handdator

Visa fullständig version : Motorproblem suzuki gsx750es 84



Robins
2014-04-22, 15:55
Hejsan
Skulle behöva lite råd om min hoj.

Suzuki gsx750es från 84
Problem med att det inte går att varva mer än 4500-5000 varv, då tappar den effekt. försöker jag varva mer börjar den ryka samt att den efterknallar och smäller.
Ventilerna är justerade 0,10mm

Hade problem förra säsongen med rost i tanken, men den gjordes ren med citronsyra.
Förgasarna är rengjorda på verkstad.

Jag misstänker att tändmodulen, cdi boxen är kass.
Men har någon här varit med om liknande. Det borde ju iallafall ligga på tändnings fel. Tändstiften är fräscha.

Har en film här på problemet: https://www.youtube.com/watch?v=RR1KdGIP7Bc

Tacksam för hjälp

/Robin

jrutgers
2014-04-22, 16:30
Lite svårt att höra i min filleton, men det låter onekligen tändningsrelaterat?
Alt. Bränsle.

erikn
2014-04-22, 18:12
Det är väl vid det varvtalet som huvudmunstyckena hoppar in. Kan vara stopp i huvudmunstycken alternativt felbestyckat.

Robins
2014-04-22, 18:54
Men iomed att hon ryker och knallar borde det väl betyda att den går för fett isåfall. Om det är förgasarna. huvudmunstyckena öppnar väl och ger mer bränsle?

erikn
2014-04-22, 19:24
Om det nu inte är så att den går så snålt att det inte ens tänder, och då går den soppan ut i avgasröret. Men det är lite svårt att felsöka sånt på distans, och dessutom är jag inte erfaren mek.

Borken
2014-04-22, 20:31
Kolla med en stroboskoplampa om tändningen ändras med varvet.

Tycker också den verkar gå fett....

räven
2014-04-22, 20:49
För mycket bränsle ger den effekten, vill inte varva.

Borken
2014-04-23, 07:26
Flottörnivån?

Robins
2014-04-23, 15:20
Jag hittade en vad som verkar vara en bättre begagnad förgasare. I och med att jag haft rost i tanken kan ju förgasarna tagit stryk av rosten och böset som gått igenom.

När dom rengjordes lossnade ganska mycket skräp. Har inte haft något bränslefilter mellan tank och förgasare innan. Är lite osäker på att skruva själv i förgasarna. Och lämnar jag in dom på renovering lär det väl kosta lika mycket som en begagnad så.... jag testar med det.

Verkar som man ska ha nån specialskruv för att kolla flottörnivån. Eller kan man kolla det på något annat sätt?

Jag tänkte tändfel i och med att han efterknallar så, men det kan ju lika gärna bero på att han ger för mycket soppa.

Borken
2014-04-24, 12:44
Förgasare är inte så svåra bara man är organiserad, man får plocka isär eländet på en vit trasa och memorera hur det satt och så. Den lilla o-ringen som sitter under blandskruven är den som brukar försvinna.

Nä det behövs bara en plastslang och en skruvmejsel, fast du har väl en massa kåpor och skit ivägen?

Hursomhelst så brukar det finnas en liten pip på varje förgasarskål och en skruv bredvid (dessa skruvar brukar vara fastärgade). Sätt fast slangen på pipen och öppna håll slangen mot en av de yttre förgasarna.
Det vanligaste värdet brukar vara nån till några mm under skarven mellan skål och förgasare.

Lycka till!