handdator

Visa fullständig version : Är däcket rättmonterat?



Attila
2014-04-20, 08:19
Hej,

Tycker ni att däcket är monerat rätt? Borde inte möstret vara bak o fram för att leda bort vatten i sidled...eller tänker jag fel?

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1.0-9/10157373_10152312330657731_1101809496731581946_n.j pg

V Saarela
2014-04-20, 08:45
Ser bra ut det där....

Om du kollar på sidan(alltid åtminstone på ena sidan) av däcket så finns det en pil som visar vilket håll däcket ska rulla.

klaus
2014-04-20, 08:58
Definitivt rätt monterad

Olle Å
2014-04-20, 09:46
Jag påstår att däcket är felvänt. I detta läget dras ju vattnet mot mitten vilket är galet, i stället för att ledas ut åt sidorna.
Om man tänker på hur ett traktordäck är monterat med sina grova klackar. Skulle det vara monterat så, och man kör ut i lera och vatten , så byggs det ju upp smet mot mitten i stället för att ledas bort.:):):)

Attila
2014-04-20, 10:21
Ja, jag resonerar som Olle Å

räven
2014-04-20, 11:33
Jag tror det är rätt, som sagt kolla pilen å berätta.

ThompaB
2014-04-20, 18:00
Jag skulle googla däcktyp och se vad jag får för bildträffar och jämföra dem mot ovanstående.

nonne
2014-04-20, 18:05
Det är helt korrekt monterat!

Ove
2014-04-20, 18:16
Om man tänker på hur ett traktordäck är monterat med sina grova klackar. Skulle det vara monterat så, och man kör ut i lera och vatten , så byggs det ju upp smet mot mitten i stället för att ledas bort.:):):)

:hmmmm2: På drivande däck är mönstret som på traktorn för att fösa vattnet åt sidorna, men på framdäck är det rätt många däck som ser ut som på bilden med en del variation. Funderat en del hur konstruktören tänkt - är det kanske meningen att däcket delvis ska hasa för att mönstret ska ta bort vatten och annat material?? :hmmmm2:

Säkert är det rätt monterat enligt anvisning - bara funderat.

räven
2014-04-20, 21:33
En gång i tiden monterades Mc däcket olika om det skulle sitta fram eller bak. Mönstret ska ta hand om vattensamling framför däcket (vattenplaning). Förhoppningsvis vet däckstillverkarna hur det funkar.

Baja192
2014-04-21, 09:21
Det är helt rätt monterat!
Snygg hoj....;)

Olle Å
2014-04-21, 09:30
Det är helt rätt monterat!
Snygg hoj....;)

Jag bara funderar hur däcket vänt så fungerar optimalt då det gäller inbromsning?
Vänt så, verkar det prioritera kurvtagning före säkerhet.
Man kör väl inte bara100% torr fin asfalt??:confused::confused:

LinusE
2014-04-21, 11:14
Tror de har o göra med när du lutar hojen så trycks vattnet åt sidan fortare än om du släpar de me dig bakåt.

Attila
2014-04-23, 15:52
Enligt pilarna på däcket är det rättmonterat.

Vad jag läste på andra forum ang. liknande fråga var att mönstret har mer att göra med att klara kraften vid inbromsning än med att leda bort vatten.

engström67
2014-04-23, 18:31
Däcket ÄR rätt monterat och har enastående våt egenskaper så det är lungt.:)

Jåke
2014-04-24, 11:10
Vad har mönstret med det hela att göra? Förutom utseendet då alltså...

Däcket monteras enligt riktningspilarna (om såna finns). Punkt. Är det ett bakdäck kan man faktiskt i vissa fall vända på det också...

Däcket har rund profil så vid körning rakt fram har mönstret väldigt lite med vatten att göra, formen i sig sköter 80 % av vattenavledningen. Det ska som LinusE skrev fungera rätt vid nerlägg där kontaktytan är större. Senaste Dunlop SportSmart 2 har t ex vänt på mönstret jämfört med föregångaren. Hur gör man då om man ska gå på mönstret?

klaus
2014-04-24, 11:23
monterar man ett bakdäck fram så är det fördel att vända rullriktningen

Intruder
2014-04-27, 14:53
Mönstret har allt med däcket o göra .
Personligen skulle jag aldrig köpa ett sånt däck iomed jag har fått vattenplaning 2 gånger just med såna däck

engström67
2014-04-27, 19:48
Mönstret har allt med däcket o göra .
Personligen skulle jag aldrig köpa ett sånt däck iomed jag har fått vattenplaning 2 gånger just med såna däck

Med vad? pilote road 2 ?.Svårt att tro om inte det är väldigt slitet då.Men man byter ju ut ett däck om det börjar bli slitet.

RymdBörje
2014-04-28, 19:25
Med vad? pilote road 2 ?.Svårt att tro om inte det är väldigt slitet då.Men man byter ju ut ett däck om det börjar bli slitet.

Hur lyckas man med det? Håller med om att det nog krävts ett mycket slitet däck...eller...
Har åkt mycket i mycket regn och aldrig varit närheten av vattenplaning. Fast förutom slitet så kan löjligt hög-givet regnet-hastighet kanske vara en orsak.

