handdator

Visa fullständig version : För kort för MC-kort?!



Idutt
2014-05-09, 21:13
Hej hej!

Jag är ny här. Har ingen motorcykel. Inte ens ett mc-kort... och det är det som är problemet!

Har under några år tänkt att det verkar kul att köra mc. Så i år var känslan ännu större att jag VILL köra motorcykel. Vet inte varför. Erfarenheten av tvåhjuliga fordon sträcker sig i princip till cykel, en gammal handväxlad monark-moped i tonåren och lite provkörning av sambons gamla crecent kompakt. Efter att ha surfat omkring lite på nätet (bl.a. här) ett tag samlade jag mod till mig i början av veckan och gick till stans största körskola. De var mycket trevliga. MEN de ville att jag skulle provsitta deras motorcyklar då jag är så kort, 155 cm. De hade tydligen haft en tjej i min längd för ett tag sedan som haft stora problem och faktiskt avbröt sina försök till kortet då motorcykeln var för svårhanterlig.

Så.. provsitter motorcyklarna (ena var en Yamaha Xj6 600 cc, vet jag) och jag når knappt ner. När de står upprätt når jag ner med båda fötterna på tå. Körläraren testar att luta mcn och när den lutar lite mer så orkar jag inte hålla emot (svårt att blanasera på en fot på tå med 200 kg motorcykel). Körläraren uppger att det inte skulle vara säkert för mig att köra deras motorcyklar och jag håller med. Känns ju inte så bra att va nära att välta så fort man stannar. Körlärarens rekomendation var en mindre mc men det har de inte. Han frågade också om det var just tung jag hade tänkt mig och det var det ju. Läraren dillade även nåt om lättare mc som övergår till tung efter två år men jag som är mer uppdaterad vet ju att denna regel är borttagen och att man måste göra nytt körprov.

Även om det inte var helt oväntat att min längd skulle bli ett problem kände jag mig ordentligt tillplattad när jag gick där ifrån. Lilla tjejen kommer här och tror att hon ska kunna köra tung mc, typ.

Min sambo är inne på att jag ska köpa en hoj av lägre modell att övningsköra på (har ev. en kille som kan handleda). Sambon är dock lite köpgalen när det gäller motorfordon i övrigt :) Men jag tycker det känns vanskligt att köpa en motorcykel utan att ha testkört mc någon gång. Kan ju bli pålurad vad som helst.

Var även på vincents i Varberg idag för lite inspiration men det var kanske fel ställe att gå till. Jag menar, vilka monsterhojar!! HD stora som lok och touringhojar i axelhöjd på mig och så sånna där som ser ut som förvuxna mopeder. Den enda som såg lite vettig ut storleksmässigt var en liten virago som stod bortglömd i ett hörn. Kände mig som Nils Karlsson Pyssling och dessutom bara okunnig och pinsam så sprang ut där ifrån ganska snabbt.

Oj, långt inlägg det blev. MEN frågan är nu; Hur går jag vidare? Finns det några fler kortvuxna där ute och hur gjorde ni?

Ska jag strunta i tung mc och köra på att ta 2A-kort ist? Eller ska jag köpa en mc och öva? Eller ska jag bara skita i det kanske? Fortsätta cykla och köra mazda :D

Hoppas någon orkar ta sig igenom inlägget och. Tar tacksamt emot alla råd, tips och trix jag kan få!

Mvh Ida

Shaun
2014-05-09, 21:25
Självklart ska du köra hoj !! Finns flera modeller som passar för de som är lite kortare. Många custom hojar och flera som har sänkningssataer. A eller A2 spelar egentligen ingen större roll, kör den som passar och som du vill ha.

Lycka till, Shaun

TheCrow
2014-05-09, 21:34
Är du så kort blir det naturligtvis lite problem. Mc:n blir väldigt tung som du märkt när den lutar lite och har man då lite obalans från början blir det väldigt svårt. Och dessa situationer kommer att uppstå under övning.

Däremot går många mc att sänka så att köpa egen borde vara en framkomlig väg. Dock inte custom. De mindre är inte godkända som uppkörningsfordon trots att de räknas som tunga när du köra dom. De är dessutom hopplösa på högfartsbanan. Men rimligen borde Japsarna gå att sänka tillräckligt med lite skruvande.

