handdator

Visa fullständig version : Åtgärder vid byte av ljuddämpare ?



pentti01
2014-04-21, 23:03
För det första; snälla ni gör inte ännu en debatt-tråd av detta !
Min fråga är i alla fall; om jag byter ljuddämpare till av en lite öppnare sort så att säga, vilka åtgärder bör jag ta ? Munstycke-byte, luftfilter, osv ? Jag har original 4-1 system och funderar på en annan dämpare. Har fått tips om denna länk men min engelska räcker inte till att tyda den,,, :o ,, http://forums.sohc4.net/index.php?topic=58112.5;wap2
Någon som vill hjälpa mig att tyda den efter mi önskemål ? Alltså; endast dämpar-byte.

Cy2
2014-04-22, 07:06
http://www.classicbike.se/forum/topics/oeppet-luftfilter-paa-cb750-k7
Här har du en liknande diskussion om munstycke på svenska. Kolla om den kan hjälpa dig.

Olle Å
2014-04-22, 08:12
För det första; snälla ni gör inte ännu en debatt-tråd av detta !
Min fråga är i alla fall; om jag byter ljuddämpare till av en lite öppnare sort så att säga, vilka åtgärder bör jag ta ? Munstycke-byte, luftfilter, osv ? Jag har original 4-1 system och funderar på en annan dämpare. Har fått tips om denna länk men min engelska räcker inte till att tyda den,,, :o ,, http://forums.sohc4.net/index.php?topic=58112.5;wap2
Någon som vill hjälpa mig att tyda den efter mi önskemål ? Alltså; endast dämpar-byte.

Om du avser att få ut lite mer effekt, vilket jag gjorde och fick då rekommendationen:
Kn-filter, större munstycke i förgasaren och öppnare dämpare. Detta gällde då en enstånka på 650cc. Fick en mycket märkbar effekt av detta. Märktes speciellt med passagerare. Kunde dessutom öka en kugg fram.

erikn
2014-04-22, 09:42
Jag skulle vilja säga att det beror på om du har förgasare eller insprutning. Är det insprutning beror det på hur den fungerar. Jag är inte så insatt i mc-styrningar, men i bilvärlden har man i alla fall i 25 år haft lambdareglering vilket gör att det är i princip självreglerande vid modesta modifieringar, vilket jag anser att byte av ljuddämpare är.

Om det inte är ett självjusternde system (typ förgasare) så måste man bestycka om dessa. Detta gäller även när man ändrar luftfilter.

Cy2
2014-04-22, 12:14
För det första; snälla ni gör inte ännu en debatt-tråd av detta !
Min fråga är i alla fall; om jag byter ljuddämpare till av en lite öppnare sort så att säga, vilka åtgärder bör jag ta ? Munstycke-byte, luftfilter, osv ? Jag har original 4-1 system och funderar på en annan dämpare. Har fått tips om denna länk men min engelska räcker inte till att tyda den,,, :o ,, http://forums.sohc4.net/index.php?topic=58112.5;wap2
Någon som vill hjälpa mig att tyda den efter mi önskemål ? Alltså; endast dämpar-byte.

Ska du endast byta dämpare behöver du med stor sannolikhet inte göra något, har kört med motsvarande motor CB 900 Bol'dor med öppna dämpare utan någon åtgärd, funkade bra.
Ska filter bytas till ett öppnare samtidigt med öppnare dämpare då behöver med stor sannolikhet även byta munstycken och justera och synka dina förgasare. Om jag inte missminner mig har du fyra förgasare på denna motor. Vilken dämpare funderar du på att skaffa? Är bara nyfiken.
( har inte kvar denna hoj men besiktning löstes med hjälp av en täckbricka och stålull den hade en decibel för högt ljud)

V Saarela
2014-04-22, 18:07
Istället för att översätta länken(som säger att du ska gå två steg på munstycket och ev justera lite på bränsle-luftskruven)....så är jag på samma spår som Cy2.....byt bureken och var glad.

Jag fick lära mig av en kollega(som dessutom utbildat folk på dynobänk) att i princip alla motorcyklar klarar ett avgassystembyte vad gäller bränsle-luftblandning.(kan väl ge lite baksmällar ur systemet) När man också går på att öppna på insugssidan(öppet filter), då måste man ändra bränsleblandningen.

