handdator

Visa fullständig version : Vilken olja?



Krokmark
2014-05-01, 21:51
Hej
Jag har precis kört igång en gammal Suzuki GS1100G som inte varit igång på ca 5år.
Har märkt att när hojen blivit riktigt varm så är det väldigt svårt att få i neutral.
Jag bytte nyss oljan och filtret men den är redan kolsvart så det fanns nog en del i den motorn som behöver ut.
Så min tanke är att byta olja och filter igen och se om problemet med neutralen försvinner.
Frågan är bara vilken olja man ska satsa på?
Duger Castrol-paketet från xlmoto.se?
Jag vet att kvalitetsolja är viktigt då det är våtkoppling men måste man köpa Motul för det?

David

engström67
2014-05-01, 23:31
Hej
Jag har precis kört igång en gammal Suzuki GS1100G som inte varit igång på ca 5år.
Har märkt att när hojen blivit riktigt varm så är det väldigt svårt att få i neutral.
Jag bytte nyss oljan och filtret men den är redan kolsvart så det fanns nog en del i den motorn som behöver ut.
Så min tanke är att byta olja och filter igen och se om problemet med neutralen försvinner.
Frågan är bara vilken olja man ska satsa på?
Duger Castrol-paketet från xlmoto.se?
Jag vet att kvalitetsolja är viktigt då det är våtkoppling men måste man köpa Motul för det?

David
Nä det måste du inte.Jag kör själv med Motul och det finns många som hävdar att hojen blir lättväxlad med Motul,men inget jag märkt.Finns många bra oljor på marknaden.Castrol vet jag inget om bara att kamaxlarna gick ner sig på lastbilarna på ett åkeri jag jobbade på i slutet av 80 talet.Försvann helt när vi gick över till Q state.:eek::eek:.Därför kör jag aldrig på castrol av principskäl.Konstigt att oljan blir svart så fort.Oljan i min hoj är fortfarande röd efter 1500 mil
.:eek:

Krokmark
2014-05-02, 07:40
Jag tror att föregående ägare slarvat ordentligt med oljebyten.
Tänkte köpa någon billig olja att spola med och sedan slå i någon mer högkvalitativ olja.
Ok, om Castrol inte är något att ha då tar jag gärna emot tips på oljor som är bra att slå i gamla 80-tals hojar...

David

Olle Å
2014-05-02, 08:09
Jag tror att föregående ägare slarvat ordentligt med oljebyten.
Tänkte köpa någon billig olja att spola med och sedan slå i någon mer högkvalitativ olja.
Ok, om Castrol inte är något att ha då tar jag gärna emot tips på oljor som är bra att slå i gamla 80-tals hojar...

David

Vet inte hur långt din hoj gått, men oljan brukar bli svart ganska fort om ringarna börjar bli slitna.
Kortar man ner oljebytesintervallerna och använder en billigare olja än det dyra märket, så funkar det fint. Jag har talat om de oljor som Granngården säljer i 5 och 20 l dunkar.
Hade en Transalp vars olja blev svart ganska fort samt förbrukade en del. Fick rådet av en mcfirma att " kör och byt olja lite oftare ", blir mycket billigare än att renovera motorn.:banana::banana:

Krokmark
2014-05-02, 12:00
Vet inte hur långt din hoj gått, men oljan brukar bli svart ganska fort om ringarna börjar bli slitna.
Kortar man ner oljebytesintervallerna och använder en billigare olja än det dyra märket, så funkar det fint. Jag har talat om de oljor som Granngården säljer i 5 och 20 l dunkar.
Hade en Transalp vars olja blev svart ganska fort samt förbrukade en del. Fick rådet av en mcfirma att " kör och byt olja lite oftare ", blir mycket billigare än att renovera motorn.:banana::banana:
Ok, då kanske Castrol duger...
Får byta oftare bara.
Servicepaketet på xlmoto.se kostar för tillfället 399 kr, olja och filter.
Den har gått 3900 mil.
Jo, men den är inte körd mer än några kilometer sedan bytet då den är under uppfräschning och inte besiktigad, mest på tomgång och testturer på åkern.
Polarn körde förvisso någon mil när han testade häromdagen men totalt kanske 1 h körning...

David

räven
2014-05-02, 15:47
Att inte köras är nog en motors största fiende.

Krokmark
2014-05-02, 18:15
Ja, jag misstänker att det har oxiderat en del med tiden och att gamla avlagringar lösts upp.

