handdator

Visa fullständig version : Akta er för vårgruset



pewa
2014-04-26, 23:04
http://www.hojen.nu/bilder/nyheter/2014/rullgrus.jpg

Akta er för vårgruset...
Saxat från Expressen.se:
Påskhelgen kantades av en rad mc-olyckor, lyckligtvis utan dödlig utgång.
Under 2009–2013 blev drygt 1 500 motorcyklister dödade eller svårt skadade i
trafiken. Över 50 procent är singelolyckor.

Under april ökar andelen singelolyckor ytterligare, vilket Monica Green, ordförande
för Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) förklarar med att det
är nu de flesta tar fram sina motorcyklar.

– På många håll har man inte hunnit ta bort grus från vägarna. Det kan också
vara en viss ovana när man inte kört på ett halvår, säger hon.

engström67
2014-04-26, 23:17
Ja det gäller ju att andvända ögon och hjärna.Sedan är det ju ett plus att ha lite rutin och inte vara rosslig när våren kommer.:)

Olle Å
2014-04-27, 09:41
Ja det gäller ju att andvända ögon och hjärna.Sedan är det ju ett plus att ha lite rutin och inte vara rosslig när våren kommer.:)

Som sagt det finns många faror längs våra vägar. Att gruset på många håll ligger kvar länge är en jäkla fara. Såg det i går på flera ställen utanför Karlstad. Allt kan inte skyllas på dålig sopning utan även på de bilister som gillar att gena i kurvorna och därmed dra ut gruset.
Vurpade själv för ett par år sedan då regnet sköljt ut sand på vägen.
Hoppas bara att ni som börjar köra avrostar er själva innan ni drar ut på turerna.
Det är ju så jäkla kul med den första vändan att det lätt blir att hornen kommer fram, trots att man är rostig.:):)

Tänk på att det inte behövs mycket hjärna för att köra fort, men den behövs för att köra säkert.:(:(:(
( menar inte racing )

Tänk också på att det är en jäkla skillnad på att hantera en klump på 350 kg mot en mindre under 200 kg:eek::eek::eek:

Ove
2014-04-27, 10:01
:) Efter att ha gjort en runda Rudskoga - Åtorp - Kvistberga - Hallsberg - Askersund(gamla vägen så långt det gick) - Tived - Undenäs - o.s.v. är jag positivt överraskad. Det är sopat! :shakehands:

Att det sen kommit upp lite skit på vägen är en annan sak och så kommer det att vara hela säsongen.

räven
2014-04-27, 11:56
:) Efter att ha gjort en runda Rudskoga - Åtorp - Kvistberga - Hallsberg - Askersund(gamla vägen så långt det gick) - Tived - Undenäs - o.s.v. är jag positivt överraskad. Det är sopat! :shakehands:

Att det sen kommit upp lite skit på vägen är en annan sak och så kommer det att vara hela säsongen.

Bra, är det vägförvaltninga i Sköttorp ?

Reese
2014-04-27, 12:00
Är det någon som har koll på hur däckens skick (gummits hårdhet) påverkar eventuella tillbud. Jag själv kör så många mil per år så jag har aldrig äldre än högst två år gamla däck. Och visst har även jag känt att fästet varit dåligt på asfalt. Och efter 5 km åk förbi en snabel bil.

Diversion
2014-04-27, 12:04
Här sopas det ofta inte förrän någon gång i Juni. Vad jag förstått är det på grund av "nya" regler som gör att en lastbil med "krockkudde" måste köra bakom fordonet som sopar och att den lånas mellan olika områden.

Personligen tycker jag att det är en idiotisk regel som gör att sopningen både kostar mer och drar ut på tiden. Ser man inte en gul L70, L90 eller lastbil med saftblandarna på som kryper fram längs vägen kan man ju ifrågasätta om man bör vistas på den, i alla fall som förare.

Reese
2014-04-27, 12:07
Åker tåg och kom åt skicka knappen. Tex om man kör grusdäck. Påverkas man mindre av grus på vägen? Jag själv upplever ju inte detta som ett problem. Kör ju själv mest grusvägar. Men har förståelse för er andra.

räven
2014-04-27, 12:08
Här sopas det ofta inte förrän någon gång i Juni. Vad jag förstått är det på grund av "nya" regler som gör att en lastbil med "krockkudde" måste köra bakom fordonet som sopar och att den lånas mellan olika områden.

