Visa fullständig version : Ingen gnista i tändstiftet
Jag har fixat och servat min Dominator från 1990. Nu när allt är klart för start vill den inte starta.
Ingen gnista i tändstiftet :(
Det är ett nytt stift.
Vad börjar man leta? Vad kan det vara?
Dötrist nu när man lagt ner massa timmar på den :(
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Jag har fixat och servat min Dominator från 1990. Nu när allt är klart för start vill den inte starta.
Ingen gnista i tändstiftet :(
Det är ett nytt stift.
Vad börjar man leta? Vad kan det vara?
Dötrist nu när man lagt ner massa timmar på den :(
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Har själv varit ägare till en sådan evighetsmaskin.
Enklast att börja med att kolla dödarknappen. Ett sätt är att låna en annan CDI -box att prova med. Kabeln som går från motorn ( nära oljefiltret) till boxen. Har du rätt stift?. Tillräckligt med kräm i Batteriet? Kolla tändkabeln att den inte har släppt.
Har själv råkat ut för flera dessa fel själv.
Lite att börja med. Hoppas detta hjälper.:):):)
Allt ok utom cdi - Box inte kollat eller bytt.
Den funkade klockrent sist kommer jag ihåg. Kan den bara lägga av sådär..?
Visserligen har den ståt i flera år men dock i rumstempratur.
Går det inte tjuvkoppla den?
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Allt ok utom cdi - Box inte kollat eller bytt.
Den funkade klockrent sist kommer jag ihåg. Kan den bara lägga av sådär..?
Visserligen har den ståt i flera år men dock i rumstempratur.
Går det inte tjuvkoppla den?
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Vad jag förstår står det gott om gamla Hondor med trasiga cdi boxar.
Det måste väl gå att koppla förbi så man inte köper i onödan ???
Det är en dyr pinal ju :)
Skickas från min iPhone via Tapatalk
jrutgers
2014-04-25, 12:03
Du kan säkert hitta ett fungerande ex på skroten kanske
Sent from my iPad using Tapatalk
Allt ok utom cdi - Box inte kollat eller bytt.
Den funkade klockrent sist kommer jag ihåg. Kan den bara lägga av sådär..?
Visserligen har den ståt i flera år men dock i rumstempratur.
Går det inte tjuvkoppla den?
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Det jäkliga att en cdi-box kan bara lägga av direkt. Det råkade jag ut för på en HVA här hemmavid, som tur var. bytte boxen och så var det bara att köra igen.
En box är tyvärr ganska dyr, men det värsta är att det går att laga dem för nästan ingen peng alls. Gäller även de till bilar. En cdi är ingen mekanisk komponent utan består av en massa lödningar och så vidare. Oftast är det en lödning som släppt. Jag såg på nätet hur man fixar en trasig box, men kommer inte ihåg var. Troligen var det på XL-forum.
Försök att få låna en box och prova med.:):)
Tack för det svaret Olle ska undersöka detta. :)
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Tack för det svaret Olle ska undersöka detta. :)
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Kom och tänka på en annan CDI-box. Jag fick fel på en box till en äldre Transalp, den har två och det var den vänstra som klickade. Skulle iväg på något och blev lite desperat. Hade en box från en Dominator liggande som jag provade med. Den funkade och jag körde nog minst 3000 mil med den innan jag sålde hojen.
Alltså kanske du kan låna den vänstra från en äldre Transalp att prova med.:):):)
Det hade varit jättesnällt :) har du lust att skicka den med posten då? Givetvis står jag för frakten
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Det hade varit jättesnällt :) har du lust att skicka den med posten då? Givetvis står jag för frakten
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Tror du missuppfattade mig. Domintorns box sattes ju i Transalpen och försvann med den när den såldes.
Ja det gjorde jag nog hehe. Man läser visst vad man vill det ska stå :) :)
Igår kväll bytade jag tändhatt med kabel.
Men som du sa Olle man borde riva mer cdi-boxen o lödda om lite :)
Finns det något annat tips för felsökning så är jag tacksam.
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Ja det gjorde jag nog hehe. Man läser visst vad man vill det ska stå :) :)
Igår kväll bytade jag tändhatt med kabel.
Men som du sa Olle man borde riva mer cdi-boxen o lödda om lite :)
Finns det något annat tips för felsökning så är jag tacksam.
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Har du långt till en bra verkstad?. Det är lätt att ta bort CDI-boxen och ta med den till en verkstad och mäta upp funktionen i den. Det tar bara några minuter och göra mätningen.:):)
Är CDI-Box samma sak som tändkasett? För i det senare fallet så måste vara noga med att jorda stiftet mot motorn ordentligt ifall man vill kolla efter gnista. Gör man inte det så pajar kassetten om den inte var trasig innan...
