handdator

Visa fullständig version : Harley = massa meckande?



turbo
2007-05-13, 19:00
hade en liten diskussion med en kompis som kör HD igår.. han försökte övertala mig att ge upp planerna på sporthoj och köpa glidare istället. kan erkänna att jag blev lite sugen :)

glidarnas glidare måste ju vara HD, men jag har hört en massa rykten som säger att deras motorer inte är de bästa och att man måste skruva en hel del? ligger det nån sanning i det?

Gibson
2007-05-13, 21:17
Det är dom gamla årsmodellerna, dom nya är nog mycket bättre och modernare teknik, är inte insatt när den nya tekniken kom men det är nog rätt så sent.

pewa
2007-05-14, 14:18
Instämmer med Gibson. Jag kör inte glidare själv men vet att många äldre harley haft en del problem med motorer osv. Tror dock dom är ikapp utvecklingen och att deras motorer är minst lika bra som japs-varianterna.. sen finns det väl fler anledningar att välja HD före japs antar jag :)

Fredd
2007-05-14, 23:22
Var det inte så att H-D kom med ett oljefat förr i tiden. Kunde man ställa under hojen varje kväll, sen bara hälla i det som runnit ut nästa dag och köra vidare 8)

Gibson
2007-05-15, 01:38
Det var det säkert. ;D :o ::)

pewa
2007-05-15, 12:42
Var det inte så att H-D kom med ett oljefat förr i tiden. Kunde man ställa under hojen varje kväll, sen bara hälla i det som runnit ut nästa dag och köra vidare 8)


haha, det är service! ;)

Ogre
2007-05-17, 14:01
Själv har jag ett sådant gammalt skrälle, en HD från -77.
När den modellen kom Var den bland annat utrustad med ventilsäten som höll ca tusen mil. Resten håller rätt bra, dessutom är allt gammalt dåligt utbytt till bättre grejer. Däremot så kan inga HD-ägare låta bli att pilla på allt, då går också saker sönder. I det stora hela så skall man undvika de hojarna som är byggda på 70-talet (AMF-åren) och de som är byggda före 65.

pewa
2007-05-17, 18:56
Själv har jag ett sådant gammalt skrälle, en HD från -77.
När den modellen kom Var den bland annat utrustad med ventilsäten som höll ca tusen mil. Resten håller rätt bra, dessutom är allt gammalt dåligt utbytt till bättre grejer. Däremot så kan inga HD-ägare låta bli att pilla på allt, då går också saker sönder. I det stora hela så skall man undvika de hojarna som är byggda på 70-talet (AMF-åren) och de som är byggda före 65.


Du har en poäng där, att många gamla HD's krånglar kanske beror på klåfingriga ägare :)
Har du haft några bekymmer med din?

Ogre
2007-05-17, 22:38
Själv har jag ett sådant gammalt skrälle, en HD från -77.
När den modellen kom Var den bland annat utrustad med ventilsäten som höll ca tusen mil. Resten håller rätt bra, dessutom är allt gammalt dåligt utbytt till bättre grejer. Däremot så kan inga HD-ägare låta bli att pilla på allt, då går också saker sönder. I det stora hela så skall man undvika de hojarna som är byggda på 70-talet (AMF-åren) och de som är byggda före 65.


Du har en poäng där, att många gamla HD's krånglar kanske beror på klåfingriga ägare :)
Har du haft några bekymmer med din?


Inga större problem, men jag bytte både förgasare och tändning samtidigt. Det kan jag inte rekommendera eftersom man inte vet var felet ligger när den inte startar. :)
Efter att allt var utsorterat går den riktigt bra, läcker dock lite beroende på att när jag bytte till belt brydde jag mig inte om att sätta dit någon packning på transen, vevhusventilationen går dit.