/Freddo

fishbone
2014-05-09, 23:04
Har för mig att nån sänkte sin tjejs hoj med säkningssats bak och gaffelbenen fick åka upp lite extra i styrkronan...
Kanske kan hjälpa?

Nysse
2014-05-09, 23:49
Hur är Suzuki Gladius, den är väl rätt låg?


Skickat från en obestämd plats i värden!

Jåke
2014-05-10, 08:26
1. Lite lägre men kanske framförallt smalare hoj /sadel.
2. Stå med en fot bestämt i marken är väldigt stabilt, mycket mer än att försöka hålla hojen helt rak genom att stå på tå. Antingen hojen lutad mot insida lår eller så flyttar man sig lite åt ena sidan på sadeln.
3. De flesta hojar går att sänka några centimeter men det ska då göras både bak och fram.

http://www.lailajensen.se/2014/05/hoj-att-inte-vara-lang/

Har en bekant som är kortare än dig, hon kör en helt ny Ducati Monster 1200S...


Skickat från min LT25i via Tapatalk

Olle Å
2014-05-10, 08:37
Eftersom du är så kort antar jag du själv är en lättviktare, varför det går utmärkt att sänka ner hojen både bak och fram. Tar du bort flera cm skumgummi i sadeln och lägger dit en tunn gelpad och dessutom ser till att sadeln blir smalare. så har du vunnit kanske upp mot 10 cm.

666_Beast
2014-05-11, 12:43
ER-6an går ju att sänka, vet inte hur mycket. Men såna kör vi på körskolan och det är en tjej där som kanske är runt 1,60 och hon har inga problem.

swischmc
2014-05-11, 16:40
Det finns några modeller med lägre sitthöjd, tyvärr är alla A2.
Ducati har flera modeller, Yamaha xj6, Kawasaki er6, hondas nya 500.
Bmw går att beställa sänkt från fabrik, tror att det går att komma ned till 75 cm.

Det finns sänkningssatser till många modeller. Det går också att ta bort lite stoppning ur sadeln. Så var det på den Suzuki 750 jag körde på trafikskolan. (Jag är visserligen 1,65 men de cm:arna sitter inte i benen...)

Att planera körningen är a och o. Stanna i däckspåren på asfaltsvägarna. Se till att underlaget alltid är plant. Om det går, leta efter upphöjningar.
Du kommer att tappa hojen, det finns inga marginaler när gruskornen får foten att halka. Montera motorbåge, den gör susen. Det blir väldigt få skrapmärken, bågen tar nästan allt. Bli inte ledsen om/när du tappar hojen, det kommer att hända fler gånger. Strunta i alla som får panik eller säger att du har för hög/tung hoj. Långbenta förstår aldrig vårt problem.

Om marken är för långt bort finns det fler sätt att nå ned än att sänka hojen. Tjockare sulor på stövlarna! Under mina två första säsonger hade jag stövlar med en extra sula fastsatt under stöveln. Fick det fixat av en skomakare. Han var skeptisk, men med lite tjat kommer man långt. Fungerar fantastiskt bra.

Under en resa med hyrd hoj fick jag tejpa fast ett par gamla sandaler under stövlarna. Sänkt hoj betyder tydligen inte alltid sänkt hoj...

Sen finns det folk med fantastiskt balanssinne, de behöver aldrig sätta ned fötterna. Så duktig är inte jag så för mig är det ovanstående knep som gäller. Jag kör en Honda cbf 1000 med 78,5 i sadelhöjd. Når precis ned med tårna.

Lycka till, problem är till för att lösa! :)

swischmc
2014-05-11, 16:44
Glömde en sak.
Custom är inte alltid lösningen. De är låga, men väääldigt breda... Satsa i så fall på en med smal midja och utan jättestora fotplattor som gått längsmed hela sidan.
De är dessutom svårare att klara uppkörningen med. Lång hjulbas och långt försprång är inte det lättaste att smyga igenom lågfartsbanan.

A76
2014-05-11, 16:58
Hej!

