
Jag hade tänkt mig något begagnat för ca 30 000. Dvs en hoj jag inte behöver vara rädd om, som man kommer välta med osv ;)
Har en enduro till att köra i skogen med,och en ren landsvägshoj. Så nu letar jag efter något mittemellan...

En hoj som ska vara bekväm för längre turer, och klara att man kör lite offroad..

Tack ska ni ha =)

Ursäkta mig. Kanske jag är färgad av Hondas hojar, men körde en Dominator ca 10000 mil. Många dagsetapper på upp mot 100 mil och många turer till Norge med full packning. Körde även mycket grus och även traktorspår i skogen. Vurpade många gånger, men hojen var otroligt hållbar. Lite repor och småskador får man inte räkna, om man använder hojen överallt. Finns hojar från kanske 15- 20 tusen, som inte gått så långt.:):):)
Vill man få lite bättre snurr på den är det enkelt att åtgärda då den blir lite starkare och man kan öka en kugg på framdrevet.:D:D