handdator

Visa fullständig version : Hjälp att välja hoj



Anna93
2014-04-28, 15:27
Hej jag har en Kawasaki er 5:a nu och ska sälja den för jag vill uppdatera mig mitt kort går upp till tung 20 Maj.

Jag är grymt sugen på en Kawasaki er 6N eller er6F
har kört er6n 08 modellen och jag älskar verkligen den hojen. Samt att den ska vara grön.

Jag är ej ute efter en sporthoj en lite allt i allo men kan någon rekommendera er6:an någon av dom eller finns det någon annan Kawasaki som passar bra?

Är rädd att en 650kubukare blir för lite tänkte att jag kanske kommer tröttna på den men jag körde upp med den och körde med den jämt på körskolan och verkligen älsakr den man kan lätt göra omkörningar. Kan ni rekommendera denna? finns det kända fel? eller något man ska tänka på speciellt vill ha årsmodell 2008-2010

Mvh Anna. H
Tack för svar

ThompaB
2014-04-28, 15:29
Är det bara Kawasaki som gäller eller kan du tänka dig något annat märke också?

Anna93
2014-04-28, 15:33
Nja älskar Kawasaki men kan tänka mig Honda också men jag vill att hojen ska va grön så e de bara. Men absolut inte Susuki eller triumfh eller hur de stavas.

Nina
2014-04-28, 15:52
Nja älskar Kawasaki men kan tänka mig Honda också men jag vill att hojen ska va grön så e de bara. Men absolut inte Susuki eller triumfh eller hur de stavas.

Då är det bara att lusläsa annonser efter en grön Kavasaki. ;)

Olle Å
2014-04-28, 16:14
Nja älskar Kawasaki men kan tänka mig Honda också men jag vill att hojen ska va grön så e de bara. Men absolut inte Susuki eller triumfh eller hur de stavas.

Men Anna!!!! Undrar om hållit på med hästar? När det gäller hästar , så har en bra häst ingen färg.:):)

Anna93
2014-04-28, 16:28
haha kul :)

Men jag älskar grönt och ska jag köper en ny hoj ska den va grön vill inte skämmas med nån annan ful färg. Ursäkta uttryck men tycker så.

Jag är orolig att en 650 e för lite men jag gillar mest och glida runt hade velat ha 2 hojar en er 6:a och en costum hoj :) men har bara råd med en nu. Men det är nästan ingen som säljer gröna er 6 or årsmodell 08 har hittat 2-3 st på blocket men det finns en fin er 6 F men det är mer sportmodell är det någon som vet stora skillnaden på desa er 6 or?

Cy2
2014-04-28, 17:36
haha kul :)

Men jag älskar grönt och ska jag köper en ny hoj ska den va grön vill inte skämmas med nån annan ful färg. Ursäkta uttryck men tycker så.

Jag är orolig att en 650 e för lite men jag gillar mest och glida runt hade velat ha 2 hojar en er 6:a och en costum hoj :) men har bara råd med en nu. Men det är nästan ingen som säljer gröna er 6 or årsmodell 08 har hittat 2-3 st på blocket men det finns en fin er 6 F men det är mer sportmodell är det någon som vet stora skillnaden på desa er 6 or?

Den ena har kåpa, ska du åka längre sträckor kan det vara bra att ha.
Annars i princip samma. Du kan få någon kilometer högre toppfart med kåpa, mindre luftmotstånd.

Anna93
2014-04-28, 18:05
Den ena har kåpa, ska du åka längre sträckor kan det vara bra att ha.
Annars i princip samma. Du kan få någon kilometer högre toppfart med kåpa, mindre luftmotstånd.




Är det verkligen bara kåpan som är skillnaden? för jag tycker ER 6F är mycket snyggare. Men är rädd att den är mer sportig annat och att man fåren mer liggställning stämmer det eller är det någon som jag bara fått för mig.

