handdator

Visa fullständig version : Sommar :)



Mymlan
2014-04-22, 21:49
Nu har sommaren kommit till södra Finland. Termometern utanför fönstret visade 25*C. Så det blev morgonmål på balkongen och sedan fort som attan på med utrustning och ut mot landsbygden. Efter det följde jag kusten. Passade på att fälla up visiret lite, för att få känna solen och den salta havsluften mot ansiktet. Hoppas ni andra haft en lika bra dag :) :D :dancing: :hello:

Ove
2014-04-22, 22:07
Hoppas ni andra haft en lika bra dag :) :D :dancing: :hello:

:) :D Jodu! Hela kroppen känns behagligt mör efter några tusen kurvor och gupp under dagen. Vem behöver massage som har motorcykel? :rolleyes: :D

Nina
2014-04-23, 06:51
Jodå, jag har invigt altanen och slappat med musik i öronen. Gott för själen med lite sol. :)

pentti01
2014-04-23, 07:26
Håller med; härligt att solen är tillbaka på allvar !
Jag "firade" gårdagen med att tvätta o polera nya hojen :D

Mymlan
2014-04-23, 22:14
30*C på balkongen idag (inglasad). Puh! -.-'
Fullt sysselsatt med att plantera om mina blommor och grönsaksplantor, så det blev ingen hojtur idag. Hoppas på lika fint väder inkommande veckoslut. Tänkte att jag äntligen skulle få tummen ur och tvätt hojen. Har tänkt på det länge, men så har det alltid dykt upp något annat med högre prioritet. :)

räven
2014-04-23, 22:48
30*C på balkongen idag (inglasad). Puh! -.-'
Fullt sysselsatt med att plantera om mina blommor och grönsaksplantor, så det blev ingen hojtur idag. Hoppas på lika fint väder inkommande veckoslut. Tänkte att jag äntligen skulle få tummen ur och tvätt hojen. Har tänkt på det länge, men så har det alltid dykt upp något annat med högre prioritet. :)

Tvätta är väl inte så viktigt. Köra i vårsolen viktigt.

pentti01
2014-04-23, 23:46
Tvätta är väl inte så viktigt. Köra i vårsolen viktigt.

Kanske inte viktigt men,,; Tvätta Mc är kul ! :)

räven
2014-04-24, 10:19
Kanske inte viktigt men,,; Tvätta Mc är kul ! :)

Hmmm. för mig brukar det va meningslöst.

engström67
2014-04-24, 21:27
Klart det är kul att tvätta hojen.Men vissa orkar ju inte.Är ju lätt att se på begmarknaden vilka hojar som är skötta.Vissa ser ju ut som ett lass skit och många är i nyskick trots många år på nacken.Lätt val ifall man ska köpa en.:cool:

Ove
2014-04-24, 21:42
Klart det är kul att tvätta hojen.Men vissa orkar ju inte.Är ju lätt att se på begmarknaden vilka hojar som är skötta.Vissa ser ju ut som ett lass skit och många är i nyskick trots många år på nacken.Lätt val ifall man ska köpa en.:cool:

:cool: Spelar ingen roll - tänker inte sälja. ;)

räven
2014-04-24, 23:12
:cool: Spelar ingen roll - tänker inte sälja. ;)

Ingen fara, dom som köper beg. äventyrshojar kollar nog mest att service å sånt är skött än lite skit å nån repa.

engström67
2014-04-25, 10:45
Ingen fara, dom som köper beg. äventyrshojar kollar nog mest att service å sånt är skött än lite skit å nån repa.

Visst finns det sådana med.Men normalt köper ju man den som ser skött ut.Men sedan kan ju priset avgöra om det är där skon klämmer.Är därför jag ska ha nytt och bevara den så tills den byts ut.:)

räven
2014-04-25, 12:25
Visst finns det sådana med.Men normalt köper ju man den som ser skött ut.Men sedan kan ju priset avgöra om det är där skon klämmer.Är därför jag ska ha nytt och bevara den så tills den byts ut.:)

Vist är det hur mycket pengar som kan gå till hojkontot som är avgörande. En kompis köpte min 1150 gs som jag körde 15000 mil med. Han är jättenöjd med den efter 8 år.