Jag är själv ganska kort i rocken; 160 cm och hyggligt liten i kroppsformen. Jag fick välja cykel efter vad jag nådde ner på - provsitt cyklar på mc-butikerna! De ser ofta större och högre ut, än vad det är! Tänk på att många går att sänka, och att sadeln är smal. Jag köpte till slut en Honda CBF 600 - den är perfekt! På min bilskola har de Kawasaki ER6:or och dessa är inte heller för stora - tvärtom så känns de mindre än min Honda.

Min cykel har gått som en bilskolehoj, så jag fick med störtbåge och kraschpuckar till den - och det behövs! Jag har stora problem med lågfartskörningen och garagevändningar, och har tappat cykeln flera gånger. Men men bågen och puckarna så händer inget med cykel. Dessutom var den billigare eftersom den gått som just bilskolehoj. Det här är min första cykel, så när jag har mitt kort ska jag köpa en nyare - blir antagligen en Honda det oxå :) Bra storlek på dom :)

Man måste inte ha hela foten i marken, se bara till att du kan få ner främre delen av trampdynorna på båda fötterna när du sitter på hojen! På det sättet så kan du definitivt hålla balansen.

Och den där bilskolan du var på - gå inte dit igen! Gå till en annan! ALLA ska kunna köra motorcykel - oavsett hur lång/kort/smal/tjock man är! Allt handlar om teknik :) Och att våga.

Ge inte upp din dröm!!
Livet är för kort för att inte levas här och nu :)
KRAM och lycka till!

ThompaB
2014-05-11, 22:19
Hej,

Ja, jag bara instämmer. Det ska finnas hojar för alla att kunna åka. Jag är själv 177 lång och körde en sänkt F700GS på körskola och jag kunde ha böjda ben och hela fotsulan i marken vid stillastående. Med det sagt finns den modellen även att få med extra låg sadel för att få den ännu lägre... Som sagt, det ska nog finnas en maskin för alla längder. :)

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk

Helgoson
2014-05-12, 18:51
Hej,

Ja, jag bara instämmer. Det ska finnas hojar för alla att kunna åka. Jag är själv 177 lång och körde en sänkt F700GS på körskola och jag kunde ha böjda ben och hela fotsulan i marken vid stillastående. Med det sagt finns den modellen även att få med extra låg sadel för att få den ännu lägre... Som sagt, det ska nog finnas en maskin för alla längder. :)

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk

Sätt dig på en Honda Shadow. Har för mig att det är marknadens lägsta sitthöjd (62 cm).
Den kan du lätt köra utan problem. Jag har en till salu för övrigt!

Med vänlig hälsning Kent

TheCrow
2014-05-12, 19:24
Om det är lilla shadow så är den inte godkänd för att köra upp för a-kort. Dessutom är customhojarna hopplösa på högfartsbanan.

/Freddo

ThompaB
2014-05-12, 19:29
Inte för att vara den men custom är inte min cup of tea... Gällande sitthöjden är väl lagom ett bra mått?

Det var en tjej på min uppkörning som kom på en sån där maskin, hade stora problem med manöverprovet.

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk

Idutt
2014-05-26, 22:49
Har ju glömt att tacka för alla svar. Men verkar som de flesta av er är inne på att jag ska köpa en egen hoj och övningsköra med den. Vi får se hur det blir. Hela projektet har legat lite på is. Kommer inte fixa kortet denna säsong iaf. Men någon gång ska jag ha det!!! Fortsätt gärna komma med tips och råd om hur ni har/hade gjort. Tacksam för all hjälp!

Idutt
2014-05-26, 22:53
Ska förresten på tjejdag på Falkenbergs motorbana i helgen. Hoppas kunna klämma och känna på lite hojar där även om det inte är aktuellt att köpa en sprillans ny. Kan ju iaf få lite inspiration och motiviation av att se andra tjejer köra mc.

akems
2014-05-27, 16:17
Ge inte upp,det finns många kortväxta som kör motorcykel.Själv är jag 163 och kör goldwing,har inte lagt den ännu,men det vet man aldrig,har oftast inte med längden att göra utan för att man tappar balansen av någon anledning.Kolla runt vad körskolorna har för hojar runt där du bor,alla har ju inte likadana.