handdator

Visa fullständig version : Gaffelolja FJR 1300



tore
2014-05-08, 18:42
Hej
Jag var och besikta min FJR idag fick anm.på läckage (fukt/oljedimma) stötdämpare fram

Går det "mjuka upp" packningarna med typ OMEGA olja ?

Tore

Ove
2014-05-08, 20:30
Hej
Jag var och besikta min FJR idag fick anm.på läckage (fukt/oljedimma) stötdämpare fram

Går det "mjuka upp" packningarna med typ OMEGA olja ?

Tore

:cool: Borde funka, men den tar lite tid på sig.

Borken
2014-05-08, 21:23
Enklare att byta tätningar, blir billigare i längden. Det är förmodligen smuts som slitit på tätningen så Omegaolja kommer nog inte att funka....tror jag

Olle Å
2014-05-08, 21:32
Enklare att byta tätningar, blir billigare i längden. Det är förmodligen smuts som slitit på tätningen så Omegaolja kommer nog inte att funka....tror jag

Ett tips kan vara att föra in ett tunt bladmått runt om och på så sätt skrapa rent, OBS hjälper ej om packningarna är slitna.:):)

Ove
2014-05-08, 22:22
Just det som beskrivs i en rad inlägg är vad Omegaoljan förhindrar, att packningar blir hårda och börjar läcka. En sprucken packning lagas inte så då är det bara att byta. Det är inte fel att tillsätta den även med ny packning för att det ska hålla längre. ;)

PS. Red Line Seal saver heter ett alternativ och jag köpte den på Mekonomen. Mycket billigare och samma funktion. DS.

V Saarela
2014-05-09, 07:52
Crossfolket har ju sina tricks:

- pilla med mejsel upp en bit dammskyddet, spreja rikligt med silikonsprej(typ glansmedel som man andvänder till bilens inredning). Spraya, pumpa gaffeln, spray, pumpa, torka av pumpa osv osv.
- nästa steg är väl att pilla runt med ett tunt bladmått.

Båda varianterna för att rengöra eller ev om nåt hårstrå eller nåt fastnat emellan. Dock så är ändå sannolikheten att det ändå är kört.

När hojen står still över vintern så är det bra att rucka och röra på framgaffeln lite upponer emellanåt.
Har man inte tillgång till hojen undern vintern så kan man ju klippa till en remsa av en svamp, doppa den i olja och pilla in den under dammskyddet.

Packboxar är ju annars mer eller mindre en "förbrukningsvara", speciellt om man inte tar hand om dom Innan du beställer packboxar/bokar in tid för byte så kolla att det inte finns nåt större stenskott eller nån annan skada på gaffelbenet.

Vad jag inte sen fattar varför packboxarna till FJR verkar vara nästan tio gånger dyrare än till andra modeller?!?

Borken
2014-05-09, 07:57
Det var tusans vad alla tror på mirakelmedel på detta forumet!
Jag förstår att ni vill ha besiktningen kvar, så dom kan stoppa den egna dårskapen precis innan det går för långt..... :)

Vad har mirakeloljorna för egenskaper som gaffelolja? Funkar det överhuvudtaget? Kanske bara blir skum i dämparen? = FJR 1300 i diket, föraren i rullstol.

Gör rätt istället, det är en enkel sak att byta tätningar och dessutom får man rensat ut oljegegget som blockerar ventilerna längst ner i gaffeln. En annan fördel är att man ser skicket på bussningarna.

Gaffeltätningar är en förbrukningsvara oljan i gaffeln likaså...

engström67
2014-05-09, 08:00
Hej
Jag var och besikta min FJR idag fick anm.på läckage (fukt/oljedimma) stötdämpare fram

Går det "mjuka upp" packningarna med typ OMEGA olja ?

Tore

Testa Biltema gaffelolja,sägs ju göra underverk.:rolleyes: ps packboxarna bör nog bytas,brukar vara så på Fjr.

tore
2014-05-09, 08:05
Tack alla för råd o tips ang läckage packboxarna

Olle Å
2014-05-09, 08:22
För att det är en strykande åtgång på dom just till FJR:D

Enligt god affärssed, så skall man ju sänka priset om efterfrågan är hög.:mad::mad:

Ove
2014-05-09, 17:13
Det var tusans vad alla tror på mirakelmedel på detta forumet!
..

:) Nä inte alla, bara dom som faktiskt provat. ;)

Borken
2014-05-09, 20:00
Halleluja!

Ove
2014-05-09, 20:07
Halleluja!

:D Ja ungefär! För en del är skruvandet heligt. :)

Borken
2014-05-09, 20:11
Blir det något skruvande med mirakelmedel? Det är väl bara å hålla i eller spraya på?

Intruder
2014-05-10, 10:09
Varför inte ta måttet på dom o gå till en hydral firma som håller på kolvar så får du rätt packbox som håller ;-)

fjrgubben
2015-05-18, 21:32
Gammal tråd, men kunde inte låta bli att bumpa.
Varför inte göra ren packboxarna?
90% av fallen är läppen på packboxen smutsig och därför läcker.

NEJ använd inte ett bladmått eller annat med vassa kanter.
SealMate har jag använt de gånger packboxen börjar läcka. Fixat problemet alla gångerna hittils.
Nu är jag på 5600mil med samma packboxar på min FJR. Behövt göra rent tre gånger. Två på en sida och en på andra.

Oftast när det läcker i packboxen är de inte trasige eller slitna.

Intruder
2015-05-19, 20:52
Frågan är väl hur oljan ser ut inne i gaffeln !
Att man byter packboxar när dom läcker är för att även vatten kryper ner

engström67
2015-05-20, 21:03
Varför inte ta måttet på dom o gå till en hydral firma som håller på kolvar så får du rätt packbox som håller ;-)

Håller med.Bara byta tätningar.Allt annat är ju bara konstgjord andning:rolleyes: