handdator

Visa fullständig version : Mission impossible



jrutgers
2014-04-29, 07:38
Jag tror jag blir tokig!!
Igår kom delarna till mina ok, som jag slängde ihop på några minuter.
Allt passade och allt var frid och fröjd.
Sen över till luftningen av bromsar, men efter tvåtusen miljarder pump senare gav jag upp.
Jag har pressat vätskan från oket och upp men får inget tryck.
Renoverad huvudcylider och ok samt nya fräscha slangar omspunna av stål och med teflonbeläggning. Inget tryck. Nada. Njente.

Någon som testat BeLTimas tryckluftsdrivna avluftare? Funkar den?

Tack för svar


Så kan det gå…

engström67
2014-04-29, 08:18
Jag tror jag blir tokig!!
Igår kom delarna till mina ok, som jag slängde ihop på några minuter.
Allt passade och allt var frid och fröjd.
Sen över till luftningen av bromsar, men efter tvåtusen miljarder pump senare gav jag upp.
Jag har pressat vätskan från oket och upp men får inget tryck.
Renoverad huvudcylider och ok samt nya fräscha slangar omspunna av stål och med teflonbeläggning. Inget tryck. Nada. Njente.

Någon som testat BeLTimas tryckluftsdrivna avluftare? Funkar den?

Tack för svar


Så kan det gå…

Brukar funka kanon med tryckluftapparat,har en själv,dock ingen Biltema och suveränt att bara suga ur luften.Se till att ha olja i butten hela tiden bara.Brukar var gjort på ett par minuter.:)

jrutgers
2014-04-29, 13:15
Låter som något jag kan gilla!! Skal testa den. Återkommer med resultatet


Så kan det gå…

Borken
2014-04-29, 14:30
Låter som det är seriöst med luft i huvudcylindern, testa och ta av bromslangen och pumpa ur luften som finns.

jrutgers
2014-04-29, 15:49
Låter som det är seriöst med luft i huvudcylindern, testa och ta av bromslangen och pumpa ur luften som finns.

Blir solklart när du lägger fram det så.
jag har pressat upp luften i övre regionen vilket nu hindrar trycket att uppstå?
Nu har jag införskaffat en tryckluftsmoj som skall göra jobbet på ett par minuter, men det är ju intressant att se först om det avhjälper att pumpa ur lite ur cyllen först.

Blir ju så jäkla söligt bara

Borken
2014-04-29, 19:00
Det brukar gå att släppa lite på den övre banjo-anslutningen får du ur luften ur den så borde den börja pumpa.

En sån tryckluftsluftare funkar nog bra! Dånar mycket å suger lite väl lite tycker jag....borde gå att fixa bättre verktyg, typ nån sugklocka eller dylikt.

Helgoson
2014-04-29, 19:14
Tryckluftsluftare? Varför inte göra som man SKALL göra? En slang som fästes vid nippeln på oken. Slangen går ned i en behållare. Fyll på olja uppifrån, tryck på bromsen. När du kört bromshandtaget i botten så stänger du nippeln. Upprepa detta tills ren bromsolja hamnar i behållaren. Klart! Slangen i behållaren skall alltid vara under ytan.

Borken
2014-04-29, 19:21
Har man en fetebubbla i huvudcylindern så blir det många pump innan det släpper....har man tid så är det bara att pumpa på.

jrutgers
2014-04-29, 20:26
Alla sätt är bra utom dom tråkiga, och just nu blev detta tråkigt att göra som man skall men ändå inte får skiten att funka, snabbt å med en gång helst ..

Nä, nu har jag investerat i en sjukt dyr tryckluftsluftare för 139kr som först kommer göra jobbet på två minuter ( lovar att ni får höra annat om det inte är så ) och som sedan kommer pryda mitt verktygsskåp..flest grejer vinner vet du väl Helge


Så kan det gå…

Jan-Olov
2014-04-29, 22:27
Ett annat sätt är att fylla på bakifrån med en oljekanna med pump.
typ http://www.jula.se/smorjkanna-0-45l-192054

jrutgers
2014-04-29, 22:46
Precis vad jag gjorde, och det brukar alltid gå precis hur bra som helst, men icke denna gång!?
På Torsdag blir det meck med mackapär. Då löser det sig nog.


Så kan det gå…

engström67
2014-04-30, 11:07
Nä, nu har jag investerat i en sjukt dyr tryckluftsluftare för 139kr som först kommer göra jobbet på två minuter ( lovar att ni får höra annat om det inte är så )

Lycka till..men kom ihåg vad jag skrev..min apparat kommer inte från Biltema ;)

Borken
2014-04-30, 11:47
Har en biltema, fattar inte hur den skulle kunna skilja sig från resten av bromsluftarna som baseras på injektorprincipen?

engström67
2014-04-30, 22:14
Har en biltema, fattar inte hur den skulle kunna skilja sig från resten av bromsluftarna som baseras på injektorprincipen?