Fredd
2007-05-18, 01:10
Ni får inte ta det jag skrev tidigare så allvarligt ;) Jag gillar egentligen H-D, de har en själv till skillnad från många andra cyklar.

nya H-d jämfört med nya japanska glidare, stor skillnad?

turbo
2007-05-18, 09:42
Ni får inte ta det jag skrev tidigare så allvarligt ;) Jag gillar egentligen H-D, de har en själv till skillnad från många andra cyklar.

nya H-d jämfört med nya japanska glidare, stor skillnad?


alla tillverkarke tar väl del av samma utveckling numer, det borde ge att alla märken bara blir mera lika varandra?

pewa
2007-05-19, 15:43
Ni får inte ta det jag skrev tidigare så allvarligt ;) Jag gillar egentligen H-D, de har en själv till skillnad från många andra cyklar.

nya H-d jämfört med nya japanska glidare, stor skillnad?


alla tillverkarke tar väl del av samma utveckling numer, det borde ge att alla märken bara blir mera lika varandra?


Ligger nog en del i det även om det finns skillnader fortfarande.. snackade med en försäljare av crosshojar som sa att det stora japanska märkena ligger väldigt lika i kvalitet. Då blir det mer service, garantier osv man får gå på..

Åter till ämnet, jag tror HD är ett dyrt men bra köp!

Nina
2007-05-31, 12:23
Hej, ny här ;D

HD är alltid HD, de har bättre andrahandsvärde, ännu bättre om det är stor kubikare givetvis. De nyare modellerna har bra hållbarhet. Det där med mekande hela tiden gäller mer för de äldre modellerna. Jag sneglade ganska mycket på just Sportstern råkade se en Honda Shadow 600 till salu på Blocket, den föll jag pladask för som verkar vara en bra nybörjarcykel.

När jag vuxit ur min hoj och skulle vilja ha en annan modell tänkte jag kika på Moto Guzzi, HD, Triumph eller nåt annat jag kanske faller för just då. Men visst får man mer valuta för pengarna med en HD, de snarare stiger i värde istället för att bli billigare.

turbo
2007-06-01, 09:50
jag har kollat lite på blocket och HD ligger rätt högt i andrahandsvärde, även äldre modeller..
gamla HD innebär uppenbarligen en del skruvande men ändå ligger dom högt i pris, den är nån slags status över HD som gör att den spelar i en liga för sig

jag har aldrig ägt någon glidare så det är väl därför jag inte förstå varför just HD ska var så speciella ;)

Gibson
2007-06-01, 11:19
jag har kollat lite på blocket och HD ligger rätt högt i andrahandsvärde, även äldre modeller..
gamla HD innebär uppenbarligen en del skruvande men ändå ligger dom högt i pris, den är nån slags status över HD som gör att den spelar i en liga för sig

jag har aldrig ägt någon glidare så det är väl därför jag inte förstå varför just HD ska var så speciella ;)


Jag håller med dig, HD är övervärderade enligt mig. Jag har inte ägt någon jag heller men tycker att dom står väldigt högt i pris och förstår inte varför. Jag gillar HD men skulle aldrig betala typ 50000 kr bara för namnet. Det är nog filmen Easy rider från -69 som har byggt upp lite kultstatus för HD. Jag tycker att dom japanska customhojjarna är snygga idag, många till och med snyggare än HD och dessutom så håller dom bra kvalitet.

Printer
2007-06-10, 09:53
nya H-d jämfört med nya japanska glidare, stor skillnad?


Ja, ca 185.000:-

Tjenare, ny här.
Håller på med lappen och har uppkörning nu i veckan.
Som första hoj har jag köpt en Marauder 800cc, som ju kan kallas en H-D kopia, skulle gärna ha en Harley men har ännu hellre pengarna och åker billigare.
Förr i tiden så skakade en H-D sönder men så kom EVO-motorn 1984 med balansstänger, gummiupphängningar och lite annat beprövat så sitter skruvar o sånt kvar lite längre.
Sedan så tänder stiften så tätt att det nästa låter som en smäll, kan inte exakt men det skiljer inte många grader mellan tändningarna och det orsakar vibrationer men också det karaktäristiska H-D soundet, sedan går den andra kolven nästan ett helt varv när gnistan tänder den första cylindern.
Vidare får man väl anta att Harleys har varit normsändare för designen på "alla" japsglidare.

