handdator

Visa fullständig version : Angående uppkörning



666_Beast
2014-05-09, 10:37
Om två veckor så smäller det för mig men är sjukt nervös för lågfartsdelen, garagevändningen är ett helvete åt höger. Får man välja själv vilket håll man ska vända åt på uppkörningen? Man kan ju starta från höger eller vänster men spelar det nån roll vilken sida man tar första konen på? Tar man vänster där så får man ju en vänstersväng vid vändningen.

Hur hårda är inspektörerna vid körningen, får man sätta ner foten nån gång om man känner att balansen sviker?

Mvh Henrick

ThompaB
2014-05-09, 12:14
Om två veckor så smäller det för mig men är sjukt nervös för lågfartsdelen, garagevändningen är ett helvete åt höger. Får man välja själv vilket håll man ska vända åt på uppkörningen? Man kan ju starta från höger eller vänster men spelar det nån roll vilken sida man tar första konen på? Tar man vänster där så får man ju en vänstersväng vid vändningen.

Hur hårda är inspektörerna vid körningen, får man sätta ner foten nån gång om man känner att balansen sviker?

Mvh Henrick

Tjena,

Gör något annat än hoj för att bryta nervositeten. Tror det är just nervositeten som gör att många kommer av sig på uppkörningen, så försök ta det sansat. Ta gärna med något att äta och dricka då det kan bli mycket väntande.

Garagevändning? Den försvann ju som moment för evigheter sen. Beroende på vilken bana du får på krypningen så är det "bara" att göra som man gjort när man tränat. Nej, du får välja åt vilket håll du inleda konbanan på och ja det avgör åt vilket håll du vänder i slutändan. Jag fick köra den "svåra" raka konbanan (4 koner i rad) och inspektören sa bara kör ungefär så ingången fick jag välja själv, varpå jag gjorde som jag brukade; tog första konen till vänster vilket alltid resulterar att vändningen blir en vänstersväng...

Klart du får sätta ned foten för att återfå balansen, men det ska då bara vara en kort tå-ning och inte "parkera" för att sedan fortsätta. Hur grovt det är avgör inspektören.

Lycka till och ta det lugnt.

Olle Å
2014-05-09, 12:19
Om två veckor så smäller det för mig men är sjukt nervös för lågfartsdelen, garagevändningen är ett helvete åt höger. Får man välja själv vilket håll man ska vända åt på uppkörningen? Man kan ju starta från höger eller vänster men spelar det nån roll vilken sida man tar första konen på? Tar man vänster där så får man ju en vänstersväng vid vändningen.

Hur hårda är inspektörerna vid körningen, får man sätta ner foten nån gång om man känner att balansen sviker?

Mvh Henrick

Vet inte om du har möjlighet att träna på egen hoj. Det viktigaste vid körning mellan koner är att inte se på konerna utan tänk bara på den väg ni skall köra.
Annars så blir det dubbelt att tänka på. Alltså prioritera tanken på vägen, så flyter du bara mellan konerna.
Lycka till:):):)

erikn
2014-05-09, 13:48
Om det är den här du menar så får man börja åt vilket håll man vill.

http://rembjer.se/files/manoverprovetslagfartsdel1.jpg

666_Beast
2014-05-09, 20:18
Om det är den här du menar så får man börja åt vilket håll man vill.

http://rembjer.se/files/manoverprovetslagfartsdel1.jpg

Ja,exakt den jag tänker på. Så oavsett från vilket håll man börjar i T formationen så får jag välja vilket håll jag börjar med konerna?

666_Beast
2014-05-09, 20:21
Tjena,

Gör något annat än hoj för att bryta nervositeten. Tror det är just nervositeten som gör att många kommer av sig på uppkörningen, så försök ta det sansat. Ta gärna med något att äta och dricka då det kan bli mycket väntande.

Garagevändning? Den försvann ju som moment för evigheter sen. Beroende på vilken bana du får på krypningen så är det "bara" att göra som man gjort när man tränat. Nej, du får välja åt vilket håll du inleda konbanan på och ja det avgör åt vilket håll du vänder i slutändan. Jag fick köra den "svåra" raka konbanan (4 koner i rad) och inspektören sa bara kör ungefär så ingången fick jag välja själv, varpå jag gjorde som jag brukade; tog första konen till vänster vilket alltid resulterar att vändningen blir en vänstersväng...

Klart du får sätta ned foten för att återfå balansen, men det ska då bara vara en kort tå-ning och inte "parkera" för att sedan fortsätta. Hur grovt det är avgör inspektören.

Lycka till och ta det lugnt.
Med garagevändning menar jag vändningen i slutet på konbanan, trodde den hette garagevändning. Det gäller den raka konbanan.