David

engström67
2014-05-02, 21:05
Vet inte hur långt din hoj gått, men oljan brukar bli svart ganska fort om ringarna börjar bli slitna.
Kortar man ner oljebytesintervallerna och använder en billigare olja än det dyra märket, så funkar det fint. Jag har talat om de oljor som Granngården säljer i 5 och 20 l dunkar.
Hade en Transalp vars olja blev svart ganska fort samt förbrukade en del. Fick rådet av en mcfirma att " kör och byt olja lite oftare ", blir mycket billigare än att renovera motorn.:banana::banana:

Håller med :)

Helgoson
2014-05-06, 19:51
Åk till närmaste Swedol. Köp deras Q8 Mc-olja. Den oljan har jag använt i flera år till min Honda XR650R. Fyra l för ca: 360 kr. Då har du även råd med att skölja motorn med den oljan. Att oljan skulle påverka växellådan tror jag icke på. När motorn blir varm utvidgas metallen, och då lutar det nog åt ett mekaniskt problem. Kopplingen däremot kan påverkas beroende på val av olja. Deras Q8 olja är en kvalitetsolja som slår det mesta. Castrol har ju höjt priset med mer än 100 % , och så bra är den inte.

engström67
2014-05-06, 21:02
Åk till närmaste Swedol. Köp deras Q8 Mc-olja. Deras Q8 olja är en kvalitetsolja som slår det mesta.

Jaså :cool:

Helgoson
2014-05-06, 21:11
Jaså :cool:

Du låter en aning tveksam...eller? :-)

Krokmark
2014-05-06, 23:04
Ja, troligen så är det så att kopplingen inte kopplar ur helt när oljan börjar bli skitig och det gör att det svårt att få i neutral.

Jag har bestämt mig för att beställa olja, filter, gaffelolja, packbox och transmissions olja så är allt nytt och fräscht sen.

Det mest spännande momentet blir nog att montera isär framgafflarna och packa om dom.

engström67
2014-05-07, 05:42
Du låter en aning tveksam...eller? :-)


Ja.När du säger art deras olja slår det mesta.Bra olja är det, men tror inte den är bäst.Jag skulle naturligtvis aldrig tveka att slå i den i min hoj.Bara det inte står Biltema på dunken ;)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

räven
2014-05-07, 08:25
Ja.När du säger art deras olja slår det mesta.Bra olja är det, men tror inte den är bäst.Jag skulle naturligtvis aldrig tveka att slå i den i min hoj.Bara det inte står Biltema på dunken ;)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Olja är som att svära i kyrkan

Foosi
2014-05-07, 11:34
olivolja är nyttig har jag hört.... ;)

Kör Motul 5100 i Aprilian och den spinner så fint och mjukt på den. vad skall jag tro......

Tyvärr verkar det inte finnas så mycket kalla fakta eller tester och jämförelser att hänvisa till när det gäller oljor, utan det fortsätter vara myter, snack och skryt och mest skitsnack.... ;)
en del skriver ju dyrare ju bättre, ta det säkra för det osäkra, som om priset är alltså någon försäkring, sedan tvärtom då att ungfär använd allt utom då Biltema, det skär direkt... jo och det är väldigt faktabaserat också förmodligen. att man skriver sitt tänke och tycke är fortfarande det och inga fakta.

Helgoson
2014-05-07, 19:29
Ja.När du säger art deras olja slår det mesta.Bra olja är det, men tror inte den är bäst.Jag skulle naturligtvis aldrig tveka att slå i den i min hoj.Bara det inte står Biltema på dunken ;)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Ok...det är inte den bästa oljan, men till priset för en kvalitetsolja slår den det mesta.
Byter man olja ofta så behöver man inte ha det värsta (dyraste).
Biltemas olja skall man icke förakta. BT köper in så pass stora volymer att det blir billigt.
Men...man får inte sälja oljan med tillverkarens namn på flaskan av någon anledning, men den oljan fungerar minst lika bra som andra märkesoljor.

engström67
2014-05-08, 11:58
Ok...det är inte den bästa oljan, men till priset för en kvalitetsolja slår den det mesta.
Byter man olja ofta så behöver man inte ha det värsta (dyraste).
Biltemas olja skall man icke förakta. BT köper in så pass stora volymer att det blir billigt.
Men...man får inte sälja oljan med tillverkarens namn på flaskan av någon anledning, men den oljan fungerar minst lika bra som andra märkesoljor.