Cy2
2014-04-28, 19:01
Är det verkligen bara kåpan som är skillnaden? för jag tycker ER 6F är mycket snyggare. Men är rädd att den är mer sportig annat och att man fåren mer liggställning stämmer det eller är det någon som jag bara fått för mig.

Provkör båda, välj den du tycker om bäst.
Ja det är kåpan som skiljer dem åt.

TheCrow
2014-04-28, 20:46
Jag tror att F-modellen är en er6:a med kåpa bara. Men är inte helt säker, har kollat lite efter en möjlig pendlarhoj.

Du skrev att du var lite osäker på storlek. Du kan ju jämföra med z800 eller de äldre z750 också. Där blir det väl lite mer hästar i stallet.

/F

Anna93
2014-04-28, 20:55
Jag tror att F-modellen är en er6:a med kåpa bara. Men är inte helt säker, har kollat lite efter en möjlig pendlarhoj.

Du skrev att du var lite osäker på storlek. Du kan ju jämföra med z800 eller de äldre z750 också. Där blir det väl lite mer hästar i stallet.

/F



Okej är de mer häst på F modellen?

men dom jag är intresserad av på blocket ingen av dom har ABS bromsar varför då?? Körskolans ER6N a har ABS modell 08 varför har inte 09:orna de eller e de nå special? kan man byta till abs?

Anna93
2014-04-28, 20:57
Jag tror att F-modellen är en er6:a med kåpa bara. Men är inte helt säker, har kollat lite efter en möjlig pendlarhoj.

Du skrev att du var lite osäker på storlek. Du kan ju jämföra med z800 eller de äldre z750 också. Där blir det väl lite mer hästar i stallet.

/F



Har tyvärr ej möjlighet att provköra F modellen bor i Malung i Dalarna och jag känner ingen som har en sån i dalarna. Eller vet ni något ställe som har? är ju nästan inte ens firmor som har sånna ju

TheCrow
2014-04-28, 21:20
Nä jag tror det är samma hästar i F som N. Det är kåpa och och lite sånt som skiljer.

ABS har funnits som tillval, det är därför det varierar. Att sätta dit i efterhand kostar så mycket att det inte är värt det. Man får leta rätt på ett exemplar som har det istället.

Provkörning kan ju bli värre förstås. Det brukar gå att ta kontakt med exempelvis Kawasaki och fråga vart närmaste provkörningshoj finns.

/Freddo

Anna93
2014-04-28, 22:38
Nä jag tror det är samma hästar i F som N. Det är kåpa och och lite sånt som skiljer.

ABS har funnits som tillval, det är därför det varierar. Att sätta dit i efterhand kostar så mycket att det inte är värt det. Man får leta rätt på ett exemplar som har det istället.

Provkörning kan ju bli värre förstås. Det brukar gå att ta kontakt med exempelvis Kawasaki och fråga vart närmaste provkörningshoj finns.

/Freddo



Okej smart ska kontakta Kawasaki :) Får leta reda på någon med ABS då tack

Cy2
2014-04-28, 23:00
Okej smart ska kontakta Kawasaki :) Får leta reda på någon med ABS då tack

http://www.kawasaki.se/sv/dealers

Anna93
2014-04-28, 23:10
http://www.kawasaki.se/sv/dealers

Kollat och det finns ingen i närheten

TheCrow
2014-04-29, 06:30
Prata/maila dom också, ibland åker dom runt på turné. Här nere kommer t ex Suzuki, Indian och var det var till handlaren i helgen.

