handdator

Visa fullständig version : Besikta med Vance & Hines?



bato
2014-05-01, 21:50
Hallå där!

Efter att varit inne på sporthojar tidigare så unnade mig en Kawasaki Mean Streak (VN-1500) häromdagen med redan ditmonterade V&H Pro Pipe 2-into-1.

Den låter i mitt tycke helt gudomligt, men det är ganska snart dags för att besikta den och jag är osäker på om bilprovningen håller med :p

Har något här besiktat sin hoj med samma eller liknande avgassystem och hur gick det?

Vill väldigt ogärna montera dig originalet endast för besiktningen! Om inte annat vore en DB-killer en kanonlösning, men jag har inte hittat någon bra än.

Om den skulle låta för mycket - kan man rent av få körförbud eller blir det bara ombesiktning isåfall?

Foosi
2014-05-02, 06:54
hrm.. kan nog bara säga att om du inte har någon dämpare ditmonterad kan du spara dig ombesiktning genom att stoppa dit en dbkiller av nåt slag. inte en chans du slipper igenom med öppna V&H av någon sort.
Lelles har universal som dock ej är tillräckligt stora i diameter för ditt rör, men med lite justeringar så...
eller tillverka nåt hemma.
http://www.lellesmcdelar.se/avgassystem-389/ljuddamparinsats_universal-B1111

bato
2014-05-02, 09:30
Precis, det allra enklaste vore väl någon db-killer av något slag!

Finns det några andra alternativ än universal-varianten som Lelles har som möjligtvis passar utan att meka? Har begränsat med möjlighet till att greja med saker och skulle behöva något som minimerar mekandet :o

Foosi
2014-05-02, 10:28
Jo. Googla på v&h propipe muffler eller ljuddämpare insatser. Kolla eBay v&h mufflers ! EBay funkar för det mesta ;)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Foosi
2014-05-02, 10:31
Btw mät innerdiametern i ditt rör bara så du får korrekt storlek


Skickas från min iPhone via Tapatalk

swedan
2014-05-02, 13:31
Jag har besiktat men min Pro Pipe ett par gånger.
Jag brukar fylla den med diskbollar och det brukar funka bra.
Vet inte vad du har för decibel-gräns på din hoj.
På min finns ett värde på en skylt på hojen, men det ska inte användas då det inte finns några uppgifter om det i Bilprovningens system. Beror lite på vad det är för årsmodell m m.
Min hoj går då efter den äldre gränsen på 103dB.
Besiktade förra veckan och då hamnade den på 98dB.
Gången för var det 102dB.

http://www.dammtussen.se/images/articles/5800.jpg

bato
2014-05-02, 13:55
Haha, vilken nödlösning med diskbollar, snyggt! Lossnar de inte då? Hur får du dem att sitta på plats under besiktningen?

Twenty2
2014-05-02, 17:56
När jag hade en VZ1600 med V&H pro-pipe gjorde jag en rörinsats som hade samma ytterdiameter som pro-pipedämparen hade i inner diameter. Svetsade på ett lock och borrade ett gäng hål i den.
Säkrade den hemmagjorda ljuddämparen med en skruv från sidan,
2 diskbollar i den så lät den som en symaskin

swedan
2014-05-08, 15:08
Haha, vilken nödlösning med diskbollar, snyggt! Lossnar de inte då? Hur får du dem att sitta på plats under besiktningen?

Jag plockar ur insatsen, fyller med diskbollar, och sätter tillbaka insatsen.
Gjort på några minuter.
Håller med om att det är en nödlösning....

bato
2014-05-11, 15:34
Jag plockar ur insatsen, fyller med diskbollar, och sätter tillbaka insatsen.
Gjort på några minuter.
Håller med om att det är en nödlösning....

Kan det vara så att våra pro piper skiljer sig åt då?

Min går inte riktigt att fylla. I avgasröret sitter ett rör med hål på sidorna. Ca 15-20 cm in i denna sitter ett stopp/vägg. Isåfall får jag fylla detta lilla rör, men som sagt.. Ingen aning om hur jag ska få diskbollarna att stanna :D

swedan
2014-05-13, 08:04
Kan det vara så att våra pro piper skiljer sig åt då?