Nina
2014-05-09, 21:34
Med garagevändning menar jag vändningen i slutet på konbanan, trodde den hette garagevändning. Det gäller den raka konbanan.

I slutet av banan blir det ändå som en garagevändning. ;)

Nina
2014-05-09, 21:35
Det viktigaste vid körning mellan koner är att inte se på konerna utan tänk bara på den väg ni skall köra.

= lyft blicken. :)

erikn
2014-05-09, 22:24
I lågfartsbanan får du välja, däremot den som du gör undanmanöver i så bestämmer inspektören vilket håll du ska göra undanmanöver.

Helgoson
2014-05-10, 21:42
Inspektörerna är stenhårda! Om du så mycket som hickar, så är det mors! :-)

Olle Å
2014-05-11, 09:38
= lyft blicken. :)

Som jag brukar påpeka, se inte på konerna utan den väg du skall köra.
Till exempel när man är ute och kör på lite mindre vägar, så tittar man ju inte på dikeskanterna utan ser vägen längre fram.:):):)

666_Beast
2014-05-11, 12:38
I lågfartsbanan får du välja, däremot den som du gör undanmanöver i så bestämmer inspektören vilket håll du ska göra undanmanöver.

Undanmanöver och högfartsbanan har jag inga problem med, tror jag...
Men det är ju samma där, efter undanmanövern, får man då välja sida av konerna man åker på?

erikn
2014-05-11, 12:55
Väljer du sida då så hoppar du över första konan om du väljer fel håll. Så du kan inte välja där.

via Tapatalk

666_Beast
2014-05-11, 18:49
Väljer du sida då så hoppar du över första konan om du väljer fel håll. Så du kan inte välja där.

via Tapatalk

Men jag tänkte direkt efter undanmanövern så åker man ju mot några koner som man ska köra slalom i, spelar det nån roll vilket sida jag åker på först där? Eller är det så att om man gör undanmanövern till höger så måste jag börja på höger sida av konerna? Lite svårt att förklara men hoppas att ni förstår?

erikn
2014-05-11, 20:04
Nej det är jag som tänkte helt fel. Du kan åka hur du vill där.

via Tapatalk

Reject
2014-05-12, 07:59
Nu klarade jag förvisso uppkörningen på första försöket och hade inga problem just på lågfartsdelen, men på högfartsdelen råkade jag peta till en kon med ena foten så att den synbart flyttade sig.

Inspektören såg det så klart men sa något i stil med att "...det såg bra och säkert ut ändå...vi går vidare till nästa del".

Så helt omöjliga är de alltså inte :)

erikn
2014-05-12, 14:20
Jag välte en kona (inte samma) på både första och andra försöket, fick en tredje chans.

666_Beast
2014-05-12, 18:52
Blir ju lite lugnare när man får höra att jag kan åka åt vilket håll jag vill, men är fortfarande sjukt nervös för uppkörningen. Blir ju inte bättre av att min handledare inte vill ut och åka i regn och det gör det ju nästan hela tiden. Så det blir inte mycket till träning, ska på körlektion på torsdag så man får träna lite iallafall.

ThompaB
2014-05-12, 19:31
Blir ju lite lugnare när man får höra att jag kan åka åt vilket håll jag vill, men är fortfarande sjukt nervös för uppkörningen. Blir ju inte bättre av att min handledare inte vill ut och åka i regn och det gör det ju nästan hela tiden. Så det blir inte mycket till träning, ska på körlektion på torsdag så man får träna lite iallafall.

Andas. ;)

666_Beast
2014-05-13, 07:00
Andas. ;)

Ska försöka...

Xim0n
2014-05-15, 02:53
Misslyckas du är de bara försöka igen :) körde bara privat så fick köra upp tre gånger innan ja klarade de :P Det kan inte gå mer än åt helvete men då är de bara ta lärdom av de felen man gjorde och försöka igen :) Envishet envishet envishet! Blev kuggad för att att jag reglerade farten på lågfarten med bromsen ist för med kopplingen en gång, välte en kon med motorbågen på högfarten andra gången sen gick de fint :)

666_Beast
2014-05-15, 10:12
Misslyckas du är de bara försöka igen :) körde bara privat så fick köra upp tre gånger innan ja klarade de :P Det kan inte gå mer än åt helvete men då är de bara ta lärdom av de felen man gjorde och försöka igen :) Envishet envishet envishet! Blev kuggad för att att jag reglerade farten på lågfarten med bromsen ist för med kopplingen en gång, välte en kon med motorbågen på högfarten andra gången sen gick de fint :)

Fick du inte använda fotbromsen? Det har jag fått lära mig på skolan att man ska göra om det går för fort.
Tänkte prova köra upp, går det så går det. Annars blir det några lektioner till innan nästa försök.