/Freddo

engström67
2014-04-29, 08:52
Kollat och det finns ingen i närheten

Bara att välja:)
http://www.blocket.se/gavleborg/Kawasaki_ER6F_Abs__0__ranta__49012243.htm?ca=5&w=3

http://www.blocket.se/gavleborg/Kawasaki_Z800_Abs_Ny__0__ranta__53354221.htm?ca=5&w=3

http://www.blocket.se/gavleborg/Kawasaki_Z1000N_ABS__0__ranta__52358409.htm?ca=5&w=3

Anna93
2014-04-29, 11:54
Bara att välja:)
http://www.blocket.se/gavleborg/Kawasaki_ER6F_Abs__0__ranta__49012243.htm?ca=5&w=3

http://www.blocket.se/gavleborg/Kawasaki_Z800_Abs_Ny__0__ranta__53354221.htm?ca=5&w=3

http://www.blocket.se/gavleborg/Kawasaki_Z1000N_ABS__0__ranta__52358409.htm?ca=5&w=3


ÖÖ max årsmodell 2010 och dom får max kosta 45.000 ca för så mycket pengar kan jag ej lägga på en hoj. Men tack för länkarna ändå. Jo jag ska mejla som föröskte igår men deras adress va fel

Jåke
2014-04-29, 12:15
Hej Anna!

Skillnaden mellan ER-6N och 6F är som fler skriver i princip bara plast. Man sitter lika på dem. Vill du ha en grön är du nästan enbart hänvisat till Kawasaki, de hojar du nämnt är dock roliga twinnar och möjligen blir du besviken på en 4:a. Eller tycker det är jättekul bara den är grön. :)

- Kan du tänka dig gå ifrån den gröna färgen finns det ex.vis Aprilia Shiver 750 som är ungefär som Kawasaki ER6 fast med mer motor. Sån kan du få begagnad för 45 och jag tror t o m att den har ABS då.
- Kawasaki Z750 är ju en trevlig större hoj som finns grön, tyvärr är den ganska högvarvig med dåligt drag innan man fått upp farten. Ganska trist att glida runt med alltså, och de årsmodeller du får för 45 saknar nog generellt ABS.
- Z800 är nog lite bättre då, men de är väl mest orangea eller svarta. Dyra är de också...

Provkör!! Tyvärr är det så att oavsett färgen så ska man trivas med att använda den också... Då kanske man får köpa något som är kul och lacka om istället? Nu till helgen är det ju praktiskt nog Mc-Dagar hos många handlare, ta en tur neråt i Dalarna eller till Uppland där det finns större utbud att klämma på?

Anna93
2014-04-29, 12:57
Hej Anna!

Skillnaden mellan ER-6N och 6F är som fler skriver i princip bara plast. Man sitter lika på dem. Vill du ha en grön är du nästan enbart hänvisat till Kawasaki, de hojar du nämnt är dock roliga twinnar och möjligen blir du besviken på en 4:a. Eller tycker det är jättekul bara den är grön. :)

- Kan du tänka dig gå ifrån den gröna färgen finns det ex.vis Aprilia Shiver 750 som är ungefär som Kawasaki ER6 fast med mer motor. Sån kan du få begagnad för 45 och jag tror t o m att den har ABS då.
- Kawasaki Z750 är ju en trevlig större hoj som finns grön, tyvärr är den ganska högvarvig med dåligt drag innan man fått upp farten. Ganska trist att glida runt med alltså, och de årsmodeller du får för 45 saknar nog generellt ABS.
- Z800 är nog lite bättre då, men de är väl mest orangea eller svarta. Dyra är de också...

Provkör!! Tyvärr är det så att oavsett färgen så ska man trivas med att använda den också... Då kanske man får köpa något som är kul och lacka om istället? Nu till helgen är det ju praktiskt nog Mc-Dagar hos många handlare, ta en tur neråt i Dalarna eller till Uppland där det finns större utbud att klämma på?