Personligen tycker jag att det är en idiotisk regel som gör att sopningen både kostar mer och drar ut på tiden. Ser man inte en gul L70, L90 eller lastbil med saftblandarna på som kryper fram längs vägen kan man ju ifrågasätta om man bör vistas på den, i alla fall som förare.

Vet ej var du bor? men i södra delen ska det va färdigsopat till 15/5

Reese
2014-04-27, 12:10
Här sopas det ofta inte förrän någon gång i Juni. Vad jag förstått är det på grund av "nya" regler som gör att en lastbil med "krockkudde" måste köra bakom fordonet som sopar och att den lånas mellan olika områden.

Personligen tycker jag att det är en idiotisk regel som gör att sopningen både kostar mer och drar ut på tiden. Ser man inte en gul L70, L90 eller lastbil med saftblandarna på som kryper fram längs vägen kan man ju ifrågasätta om man bör vistas på den, i alla fall som förare.


Det är lätt att skapa ett regelverk om man inte direkt ser kostnaderna.

räven
2014-04-27, 12:24
Snabellagningar ska vara skyltade, överskott bortsopat senast 48 tim efter arbetet slutförts.( Vägverkets standardbeskrivning)

Reese
2014-04-27, 12:38
Snabellagningar ska vara skyltade, överskott bortsopat senast 48 tim efter arbetet slutförts.( Vägverkets standardbeskrivning)


Har kört förbi snabellagningsbilen från PEAB i Sundsvalls området tre ggr. Har inte sett någon skyltning någon gång ännu. Och sopning sker mha av timmer bilarna som skall till Ortvikens pappersbruk. Vart skall man på peka denna brist på säkerhetsmedvetenhet hos utföraren?

Kanske man skall ha en kamera på hojen som bilar i Ryssland har. Så man kan styrka sin version om obefintlig skyltning.

erikn
2014-04-27, 15:54
Orkar du tycker jag att du ska ta bilder och skicka till smc så att de har massor med fakta nästa gång de ger sig på trafikverket. Alternativt fixamingata.se.

via Tapatalk

Olle Å
2014-04-27, 17:20
Har kört förbi snabellagningsbilen från PEAB i Sundsvalls området tre ggr. Har inte sett någon skyltning någon gång ännu. Och sopning sker mha av timmer bilarna som skall till Ortvikens pappersbruk. Vart skall man på peka denna brist på säkerhetsmedvetenhet hos utföraren?

Kanske man skall ha en kamera på hojen som bilar i Ryssland har. Så man kan styrka sin version om obefintlig skyltning.

Maila till Maria Nordqvist på SMC, så vet hon vad du skall göra.

räven
2014-04-27, 17:36
Tag foto, dom vill slingra sig.

engström67
2014-04-27, 19:41
Personligen tycker jag att det är en idiotisk regel som gör att sopningen både kostar mer och drar ut på tiden. Ser man inte en gul L70, L90 eller lastbil med saftblandarna på som kryper fram längs vägen kan man ju ifrågasätta om man bör vistas på den, i alla fall som förare.

Håller med dig.:)

swischmc
2014-04-27, 21:53
Personligen föredrar jag vårvägar där gruset är kvar jämfört med snabellagningar och vägarbeten. Vårgruset kan man lita på. Det ligger där däcken inte rensat, dvs mellan hjulspåren och mitt i korsningar (där ingen kör om man inte måste).

Allt annat grus är så opålitligt. Stödremsor som är utspridda över hela vägbredden i kurvorna, snabellagningar de "glömt" att skylta och vägarbeten där de sprider ut grus och sten lite hur som helst.

räven
2014-04-27, 22:22
Personligen föredrar jag vårvägar där gruset är kvar jämfört med snabellagningar och vägarbeten. Vårgruset kan man lita på. Det ligger där däcken inte rensat, dvs mellan hjulspåren och mitt i korsningar (där ingen kör om man inte måste).

Allt annat grus är så opålitligt. Stödremsor som är utspridda över hela vägbredden i kurvorna, snabellagningar de "glömt" att skylta och vägarbeten där de sprider ut grus och sten lite hur som helst.

Ni måste hjälpa till att få stopp på oskyltade snabellagningar å andra dumheter. Ring vägverket eller SMC.

