handdator

Visa fullständig version : Hyra



Shaun
2014-04-26, 16:19
Vet någon om det är möjligt att hyra en GPS för MC någonstans ? Känner mig osäkert att lägga ut ca 3000kr-4000kr bara för en veckas körning i sommaren.

Med vänlig hälsning, Shaun

engström67
2014-04-26, 16:43
Tycker du ska planera efter kartan och memorera, funkar kanon.Låna,hyra en gps.Kan du den inte så blir det fel ändå.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Borken
2014-04-26, 17:04
Som vanligt hade jag köpt en billig bil gps.....

TheCrow
2014-04-26, 17:37
Finns ju en i telefon...

/F

Olle Å
2014-04-26, 17:41
Tycker du ska planera efter kartan och memorera, funkar kanon.Låna,hyra en gps.Kan du den inte så blir det fel ändå.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Tycker faktiskt att GPS är jäkligt överskattat. Den tar bort mycket av resans upplevelse.
När det mesta av diskussionerna på kvällen handlar om GPS osv, tycker jag nog att resan i sig själv har börjat bli meningslös.
Jag brukar göra som Engström säger, plugga in och memorera, så vet man var man är i realiteten.
Tycker det är bäst att ha GPS till dagens färdmål för då kan man göra avstickare hur som helt och ändå komma tillbaka till rätt rutt.
Hojåkarna har ju klarat sig utan GPS i över 100 år, så varför måste man................:):):)

räven
2014-04-26, 19:36
Tycker faktiskt att GPS är jäkligt överskattat. Den tar bort mycket av resans upplevelse.
När det mesta av diskussionerna på kvällen handlar om GPS osv, tycker jag nog att resan i sig själv har börjat bli meningslös.
Jag brukar göra som Engström säger, plugga in och memorera, så vet man var man är i realiteten.
Tycker det är bäst att ha GPS till dagens färdmål för då kan man göra avstickare hur som helt och ändå komma tillbaka till rätt rutt.
Hojåkarna har ju klarat sig utan GPS i över 100 år, så varför måste man................:):):)

GPS är bra om du ska hitta till en adress. I övrigt nää, förstör känslan å den egna lokaliseringsförmågan .

jrutgers
2014-04-26, 20:38
GPS är bra om du ska hitta till en adress. I övrigt nää, förstör känslan å den egna lokaliseringsförmågan .


Kan bara hålla med. Är för lokalförmågan som miniräknaren för huvudräkningen.
Använder visst GPS själv ibland, men ännu aldrig när jag kört hoj..men det kommer säkert


Så kan det gå…

speed triple
2014-04-26, 20:48
GPS är bra om du ska hitta till en adress. I övrigt nää, förstör känslan å den egna lokaliseringsförmågan .

GPS är ju bra så man har lite koll på var man är!;);) Och det är ju gott å kunna trycka på hem knappen om klockan blivit mycket. Men jag tycker det är det är mycket trevligare o se var man hamnar denna gång?:D Utan GPS :banana:

pentti01
2014-04-26, 20:55
Som vanligt hade jag köpt en billig bil gps.....

Exakt, jag kör med en TomTom avsedd för bil. Har den på 3e hojen nu o det funkar bra.
Behöver inte kosta 3000-4000 ;-

LinusE
2014-04-27, 09:04
Brukar trycka på måfå o lägga upp rutter via datorn sen väljer jag "cykel" som färdmedel o
Kan lova att jag har aldrig fått så många bra vägar som jag fått med gpsen...

Allt från stigar till små sötta landsvägar, utan gpsen hade jag inte vågat testa vägar likt dessa...

räven
2014-04-27, 09:33
Brukar trycka på måfå o lägga upp rutter via datorn sen väljer jag "cykel" som färdmedel o
Kan lova att jag har aldrig fått så många bra vägar som jag fått med gpsen...

Allt från stigar till små sötta landsvägar, utan gpsen hade jag inte vågat testa vägar likt dessa...

Är man nyfiken vad den där lilla vägen tar vägen å kör å kollar. Ofta hittar jag fina vägar å platser på ren chans. GPS förare säger att det är återvändsväg, den skiter vi i.

Olle Å
2014-04-27, 09:52
Är man nyfiken vad den där lilla vägen tar vägen å kör å kollar. Ofta hittar jag fina vägar å platser på ren chans. GPS förare säger att det är återvändsväg, den skiter vi i.