8) Printer

pewa
2007-06-10, 14:19
nya H-d jämfört med nya japanska glidare, stor skillnad?


Ja, ca 185.000:-

Tjenare, ny här.
Håller på med lappen och har uppkörning nu i veckan.
Som första hoj har jag köpt en Marauder 800cc, som ju kan kallas en H-D kopia, skulle gärna ha en Harley men har ännu hellre pengarna och åker billigare.
Förr i tiden så skakade en H-D sönder men så kom EVO-motorn 1984 med balansstänger, gummiupphängningar och lite annat beprövat så sitter skruvar o sånt kvar lite längre.
Sedan så tänder stiften så tätt att det nästa låter som en smäll, kan inte exakt men det skiljer inte många grader mellan tändningarna och det orsakar vibrationer men också det karaktäristiska H-D soundet, sedan går den andra kolven nästan ett helt varv när gnistan tänder den första cylindern.
Vidare får man väl anta att Harleys har varit normsändare för designen på "alla" japsglidare.

8) Printer



Välkommen! :)

Att priset skiljer har man ju märkt när man kikat runt bland mc-butiker.. vore intressant att veta hur mycket det skiljer i prestanda? Fast när man kör glidare är det väl mycket mer än prestandan som avgör, där har ju HD en massa fördelar eftersom de mer eller mindre är definitionen av en glidare.

En HD ska vara lite egen, är ju det som är charmen. Som du skrev så försöker väl det flesta japsglidarna att efterlikna en Harley..

Nina
2007-06-10, 20:38
Tjenare, ny här.
8) Printer



Hejsan Printer, har du också hittat hit? :D

Printer
2007-06-10, 21:50
Jodu, surfar man så hittar man allt möjligt.
Jag har varit ute och kört hela helgen o är helnöjd med min Marauder :)
Skåne är för vackert just nu. Uppkörning nu i veckan och det börjar bli pirrigt.

8) Printer

NobleGent
2007-06-12, 18:02
2005 skaffa jag min XL1200 Custom, och på 13000km har jag fått köpa ny pegg till växelpedalen, då orginalet gänga upp sig själv och ramla av.

För ca 2månader sedan började hojen baktända när jag slog av gasen. Orsaken var att flänsen som håller kvar kröken i cylindern hade tappat sina två muttrar.

Jag är nöjd som zatan med hojen, och efter att jag förskaffat lite LocTite har jag sällan några problem längre :)

pewa
2007-06-12, 19:33
2005 skaffa jag min XL1200 Custom, och på 13000km har jag fått köpa ny pegg till växelpedalen, då orginalet gänga upp sig själv och ramla av.

För ca 2månader sedan började hojen baktända när jag slog av gasen. Orsaken var att flänsen som håller kvar kröken i cylindern hade tappat sina två muttrar.

Jag är nöjd som zatan med hojen, och efter att jag förskaffat lite LocTite har jag sällan några problem längre :)


Det låter bra! 8) Vet att många med äldre HD's har problem men som sagt, de har nog förbättrat sin hållbarhet rätt ordentligt.. de hade säker kunna leva vidare enbart på sin status men det är ju kul om man inte måste skruva hela tiden

kronsberg
2007-07-18, 13:51
Ja, ca 185.000:-

Tjenare, ny här.
Håller på med lappen och har uppkörning nu i veckan.
Som första hoj har jag köpt en Marauder 800cc, som ju kan kallas en H-D kopia, skulle gärna ha en Harley men har ännu hellre pengarna och åker billigare.
Förr i tiden så skakade en H-D sönder men så kom EVO-motorn 1984 med balansstänger, gummiupphängningar och lite annat beprövat så sitter skruvar o sånt kvar lite längre.
Sedan så tänder stiften så tätt att det nästa låter som en smäll, kan inte exakt men det skiljer inte många grader mellan tändningarna och det orsakar vibrationer men också det karaktäristiska H-D soundet, sedan går den andra kolven nästan ett helt varv när gnistan tänder den första cylindern.
Vidare får man väl anta att Harleys har varit normsändare för designen på "alla" japsglidare.