Min går inte riktigt att fylla. I avgasröret sitter ett rör med hål på sidorna. Ca 15-20 cm in i denna sitter ett stopp/vägg. Isåfall får jag fylla detta lilla rör, men som sagt.. Ingen aning om hur jag ska få diskbollarna att stanna :D

Det kanske finns olika modeller, men principen borde vara densamma.
Det rör som du ser ska du skruva loss. Mitt sitter med en skruv i underkant av ljuddämparen och en skruv på vänster sida, längst bak några centimeter in på ljuddämparen.
Du kanske har en snarlik modell som ser ut så här.
Vet inte riktigt hur den sitter fast, men den ska skruvas loss och sen är det bara att fylla på och skruva tillbaka.
:)

http://images.motorcycle-superstore.com/ProductImages/OG/0000-Vance---Hines-Pro-Pipe-HS-Replacement-Baffle---.jpg

bato
2014-07-08, 00:24
Det kanske finns olika modeller, men principen borde vara densamma.
Det rör som du ser ska du skruva loss. Mitt sitter med en skruv i underkant av ljuddämparen och en skruv på vänster sida, längst bak några centimeter in på ljuddämparen.
Du kanske har en snarlik modell som ser ut så här.
Vet inte riktigt hur den sitter fast, men den ska skruvas loss och sen är det bara att fylla på och skruva tillbaka.
:)

http://images.motorcycle-superstore.com/ProductImages/OG/0000-Vance---Hines-Pro-Pipe-HS-Replacement-Baffle---.jpg

Börjar bli dags för besiktning väldigt snart och jag tror diskbollsvarianten blir den som jag kör på, haha! Hur många diskbollar kör du på (på ett ungefär) och innebär det någon fara?

Har tack vare ditt inlägg lyckats lista ut varför jag inte fick ut ljuddämparen... Hade helt missat skruven under!

Slänger du bara i diskbollarna? :)

swedan
2014-07-10, 08:16
Börjar bli dags för besiktning väldigt snart och jag tror diskbollsvarianten blir den som jag kör på, haha! Hur många diskbollar kör du på (på ett ungefär) och innebär det någon fara?

Har tack vare ditt inlägg lyckats lista ut varför jag inte fick ut ljuddämparen... Hade helt missat skruven under!

Slänger du bara i diskbollarna? :)

Jag har nog kört med kanske 30 diskbollar.
Plockar ur insatsen och fyller ljuddämparen så mycket det går och trycker till dom lite, sen tillbaka med insatsen igen.
Vet inte om det innebär någon risk med motståndet när avgaserna ska ut.
Det är ju trots allt relativt bra genomsläpp genom diskbollarna.
Jag brukar iallafall köra lugnt och försiktigt och inte varva mer än nödvändigt.

Olle Å
2014-07-10, 22:43
Börjar bli dags för besiktning väldigt snart och jag tror diskbollsvarianten blir den som jag kör på, haha! Hur många diskbollar kör du på (på ett ungefär) och innebär det någon fara?

Har tack vare ditt inlägg lyckats lista ut varför jag inte fick ut ljuddämparen... Hade helt missat skruven under!

Slänger du bara i diskbollarna? :)

En försynt fråga bara. Har du så dålig hjälm att du är tvungen att ha väldigt effektiva öronproppar och därför kör utan ljuddämpare för att du vill njuta av ljudet, eller använder du proppar för att hojen väsnas för mycket?:D:D:D

Intruder
2014-07-11, 23:02
Olle ???? Öronproppar ? Är du full ?

Olle Å
2014-07-12, 07:35
Olle ???? Öronproppar ? Är du full ?

Näääää. Men förstår inte att en del tar med sig en bullermatta var de än åker. Förklara det för mig.
Vi sitter i trädgårdssoffan i sommarkvällens tystnad. Vi bor bara ca 100 m från vägen som har ganska lita trafik. Då hörs ett oljud som kommer närmare och så kommer en astmatisk glidare och förstör tystnaden. Inte att undra PÅ OM MAN BLIR IRRITERAD.:mad::mad::mad:

Intruder
2014-07-12, 16:18
Lika där ! Varför inte flytta in i skogen då ?
Tycker tågen låter illa varför gör dom inget åt det ?
Hobby fordon ska låta o höras ;-)
V8 V-Twin är bara sång i mina öron

Ove
2014-07-12, 18:10
Lika där ! Varför inte flytta in i skogen då ?
Tycker tågen låter illa varför gör dom inget åt det ?
Hobby fordon ska låta o höras ;-)
V8 V-Twin är bara sång i mina öron

:( Ja så var vi där igen.... Buller från pubertetsynglingar på bortemot 40 eller mera som håller på och repar runt i byn med raka rör (OBS! Raka rör) är inte särskilt kul, även om man själv kör motorcykel. Lite störande att göra uppehåll i samtal medan dom drar iväg på gatan som går 100m bort. Lika störande som tåget kanske men det gör i alla fall lite nytta medan det bullrar, det gör inte hobbyfordonet. :rolleyes:

Bor för övrigt nästan i skogen liksom Olle, men vad hjälper det? Visst, jag störs men orkar inte reta mig - tänker så att det går väl över... ;)