666_Beast
2014-05-15, 19:52
Idag var det körlektion på skolan, krypkörning samt undanmanöver. Gick för jävla bra, nu är självförtroendet på topp igen. Men jag har två lektioner inbokade innan uppkörningen så att allt ska sitta ordentligt, sen är det bara att hoppas att nerverna håller på den stora dagen.

Xim0n
2014-05-16, 00:01
Nope, han sa att jag helst inte skulle använda bromsen alls utan bara använda kopplingen.. Men så gjorde jag ju allt privat med..

TheCrow
2014-05-16, 19:41
Det beror väl lite på hur mycket man använder fotbromsen. Den ska användas om det rullar iväg lite för snabbt men grunden är att reglera med kopplingen. På banan i Uppsala lutar det svagt utför på hemvägen så där måste man som regel bromsa lite för att hålla ner farten annars rullar det på för snabbt.

/Freddo

666_Beast
2014-05-17, 17:39
På körskolan så har vi lärt oss att använda fotbromsen när det går för fort, lite svårt att minska farten med kopplingen.

666_Beast
2014-05-17, 17:44
Vilken del av säkerhetskontrollen är vanligast att få på uppkörningen? Försöker träna så mycket det går på allt men svårt att veta att man fått med allt man behöver kolla.

Jåke
2014-05-17, 20:55
Du kan få vad som helst, lär dig göra en kontroll. Sååå svårt är det inte och skulle du missa nåt men i övrigt verkar veta vad du gör är det oftast inte hela världen. Skapa ett system så blir det enklare att komma ihåg, jag brukar börja framifrån och jobba mig bakåt och kolla saker som kan röra sig, lysa eller låta.

Skickat från min Novo10 hero QuadCore via Tapatalk

Shadowrider
2014-05-18, 09:57
Har du tur så släpper nervositeten direkt du kör iväg, så va det för mig, men vi är inte alla lika.

LinusE
2014-05-18, 11:23
Tänk inte så mucket...
Bara gör de...

TheCrow
2014-05-18, 18:28
På körskolan så har vi lärt oss att använda fotbromsen när det går för fort, lite svårt att minska farten med kopplingen.

Det är skillnad på att använda bromsen när det går för fort och att reglera hastigheten med densamma. Jämför med bilkörning, du krypkör inte med bromsen utan med kopplingen.

/Freddo

ThompaB
2014-05-19, 16:01
...undrar hur många frågor om krypkörning och användandet av koppling och eller broms det finns nu. :)

666_Beast
2014-05-19, 18:29
...undrar hur många frågor om krypkörning och användandet av koppling och eller broms det finns nu. :)

Kanske för att man får olika svar hela tiden.

ThompaB
2014-05-19, 18:34
Kanske för att man får olika svar hela tiden.

Precis!

TheCrow
2014-05-19, 21:18
Vill man göra de enkelt för sig kan man ju alltid köpa MC-boken. Där står svaret.

/Freddo

jrutgers
2014-05-19, 23:15
Vill man göra de enkelt för sig kan man ju alltid köpa MC-boken. Där står svaret.

/Freddo


Rätt!! Plus att man kan ladda ner appen iKörkort. (Tror jag den heter).
Massor med tips om alla banor mm.
Alla svar finns i den.


//Jr

Kakel_anders
2014-05-20, 16:46
Misslyckas du är de bara försöka igen :) körde bara privat så fick köra upp tre gånger innan ja klarade de :P Det kan inte gå mer än åt helvete men då är de bara ta lärdom av de felen man gjorde och försöka igen :) Envishet envishet envishet! Blev kuggad för att att jag reglerade farten på lågfarten med bromsen ist för med kopplingen en gång, välte en kon med motorbågen på högfarten andra gången sen gick de fint :)

Ångesten jag hade inför uppkörningen var inte OM jag kuggade eller inte utan snarare vad det skulle kosta att göra om skiten igen :)

Helgoson
2014-05-20, 21:19
Lågfartsdelen var det värsta för mig. Men den satt. Högfartsdelen fixade jag på första försöket under övning, men det var den han gnällde över, den sure inspektören, trots att den satt som en smäck. Se bara till att verkligen hålla 50 kmh och inte bromsa eller slå av på gasen. Inspektörerna vet att du är nervös och att körskolan inte släpper iväg dig på en uppkörning om du inte är mogen. Därför kan du vara förhållandevis lugn att du klarar dig såvida att du inte gör en rejäl fadäs.

666_Beast
2014-05-21, 13:02
Lågfartsdelen var det värsta för mig. Men den satt. Högfartsdelen fixade jag på första försöket under övning, men det var den han gnällde över, den sure inspektören, trots att den satt som en smäck. Se bara till att verkligen hålla 50 kmh och inte bromsa eller slå av på gasen. Inspektörerna vet att du är nervös och att körskolan inte släpper iväg dig på en uppkörning om du inte är mogen. Därför kan du vara förhållandevis lugn att du klarar dig såvida att du inte gör en rejäl fadäs.

Hoppas verkligen att jag klarar mig! Vill inte fortsätta nöta på körskola.

fishbone
2014-05-21, 19:37
Hoppas verkligen att jag klarar mig! Vill inte fortsätta nöta på körskola.

Du kan ju inte göra mer än ditt bästa.

Keep calm and be awesome!

666_Beast
2014-05-22, 14:04
Klarade kortet idag, med beröm godkänt som inspektören uttryckte det. Så jävla skönt, nu är hela sommaren räddad.

Attila
2014-05-22, 18:10
Grattis! Jag kuggade, mest placering i trafiken som felade. Bokar ny tid!

Helgoson
2014-05-22, 19:06
Klarade kortet idag, med beröm godkänt som inspektören uttryckte det. Så jävla skönt, nu är hela sommaren räddad.

Visst var det en härlig känsla när du fattat att du fixade licensen?
Grattis!

666_Beast
2014-05-22, 19:14
Visst var det en härlig känsla när du fattat att du fixade licensen?
Grattis!

Har nog inte fattat det ännu.

Xim0n
2014-05-23, 04:07
Grattis! Bra jobbat :) Nervös helt i onödan! ;) Ses på vägarna och ta de lugnt :)

666_Beast
2014-05-23, 07:18
Grattis! Bra jobbat :) Nervös helt i onödan! ;) Ses på vägarna och ta de lugnt :)

Nu i efterhand så fattar jag inte vad jag var nervös för, allt gick bra. Ställde nog för höga krav på mig själv. Satte ner foten en gång på krypkörningen men det gjorde inget enligt inspektören.

Helgoson
2014-05-23, 19:22
Jag har kört upp tre gånger. B-kort , BECE-kort och A-kort. Var lika nervös för varje "framkörning". Det ingår liksom i det hela. Nervositet i lagom dos höjer ofta prestationen. Man skärper sig, om man säger...

Olle Å
2014-05-24, 10:07
Jag har kört upp tre gånger. B-kort , BECE-kort och A-kort. Var lika nervös för varje "framkörning". Det ingår liksom i det hela. Nervositet i lagom dos höjer ofta prestationen. Man skärper sig, om man säger...

Visst kan en viss dos av nervositet funka bra, men inte om det blir för mycket. Min mamma tog körkort för bil då hon var ca 50 år. Hon hade kört dels privat med pappa och dels på bilskolan, som då ägdes av en bekant. Eftersom hon var jättenervös, så fick hon ett par piller av körskoleläraren mot löfte att absolut inte säga något om dem.
Nervositeten försvann och uppkörningen gick bra. Flera år senare frågade hon vad det egentligen var för piller hon fick. " Pelle Svanslös " blev svaret.:D:D:D

666_Beast
2014-06-05, 12:19
Har nu kört ca 80 mil sen körkortet klarades av, så underbart att bara glida fram och njuta av bra väder.

kali68
2014-06-19, 14:14
Grattis! Hoppas vara där jag oxå snart... :)

666_Beast
2014-06-19, 20:37
Grattis! Hoppas vara där jag oxå snart... :)

Ta d bara lugnt på uppkörningen så är du snart också ute på vägarna. Önskar dig all lycka!

kali68
2014-06-24, 14:12
Nu är det klart! :)

Det var inte en solklar resa, det var lite strul och omtagningar, men jag fick godkänt.

Så jäkla nice! :)

666_Beast
2014-06-26, 20:26
Nu är det klart! :)

Det var inte en solklar resa, det var lite strul och omtagningar, men jag fick godkänt.

Så jäkla nice! :)

Grattis!! Ta d lugnt bara i trafiken, märkt att många inte bryr sig om att man kommer på en hoj. Var beredd med bromsen.

kali68
2014-06-27, 08:43
Tar det soft just nu, känner att jag är nybörjare, det kommer att ta ett tag att få in momenten i ryggmärgen.
Kör lagligt, pyser fram och bara njuter... :)

Och det du säger, det märker jag varje dag. Folk chansar och smiter emellan överallt, vet inte hur många gånger jag har haft en bil några meter framför framljuset i Brommaplansrondellen... :(