LinusE
2014-04-27, 22:25
Var ut o körde några mil med ATn innan idag
Kan tipsa att flera grusvägar e nygrusade och barnsligt roliga :D

räven
2014-04-27, 23:11
Var ut o körde några mil med ATn innan idag
Kan tipsa att flera grusvägar e nygrusade och barnsligt roliga :D

Grus på belagd väg är inte lika kul som grus på grus.

pentti01
2014-04-27, 23:40
Har hunnit se flera " under lagnings" - arbeten där asfalten är borttagen men,,, INGEN SKYLTNING !!!!

räven
2014-04-28, 07:52
Har hunnit se flera " under lagnings" - arbeten där asfalten är borttagen men,,, INGEN SKYLTNING !!!!

Tyvärr är detta inte rätt forum att få felaktigheter tillrättade . Ring vägverket.

oban
2014-04-28, 10:32
SMC la idag ut på Facebook denna informationen. Använd de länkarna för rapportering om ni ser eller råkar ut för något.

"Åtta personer har under helgen skickat in bilder på grus till SMC. Tre av dessa körde dessutom omkull och skadade sig själv och/eller hojen. Fortsätt rapportera grus till grus@svmc.se - gärna med bild- men glöm inte att anmäla till Trafikverket samtidigt!
https://dka.vv.se/kundtjanstext/ "

Helgoson
2014-04-28, 20:56
Nu sticker jag nog ut hakan en aning, men jag ser alltid gruset innan jag är mitt i skiten.
Jag har aldrig överaskats av vårgrus och därför har jag svårt att förstå de som vurpar pga grus. På våren VET man ju att det är vanskligt att köra och bör därför vara extra uppmärksam. Om man vurpar pga grus så har man helt enkelt under rådande omständigheter kört för fort.

Olle Å
2014-04-28, 21:27
Nu sticker jag nog ut hakan en aning, men jag ser alltid gruset innan jag är mitt i skiten.
Jag har aldrig överaskats av vårgrus och därför har jag svårt att förstå de som vurpar pga grus. På våren VET man ju att det är vanskligt att köra och bör därför vara extra uppmärksam. Om man vurpar pga grus så har man helt enkelt under rådande omständigheter kört för fort.

Undrar just hur du smyger fram på dina turer.:eek::eek::eek:

erikn
2014-04-28, 21:29
Eller falkögon. Har man normalsyn eller lite sämre så är det inte så enkelt att se skiten.

TheCrow
2014-04-28, 21:32
Tja, om det inte svänger så är det ju inte ett problem... Senast i helgen när vi var ute med SMC råkade vi på det. När man kommer i skymda kurvor så ser man ju inte gruset förän det är för sent. Det är ju inte läge att väja ut i kurvan...

/Freddo

pentti01
2014-04-28, 22:06
Tyvärr är detta inte rätt forum att få felaktigheter tillrättade . Ring vägverket.

Ursäkta så j-a mycket, ville bara dela med mig om vad jag sett. :bootyshake:

Ove
2014-04-29, 07:40
Ursäkta så j-a mycket, ville bara dela med mig om vad jag sett. :bootyshake:

:confused: Ingen anledning att bli sur. Det är bra att du skriver och varnar men det är också bra om du rapporterar till TRV och gärna även till SMC som numera hjälper till att hålla ett öga på deras entreprenörer. ;)

engström67
2014-04-29, 07:54
Nu sticker jag nog ut hakan en aning, men jag ser alltid gruset innan jag är mitt i skiten.
Jag har aldrig överaskats av vårgrus och därför har jag svårt att förstå de som vurpar pga grus. På våren VET man ju att det är vanskligt att köra och bör därför vara extra uppmärksam. Om man vurpar pga grus så har man helt enkelt under rådande omständigheter kört för fort.

Håller med dig fullständigt.:)

engström67
2014-04-29, 07:56
Eller falkögon. Har man normalsyn eller lite sämre så är det inte så enkelt att se skiten.

Nä men man vet ju om det och man får planera efter det.Har själv aldrig haft problem med det.

engström67
2014-04-29, 07:57
Ursäkta så j-a mycket, ville bara dela med mig om vad jag sett. :bootyshake:

Inte ska du behöva ursäkta dig tycker jag.Detta är ju ett forum och där ska man dela med sig.:)

Olle Å
2014-04-29, 08:05
Nä men man vet ju om det och man får planera efter det.Har själv aldrig haft problem med det.