Ok ,köp den :)

pentti01
2014-05-08, 14:25
Jag tror inte heller att det är något "fel" på Biltemas oljor, dom följer ju den standard som krävs.
Eftersom dom har sålt Mc olja i så många år nu, borde det kommit fram om deras oljor håller dålig kvalite´
Sticker fram hakan och påstår ,att många människor bara är misstänksamma på deras produkter, överlag !

Twenty2
2014-05-08, 15:20
Olja har diskuterats i åtskilliga trådar. Och som någon antydde i tidigare inlägg så är olja och religion ganska lika.
Min vetskap säger mig att en olja som är klassad enl en standard uppfyller minst det kravet oavsett märke på förpackningen.
Så för att återgå till frågan som trådskaparen hade ser jag inga problem att köpa en billigare olja och slå i motorn. Vil man sen köpa en märkesolja för att det känns tryggare så tycker jag att man ska göra det.

Foosi
2014-05-08, 16:15
vi har ju inget att gå på förutom klassificeringen. Sedan att man i detta land är bra nojjig och därav lättlurad till att köpa det som för stunden är "det värsta" som ett mode. För "man kan ju aldrig vara för säker" eller kan man.......
kan man bli för nojjig och handla saker med ett märke på typ "Castrol" för att det känner vi igen ifrån deras onekligen lyckade marknadsföring ;) Sedan om vi har en blekaste aning om det faktisk skiljer nåt i kvalite jämfört med Agrol, eller Shell eller Gekås olja eller va fan det nu må vara förutsatt att klassifiseringen är den samma, det har man inte ett skvatt hum om. Men en sak är säker. Märke säljer för vi är suckers för sånt skit...... det är fakta iaf ;)

Helgoson
2014-05-08, 19:04
vi har ju inget att gå på förutom klassificeringen. Sedan att man i detta land är bra nojjig och därav lättlurad till att köpa det som för stunden är "det värsta" som ett mode. För "man kan ju aldrig vara för säker" eller kan man.......
kan man bli för nojjig och handla saker med ett märke på typ "Castrol" för att det känner vi igen ifrån deras onekligen lyckade marknadsföring ;) Sedan om vi har en blekaste aning om det faktisk skiljer nåt i kvalite jämfört med Agrol, eller Shell eller Gekås olja eller va fan det nu må vara förutsatt att klassifiseringen är den samma, det har man inte ett skvatt hum om. Men en sak är säker. Märke säljer för vi är suckers för sånt skit...... det är fakta iaf ;)

Tack! Huvudet på spiken. Bra skrivet!

Helgoson
2014-05-08, 19:07
Ni som nu föraktar BT's oljor...berätta för oss ovetande vad problemet/felet är med deras oljor.
Kan ju vara intressant att veta varför dessa oljor är helt värdelösa. Sitter ni på fakta så dela med er.

LowTech
2014-05-08, 19:34
vi har ju inget att gå på förutom klassificeringen. Sedan att man i detta land är bra nojjig och därav lättlurad till att köpa det som för stunden är "det värsta" som ett mode. För "man kan ju aldrig vara för säker" eller kan man....... )
Har skrivit detta i andra fora. Ingen reaktion alls! Den uppfyller tydligen inte det "förväntade värdet"
En "nära vän" arbetade som kvalitetskontrollant på ett oljebolag. Ingen batch släpptes till marknaden för försäljning utan "hens" godkännande.
Man gjorde också som alla andra i branschen, inköp av konkurrenters oljor och kvalitetskontrollerade dem i sitt lab.
Jag fick inte så mycken information, info av detta slag är det ju högsta säkerhetsklass på!
Men ett par saker fick jag reda på, många dyra märkesprodukter ligger ofta nära undre gränsen för olika egenskaper, vilket ju faktiskt är tillräckligt!
En sak till, BT:s olja var defintivt INTE sämst betr marginaler, hamnade om jag nu minns rätt, nånstans i mitten..
Detta var dock på den tiden då BT använde andra (olje)källor än vad de gör idag..:D

Olle Å
2014-05-08, 21:29
Har skrivit detta i andra fora. Ingen reaktion alls! Den uppfyller tydligen inte det "förväntade värdet"
En "nära vän" arbetade som kvalitetskontrollant på ett oljebolag. Ingen batch släpptes till marknaden för försäljning utan "hens" godkännande.
Man gjorde också som alla andra i branschen, inköp av konkurrenters oljor och kvalitetskontrollerade dem i sitt lab.
Jag fick inte så mycken information, info av detta slag är det ju högsta säkerhetsklass på!
Men ett par saker fick jag reda på, många dyra märkesprodukter ligger ofta nära undre gränsen för olika egenskaper, vilket ju faktiskt är tillräckligt!
En sak till, BT:s olja var defintivt INTE sämst betr marginaler, hamnade om jag nu minns rätt, nånstans i mitten..
Detta var dock på den tiden då BT använde andra (olje)källor än vad de gör idag..:D