Mymlan
2014-04-25, 13:39
:hello: Tjenare! Åter igen en fin dag. Termometern på balkongen min visar 30*C (fast med glas på är det väl inte så märkligt). Passade på att inta mitt morgonte där ute, tidigt medan solen ännu gick upp. Härligt att sitta där och se solen stiga och veta att idag finns det inga måsten, jag kan göra precis vad som faller mig in. Snart bär det av mot min barndoms omgivningar (med hojen såklart).
Önskar er alla en finfin fredag och ett skönt veckoslut. :)

jrutgers
2014-04-25, 18:31
Detsamma Mymlan. Önskade bara att mina reservdelar kommit idag så jag kunde köra lite i helgen, med det var Nej.


Sent from my iPad using Tapatalk

Olle Å
2014-04-25, 19:06
:cool: Spelar ingen roll - tänker inte sälja. ;)

Likadant här. Tänker inte heller sälja. Köpte min hoj färdigrepad och klar. Kör fort när det regnar eller blåser av den med högtryckstvätten ibland. Har helt enkelt inte tid att offra på , i mitt tycke, meningslös sysselsättning. Då kommer ju frågan om det verkligen är lönt att hålla på och putsa på en gammal repig hoj.
Visst kan man ha hojen för att glänsa eller låta hojen glänsa, det är ju upp till var och en.
Däremot skall man inte fuska med trafiksäkerheten, dvs. bromsar och däck och ljuset.:):):):)

engström67
2014-04-25, 20:59
Kan jag hålla med om.En redan risig hoj spelar väl ingen hoj hur den ser ut.Men många vill väl vara rädd om nya maskiner.Don efter person brukar man väl säga.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Ove
2014-04-25, 21:56
Kan jag hålla med om.En redan risig hoj spelar väl ingen hoj hur den ser ut.Men många vill väl vara rädd om nya maskiner.Don efter person brukar man väl säga.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

:shakehands: Bra Engström! Vi slutanvändare gillar ditt resonemang. Tänk bara på att omlackat sänker priset X antal kronor för då antas den ha varit omkull med bucklor och repor fulla av spackel. Även slutanvändare granskar varan.. ;) :D

räven
2014-04-25, 22:11
[QUOTE=Ove;92921]:shakehands: Bra Engström! Vi slutanvändare gillar ditt resonemang. Tänk bara på att omlackat sänker priset X antal kronor för då antas den ha varit omkull med bucklor och repor fulla av spackel. Även slutanvändare granskar varan.. ;) :D[/

Dom jag sålt mina halvsletna GSar till har nog haft mest frågor om skötsel av det maskinella.

engström67
2014-04-25, 23:48
Byter in min på firma och vet vad jag får :)
Och granska min får man, finare än ny;) Och syftar du på att min är omlackad? Skillnad på garage lack och sådant som är bättre än från fabrik.Bara att inse, vissa bara kör och vissa vårdar och kör lika mycket.Tror knappast jag är ensam om att hålla efter hojen.Det ser man ju när man är ute på träffar och dylikt.Sällan man ser vraken, dom är väl hemma på åkern och kör.;)
Skickas från min iPhone via Tapatalk

Ove
2014-04-26, 07:24
Tror knappast jag är ensam om att hålla efter hojen.Det ser man ju när man är ute på träffar och dylikt.Sällan man ser vraken, dom är väl hemma på åkern och kör.;)

:hmmmm2: Är det därför man ser så lite hoj på vägarna? Nå, skitsamma, jag skulle kunna vara hemma och putsa men jag tankar upp istället och ger mig ut på en tur.

Det blir Rudskoga - Svartå - Mullhyttan - Kvissberga - Hallsberg - Åsbro och sen ner över Tiveden för att köpa riktig bacon = rökt sidfläsk. Gräslöken står grön och späd utanför knuten och småtärnat rökt fläsk och gräslök på en brödbit är SOMMAR! Vem har tid att putsa? :D

Olle Å
2014-04-26, 07:46
:hmmmm2: Är det därför man ser så lite hoj på vägarna? Nå, skitsamma, jag skulle kunna vara hemma och putsa men jag tankar upp istället och ger mig ut på en tur.