/Freddo
Jag jordade med en startkabel faktiskt. Men ska skruva av cdi boxen o köra o testa den hos en verkstad så får vi se om det e den som strular :/
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Igår kväll så hade jag ner och isär det mesta i elväg på dominatorn smörjde up alla kontakter och satte ihopa allt igen o testade gnistan o det var helt svart :/
Imorse helt uppgiven o beslutet var nära att lämna in på mcverkstad, vred om nyckeln tryckte på startknappen och då blixtrade som satan :))
Då har smörjan nog gjort verkan över natten :)
Tackar för alla tips och nu jävlar ska det köras hoj ;)
/ Andreas
Skickas från min iPhone via Tapatalk
jrutgers
2014-05-05, 11:48
Hej!
Vad skönt att det funkar till slut?! Vill inte vara negativ, men jag är lite alergisk mot fel som "löser sig själva", eftersom det är svårt att lita på att det verkligen "håller".
Men det märker du ju, och förhoppningsvis så har jag fel, och allt som krävdes var att få in lite 2-26 kontaktspray i grejerna :-)
Hoppas det var en riktig rundsmörjning som behövdes och som sagt den har stått still i flera år..
Ska försöka hinna montera ihop den ikväll och se om den startar :/
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Hoppas det var en riktig rundsmörjning som behövdes och som sagt den har stått still i flera år..
Ska försöka hinna montera ihop den ikväll och se om den startar :/
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Hör av dig om du lyckas:):):)
Jo jag lyckades få igång henne. Gick igång på direkten.
Men fy vad den gick dåligt. Bluddra o stånkade som bara den.
Kan detta bero på att jag nyss ställt ventilerna? Om jag inte fått de riktigt ställda? Eller är det ett förgasar problem?
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Eller tändningsfel, om det är fel på CDI.
Såja gnistan gone with the wind igen :(
Det är bara att börja om från början igen.
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Såja gnistan gone with the wind igen :(
Det är bara att börja om från början igen.
Rena elektronikfel i ECU är rätt sällsynta.
Mycket högre sannolikhet att den saknar en "väsentlig insignal", dvs någon form av kontaktproblem eller givarproblem..
Där skulle jag börja.
Senare när man fått motorn att snurra blir det riv-och-slit-metoden för koll av ev glappis nånstans
Det är iaf inte dödarknappen för den kollade jag med en multimeter nyss. Den fungerar fint.
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Det är iaf inte dödarknappen för den kollade jag med en multimeter nyss. Den fungerar fint.
Mätt vevaxelgivaren?
Nej det har jag inte. Hur bär man sig åt med det?
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Nej det har jag inte. Hur bär man sig åt med det?
Här:
http://s1298.photobucket.com/user/Stig45/media/NX650-01_zps59280139.jpg.html
finns en del matnyttigt
Det verkar vara något som fattas på länken du skickade LowTech :)
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Jo nu så :)
Tack
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Mätt vevaxelgivaren?
Hade själv en Dominator där kabeln från vevaxelgivaren var skadad. Kommer inte ihåg värdena nu , men lödde ihop kabeln där den var skadad och det funkade. Kabeln hade kommit i kläm då motorbågen monterades:D:D
Jo nu så :)
Tack
Som du ser är det en hel del förreglingar som alla ska funka innan "tändning tillåts"
Givaren vi talade om är "pulse genrator"
Bara att mäta spolen till jord 100-500 ohm (gissningsvis)
Sen kolla upp att alla säkringar, brytare och kabelanslutningr är Ok..
Tar en stund..
Edit: Om inte pos givaren fungerar fattar inte ECU.n att motorn snurrar och vill ha gnista..
Väsentlig pryl m a o.
Jag håller på med möget än fredagskväll o allt :/ .
Där är absolut inga bristningar i någon kabel. Har kollat alla. Tänkte på värdena i ignition coil tändspole secondary coil från tändhatt till en av polerna får jag till 14,1 på 200k på multimetern ok ju.
Primary coil mellan de två trådarna får jag till 0,8 - 0,9 på 200 på multimetern. I boken som ni ser på bilden 0,4 - 0,6...
Vad tror ni om detta.
ATTACH]3712[/ATTACH]
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Jag håller på med möget än fredagskväll o allt :/ .
Där är absolut inga bristningar i någon kabel. Har kollat alla. Tänkte på värdena i ignition coil tändspole secondary coil från tändhatt till en av polerna får jag till 14,1 på 200k på multimetern ok ju.
Primary coil mellan de två trådarna får jag till 0,8 - 0,9 på 200 på multimetern. I boken som ni ser på bilden 0,4 - 0,6...
Vad tror ni om detta.
ATTACH]3712[/ATTACH]
Värdena är nog OK..
0.8-0.9 är niog också OK.
När du använder under 1% av mätområdet till nyttigheter så ökar felvisningen dramatiskt!