För några år sedan köpte Bt sin olja av Statoil. Vet bara att de bytt leverantör nu.:):):)

räven
2014-05-08, 23:16
Man köper nog olja mer för sitt eget välbefinnande än för hojens som säkert struntar i om det står Biltema eller Motul på flaskan.;)

Rätt klass på oljan

V Saarela
2014-05-09, 07:54
Finns det många tusen att tjäna på att köpa en billigare olja?

engström67
2014-05-09, 07:58
Jag säger ingenting angående oljornas kvalite.Då andra är mer insatta i oljeindustrin och kvalitetsnivån så fortsätter en grundlurad köra på Motul pga mindre vetande.:)Lite offtopic..0 grader och spöregn,äntligen lite hojåkning,50 mil Mot Håcksvik,trevlig helg.:)

räven
2014-05-09, 08:25
Finns det många tusen att tjäna på att köpa en billigare olja?

En tank bränsle vid varje oljebyte, eller fyra nödmat (pizza)

Olle Å
2014-05-09, 08:31
Det har ju tidigare förekommit en hel del mygel på oljesidan. Fanns ett företag som köpte upp sletoljan från mackarna. I stället för att destruera den, så renades den med centrifugering och filter och såldes till åkerier och lantbrukare i hel och 1/4 fat. En del mackar hade den oljan då den såldes i lösvikt.
Billigt? Ja, nej. Inträffade en del motorhaverier pga. detta, varför verksamheten upphörde.:D:D
Inte värre än Ica:s ompaketerade kött, eller?????:eek::eek:

räven
2014-05-09, 09:10
Det har ju tidigare förekommit en hel del mygel på oljesidan. Fanns ett företag som köpte upp sletoljan från mackarna. I stället för att destruera den, så renades den med centrifugering och filter och såldes till åkerier och lantbrukare i hel och 1/4 fat. En del mackar hade den oljan då den såldes i lösvikt.
Billigt? Ja, nej. Inträffade en del motorhaverier pga. detta, varför verksamheten upphörde.:D:D
Inte värre än Ica:s ompaketerade kött, eller?????:eek::eek:

Sk. Jönköpingsolja. Tror den är borta nu som motorolja. Sågkedjeoljan tror jag är kvar.

swedan
2014-05-09, 12:19
Ni som nu föraktar BT's oljor...berätta för oss ovetande vad problemet/felet är med deras oljor.
Kan ju vara intressant att veta varför dessa oljor är helt värdelösa. Sitter ni på fakta så dela med er.

Jag vet inte vad tidigare ägaren av min hoj körde på för olja, men han sa att kopplingen nog behövdes bytas snart, när jag köpte hojen.
Jag bytte olja och filter. Minns inte vilket fabrikat jag valde, men troligen var det Castrol.
Har aldrig haft problem med kopplingen efter detta.
Året efter när jag bytte olja och filter så köpte jag Biltemas olja.
Nu är en luftkyld 1600-kubiks v-twin ganska ljudlig av sig även i normalfallet, men efter oljebytet upplevde jag något "knackande" ljud från motorn, vid belastning, som jag inte hört tidigare.
Bytte olja igen och valde då Motul (halv-syntet tror jag), som de rekommenderade på mc-firman. Har inte hört något oljud sedan dess.

Vet inte om Biltemas olja är sämre än andra oljor (har inte trott det tidigare) men jag kommer i vilket fall inte köra på det igen.

Krokmark
2014-05-09, 16:36
Det blir nog till att testa en dunk med Q8 från Swedol och sen får jag se om problemet försvinner.
Var in till Swedol idag men den var slut, skulle komma i början på nästa vecka...
Kan det vara så att det är en del som kommit på att det kanske är dags för oljebyte nu när säsongen drar igång... :lol:

Tänkte byta olja och filter nu och sen lite tätare byten tills all gammal skit försvinner...
Kommer förmodligen inte hinna köra så mycket i år...