Det blir Rudskoga - Svartå - Mullhyttan - Kvissberga - Hallsberg - Åsbro och sen ner över Tiveden för att köpa riktig bacon = rökt sidfläsk. Gräslöken står grön och späd utanför knuten och småtärnat rökt fläsk och gräslök på en brödbit är SOMMAR! Vem har tid att putsa? :D

Vi har ju olika sätt att hantera fritiden på. En del bara åker och äter och andra åker och.........:):)
Huvudsaken att man trivs med sig själv och andra.:cheers::cheers:

räven
2014-04-26, 08:25
Jag kände en gång en ganska stor Mc handlare. Han sa att dom mesta problem med beg hojar va dom som stått stilla å dom som fiskörts.

räven
2014-04-26, 08:27
Vi har ju olika sätt att hantera fritiden på. En del bara åker och äter och andra åker och.........:):)
Huvudsaken att man trivs med sig själv och andra.:cheers::cheers:

Jag stannar å pinkar rätt ofta.

engström67
2014-04-26, 10:06
:hmmmm2: Är det därför man ser så lite hoj på vägarna? Nå, skitsamma, jag skulle kunna vara hemma och putsa men jag tankar upp istället och ger mig ut på en tur.

Det blir Rudskoga - Svartå - Mullhyttan - Kvissberga - Hallsberg - Åsbro och sen ner över Tiveden för att köpa riktig bacon = rökt sidfläsk. Gräslöken står grön och späd utanför knuten och småtärnat rökt fläsk och gräslök på en brödbit är SOMMAR! Vem har tid att putsa? :D

Låter som en fin tur.Är faktiskt ute och kör lite jag med,men bara 1500mil förra säsongen,lär nog bli minst lika denna.Hinner tvätta hojen 20 tal gånger för det.1 timme max har jag tid med.:)

engström67
2014-04-26, 10:07
Jag kände en gång en ganska stor Mc handlare. Han sa att dom mesta problem med beg hojar va dom som stått stilla å dom som fiskörts.

Ja fiskör det gör jag knappast.;)

Reject
2014-04-26, 12:42
Jag har redan haft ute hojen ett antal veckor nu, men just idag, när vi har riktigt bra väder så sitter jag på kontoret och jobbar på en lördag. Ser hur många hojar som helst som kör förbi mitt kontor...jag vill också!

Ove
2014-04-26, 15:01
:) Det blev en förmiddagstur enligt skiss ovan. Det gamla vraket pinnade på riktigt bra med det andra gamla vraket i sadeln. ;)

Vädret var helt perfekt och temperaturen kom upp till övre komfortläge =15 grader. Vägarna hyfsat rena, bara lite gödsel och jord här och var och lite stödremsa som vandrat upp på asfalten på något ställe. Helt nöjd med turen som slutade på 22 mil. :banana:

engström67
2014-04-26, 15:51
Vart en 20 mil för mig idag mä.Blir nån pilsner och hojtvätt till kvänn.Passade även på att testa en ny fatbob mä.Dom går riktigt fint.Fick lite habegär 3699


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Shaun
2014-04-26, 16:24
16 mils tur på eftermiddag idag. Underbar väder.

engström67
2014-04-26, 16:48
:) Det blev en förmiddagstur enligt skiss ovan. Det gamla vraket pinnade på riktigt bra med det andra gamla vraket i sadeln. ;)



Vädret var helt perfekt och temperaturen kom upp till övre komfortläge =15 grader. Vägarna hyfsat rena, bara lite gödsel och jord här och var och lite stödremsa som vandrat upp på asfalten på något ställe. Helt nöjd med turen som slutade på 22 mil. :banana:


Ja tänk dom där bönderna dom får skita ner vägarna hur som helst.Men tappar ja lasten då jävlar, otroligt


Skickas från min iPhone via Tapatalk

jrutgers
2014-04-26, 20:15
Ja tänk dom där bönderna dom får skita ner vägarna hur som helst.Men tappar ja lasten då jävlar, otroligt


Skickas från min iPhone via Tapatalk


Fast de e ju lite bra med bönder också, så vi andra har mat på bordet? Och medan vi roar med att körs hoj när vi är lediga så arbetar bonden just nu typ dygnet runt ved vårbruket, och jag tror inte att dom bryr sig ett skvatt om hoj åkare eller andra trafikanter. Och med all rätt tycker jag.