Vad är balansstänger för nåt?
Softtail-modellerna är ej gummiupphängda.
När främre cyllen har tänt så roterar veven 315 grader innan bakre cyllen tänder,
men sen roterar den 415 grader innan främre tänder igen,
beror på att stakarna är lagrade på samma tapp samt 45 grader mellan cyllarna.
Kör själv en -04 Sportster 1200 custom.
04:an och uppåt är att rekommendera då det gjordes en hel del uppgraderingar,
bla XB12:ans toppar, andra kammar, oljeduschade och lättare kolvar, gummiupphängd motor.
Kanonhoj, 0-100 drygt 4 sekunder, toppar 200, kan ligga i 150 dagen lång.
Över 110 på femman spinner motorn som en kattunge och helt vibrationsfritt(okay motorn vibbar men inget överförs till hojen pga gummiupphängningen).
Nedläggningsvinkeln är väl inget vidare förstås.........

turbo
2007-07-20, 17:18
kronsberg, du är rätt nöjd med din hoj med andra ord ;)

HD verkar bli allt bättre motorcyklar, inte bara värde i märket längre.. hur pass snål är nedläggningsvinkeln?

kronsberg
2007-07-23, 12:32
På en custom runt 31/29 grader, Roadstern 32/32 grader med orginal avgas.
http://www.xlforum.net/vbportal/



http://quadcambastards.com/

Intruder
2007-08-03, 01:24
Ni måste föklara andrahands värdet för mej på e HD
kompis köpte en wideglide 04 kostade 235000 med väsker o luft o buller obs ny
går man in på blocket så hittar du en 04 för ca140000 det är ca 90 till 100tusen på 1 till 2 år
eller är jag ute o cycklar????

Nina
2007-08-03, 06:16
Jag har också märkt av olika priser på ”samma” hoj och årsmodell men det beror nog oxå på vilken utrustning den har. Luft & buller har en inverkan har jag noterat. :D

Ogre
2007-08-08, 22:55
Nedläggningsvinkeln på H-D är ju faktiskt "sådär".
Jag har genom årens lopp lärt mig att det enklaste tricken är att:
1. Skaffa två till ett rör.
2. Kapa stödplattan till hälften. (Gör faktiskt stor skillnad).
3. Något smalare däck, särskilt fram.
4. Köp något annat.
Se där, några bra tips från en som kört HD i 20 år ;)

pewa
2007-08-10, 15:59
Nedläggningsvinkeln på H-D är ju faktiskt "sådär".
Jag har genom årens lopp lärt mig att det enklaste tricken är att:
1. Skaffa två till ett rör.
2. Kapa stödplattan till hälften. (Gör faktiskt stor skillnad).
3. Något smalare däck, särskilt fram.
4. Köp något annat.
Se där, några bra tips från en som kört HD i 20 år ;)


Smarta tips! Sen hoppas jag faktiskt att man inte köper en HD om det bästa man vet är att lägger ner hojen ordentligt i kurvorna ;)

Ogre
2007-08-11, 19:29
Därav #4 ;)

Allvarligt talat, jag kör inte lika mycket nu som tidigare, jag var ute senast idag, och hojen har aldrig gått bättre, heller aldrig varit fulare.
Äntligen upplever jag att jag har gjort allting rätt, crane HI4 tändning, mikuni HS45 och japanska bromsar.
Jag var ute häromdan och låg i ca 170 och när jag ökade fanns det ingen tvekan alls, den gick bara bättre och bättre. Förmodligen skär den snart...
Dessvärre kan jag inte längre se hastighetsmätarern i högre farter eftersom jag är för gammal, slappt skinn osv. över 160 är hopplöst.
Så, nästa projekt är nog en integralhjälm.

pewa
2007-08-17, 01:57
Därav #4 ;)

Allvarligt talat, jag kör inte lika mycket nu som tidigare, jag var ute senast idag, och hojen har aldrig gått bättre, heller aldrig varit fulare.
Äntligen upplever jag att jag har gjort allting rätt, crane HI4 tändning, mikuni HS45 och japanska bromsar.
Jag var ute häromdan och låg i ca 170 och när jag ökade fanns det ingen tvekan alls, den gick bara bättre och bättre. Förmodligen skär den snart...
Dessvärre kan jag inte längre se hastighetsmätarern i högre farter eftersom jag är för gammal, slappt skinn osv. över 160 är hopplöst.
Så, nästa projekt är nog en integralhjälm.