Intruder
2014-05-10, 10:04
Har haft samma problem som Swedan
Därför undviker jag BTes oljor

Helgoson
2014-05-10, 18:23
Jag vet inte vad tidigare ägaren av min hoj körde på för olja, men han sa att kopplingen nog behövdes bytas snart, när jag köpte hojen.
Jag bytte olja och filter. Minns inte vilket fabrikat jag valde, men troligen var det Castrol.
Har aldrig haft problem med kopplingen efter detta.
Året efter när jag bytte olja och filter så köpte jag Biltemas olja.
Nu är en luftkyld 1600-kubiks v-twin ganska ljudlig av sig även i normalfallet, men efter oljebytet upplevde jag något "knackande" ljud från motorn, vid belastning, som jag inte hört tidigare.
Bytte olja igen och valde då Motul (halv-syntet tror jag), som de rekommenderade på mc-firman. Har inte hört något oljud sedan dess.

Vet inte om Biltemas olja är sämre än andra oljor (har inte trott det tidigare) men jag kommer i vilket fall inte köra på det igen.

Om man har ett "knackande" i motorn så TROR inte jag att det beror på oljan.
Låter mer som en förslitningsskada eller liknande. Byter man olja och knackandet försvinner så är det bara att lubba ner till bodegan och tjacka en trisslott. :-)

Helgoson
2014-05-10, 18:25
Det blir nog till att testa en dunk med Q8 från Swedol och sen får jag se om problemet försvinner.
Var in till Swedol idag men den var slut, skulle komma i början på nästa vecka...
Kan det vara så att det är en del som kommit på att det kanske är dags för oljebyte nu när säsongen drar igång... :lol:

Tänkte byta olja och filter nu och sen lite tätare byten tills all gammal skit försvinner...
Kommer förmodligen inte hinna köra så mycket i år...

Det kan ju också vara så att fler har upptäckt att deras olja är av mycket god kvalitet till rimligt pris. ;-)

Intruder
2014-05-11, 12:16
Helgoson min vart det ljudet vid 2500 mil o nu har den rullat 8000 mil utan någon åtgärd så nog gör oljan sitt + kopplingen slirar på dåliga oljor
Motul o silkolene oljor har funkat fint i min iallafall

Foosi
2014-05-11, 12:27
najs ! att man aldrig tröttnar på läsa oljetrådar ;) ... finns alltid lite till att lära sig

Intruder
2014-05-11, 13:05
Sant Foosi
Iomed jag kör lastbil märker vad det finns mycke skit oljor på marknaden

Helgoson
2014-05-12, 18:59
Helgoson min vart det ljudet vid 2500 mil o nu har den rullat 8000 mil utan någon åtgärd så nog gör oljan sitt + kopplingen slirar på dåliga oljor
Motul o silkolene oljor har funkat fint i min iallafall

Att kopplingen kan bli rappare vid byte av olja köper jag, men att metalliska ljud försvinner köper jag inte. Skall du ha bort ljud som tex knack och tjut och annat, så får du nog skippa oljan och hälla ner STP i stora lass tillsammans med trassel och bananskal. Det funkar garanterat....i 2 mil. ;)

Gurrag
2014-05-12, 19:45
Antar att du drar in kopplingshandtaget helt när du försöker få i Neutralen.
Ibland på gamla hojar kan man med fördel släppa lite (någon cm på kopplingshandtaget) och försöka växla. På vissa hojar händer det att metoden gör det lättare att byta växel även till och från neutral.

Krokmark
2014-05-12, 22:11
Antar att du drar in kopplingshandtaget helt när du försöker få i Neutralen.
Ibland på gamla hojar kan man med fördel släppa lite (någon cm på kopplingshandtaget) och försöka växla. På vissa hojar händer det att metoden gör det lättare att byta växel även till och från neutral.

Det testade vi faktiskt inte...
Ska testas nästa gång det händer...
Tack för tipset.

David

Intruder
2014-05-18, 15:44
Vad menar du Helgonson ?
Menar du att jag inte känner min hoj efter dom milen ?
Iomed maskiner med mina mil o timmar så nog märker man dåliga oljor sticker ut många gånger

Helgoson
2014-05-20, 21:38
Vad menar du Helgonson ?
Menar du att jag inte känner min hoj efter dom milen ?
Iomed maskiner med mina mil o timmar så nog märker man dåliga oljor sticker ut många gånger

Nejdå, inte alls. Men ett knackande ljud från motorn kan inte repareras med byte till annan olja. Oljan har inte den dämpande effekten som får knackande oljud att försvinna.
Dåliga oljor har vanligast negativa effekter på lång sikt, och att sedan byta till rekommenderad olja har i regel ingen effekt, för då är skadan redan ett faktum.

