handdator

Visa fullständig version : Avgasrör/Kolektor GSX 550 -83



magnusda
2014-04-23, 14:28
Hej Alla
Skulle behöva lite tips på hur jag ska göra. Kolektorn mellan de 4 avgasrören och de 2 dämparna börjar ge upp på min gamla GSX550 från 83.

Letade efter begagnat kolektor men det visar sig vara svårt. Kolektorn sitter ihop med båda ljuddämparna och de 2 yttre rören. Finns nytt för MYCKET pengar!

Vad göra? Byta hoj? Köpa nytt? Låta någon plåt/svetskunnig kapsla in?

Brukskör/pendlar med hojen så den behöver bara vara tyst. Har inga större ambitioner att hålla den i något utställningsskick!

Jan-Olov
2014-04-24, 06:22
Laga och linda in i avgaslinda eller lackera svart.

magnusda
2014-04-24, 08:53
Laga och linda in i avgaslinda eller lackera svart.

Har övervägt detta, men efter 30 år finns det inte mycket plåt kvar att laga. Allternativet är väl att be någon plåtslagare göra nytt.
Det är alltså kolektorboxen mellan avgasrör och ljuddämpare som är sönderbränd efter alla år.

V Saarela
2014-04-24, 12:25
Vad jag förstår så finns det väl direkt ingen sk kollektorbox i den, dvs en höger och en vänster ljuddämpare som egentligen är helrör?
Från ljuddämparna går det sen rör, ett som förbinder dom yttre grenrören och ett som förbinder mellanrören?.

Så, antingen köpa nya eller låta svetsa nya rör i grenrören?

magnusda
2014-04-24, 14:28
Vad jag förstår så finns det väl direkt ingen sk kollektorbox i den, dvs en höger och en vänster ljuddämpare som egentligen är helrör?
Från ljuddämparna går det sen rör, ett som förbinder dom yttre grenrören och ett som förbinder mellanrören?.

Så, antingen köpa nya eller låta svetsa nya rör i grenrören?

Jo, det finns en box, men det är lite knepigt! En ljuddämpare och det yttre främre röret ansluter till ena halvan av kollektorboxen. Sen finns det delade meningar både hos handlare och MC-skrotar huruvida det går att lossa ljuddämparen.

http://galleri.mddata.se/albums/userpics/10001/Kolektor.png

V Saarela
2014-04-24, 15:09
Ja, det var väl så jag föreställde det mig, bara lite svårt att beskriva med text :)

Skillnaden var väl då att det verkar som alla grenrören går att ta lös, däremot kollektorn(boxen) verkar då sitta fast i ljuddämparna. Det som ser ut så klämma(längst bak) är väl bara för värmeskölden.

Trodde att den skulle se värre ut men, eftersom den går att få ner i ett stycke så........slipa, rengör, svetsa, plåtstycken, gegga allmänt, stålspackel etc etc(den skulle ju bara vara funktionell)

magnusda
2014-04-24, 16:04
Ja, det var väl så jag föreställde det mig, bara lite svårt att beskriva med text :)

Skillnaden var väl då att det verkar som alla grenrören går att ta lös, däremot kollektorn(boxen) verkar då sitta fast i ljuddämparna. Det som ser ut så klämma(längst bak) är väl bara för värmeskölden.

Trodde att den skulle se värre ut men, eftersom den går att få ner i ett stycke så........slipa, rengör, svetsa, plåtstycken, gegga allmänt, stålspackel etc etc(den skulle ju bara vara funktionell)

Tyvärr är detta en lånad bild enbart för att jag skulle kunna visa hur det såg ut! Det SER värre ut, tyvärr! :( men kanske ändå är enda alternativet! Som sagt, hur det ser ut kvittar. Hojen ska användas. Inte ställas ut!

Röjkvist
2014-04-24, 16:51
Köp ett 4-1
http://images.wemoto.com/full/EXHAUST_MARVING_MASTER/10026608.jpg

magnusda
2014-04-24, 20:08
Köp ett 4-1
http://images.wemoto.com/full/EXHAUST_MARVING_MASTER/10026608.jpg

Har hittat nytt original för 4300:-
Det på Wemoto har jag också sett. 380 pund, dvs lite drygt 4100:- + frakt.

