handdator

Visa fullständig version : Ny bromsvätska och lite problem.



Släggan
2014-04-23, 13:09
Gjort efter konstens regler
Fyllt på ny vätska öppna nipplen under lite tryck så sipprar den gamla ut. På bakhjulet inga problem men fram.

Först o främst var där knappt någon vätska i o det som var såg ut som bränt socker i konsistens och även lite flytande dock. Rengjort o fyllde på nytt o fick ut lite av den gamla genom nipplen. Sen krasade till lite i bromsgreppet när jag bromsade några gånger sen blev den helt utan motstånd alls.
Det kommer lite luftbubblor i påfyllningsbehållaren när jag trycker på bromsen trots att nipplen är stängd.

Vad har hänt? :)



Skickas från min iPhone via Tapatalk

Nina
2014-04-23, 14:50
Gjort efter konstens regler
Fyllt på ny vätska öppna nipplen under lite tryck så sipprar den gamla ut. På bakhjulet inga problem men fram.

Först o främst var där knappt någon vätska i o det som var såg ut som bränt socker i konsistens och även lite flytande dock. Rengjort o fyllde på nytt o fick ut lite av den gamla genom nipplen. Sen krasade till lite i bromsgreppet när jag bromsade några gånger sen blev den helt utan motstånd alls.
Det kommer lite luftbubblor i påfyllningsbehållaren när jag trycker på bromsen trots att nipplen är stängd.

Vad har hänt? :)



Skickas från min iPhone via Tapatalk
Det verkar komma in luft nånstans, kolla så inget är trasigt nånstans på vägen mellan bromsvätskebehållare och hjul.

jrutgers
2014-04-23, 15:05
Gjort efter konstens regler
Fyllt på ny vätska öppna nipplen under lite tryck så sipprar den gamla ut. På bakhjulet inga problem men fram.

Först o främst var där knappt någon vätska i o det som var såg ut som bränt socker i konsistens och även lite flytande dock. Rengjort o fyllde på nytt o fick ut lite av den gamla genom nipplen. Sen krasade till lite i bromsgreppet när jag bromsade några gånger sen blev den helt utan motstånd alls.
Det kommer lite luftbubblor i påfyllningsbehållaren när jag trycker på bromsen trots att nipplen är stängd.

Vad har hänt? :)



Skickas från min iPhone via Tapatalk

Kan också vara så att hyvudcylindern behöver renoveras medelst renoverings sats.
Sen om jag får komma med ett råd.
Pumpa in vätskan baklänges alltså från nippel och upp, för att slippa få luft i systemet för det kan vara stört omöjligt att göra som tex på en bil.

Släggan
2014-04-23, 15:51
Ska ner o skruva ikväll lite. Undrar om oket låst sig och luft i systemet ?

Du menar en oljekanna jrutgers i nipplen ?


Skickas från min iPhone via Tapatalk

LinusE
2014-04-23, 16:17
Vad e de för hoj ?
Ett eller två ok ?
Abs ?

Släggan
2014-04-23, 16:33
Dominator 90:a som har stått still i några år. Ett ok


Skickas från min iPhone via Tapatalk

vergilius
2014-04-23, 18:23
Jag vet inte riktigt hur det ser ut på din hoj men det låter som att kolven i huvudcylindern har fastnat. När du öppnar luftskruven kan du trycka in kolven längre än vanligt, förmodligen är cylindern skadad eller rostig innanför det vanliga arbetsområdet

Prova att montera isär huvudcylindern, med lite tur kan du trycka ut kolven med tryckluft. Sedan får du avgöra om det går att renovera när du ser hur det ser ut.

Släggan
2014-04-23, 20:16
Handtaget gick i botten helt oavsett nipplen .
MEN
Jag blockade nyss ner huvudcylinder o rengjorde med t-röd o tryckluft. Måste ha varit fullproppad med goja. Sen rengjorde jag slang och bromsok med tryckluft. Förstoppat. Nu är det iaf fri väg för ny bromsvätska som jag ska slå i imorgon. :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Helgoson
2014-04-23, 20:55
Öppna behållaren på styret och sug ut det gamla klägget. Öppna nippeln vid oket och anslut slang med en ansluten bromsvätska. Tryck upp ny bromsvätska tills det som kommer upp i behållaren är rent. Sug ur det gamla från behållaren allt eftersom ny vätska tillsätts. Funkar dööbra!

jrutgers
2014-04-23, 21:53
Ska ner o skruva ikväll lite. Undrar om oket låst sig och luft i systemet ?

Du menar en oljekanna jrutgers i nipplen ?


Skickas från min iPhone via Tapatalk


Typ


Sent from my iPad using Tapatalk

Släggan
2014-04-24, 16:38
Det löste sig efter rengjörning tack för hjälpen :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

jrutgers
2014-04-24, 18:59
Gött! Då e de bara å köra!


Sent from my iPad using Tapatalk