Även om man kör försiktigt, så kan man bli överraskad. jag kom för ett par år sedan och skulle svänga ut på E 18 i Kristinehamn. Vägen var fri och jag drog på och fick en perfekt sladd precis före utfarten. Gick faktiskt bra som tur var. En lastbil hade tydligen haft för mycket sand på flaket, så det åkt över flaklämmen.:eek:

engström67
2014-04-29, 08:05
Undrar just hur du smyger fram på dina turer.:eek::eek::eek:

Måste man smyga fram för att det kan finnas lite grus på vägen.Man vet ju att det är vår och bara välja spår och med normal rutin så vet man ju vart gruset normalt lägger sig.Har aldrig haft besvär av det utan man läser ju vägen och skiter i att titta på annat skit,typ fåglar och dylikt.Dessutom så skulle det dyka upp en sträng mitt i spåret så ser man ju det på 5m och med snabb reaktionsförmåga så är väl inte det nått problem.Annars är det ju bara trycka till på bromsen och halvera hastigheten på en halv sekund,om man har riktiga bromsar förstås.:D

Ove
2014-04-29, 09:18
Dessutom så skulle det dyka upp en sträng mitt i spåret så ser man ju det på 5m och med snabb reaktionsförmåga så är väl inte det nått problem.Annars är det ju bara trycka till på bromsen och halvera hastigheten på en halv sekund,om man har riktiga bromsar förstås.:D

:) Visst fungerar det som du säger om man störtar fram i den dödsföraktande hastigheten 25 km/h. Bara det att vi andra kamikazepiloter kanske dristar oss till att köra i 50 eller t.o.m. mera och då går det inte att sitta och stirra på vägen 5 m. framför hjulet. :rolleyes:

swischmc
2014-04-29, 10:12
Måste man smyga fram för att det kan finnas lite grus på vägen.Man vet ju att det är vår och bara välja spår och med normal rutin så vet man ju vart gruset normalt lägger sig.Har aldrig haft besvär av det utan man läser ju vägen och skiter i att titta på annat skit,typ fåglar och dylikt.Dessutom så skulle det dyka upp en sträng mitt i spåret så ser man ju det på 5m och med snabb reaktionsförmåga så är väl inte det nått problem.Annars är det ju bara trycka till på bromsen och halvera hastigheten på en halv sekund,om man har riktiga bromsar förstås.:D

Det är bara att buga och gratulera dig till din skicklighet i vårtrafiken. (Nej, det är inte ironi.)

För oss andra, som inte alltid är 100% uppmärksamma och blir störda av någon fågel eller blomma (ironi), gäller trafikverkets regler. Dessa går ut på att vägområdet ska vara förlåtande vid misstag. Och misstag kan ske när det är grus på vägen. Alltså är det bättre att se till att gruset kommer undan fort som 17 eftersom vägområdet inte är anpassat för misstag på mc...

Som jag skrivit tidigare tycker jag att vårgruset är lättare att hantera än tex snabellagning. Vårgruset går till stor det att förutse. Trots erfarenheter händer det att jag missar och får ett släpp. Hittills inget jag inte klarat av att hantera. Att alla andra ska ha samma tur (eller skicklighet om man nu ska sticka ut näsan) är inte självklart. Alla gör vi misstag och att raljera över det och låta som om det är folks eget fel tycker jag är onödigt.

engström67
2014-04-29, 10:16
:) Visst fungerar det som du säger om man störtar fram i den dödsföraktande hastigheten 25 km/h. Bara det att vi andra kamikazepiloter kanske dristar oss till att köra i 50 eller t.o.m. mera och då går det inte att sitta och stirra på vägen 5 m. framför hjulet. :rolleyes:


25 kmt ? Jag har ingen moped.Och läser av hela vägen även framför.Men det är man ju van vid.Nä pluttra runt på mopeder överlåter jag åt andra.Ha ha stirra 5 m framför, lät kul.Nåväl det går ju på rutin.:)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

engström67
2014-04-29, 10:20
Även om man kör försiktigt, så kan man bli överraskad. jag kom för ett par år sedan och skulle svänga ut på E 18 i Kristinehamn. Vägen var fri och jag drog på och fick en perfekt sladd precis före utfarten. Gick faktiskt bra som tur var. En lastbil hade tydligen haft för mycket sand på flaket, så det åkt över flaklämmen.:eek:


Såg du inte gruset,tur att inte vägen tog slut när du skulle ut på E18, tänk om det varit ett stup där då hade du ju kört utför det;)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

engström67
2014-04-29, 10:28
Det är bara att buga och gratulera dig till din skicklighet i vårtrafiken. (Nej, det är inte ironi.)