Integralhjälm är kanske inte lika rock n' roll men riktigt skönt!
Låter som hojen din går fint.. för att återgå till topicen lite, hur mycket får du skruva för att hålla den igång?

Intruder
2007-08-17, 12:02
som jag tror det är med HD. Det är inte mer skruvandes än någon annan V-twin dom från senare 80tal
Dom flesta tycker att effekten inte räcker till så sitter dom o trimmar i garaget kan inget vet inget
den går fett eller för snålt. Alla vet som är meckar vad det händer med en motor som går snålt.
Känner en kille som har en 61årsmodell
alla får samma svar från han om meckandet! varför röra något som funkar utan problem!!!!

turbo
2007-08-19, 15:49
som jag tror det är med HD. Det är inte mer skruvandes än någon annan V-twin dom från senare 80tal
Dom flesta tycker att effekten inte räcker till så sitter dom o trimmar i garaget kan inget vet inget
den går fett eller för snålt. Alla vet som är meckar vad det händer med en motor som går snålt.
Känner en kille som har en 61årsmodell
alla får samma svar från han om meckandet! varför röra något som funkar utan problem!!!!


du har en poäng där! varför kan dem inte ge hojarna lite mer krut från fabriken istället så slipper svensson skruva sönder dem? :)

Intruder
2007-08-20, 18:26
Turbo! när blir man nöjd då tycker du?
finns dom som trimar 125er va e nöjet med det???

Ogre
2007-08-20, 21:32
Därav #4 ;)

Allvarligt talat, jag kör inte lika mycket nu som tidigare, jag var ute senast idag, och hojen har aldrig gått bättre, heller aldrig varit fulare.
Äntligen upplever jag att jag har gjort allting rätt, crane HI4 tändning, mikuni HS45 och japanska bromsar.
Jag var ute häromdan och låg i ca 170 och när jag ökade fanns det ingen tvekan alls, den gick bara bättre och bättre. Förmodligen skär den snart...
Dessvärre kan jag inte längre se hastighetsmätarern i högre farter eftersom jag är för gammal, slappt skinn osv. över 160 är hopplöst.
Så, nästa projekt är nog en integralhjälm.


Integralhjälm är kanske inte lika rock n' roll men riktigt skönt!
Låter som hojen din går fint.. för att återgå till topicen lite, hur mycket får du skruva för att hålla den igång?


Jag har inte meckat på två år, förutom ställt tändningen.
Nu när den är rätt behövs inte det heller.
Som jag skrev i början, pillar man inte för mycket behövs heller inte meckas.

turbo
2007-08-20, 22:07
Turbo! när blir man nöjd då tycker du?
finns dom som trimar 125er va e nöjet med det???


människor blir väl aldrig nöjda, men harley-ägare måste hålla på mer än andra med trimning?

jag kör inte harley eller glidare så jag ska egentligen inte säga något, jag är nöjd med min blivande cbr900

pimplen
2007-09-09, 11:38
Har ägt några riskokare men alldrig haft samma körglädje i de hojarna som jag har i min Nya FXDBI Eju den bästa hoj jag har ägt bara synd att det är så himla dyrt med en harley i inköp,men sen e de ju ganska coolt när det äller o stajla om sin hoj finns ju knappast något annat märke som man kan få tag på så många prylar som till som just harley och det passar .

turbo
2007-09-09, 17:03
riktigt snygg hoj pimplen!

om vi ändå ska prata harley och meckande, hur är det med serviceintervallerna?

pimplen
2007-09-11, 09:24
800 mil , som tur är så har jag nästan gratis service , den e ju inte gratis . Som allting när det gäller harley så kostar det

lynxx
2007-09-19, 17:13
Jag var runt och tittade på större glidare under några veckor. kände, klämde och provkörde. Yamaha 1900och de andra är nog fina. Håller säkert ihop perfekt och klår säkert alla fabriksharleysar när som helst men...........DE HAR FAN I MIG INGEN SJÄL!!
Efter V-Max och 2 sportsters och Drag Star blev det en Road King.