Sent from my iPad using Tapatalk

engström67
2014-04-26, 20:27
Jo du har rätt, det är helt riktigt.Finns ju andra vägar om man inte tål kopiss, skit.Åker rätt många bonnvägar och bryr mig ej om skiten.Men bara grejen att dom får tappa skit men om en tipp bil tappar sprängsten på motorvägen då vart det liv;)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

jrutgers
2014-04-26, 20:30
Haha! Ok, poäng där, men i regel är ju kopiss och skit aningen mjukare är sprängsten :-)
Men å andra sidan så är inte sprängsten lika halt, så det verkar inte finnas någon rättvisa i denna fråga.


Så kan det gå…

Ove
2014-04-26, 21:34
:hmmmm2: Dyngan som var intorkad på vägen var faktiskt inget problem men man får ta det lite lugnt en stund. Värre var det med högen som någon nöjeshäst levererat i en stor hög mitt i spåret. Jag klarade att att köra runt miniberget.

Vissa tider får man räkna med visst spill på vägen och att luften är fylld av den aromatiska doften från gärdena, det är ju tecken på levande landsbygd. Då är det värre med urinstinkande portar i stan - tycker jag.

engström67
2014-04-26, 23:02
Haha! Ok, poäng där, men i regel är ju kopiss och skit aningen mjukare är sprängsten :-)
Men å andra sidan så är inte sprängsten lika halt, så det verkar inte finnas någon rättvisa i denna fråga.


Så kan det gå…

Rättvisa är väl om alla surrar lasten.;)

Olle Å
2014-04-27, 10:12
Rättvisa är väl om alla surrar lasten.;)

Svårt att surra koskit:banana:

engström67
2014-04-27, 10:20
Täckning, det lär ju flisbilar ha;)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

räven
2014-04-27, 11:50
Täckning, det lär ju flisbilar ha;)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Mobila flisare är ett nytt påfund. 40 m3 i baljan 2 m3 på vägen. Som vägspanare har jag rapporterat några sånna.

Allan K
2014-05-01, 05:46
Ymnigt snöfall på Åland idag :banghead:

jrutgers
2014-05-01, 11:14
Ymnigt snöfall på Åland idag :banghead:


Öken!


Så kan det gå…

Nina
2014-05-01, 11:32
Ja här också, det snöade när jag gick ut med hundarna i morse (1 maj). Men det försvann lika fort, så fort det landade på marken smälte det. Nu skiner solen men det är bara +4°C.

Mymlan
2014-05-20, 16:47
23*C och jag befinner mig i Ekenäs. Har tillbringat dagen utomhus med att tvätta trasmattor. Tallsåpa är nog en av di bästa dofter son finns. Ja, efter bensin då förståss. :D

Foosi
2015-02-26, 07:37
oooohhhhh... det värmde lite att läsa denna tråden... speciellt första posten... ;)
har sällan sett så framemot våren som nu... måste vara att man passerat åldersstrecket 50 i vintras :eek: ... och har ingen tid att slösa på skitväder... när man kunde suttit på hojen :D

Foosi
2015-02-26, 07:43
man börjar kolla olika turer och tar en virtuell tur på google earth ner till kontinenten ;)
Funderar bl a på en tur ner till Auschwitch och sen vidare till normandie och sen upp kusten igen.
även en tur upp till sveriges vildmark och se lite av norrland ! Har ff inte varit där vilket är nästan skamligt, då man bott i landet sedan 87'

mel
2015-02-27, 21:33
När du är i Krakow föreslår jag en sväng upp genom bergen mot Slovakien och vidare mot Tjeckien. Fina berg!

Foosi
2015-02-28, 09:58
När du är i Krakow föreslår jag en sväng upp genom bergen mot Slovakien och vidare mot Tjeckien. Fina berg!

säkert fint... kollar in detta

fö.. blev en fin tur i går ;) en liten vårpremier tur vart det.
polarens första tur på hans splitternya Yamaha MT09 ... naturligtvis lite som kosläpp...
Märker att BMW bjuder in till att sträcka ut hojsäsongen något.. bra kåpor, värmehandtag mm.. jisses vilken lyx.
de 7 graderna känns på en nakenhoj men det är första ggn jag ens kört bmw'n (köpte i juli fjol) i lite kyligare väder och man ville ju bara fortsätta... men polaren höll på frysa så vi nöjde oss med en timmes strecka ;)
så gott man mådde sen... :)


http://i726.photobucket.com/albums/ww266/mangeochhundarna/Varingrpremier1_2015.jpg (http://s726.photobucket.com/user/mangeochhundarna/media/Varingrpremier1_2015.jpg.html)