Jag har aldrig hört talas om att en knackande motor slutar knacka tack vare ett oljebyte.
Oljud från motorn beror med största sannolikhet att något har havererat.

Detta är givetvis inte hugget i sten, men rent logiskt så borde det vara så.

Intruder
2014-05-21, 23:15
Testa med rak mineral olja så hör du tydligt hur illa en motor kan låta vid kyla ;-)

jrutgers
2014-05-22, 01:16
Nejdå, inte alls. Men ett knackande ljud från motorn kan inte repareras med byte till annan olja. Oljan har inte den dämpande effekten som får knackande oljud att försvinna.

Dåliga oljor har vanligast negativa effekter på lång sikt, och att sedan byta till rekommenderad olja har i regel ingen effekt, för då är skadan redan ett faktum.



Jag har aldrig hört talas om att en knackande motor slutar knacka tack vare ett oljebyte.

Oljud från motorn beror med största sannolikhet att något har havererat.



Detta är givetvis inte hugget i sten, men rent logiskt så borde det vara så.


Instämmer..såvida det inte är kopplingskorgen som i vissa fall kan knackavhjälpas med en annan karaktär på oljan..
Tror du har rätt i regel, men inte utan undantag som jag näsvist påpekar i mitt inlägg :-)


Så kan det gå…

Krokmark
2014-05-22, 12:32
Jag har tänkt spola motorn med ren olja så man får bort all gammal skit.
Frågan är om man vågar stå i motorolja till bil i den?
Det ska vara 10W40 och jag har tillgång till 15W40 bilolja...

Helgoson
2014-05-22, 19:10
Jag har tänkt spola motorn med ren olja så man får bort all gammal skit.
Frågan är om man vågar stå i motorolja till bil i den?
Det ska vara 10W40 och jag har tillgång till 15W40 bilolja...

Skall du endast spola motorn med biloljan så är det säkert ingen fara.
En motor är lyckligtvis inte SÅ känslig.

Helgoson
2014-05-22, 19:18
Gör såhär! Slå i den dyraste och bästa oljan du har råd med. Då mår själen bra!
Eller...slå i olja i form av "no name märke" Billigt och fungerar säkert, men då vill det till att du byter olja ofta. Olja som olja...nääää, så är det inte om du frågar mig.

/Oljebaronen

Krokmark
2014-05-22, 19:41
Jag ska slå i Castrol men anledningen till att jag frågar är pga att kopplingen ligger i samma olja så det inte blir någon vajsing...
Kollegan kör rally och jag kunde få några lite av honom för att spola med.

Helgoson
2014-05-23, 19:41
Castrol är en mycket bra olja, men har blivit hemskt dyr sista åren. Jag körde på den i min Honda XR650R i ett par år tills de höjde priset med 100 %. Den typ av hoj byter man olja på var 100:e mil. Vansinne enl många, helt nödvändigt enl Hondamekaniker. Nu kör jag enbart på OKQ8 Racing som säljs av Swedol för halva priset jämfört med om du handlar oljan på macken. Grymt bra olja! Hade en KTM 990 Adv som också fick gå på OKQ8 Racing. Helt ok enl en auktoriserad KTMverkstad.

Krokmark
2014-05-23, 22:48
Jag skiter i att spola och byter lite oftare till en början ist.
Just nu kostar Castrol olja och filter 399 kr på XLmoto...
Men kommer absolut testa OKQ8 från Swedol framöver...

Tappade av växellådsoljan på hojen ikväll...
Skitig som få och magneten full med spån så nog var det dags alltid.
Ska spola innan jag är färdig...
Sen är det bara fjäderbenen kvar...

Är det någon som är i behov av packboxar med måtten 37/48/10,5/12 så säg till, jag råkade beställa två satser...
149 kr...

Olle Å
2014-05-24, 09:59
Jag skiter i att spola och byter lite oftare till en början ist.
Just nu kostar Castrol olja och filter 399 kr på XLmoto...
Men kommer absolut testa OKQ8 från Swedol framöver...

Tappade av växellådsoljan på hojen ikväll...
Skitig som få och magneten full med spån så nog var det dags alltid.
Ska spola innan jag är färdig...
Sen är det bara fjäderbenen kvar...

Är det någon som är i behov av packboxar med måtten 37/48/10,5/12 så säg till, jag råkade beställa två satser...
149 kr...

Tycker att du skall köra oljan kanske ca 25 mil och byta den, på så vis funkar den som sköljolja. Speciellt om det varit ett långt tidigare bytesintervall
Finns billigare och lika bra som Castrol.:):)