Intruder
2007-09-20, 20:13
Ni pratar om själ
HD o japs + andra hojar har ingen själ de är radhusmoppar tills man bygger om den
bygg choppa ändra då har du en moppe med själ

Nina
2007-09-21, 05:49
Själ och själ… Det beror på vad betraktarens öga tycker, jag tycker min custom har själ och den är inte ombyggd. Jag kan också tycka att en off road har en själ, på grusvägen t ex så där ligger själen i användandet. ;)

Nån dag ska jag prova en HD men inte just nu för nu vill jag grusa. :D

turbo
2007-09-22, 09:03
Själ och själ… Det beror på vad betraktarens öga tycker, jag tycker min custom har själ och den är inte ombyggd. Jag kan också tycka att en off road har en själ, på grusvägen t ex så där ligger själen i användandet. ;)

Nån dag ska jag prova en HD men inte just nu för nu vill jag grusa. :D


jag blir inte förvånad om HD kommer med en grusmaskin snart ;)

Hasse i Kristianstad
2007-11-07, 00:54
Vad spelar det för roll vad det står för märke på tanken??
Alla väljer det som passar just dom, en del vill ha en som är häftig på grus, en del vill åka bekvämt på långfärder, några vill köpa status och beundran och det är lika OK:
Vi är alla olika, så är hojarna, det finns en för alla smakriktningar och ingen är bättre eller sämre, det gemensamma är att vi alla älskar att köra hoj 8)

Kleemann
2007-11-19, 19:25
Kan ju säga att det är en hel del meck med hemmabyggt, när en hoj inte är serieproducerad så lever man med egna barnsjukdomar i ett par års tid, men till sist så lirar det - tror jag ::)

turbo
2007-11-20, 20:00
grymt snygg hoj kleeman!!

byggd på en HD? kan tänka mig att det blir lite krångligare med delar till en helt ombyggd hoj, mycket tejp och snabblim? ;)

Kleemann
2007-11-20, 21:01
grymt snygg hoj kleeman!!

byggd på en HD? kan tänka mig att det blir lite krångligare med delar till en helt ombyggd hoj, mycket tejp och snabblim? ;)


Tack!
Nej den är inte byggd på en HD, handgjord ram, hela hojen är byggd av Peter Fågelberg i Hittarp utanför Helsingborg, bla skribent i tidningen Scanbike. Hojen är byggd av 1:a klass bitar, enbart styret kostade 29 papp. Fågelberg och hans lackerare rankas bland de bättre i Europa.
Det går åt en del locktite, vibrationerna från 2-litersmotorn är extrema, lite av varje lossnar då och då -thats life ;D

pewa
2008-07-14, 22:24
Hörde en kille som köpt en gammal HD skryta över smörjningen.. den skulle tydligen vara helt självsmörjande, allt man behövde göra var att fylla på olja så fixade den läckande motorn resten ;)

Kleemann
2008-07-17, 11:09
Hörde en kille som köpt en gammal HD skryta över smörjningen.. den skulle tydligen vara helt självsmörjande, allt man behövde göra var att fylla på olja så fixade den läckande motorn resten ;)

Det stämmer nog, fast nyare HD är mycket bra, läcker inte mer än andra hojar.

turbo
2008-07-17, 20:11
håller med kleemann att hd skärpt sig ordentligt! ändå vet jag flera som haft problem med sina nya hd-maskiner så helt 100 är det nog inte, inte jämfört med vissa japanska märken i alla fall