Olle Å
2014-07-12, 21:28
Lika där ! Varför inte flytta in i skogen då ?
Tycker tågen låter illa varför gör dom inget åt det ?
Hobby fordon ska låta o höras ;-)
V8 V-Twin är bara sång i mina öron

Jag bor nästan i skogen, men det går tyvärr en väg förbi där dessa fiskebåtshojar drar förbi. Jag gillar både V8 och V-Twin och dess ljud under förutsättning att det inte stör. Visserligen är jag hörselskadad, men.....................
Har Haft flera V8:or och är inne på min andra V-Twin.:beer::beer:

klaus
2014-07-16, 06:17
ja,dom flesta gillar V 8 :)

bato
2014-09-12, 08:50
Tänkte jag kan skriva om resultatet så andra kan ta del av det ifall någon hittar tråden!

Fyllde ljuddämparen med ca 16-17 diskbollar, pressade in dessa och skruvade tillbaka insatsen.
Körde nervös till besiktningen som lyckligtvis gick utan problem! Det enda killen frågade var om dämparen var original (från V&H), varpå jag svarade nej och han verkade nöja sig med det :)

Fast... det lät ju som en lite grövre moppe nu också så... ;D

Stort tack för hjälpen och extra stort tack till Swedan!

swedan
2014-09-12, 09:33
Tänkte jag kan skriva om resultatet så andra kan ta del av det ifall någon hittar tråden!

Fyllde ljuddämparen med ca 16-17 diskbollar, pressade in dessa och skruvade tillbaka insatsen.
Körde nervös till besiktningen som lyckligtvis gick utan problem! Det enda killen frågade var om dämparen var original (från V&H), varpå jag svarade nej och han verkade nöja sig med det :)

Fast... det lät ju som en lite grövre moppe nu också så... ;D

Stort tack för hjälpen och extra stort tack till Swedan!

Bra att det gick bra med besiktningen. :rock:
De gjorde ingen decibelmätning?
Det brukar de göra på min, men den ligger alltid under gränsvärdet.

Spoom
2017-05-22, 19:47
Dags för besiktning med Vance & Hines :) Läser så mycket olika gällande antalet diskbollar. En del kör 2-3st men ni skriver 15-30st? Rätt stor skillnad.

Det finns aldrig en risk att det åker in skit från bollarna i motorn bakvägen? Tänkte trycka in ett gäng och sen på med Quiet baffles framför som sitter på nu.

swedan
2017-05-24, 12:31
Det beror lite på vad för typ av avgassystem du har och hur mycket det låter.

På ena hojen har jag V&H Pro Pipe och den behöver jag fylla helt med diskbollar. Den är ju som en tratt.

På den andra sitter det V&H Classic II och där sätter jag bara ett lock över öppningen med lagom mängd hål i. På den behövs det alltså inga diskbollar. Den låter mindre än Pro Pipe gör från början. Det sitter redan insatser i dom som dämpar lite.

Diskbollarna åker inte in bakvägen och förstör något.

Olle Å
2017-05-24, 18:44
Bra att det gick bra med besiktningen. :rock:
De gjorde ingen decibelmätning?
Det brukar de göra på min, men den ligger alltid under gränsvärdet.

Kan någon förklara för mig varför ni vill att era hojar skall låta som gamla fiskebåtar eller gamla BM-traktorer?????????:confused::confused:

Spoom
2017-05-24, 19:59
Det beror lite på vad för typ av avgassystem du har och hur mycket det låter.

På ena hojen har jag V&H Pro Pipe och den behöver jag fylla helt med diskbollar. Den är ju som en tratt.

På den andra sitter det V&H Classic II och där sätter jag bara ett lock över öppningen med lagom mängd hål i. På den behövs det alltså inga diskbollar. Den låter mindre än Pro Pipe gör från början. Det sitter redan insatser i dom som dämpar lite.

Diskbollarna åker inte in bakvägen och förstör något.

Har Big Shots på min VTX1800. Har med en dB mätare mätt ca 50cm ifrån med 45 graders vinkel och har med quiet baffles i ca 105dB.

http://www.bikerperformance.com/images/products/Vance--Hines-Big-Shots-Staggered-for-Honda-VTX1800-CF-3707.jpg?width=800

Delerium
2017-06-17, 09:31
Min Fat Bob har Rush 2.25" Slip Ons och den gick igenom utan problem. Men de låter inte lika mycket som Vance & Hines fullsystem. Det var nog ungefär på gränsen för vad de släpper igenom där jag besiktigade.

https://www.youtube.com/watch?v=9dZ2jqIjEMs

klaus
2017-06-22, 04:12
Har 3" raka rör ,behövs 2 avgasmuffins per avgasrör, AVA tog 50:- styck, inga problem med besiktning :)