Ska man dessutom ha det optimalt så är ju alla hojar som fått mil på sig individuella(sliten på olika sätt). En bänkning krävs och justering" efter utfall för att optimera det perfekt.
Slut hans rekommendation

Egen spekulation:
Jag har aldrig justerat blandningen varken förgasare eller pc, men jag har heller aldrig öppnat luftfiltret, just pga ovanstående.
Oftast brukar ett systembyte på en förgasare ge lite effekt och en insprutare tvärtom, man kanske tappar lite....men vem bryr sig....ljudet är ju minst trettio kusar:)

Dock.....vill man inte bekosta en ombestyckning så är det alltid bra att hålla lite koll på tändstiftets färg.

pentti01
2014-04-22, 21:50
Ja, jag ska endast byta dämparen. Vet ej riktigt till vilken än. Har 4 förgasare och vill ej byta luftfilter.
Då kanske jag vågar prova då? :cool:

Intruder
2014-04-27, 14:48
De märker du ! smäller den o lever så måste du bestycka om den

TheCrow
2014-04-28, 22:32
...
Dock.....vill man inte bekosta en ombestyckning så är det alltid bra att hålla lite koll på tändstiftets färg.

Eller så kan man ju kolla när de kromade rören byter färg...

Bilar går för övrigt inte heller så bra när man byter avgassystem, men som nån sa så är ju ljudet 30 hästar i sinnet iaf... För det mesta nu för tiden så raggartrimmar väl folk sina bilar genom att byta sista burken eller bara en lös pipända från fultema och då blir ju inte skillnaden så stor mot det vanliga systemet.

Finns ju folk som sätter dit fejkade dumpventiler på sina bilar utan turbo :banghead:

/F

engström67
2014-04-29, 08:29
De märker du ! smäller den o lever så måste du bestycka om den

Smäller och har sig lite vid avslag gör det ju alltid lite.Det gör väl inget.Är ju sådant som täta ljuddämpare tar bort.Många blir ju tyvärr lurade att köpa dyra Powercomanders vid byte av dämpare.Som Vs säger..ska man gå lite längre och ändra med filter med då kan det ju behövas,vissa hojar är ju känsligare än andra.Var ju och testade en ny Hd fatbob,riktigt trevlig maskin och jag frågade grabbarna där på firman som är stor Hd och Bmw handlare och även har dynobänk och installerar PC om man behövde göra nått ifall jag ville ha lite mera ljud i maskin.Behövdes inte om jag bara bytte dämpare.:)

engström67
2014-04-29, 08:37
Jag skulle vilja säga att det beror på om du har förgasare eller insprutning. Är det insprutning beror det på hur den fungerar. Jag är inte så insatt i mc-styrningar, men i bilvärlden har man i alla fall i 25 år haft lambdareglering vilket gör att det är i princip självreglerande vid modesta modifieringar, vilket jag anser att byte av ljuddämpare är.

Så är det.Moderna insp maskiner är ju tillräckligt smarta,det är ju därför dom kompenserar syreförlusten i luften vid körning på hög höjd.:)Har själv varit med om det ofta om man kommit högt lite snabbt och motorn börjat blivit lite seg för en kort stund och sedan anpassat sig.:)

TheCrow
2014-04-29, 11:11
Smäller det så beror det på oren förbränning, bränsle går ut i avgasröret, och är inte alls nått som hör till en rätt inställd motor. Undantag gäller förvisso för vissa hårt trimmade motorer inom motorsport. Att det blir vid otäta system är just för att motståndet i avgassystemet ändras.

/Freddo

TheCrow
2014-04-29, 11:13
Att tänka på när man köper tredjepartssystem är att alla inte har anslutning för lambdasond om man nu skulle ha en sån.

/Freddo

erikn
2014-04-29, 13:02
Och har man lambdasond är det väldigt dumt att köra utan. Hela styrsystemet förlitar sig ju på den mätningen för att kunna anpassa bränsleblandningen optimalt.

Intruder
2014-05-01, 16:34
Som Crow skriver
Läs även av tändstiften
Finns tolknings lista för dom
De jag har lärt mej så reglerar inte lambdasonden något men du kan inte kör utan den för den lurar kallstarten

erikn
2014-05-01, 20:01
Lambdasonden i sig reglerar ingenting. Däremot använder styrsystemet sig av den för att kontrollera att förbränningen är OK. Stökiometrisk blandning är 1 kg bensin och 14.7 kg luft. Om den blandningen blir för mager (för lite bränsle) så finns för mycket syre i avgaserna. Detta känner lambdasonden av och värdet går in i styrsystemet. En frisk lambdasond pendlar mellan ca 0.1 V (mager) och 0.9 V (fet) varje sekund. Styrsystemet justerar alltså blandningen så ofta, med hjälp av lambdasonden. Om man tar bort den vet ju inte styrsystemet hur det ska korrigera bränsleblandningen.

engström67
2014-05-01, 23:25
Och ett slipon sitter ju alltid efter lambasonden,så den blir ju kvar.Som sagt haft slipon på alla mina hojar utan åtgärd,visst kan det smälla lite vid avslag men det gör inget.