handdator

Visa fullständig version : Gummiverkstad i Tyskland/Österrike



GS.
2014-04-29, 12:59
Hej,
Vi håller som bäst på att planera årets semesterresa till Slovenien.
Tyvärr verkar det som jag kommer att vara i "otakt" med däcksbytena. Jag kommer att ha åkt c:a 800 mil på däcken innan vi far
och räknar med att ha avverkat c:a 500 mil under resan.
Det blir totalt c:a 1300 mil.
Förra omgången höll knappt 1200 mil. (Metzeler) Nu har jag bytt till Pirelli Angel GT har jag ingen aning om ifall dom räcker längre, eller kortare.
Det känns hur som helst lite korkat att byta innan vi åker om dom fortfarande är fräscha. I så fall är det bättre att byta efter vägen (Säger snåljåpen inom mig. ;) )

Min fråga (Långskott): Någon som har tips på en bra "MC-gummiverkstad" i området sydöstra Tyskland/ Östra Österrike/Västra Slovenien?

/Pelle

Jåke
2014-04-29, 15:11
Krångla inte till det, byt innan du åker. De begagnade däcken kan du ju använda igen, de behöver inte kastas bara för att du plockar av dem. Å andra sidan tror jag inte det kommer bli något större problem att hitta en hojbutik som kan hjälpa till i de trakterna. Hoj är ganska poppis där så det bör finnas på de flesta ställen utom de minsta byarna. Sen vad de har för däck hemma...

Mina 5 öre iaf.

Röjkvist
2014-04-29, 17:10
Däck slits mycket mindre på långturer. Inga problem att få tag i däck utomlands.
Ett råd om du vill ha det. Kör på Michelin istället, Pilot Road 3 håller minst 1500mil

engström67
2014-04-30, 00:53
Hej,

Vi håller som bäst på att planera årets semesterresa till Slovenien.

Tyvärr verkar det som jag kommer att vara i "otakt" med däcksbytena. Jag kommer att ha åkt c:a 800 mil på däcken innan vi far

och räknar med att ha avverkat c:a 500 mil under resan.

Det blir totalt c:a 1300 mil.

Förra omgången höll knappt 1200 mil. (Metzeler) Nu har jag bytt till Pirelli Angel GT har jag ingen aning om ifall dom räcker längre, eller kortare.

Det känns hur som helst lite korkat att byta innan vi åker om dom fortfarande är fräscha. I så fall är det bättre att byta efter vägen (Säger snåljåpen inom mig. ;) )



Min fråga (Långskott): Någon som har tips på en bra "MC-gummiverkstad" i området sydöstra Tyskland/ Östra Österrike/Västra Slovenien?



/Pelle


Jag tycker det är korkat att ge sig väg med slitna däck,Men nu brukar jag komma Max 8-900 mil oavsett fabrikat.Nä byt före,tveklöst


Skickas från min iPhone via Tapatalk

GS.
2014-04-30, 10:32
Tack för synpunkter och tips.
Eftersom jag inte byter däck själv kostar det förmodligen med än det smakar att
skifta fram och tillbaka.
På gammelhojen byter jag själv, men på den här liknar det mer bildäck än hojdäck och dessutom svarta fälgar. Som gjort för repor!
Inte heller har jag lust att kassera ett däck som har 30-40% "kvar".
När jag skrev att dom förra "höll" 1200mil menar jag inte att dom var blanka, utan att det börjat bli "steg". Framförallt på framdäcket.
Alltså körbara, men inte roliga att köra.
Jag tar fasta på Röjkvists tips och skor om till Michelin efter vägen om Pirelli inte tar mig "dit och hem"

Åter igen Tack och ha en trevlig Valborg!

/Pelle

GS.
2014-07-14, 10:43
Har nu kommit hem från resan och kan för eventuellt intresserade meddela att efter snart 1500 mil är däcken fortfarande i mycket gott skick. Måttligt slitage och ingen antydan till "steg".
Betyder att Pirelli Angel GT är betydligt bättre än de originalmonterade sulorna.

F.ö. kan jag varmt rekommendera Slovenien. Speciellt det nordvästra "hörnet" som är alpint.
Mycket vackert, rejält krokiga vägar (och smala som cykelbanor!), skapligt billigt och vänliga människor.

/Pelle