Vet att en del småler när man säger Eniro, men vill man verkligen kolla småvägar ner till stigar , så är faktiskt deras kartor oöverträffade. Där kan man ju även få fram GPS- koordinaterna för den som vill. Kan tyvärr släpa efter några år.

Om jag bestämt mig för en rutt exvis i Norge brukar jag, om det finns några intressanta platser eller vägar dra ut en karta från datorn. Då använder man gule sider i stället.

Ni som använder GPS i Norge skall veta att koordinaterna inte stämmer med de svenska, såvida ni inte använder samma system.
Om du vill använda din GPS i Norge, med svensk inställning, så går det ju utmärkt att köra med Eniros gps-koordinater, men om du behöver rapportera en olycka i Norge till någon myndighet, så måste du kunna använda det system som norrmännen använder. Jag vet dock inte vilket.

Några svenska fjällvandrare gick vilse och behövde hjälp och angav sina koordinater. De höll på att förolyckas eftersom norrmännen gick efter vad de trodde var norska koordinater.

Reese
2014-04-27, 12:49
Tack vare att jag hade gps på Teneriffa så kunde jag hitta till alla guldkorn som folk pratar om. Och tex kört på så branta vägar att jag trodde vi skulle aldrig lyckats starta i backen om vi var tvungen att stanna.

Men vi är olika och de som gillar gps kör ju i regel touring/äventyrshojar. Medans de på sport och kronslädar är mer skeptiska. Kan det vara så enkelt att GPS'en fular ner mc'n?

Reese
2014-04-27, 12:52
Vet någon om det är möjligt att hyra en GPS för MC någonstans ? Känner mig osäkert att lägga ut ca 3000kr-4000kr bara för en veckas körning i sommaren.



Med vänlig hälsning, Shaun


Bor du kring Sundsvall och har inte så brottom. Så kan du låna en Zumo 660 av mej. Har två GPS'er.

Olle Å
2014-04-27, 12:54
Tack vare att jag hade gps på Teneriffa så kunde jag hitta till alla guldkorn som folk pratar om. Och tex kört på så branta vägar att jag trodde vi skulle aldrig lyckats starta i backen om vi var tvungen att stanna.

Men vi är olika och de som gillar gps kör ju i regel touring/äventyrshojar. Medans de på sport och kronslädar är mer skeptiska. Kan det vara så enkelt att GPS'en fular ner mc'n?

Tror nog ingen anser att GPS fular ner, men däremot är ju hur den används väldigt olika.
En del låter sig ju styras av den, medans andra har de som ett komplement:)

Reese
2014-04-27, 13:26
Visst är det så. Om man använder gps på rätt sätt och inte ser kartan som ett komplement. Utan lika viktig del för resan. Så kan man ta det bästa ur bägge. Tex så lägger jag in mina waypoints så jag inte bommar det jag vill se. Men skiter ganska ofta att följa GPS'ens råd för att ta mig dit om jag anser mig veta bättre. :-)

Shaun
2014-04-27, 15:11
Bor du kring Sundsvall och har inte så brottom. Så kan du låna en Zumo 660 av mej. Har två GPS'er.

Tack för erbjudandet men jag bor i Göteborg. Lite långt att åka 😃😃.

engström67
2014-04-27, 19:55
Tror nog ingen anser att GPS fular ner, men däremot är ju hur den används väldigt olika.
En del låter sig ju styras av den, medans andra har de som ett komplement:)

Jo jag tycker den kan fula ner vissa hojar om den är fult placerad.:).Men annars håller jag med dig..är ett bra komplement.Har väntat många gånger på folk som haft strul med gps och inte kan fortsätta.:( Ett år skulle jag och en kille åka till Norge 1 vecka och vi hade bestämt att vi skulle åka från mig 09.00,han kom 14.00 pga strul med gps,n,höll på att bli tokig.Trots jag hade gps som funka,rutten klar och bra karta i tankväskan :(

petrho
2014-04-27, 20:48
En sak som funderat runt är om man är ute på småvägar eller kanske en skogsväg och något händer. Olycka eller fel på hojen blir en gps vara ovärderlig. Ange exakt var man befinner sig kan kanske rädda liv?

räven
2014-04-27, 22:24
En sak som funderat runt är om man är ute på småvägar eller kanske en skogsväg och något händer. Olycka eller fel på hojen blir en gps vara ovärderlig. Ange exakt var man befinner sig kan kanske rädda liv?

Håller med, en fördel.

Allan K
2014-05-02, 09:34
Jag har gps i telefonen och den tas fram bara i nödfall.