Med 0.5% felvisning enl MM-specen (=+-1K) så är det korrekta värdet 0.9K +- 1K
Grundläggande mätteknik. så 0.8-0.9 är ett nonsensvärde.
Ok. Utesluter jag den helt från fel iaf.
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Som du ser är det en hel del förreglingar som alla ska funka innan "tändning tillåts"
Givaren vi talade om är "pulse genrator"
Bara att mäta spolen till jord 100-500 ohm (gissningsvis)
Sen kolla upp att alla säkringar, brytare och kabelanslutningr är Ok..
Tar en stund..
Edit: Om inte pos givaren fungerar fattar inte ECU.n att motorn snurrar och vill ha gnista..
Väsentlig pryl m a o.
Hur menar du här. Mäta spolen till jord? Försöker men får ej fram något värde
Skickas från min iPhone via Tapatalk
3713
Visst är det den med hatten på :)
Jag har haft av o smort den.
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Nej det har jag inte. Hur bär man sig åt med det?
Om du tittar på schemat som pres tidigare i tråden ser du att en ändan på pulsgivaren är jordad. Den andra ska ha en bå/gul kabel ansluten.
Bara att mäta mellan motorblock och denna kabel.
(Kontaktblocket måste naturligtvis lossas från ECU innan...Likt innan alla andra typer av mätn görs)
3714
Ok du menar såhär? Kablen går ner 3715
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Om du tittar på schemat som pres tidigare i tråden ser du att en ändan på pulsgivaren är jordad. Den andra ska ha en bå/gul kabel ansluten.
Bara att mäta mellan motorblock och denna kabel.
(Kontaktblocket måste naturligtvis lossas från ECU innan...Likt innan alla andra typer av mätn görs)
Är nyfiken på om jag uppfattade din beskrivning rätt? Gärna om vad du anser av resultatet :)
Tyvärr har jag inte pengarna för att lämna in på verkstad det är därför jag ber om hjälp här :))
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Är nyfiken på om jag uppfattade din beskrivning rätt? Gärna om vad du anser av resultatet :)
Återigen, se på det schema som visas tidigare i tråden.
Av det framgår inte exakt hur givaren är ansluten (en eller två kablar)
Det enda råd jag kan ge är, lokalisera givaren och dess kablar och mät (INTE på 200K-området utan 2K eller möjligen 20K-området)
Resistansen ska vara ett par hundra ohm..
Bättre än så här kan jag inte hjälpa till, isf måste jag se allt visuellt.
Återigen, se på det schema som visas tidigare i tråden.
Av det framgår inte exakt hur givaren är ansluten (en eller två kablar)
Det enda råd jag kan ge är, lokalisera givaren och dess kablar och mät (INTE på 200K-området utan 2K eller möjligen 20K-området)
Resistansen ska vara ett par hundra ohm..
Bättre än så här kan jag inte hjälpa till, isf måste jag se allt visuellt.
Ok. Där går ner 2 kablar till pulsgivaren och jag fick värdet 0,500 på 20K - området.
Sista frågan ;)
Tror du att det är ett ok värde?
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Ja, skulle nog tro det...:)
Ok tack
Då är ju den ok :)
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Hej står fortfarande med min gamla hoj som jag inte kan få igång :(
Jag har kollat ALLA kontakter och alla är utan fel. Alla värde är bra på eldelar som tändspole, stator, dödarknapp, pulsgivaren, jag har nytt batteri och nytt tändstift.
Tänker om det kan vara glapp i cdi boxen?
För EN dag så startade den. Men har inte gått igång sen dess.
Finns det fler saker man kan kolla?
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Hej står fortfarande med min gamla hoj som jag inte kan få igång :(
Jag har kollat ALLA kontakter och alla är utan fel. Alla värde är bra på eldelar som tändspole, stator, dödarknapp, pulsgivaren, jag har nytt batteri och nytt tändstift.
Tänker om det kan vara glapp i cdi boxen?
För EN dag så startade den. Men har inte gått igång sen dess.
Finns det fler saker man kan kolla?
Skickas från min iPhone via Tapatalk
CDI-boxen är lite lurig för att det finns många lödningar där. Den är egentligen bara en kopplingsbox som är billig att tillverka. Det kan gå att laga den, men svårt att hitta någon som kan. Försök få tag i någon som kan mc-el, som kan testa boxen eller försök få låna en tillfälligt. Kanske från någon skrot. :D:D
Nu kom den nya cdi boxen o gnistan likaså :)))
Några timmars ihopasättning sen är det klart
Tack för hjälpen ;)
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Nu kom den nya cdi boxen o gnistan likaså :)))
Några timmars ihopasättning sen är det klart
Tack för hjälpen ;)
Det var så lite så..
..men vi uppskattar ALLTID återkoppling från probleminnehavaren - för allas bästa...:D
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.