Not sent from an IThing!

engström67
2014-04-29, 01:04
Har aldrig varit med om det själv heller trots att man nött många mil på Autobahn i ösregn i 140-150



Skickas från min iPhone via Tapatalk

Jåke
2014-04-29, 12:24
Klart man kan få vattenplaning, men oftast beror ju det då på:

- Djupa vattensamlingar (längsgående diken i asfalten har alla sett)
- De så populära tjärlagningarna som Trafikverket gärna använder.
- Den nya fina, blödande asfalten som billigaste entreprenör lägger
- Gamla/slitna däck

Har åkt sidledes mer än ett par gånger själv. Det har dock inte primärt med utformningen av mönstret på framdäcket att göra. Ett försök att komma tillrätta med detta är Michelins Pilot Road med sajpningar. De spåren är dock INTE till för vattenavledning utan för att man ska få så mycket kanter som möjligt som griper tag i underlaget. Enligt de själva åtminstone.

Betänk också att på bana går det i princip precis lika bra att köra omönstrade däck som mönstrade gatdäck. Så länge gummiblandningen klarar den mycket lägre temperaturen gör det inte så mycket att asfalten är blöt. Pölarna i samband med nerlägg är problemet...

När tillverkarna presenterar nya såna här däck brukar det ofta ingå nån slags körning på halkbana. Där ligger det drygt 1 mm vatten konstant och vattenplaning finns i princip inte i normala farter, såvida man inte räknar omkullkörning i böj för att man lutade mer än man hade grepp för. Vid närmare eftertanke är väl det en sorts vattenplaning iofs... :)

Kort sagt, gummit ger dig grepp med viss hjälp av mönstret. Dåligt eller fel gummi kan dock inte räddas av speciella mönster, däremot kan bra gummi delvis kompensera för lite mönster. Tillverkarna sätter mönstret på ett sätt som passar, de har nog testat det mer än vi som ska använda grejerna. Gäller både hojdäck och kondomer. ;)

TS däck sitter alltså rätt och han behöver inte vara orolig för fästet pga mönstret.

RymdBörje
2014-04-29, 16:10
Klart man kan få vattenplaning, men oftast beror ju det då på:

- Djupa vattensamlingar (längsgående diken i asfalten har alla sett)
- De så populära tjärlagningarna som Trafikverket gärna använder.
- Den nya fina, blödande asfalten som billigaste entreprenör lägger
- Gamla/slitna däck

Har åkt sidledes mer än ett par gånger själv. Det har dock inte primärt med utformningen av mönstret på framdäcket att göra. Ett försök att komma tillrätta med detta är Michelins Pilot Road med sajpningar. De spåren är dock INTE till för vattenavledning utan för att man ska få så mycket kanter som möjligt som griper tag i underlaget. Enligt de själva åtminstone.

Betänk också att på bana går det i princip precis lika bra att köra omönstrade däck som mönstrade gatdäck. Så länge gummiblandningen klarar den mycket lägre temperaturen gör det inte så mycket att asfalten är blöt. Pölarna i samband med nerlägg är problemet...

När tillverkarna presenterar nya såna här däck brukar det ofta ingå nån slags körning på halkbana. Där ligger det drygt 1 mm vatten konstant och vattenplaning finns i princip inte i normala farter, såvida man inte räknar omkullkörning i böj för att man lutade mer än man hade grepp för. Vid närmare eftertanke är väl det en sorts vattenplaning iofs... :)

Kort sagt, gummit ger dig grepp med viss hjälp av mönstret. Dåligt eller fel gummi kan dock inte räddas av speciella mönster, däremot kan bra gummi delvis kompensera för lite mönster. Tillverkarna sätter mönstret på ett sätt som passar, de har nog testat det mer än vi som ska använda grejerna. Gäller både hojdäck och kondomer. ;)

TS däck sitter alltså rätt och han behöver inte vara orolig för fästet pga mönstret.

Tjärlagningar och blödande asfalt är inte så mycket vattenplaning som väldigt låg friktion. Det kan om det är riktigt jäkligt kanske vara både och. De två andra håller jag helt med om...varav den sistnämnda nog tyvärr är den vanligaste orsaken.

Not sent from an IThing!

Gurrag
2014-04-29, 23:20
Hej!
Angående vattenplaning och däckprofil resonerar jag så här (rätta mig gärna om jag har fel).

Om du tittar på däcken framifrån på din motorcykel och jämför med däcken på en bil så kommer du se en stor skillnad.

På en bil som kör i vatten tillräckligt snabbt fungerar däcken som framsidan på en skida. Böjningen på framsidan av däcket kommer ge en kraft uppåt och lyfta bilen så den planar på vattnet. Det beror på att däcket framifrån sett har en platt yta mot asfalten. Dåliga mönster på bildäcken minskar hastigheten då bilen planar då vattenavledningsförmågan minskar. Bra mönster på bildäcken ökar hastigheten då vattenplaning inträffar på grund av en högre avledningsförmåga. På bilen spelar det också en mycket stor roll om vattnet leds in mot centrum av däcket eller ut från däcket.

En motorcykel har en annan profil på däcket. Anledningen att man har en annan profil är för att förbättra egenskaperna när man svänger men har också som effekt att däcket på grund av sin form "klyver" vattnet så det flyger ut åt sidorna. Man kan fortfarande få vattenplaning med motorcykel men detta sker främst i mycket höga hastigheter och risken ökar ju mer slitet däcket är i mitten. Däcket ska främst vara monterat åt ett visst håll för hög friktion vid bromsning eller acceleration och andra vägegenskaper. Däckets mönster gör lite skillnaden i vattenavledningsförmåga jämfört med profilen på däcken (anläggningsytan på ett mc-däck är ungefär som sidan på en tändsticksask.)

Risken för vattenplaning med MC är generellt sett mycket lägre än för en bil. Risken för att däcket inte ska fästa på asfalten på grund av minskad friktion vid till exempel våt vägbana är mycket högre på en motorcykel än en bil. I båda fallen beror det på att MC däcken har lägre anläggningsyta mot vägbanan än bilens däck.