Nä inte vet jag,men min funkar kanon det går som en dans och oljan samlas i kärlet :)

jrutgers
2014-04-30, 23:09
Nä inte vet jag,men min funkar kanon det går som en dans och oljan samlas i kärlet :)


Det är det enda jag begär… :-)


Så kan det gå…

jrutgers
2014-05-01, 19:34
Angrep idag min trilskande frambroms som hittills vunnit dom två tidigare kamperna med min nyinförskaffade tryckluftsbromsavluftare.

Det hela var över på ett par minuter.
Inget söl, inget frenetiskt pumpade, bara ljuvligt vakuum som tog med allt i sin väg och resultatet var enastående bra!

Kan bara varmt rekommendera denna pryttel!


/JR

engström67
2014-05-01, 23:33
Angrep idag min trilskande frambroms som hittills vunnit dom två tidigare kamperna med min nyinförskaffade tryckluftsbromsavluftare.

Det hela var över på ett par minuter.
Inget söl, inget frenetiskt pumpade, bara ljuvligt vakuum som tog med allt i sin väg och resultatet var enastående bra!

Kan bara varmt rekommendera denna pryttel!


/JR

Ja va bra.:)

jrutgers
2014-05-01, 23:36
Japp! (Nöjd).
Åsså ytterligare en grej till samlingen


/JR

jrutgers
2014-05-02, 17:33
18-1531 heter den. För mig den kostade 139kr när jag köpte den.
Men dom kanske höjt priset nu när jag höjt den till skyarna.

Uberklasse är det iaf!!

http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Bromsluftare-191531/


/JR

jrutgers
2014-05-17, 22:10
Haft lite fortsatt strul med att bromsen inte velat släppa,trots att jag bytt alla delar som går att byta..eftersom jag är lite intresserad av bromsverkan så rev jag idag igen och insåg att returhålet var igensatt..nu funkar det...


Så kan det gå…

Olle Å
2014-05-18, 08:39
Haft lite fortsatt strul med att bromsen inte velat släppa,trots att jag bytt alla delar som går att byta..eftersom jag är lite intresserad av bromsverkan så rev jag idag igen och insåg att returhålet var igensatt..nu funkar det...


Så kan det gå…

Små ,små detaljer!!. Hade ett liknande fel på min gamla Dominator, som kunnat sluta mycket illa. det var på höstkanten, jag åkte till jobbet. Asfalten hemmavid var torr, men då jag kom ut på motorvägen och skulle köra om en bil låste sig framhjulet och jag åkte omkull. Gled säkert 100 m på sidan och stannade vid mitträcket. Då var det sk. svarthalka på vägen och otroligt halt. Det visade sig då jag kollade, att lite av bromstrycket låg kvar i frambromsen. Bytte packning och vätska så var det ok igen. Tack vare motorbåge och att det var så jäkla halt, så klarade både hojen och jag tillbudet utan skador.

jrutgers
2014-05-18, 09:34
Ja, fy!!
Det är en av många anledningar varför jag vill ha ordning på bromsar.

Men det är lite svårt att förstå hur detta knappt synbara hål kan ställa till såna problem!?


//Jr

Borken
2014-05-18, 10:17
Precis, bromsar är tokviktigt!
Det första man gör när man köpt hoj är att byta bromsvätska, alla begagnade hojjar jag köpt har haft urgamla bromsvätskor ofta segt som snor och med tillhörade grums.

Sätter det igen det millimeterstora hålet kan det som sagt bli spännande....

Lägg märkte till alla besiktningsivrare, att detta kollas INTE på besiktningen så ha det så kul på era säkra besade hojjar :P

Zeeuus
2014-05-19, 23:21
Precis, bromsar är tokviktigt!
Det första man gör när man köpt hoj är att byta bromsvätska, alla begagnade hojjar jag köpt har haft urgamla bromsvätskor ofta segt som snor och med tillhörade grums.

Sätter det igen det millimeterstora hålet kan det som sagt bli spännande....

Lägg märkte till alla besiktningsivrare, att detta kollas INTE på besiktningen så ha det så kul på era säkra besade hojjar :P

Jag bytte just till stålomspunnen slang fram. Vilket medför bromsvätskebyte per automatik.
Det var en gul, brun sörja i botten på vätskebehållaren som jag noga torkade bort innan jag återfyllde och började pumpa bort luft ur systemet.
Det var verkligen en sörja, inte helt olik grålera i konsistens.
Ja just det, den var nybesiktigad. Men som du redan påpekat kollas ju inte vätskans kvalité.