Okej vad är en twinnar ??? Jag har ju kört ER 6N an och jag älskade den den va alltså lagom pigg till mig samt att den jag körde var stryp till 25kw då och jag älskade den inte bara för färgen utan ställningen, motorn allt med den gillade jag. Så varför skulle jag då inte gilla ER5F? om jag tycker den är mycket snyggare utseende mätmässigt. Jag gillar inte att åka fort kan jag åka 140km/h nån gång räcker de med oftast ligger jag bara på 100km/h

Det var en bra svar tyckte jag :) men har kollat på fler modeller men inte hittat någon gill gillar så bra. Jag tycker verkligen om sittställningen på ER 6:N och allt de där och vill absolut inte ha en sporthoj men den får gärna se ut som en sporthoj bara den har ER:5ans sittställning och så tyckte den var jättebekväm att köra liksom allt klickade med den hojen men är sugen på att prova F modellen. Ringde Borlänge nu och dom kanske hade en jag fick provköra men dom skulle ringa upp snart sa dom för ca 1 timme sen.

Anna93
2014-04-29, 13:01
Hej Anna!

Skillnaden mellan ER-6N och 6F är som fler skriver i princip bara plast. Man sitter lika på dem. Vill du ha en grön är du nästan enbart hänvisat till Kawasaki, de hojar du nämnt är dock roliga twinnar och möjligen blir du besviken på en 4:a. Eller tycker det är jättekul bara den är grön. :)

- Kan du tänka dig gå ifrån den gröna färgen finns det ex.vis Aprilia Shiver 750 som är ungefär som Kawasaki ER6 fast med mer motor. Sån kan du få begagnad för 45 och jag tror t o m att den har ABS då.
- Kawasaki Z750 är ju en trevlig större hoj som finns grön, tyvärr är den ganska högvarvig med dåligt drag innan man fått upp farten. Ganska trist att glida runt med alltså, och de årsmodeller du får för 45 saknar nog generellt ABS.
- Z800 är nog lite bättre då, men de är väl mest orangea eller svarta. Dyra är de också...

Provkör!! Tyvärr är det så att oavsett färgen så ska man trivas med att använda den också... Då kanske man får köpa något som är kul och lacka om istället? Nu till helgen är det ju praktiskt nog Mc-Dagar hos många handlare, ta en tur neråt i Dalarna eller till Uppland där det finns större utbud att klämma på?
'


Jag har ju en ER 5:A NU men den är strypt och as slö enligt mig och vill uppdatera mig så håller på å försänker sälja den. Men den gillar jag men den är slö men de var stor skillnad på den och er 5 :an positiv skillnad

TheCrow
2014-04-29, 13:29
ER-6:or har jag sett på blocket för 40-45 med ABS så det finns. Har nog inte sett nån som är grön dock.

/F

Anna93
2014-04-29, 13:33
ER-6:or har jag sett på blocket för 40-45 med ABS så det finns. Har nog inte sett nån som är grön dock.

/F

Precis alla som e gröna har inte ABS som de verkar har sett massa som e fula men dom jävlarna har ABS minsan

Jåke
2014-04-29, 14:28
Twin = motor med två cylindrar. T ex din ER5. ER6 är också en twin, har alltså en motor med två cylindrar till skillnad från någon som har 1, 3 eller 4. Eller 8... De beter sig olika, har olika karaktär.

Z750 som tidigare diskuterats har en annan, 4-cylindrig motor. Den är snabbare, men kanske inte lika "rolig". Bara som exempel... :)

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Jåke
2014-04-29, 14:49
Precis alla som e gröna har inte ABS som de verkar har sett massa som e fula men dom jävlarna har ABS minsan

Förmodligen finns inte alla årsmodeller i alla färger... Och just ER6 blev nog orange lagom tills den släpptes med ABS.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Anna93
2014-04-29, 15:12
Twin = motor med två cylindrar. T ex din ER5. ER6 är också en twin, har alltså en motor med två cylindrar till skillnad från någon som har 1, 3 eller 4. Eller 8... De beter sig olika, har olika karaktär.

Z750 som tidigare diskuterats har en annan, 4-cylindrig motor. Den är snabbare, men kanske inte lika "rolig". Bara som exempel... :)

Skickat från min LT25i via Tapatalk



Okej nu e jag med :)

Men eftersom att jag gillar er5:an som jag har men tycker den e lite slö och älskar er6:an istället borde inte den passa mig då tycker de e lagom med ax i den och riktigt skön att köra.