För oss andra, som inte alltid är 100% uppmärksamma och blir störda av någon fågel eller blomma (ironi), gäller trafikverkets regler. Dessa går ut på att vägområdet ska vara förlåtande vid misstag. Och misstag kan ske när det är grus på vägen. Alltså är det bättre att se till att gruset kommer undan fort som 17 eftersom vägområdet inte är anpassat för misstag på mc...



Som jag skrivit tidigare tycker jag att vårgruset är lättare att hantera än tex snabellagning. Vårgruset går till stor det att förutse. Trots erfarenheter händer det att jag missar och får ett släpp. Hittills inget jag inte klarat av att hantera. Att alla andra ska ha samma tur (eller skicklighet om man nu ska sticka ut näsan) är inte självklart. Alla gör vi misstag och att raljera över det och låta som om det är folks eget fel tycker jag är onödigt.

Snabellagning syns ju och som du säger vårgruset går ju att förutse.Självklart så ska det skyltas vid lagning.Men har ofta åkt med folk som inte ser saker dom kör i, då är det väl inte mitt fel.Finns ju dom som tycker att vilken otur han hade, han åkte av vägen i kurvan?? Otur har man om vägen kör över han;)
Sedan var det ju det där med ringrostig på våren eller inte.:)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

pentti01
2014-04-29, 10:35
Nu sticker jag nog ut hakan en aning, men jag ser alltid gruset innan jag är mitt i skiten.
Jag har aldrig överaskats av vårgrus och därför har jag svårt att förstå de som vurpar pga grus. På våren VET man ju att det är vanskligt att köra och bör därför vara extra uppmärksam. Om man vurpar pga grus så har man helt enkelt under rådande omständigheter kört för fort.

Även jag håller med .

TheCrow
2014-04-29, 11:04
70km/h = 21m/s. Så inte bara har du falkögon och mungoreflexer, du bromsar dig igenom gruset. Låter hemskt trovärdigt, eller är det moppespeed trots allt...

/Freddo

Ove
2014-04-29, 16:26
25 kmt ? Jag har ingen moped.Och läser av hela vägen även framför.Men det är man ju van vid.Nä pluttra runt på mopeder överlåter jag åt andra.Ha ha stirra 5 m framför, lät kul.Nåväl det går ju på rutin.:)


:rolleyes: Jag relaterade bara till vad du själv skrev och räknade ut att din maxfart bör vara högst 20 - 25 km/h om du hinner reagera och bromsa så som du beskriver. Skulle farten vara stort högre så finge retardationen vara sådan som beskrivs i UFO-sammanhang.. ;)

engström67
2014-04-29, 16:47
:rolleyes: Jag relaterade bara till vad du själv skrev och räknade ut att din maxfart bör vara högst 20 - 25 km/h om du hinner reagera och bromsa så som du beskriver. Skulle farten vara stort högre så finge retardationen vara sådan som beskrivs i UFO-sammanhang.. ;)


Nä nä blixtsnabb reaktion och bra bromsar.Äh skitsamma har inget problem med gruset, bara hålla i och gasa :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Ove
2014-04-29, 16:52
Nä nä blixtsnabb reaktion och bra bromsar


Aha! Ditt rätta namn är Clark Kent och du brukar byta kläder i en telefonkiosk? :D

Ove
2014-04-29, 17:15
Som jag skrivit tidigare tycker jag att vårgruset är lättare att hantera än tex snabellagning. Vårgruset går till stor det att förutse. Trots erfarenheter händer det att jag missar och får ett släpp. Hittills inget jag inte klarat av att hantera. Att alla andra ska ha samma tur (eller skicklighet om man nu ska sticka ut näsan) är inte självklart. Alla gör vi misstag och att raljera över det och låta som om det är folks eget fel tycker jag är onödigt.

Instämmer helt. I år verkar det som det blivit skärpning i mitt område för de flesta vägarna är faktiskt sopade. Men dom första turerna bjöd på hela skalan av grusproblem så då var det bara att ta det lugnt och vara slangögd för att se vad som fanns i slutet av kurvorna. Det var vintergrus i ljusare färg som var lätt att se men också grus som verkar taget ur samma hög som den som är inblandad i asfalten = helt omöjlig att upptäcka och av 4 hojar var det 3 som fick kast i den just då aktuella korsningen på Kinnekulle. (En vecka senare var den sopad)

Visst verkar det finnas människor som klarar allt, men dom är få i förhållande till oss som ändå har lite problem med att hojen halkar iväg när underlaget rullar som värst, så det är viktigt att rapportera och att varna när man ser att det inte är som det borde vara ute på vägarna. ;)

engström67
2014-04-29, 17:42
Aha! Ditt rätta namn är Clark Kent och du brukar byta kläder i en telefonkiosk? :D


Jepp, och ser du nån blank Triumph som susar förbi på 26.an nästa vecka i 150-160 så kan det vara jag:)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Helgoson
2014-04-29, 18:59
Undrar just hur du smyger fram på dina turer.:eek::eek::eek:

Och hur kör du då på våren med allt grus? Vrid rullen i botten och hoppas att vägverket skyltar om det finns grus?