Känns aningen mycket pengar för en gammal 80-talare!

jrutgers
2014-04-25, 12:13
Du kanske skall slänga ett öga på någon mc skrot eller eBay eller blocket eller söka efter något specifikt forum där GSX nördar håller till.
Det finns miljarder med begagnade delar om man letar på rätt ställen, vilket är något man lär sig med tiden när man kör 80 talare.
Svårt att ha för brådis när man letar delar

Detta hittade jag när jag sökte på eBay gsx550

3694


Sent from my iPad using Tapatalk

magnusda
2014-04-25, 12:58
Du kanske skall slänga ett öga på någon mc skrot eller eBay eller blocket eller söka efter något specifikt forum där GSX nördar håller till.
Det finns miljarder med begagnade delar om man letar på rätt ställen, vilket är något man lär sig med tiden när man kör 80 talare.
Svårt att ha för brådis när man letar delar

Detta hittade jag när jag sökte på eBay gsx550

3694


Sent from my iPad using Tapatalk

Har letat på massor av MC-skrotar. Har kollat Blocket. Har kollat e-bay. Letat nytt både i Sverige och på nätet. Har hittat något begagnat, men tyvärr i nästan samma bedrövliga skick som mitt.
Alla är ju ungefär lika gamla. Har hittat nya system men då blir det ett nytt komplett för mellan 4 och 5 tusen.
En av bilderna du bifogade är rätt system. Har hittat detta också.
http://www.ebay.com/itm/SUZUKI-GSX-550-EF-ES-EU-GN71D-AUSPUFF-/171174584562?pt=DE_Motorradteile&hash=item27dacce0f2#ht_1437wt_1125

Har funderat fram och tillbaka på detta, men lite osäker på om 1500:- + frakt är ok. Kan ju visa sig vara rätt risigt även detta. Så lite chansning.

Antingen får det bli detta. Tror det var 4 dagar kvar, eller så blir det svetsen.
Eller så får jag bita i det sura äpplet och beställa ett nytt 4-1 från Wemoto för 380 pund! :-(

EDIT: Har även en tråd i forumet På Suzuki Classic Sweden. :-)

Mickegsx750
2014-04-25, 14:34
Hej
Vet du om det är skillnad på ett till 750 annars finns det ett på Tradera för en bra peng.
http://www.tradera.com/item/302242/206425304/avgasror-suzuki-gsx750es-1983-

magnusda
2014-04-25, 15:05
Hej
Vet du om det är skillnad på ett till 750 annars finns det ett på Tradera för en bra peng.
http://www.tradera.com/item/302242/206425304/avgasror-suzuki-gsx750es-1983-

Tyvärr lär det vara grövre rör på 750. Kollade detta också eftersom det i princip bara är motor och avgassystem som skiljer. I övrigt är det samma hoj! Kan plocka i stort sett allt annat från 750.n. Annars ett riktigt bra pris. 600:- köp direkt är riktigt billigt!

Mickegsx750
2014-04-25, 16:59
okej
Synd var ju ett riktigt bra pris annars

erikn
2014-04-25, 22:07
Jag har liknande problem. Stora hål i ena ljuddämparen, fullagat med svetsen men inte lyckats täppa till helt. Lögn i helvete att få tag på dessa på skroten. Har hittat på wemoto jag också, inte är det billigt.

magnusda
2014-04-25, 23:18
okej
Synd var ju ett riktigt bra pris annars

Ja, riktigt billigt.Såg fint ut också. Synd man inte hade en 750 :-)


Jag har liknande problem. Stora hål i ena ljuddämparen, fullagat med svetsen men inte lyckats täppa till helt. Lögn i helvete att få tag på dessa på skroten. Har hittat på wemoto jag också, inte är det billigt.

Så är väl livet att köra gammalt "junk" :-) Nej, 380 pund ger jag inte. Lägger hellre de pengarna på ny hoj! Får se vad plåt och svetskunnig kan göra åt det! Blir kanske inte perfekt, men gör förhoppningsvis hojen körbar sässongen ut.