Jåke
2014-04-29, 15:15
Men eftersom att jag gillar er5:an som jag har men tycker den e lite slö och älskar er6:an istället borde inte den passa mig då tycker de e lagom med ax i den och riktigt skön att köra.
Jo, det borde den. Det är en erkänt rolig hoj! :D

Cy2
2014-04-29, 17:50
'


Jag har ju en ER 5:A NU men den är strypt och as slö enligt mig och vill uppdatera mig så håller på å försänker sälja den. Men den gillar jag men den är slö men de var stor skillnad på den och er 5 :an positiv skillnad

Ta bort strypningen, så blir den mindre slö.

Anna93
2014-04-29, 20:59
Ta bort strypningen, så blir den mindre slö.

nEJ SKA SÄLJA Å EN SOM KOMMER Å KOLLAR PÅ er 5:AN PÅ FREDAG.

Ska få provköra en ER6:F men fanns bara 2014 modell inte men ska prova i alla fall

LinusE
2014-05-01, 17:08
Känns ärligt som att du inte behöver hjälp o välja ?

Du har kört er6 o du gillar den, färgen viktigare än model o då grönt är
kawas färg så har du liksom redan bestämt dig.

För att ge lite input på er6 så är F o N same same lite kåport som skiljer annars samma setup.
Jag ägde en orange er6n med lite lul lul på så var bänkad till 72 hk på bakhjulet.
Satt okej på den men lite hård sadel samt märklig form, man kasar fram så att köra i olika
Lägen funkar inte så bra då man måste hålla imot med benen för att inte glida in i tanken villket
Gör att man blir trött i benen ... Vibrerar så man blir tokig om man kör länge, både i händerna och
Röven. Effekten var helt okej iallafall på min. Kan dock upplevas lite "sladrig" då den klena stålsvingen
Vrider sig vid riktigt aktiv körning. Ger man hård gas o sen en hård broms känner man att hojen ändrar
Läge i baken just av denna anledning.
Jag hade även bredare o lägre styre de originalet inte alls passade mig.

Kort o gott. Det är en rolig hoj som inspererar till aktiv körning men
Absolut iget jag rekomenderar o köra långturer på.
Redan efter 1h i sadelen började träsmaken komma.

Anna93
2014-05-01, 23:38
Känns ärligt som att du inte behöver hjälp o välja ?

Du har kört er6 o du gillar den, färgen viktigare än model o då grönt är
kawas färg så har du liksom redan bestämt dig.

För att ge lite input på er6 så är F o N same same lite kåport som skiljer annars samma setup.
Jag ägde en orange er6n med lite lul lul på så var bänkad till 72 hk på bakhjulet.
Satt okej på den men lite hård sadel samt märklig form, man kasar fram så att köra i olika
Lägen funkar inte så bra då man måste hålla imot med benen för att inte glida in i tanken villket
Gör att man blir trött i benen ... Vibrerar så man blir tokig om man kör länge, både i händerna och
Röven. Effekten var helt okej iallafall på min. Kan dock upplevas lite "sladrig" då den klena stålsvingen
Vrider sig vid riktigt aktiv körning. Ger man hård gas o sen en hård broms känner man att hojen ändrar
Läge i baken just av denna anledning.
Jag hade även bredare o lägre styre de originalet inte alls passade mig.

Kort o gott. Det är en rolig hoj som inspererar till aktiv körning men
Absolut iget jag rekomenderar o köra långturer på.
Redan efter 1h i sadelen började träsmaken komma.



Okej tack :) jag har kört ca 3 timmar i sträck men vet att jag tycket sadeln var jäteskön och att jag inte åkte in i tanken på den vilket jag dock gör på min er5:a

Anna93
2014-05-09, 15:44
Har provar ER 6F och N igen 2014 modell hatade sadeln sjukt obekväm för den var så bred de var den inte på 08 modellerna annars älskar jag F modellen nu