Jåke
2014-04-29, 19:36
Det finns ett ställe på de flesta asfalterade vägar som nästan alltid är grusfritt eller har så lite att det inte har någon betydelse: Hjulspåren efter bilarna. Inga större problem att köra alltså, frågan är snarare varför många envisas med att köra i gruset istället för bredvid som Engström?

Nej, jag är kanske inte helt seriös på slutet. Men faktum kvarstår att tipset och frågeställningen är ganska bra, planera körningen på våren så ni alltid tar kurvorna i bilspåren... Går inte det av någon anledning betyder det inte automagiskt vurpa för att man måste korsa strängen, bara man inte kör i den längs med.

Personligen har jag aldrig haft problem med det, möjligen sett gruset som en irritation eller bara ett faktum. Men då det är en väldigt stor sak så är det bara att gilla läget och försöka hitta sätt att lösa det på, litar på att någon annan ska göra det? Det törs jag inte...

Skickat från min LT25i via Tapatalk

TheCrow
2014-04-29, 21:41
Det är ju inte direkt så man kan välja om vil åka längs med eller korsa. Gruset ligger ju där det ligger och vägen går dit den går. Här i Uppland är det inte särskilt svårt att hitta vägar där gruset ligger utspritt över hela vägbanan i kurvorna.

/Freddo

Jåke
2014-04-29, 21:47
Bilarna följer oftast vägen vad jag sett. Förvånansvärt regelbundet gör de nåt annat, men oftast iaf...

Jodå, jag har också sett gruset på vägarna här i Uppland. Förvånansvärt ofta brukar det dock dyka upp senare på säsongen när Trafikverket lagt ut sina stödkanter. De svängar jag kört hittills under 4 år har varit i princip grusfria den här tiden för att bli sämre med tiden.

Det finns en krokig väg som slutar strax söder om Österbybruk från mitt håll, den brukar ha ett fint lager sand sista biten lite längre in på säsongen... Någonstans mitt i brukar det också alltid bli ganska grovt grus uppkört, men det händer "alltid" så knappast förvånande och i hjulspåren brukar det vara betydligt mindre än på andra ställen.

Därmed har jag gafflat så mycket nån står ut med i detta ämnet.

Skickat från min Novo10 hero QuadCore via Tapatalk

jrutgers
2014-04-29, 22:53
Exakt! Dom där stödkanterna är kassa, speciellt i vår "serpentinväg" där jag bor, för då har EPA-förarna kommit på att dom kan köra med fullt pådrag (nåja) och använda den grusade stödkanten som doseringskurva så dom inte behöver slå av på gasen utan klarar kurvan i 27,36 km/h.
Resultatet blir för oss mc åkare lite otrevligt, men alla vet ju om det så.
Vill ju inte ta ifrån nöjet från EPA killarna som inte har en tanke på att det finns andra trafikanter, medmänniskor eller annat liv på planeten :-)
Bara 30 år sen jag själv var en liten spoling på 15 bast som säkert var en irriterande jävel när jag susa fram på min Dakke med jackad kolv i helt sjuka hastigheter!?


Så kan det gå…

Ove
2014-04-30, 15:13
Jepp, och ser du nån blank Triumph som susar förbi på 26.an nästa vecka i 150-160 så kan det vara jag:)

Akta bara så inte Farbror Blå ser dig för då får du köra ut varorna på flakmoppe några månader. ;)

engström67
2014-04-30, 15:22
Akta bara så inte Farbror Blå ser dig för då får du köra ut varorna på flakmoppe några månader. ;)


Är lungt, brukar se dom först :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

räven
2014-04-30, 16:47
Är lungt, brukar se dom först :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Lupinvägen är trevligare än 26an

Per Lindström
2014-05-14, 17:32
Förutom Grus och Ringrost måste ju däcken slitas in lite. :)