handdator

Visa fullständig version : Tvätta nakenhoj (nybörjare) :)



Mymlan
2014-04-18, 17:36
Hej allihopa! Konstaterade igår innan jag körde hem från mina föräldrar att hojen skulle var i behov av en ordentlig rengöring. Råkade nämna det till farsan som kom ut i samma veva, "jag förstår inte vad du talar om för jag ser ingen skit, inte tycker jag den behöver tvättas" tyckte han. Men pedanten inom mig kan inte låta detta bero. Skäms nästan lite när jag är ute och kör och ser andras (i mina ögon välputsade) hojar. Då kan man absolut inte vara sämre. Så nu till min fråga. Hur går jag till väga? Med grovrengöring menar jag presis allt som bara går att rengöra (dock utan att behöva plocka hojen i mindre beståndsdelar). Vilka medel är bra att använda? Finns det några BIG NONO? Tänkte gå över hela hojen. Ända från speglarna av krom, ända ner till däcken ungefär. Har förresten hört att krom inte tål medel som innehåller citrus. Stämmer det? Ber om ursäkt för mina idiotiska nybörjarfrågor. Men det är ju bäst att göra rätt från första början. XD
Visst har jag rengjort hojen tidigare, men bara lite småputs i förbifarten.
Hojen är en Suzuki gs 500 E.
Kommer få låna en bekants gård, men jag vet inte ännu om jag har tillgång till vattenslang eller om det är hink och vatten som gäller.

räven
2014-04-18, 17:41
Hej allihopa! Konstaterade igår innan jag körde hem från mina föräldrar att hojen skulle var i behov av en ordentlig rengöring. Råkade nämna det till farsan som kom ut i samma veva, "jag förstår inte vad du talar om för jag ser ingen skit, inte tycker jag den behöver tvättas" tyckte han. Men pedanten inom mig kan inte låta detta bero. Skäms nästan lite när jag är ute och kör och ser andras (i mina ögon välputsade) hojar. Då kan man absolut inte vara sämre. Så nu till min fråga. Hur går jag till väga? Med grovrengöring menar jag presis allt som bara går att rengöra (dock utan att behöva plocka hojen i mindre beståndsdelar). Vilka medel är bra att använda? Finns det några BIG NONO? Tänkte gå över hela hojen. Ända från speglarna av krom, ända ner till däcken ungefär. Har förresten hört att krom inte tål medel som innehåller citrus. Stämmer det? Ber om ursäkt för mina idiotiska nybörjarfrågor. Men det är ju bäst att göra rätt från första början. XD
Visst har jag rengjort hojen tidigare, men bara lite småputs i förbifarten.
Hojen är en Suzuki gs 500 E.
Kommer få låna en bekants gård, men jag vet inte ännu om jag har tillgång till vattenslang eller om det är hink och vatten som gäller.

Grönsåpa, bra å naturneutralt.

Mymlan
2014-04-18, 18:00
Grönsåpa, bra å naturneutralt.

Över HELA skiten?! :confused:
Ingen motorrengöring? :D

engström67
2014-04-18, 18:10
Över HELA skiten?! :confused:
Ingen motorrengöring? :D

Grönsåpa,aldrig alkaliska avfettningmedel.Petroleumbaserade går bra.En mjuk liten borste och tvättsvamp.Själv andvänder jag aldrig avfettning.En lite borste är bra så man kommer åt överallt.Lämnar själv aldrig nån punkt.Ska det vara rent så ska det.Stör mig hemskt om nån skulle hitta en smutsfläck t.o.m under motorn.:)En äldre hoj kan vara lite svår om det inte varit riktigt skött sedan ny,men en ny hoj då är det lättare.Kom ihåg,tappar du svampen så kasta bort den och ta en ny.:)Och vaxa ofta.

Mymlan
2014-04-18, 18:26
Grönsåpa,aldrig alkaliska avfettningmedel.Petroleumbaserade går bra.En mjuk liten borste och tvättsvamp.Själv andvänder jag aldrig avfettning.En lite borste är bra så man kommer åt överallt.Lämnar själv aldrig nån punkt.Ska det vara rent så ska det.Stör mig hemskt om nån skulle hitta en smutsfläck t.o.m under motorn.:)En äldre hoj kan vara lite svår om det inte varit riktigt skött sedan ny,men en ny hoj då är det lättare.Kom ihåg,tappar du svampen så kasta bort den och ta en ny.:)Och vaxa ofta.

Årsmodellen är 1999. Fick en ordentlig rengöring ifjol. :)

Allan K
2014-04-19, 08:02
Årsmodellen är 1999. Fick en ordentlig rengöring ifjol. :)

Det här kan du ju titta på.

http://www.youtube.com/watch?v=HREqf4wIukA

/Allan

pentti01
2014-04-19, 09:23
Grönsåpa,aldrig alkaliska avfettningmedel.Petroleumbaserade går bra.En mjuk liten borste och tvättsvamp.Själv andvänder jag aldrig avfettning.En lite borste är bra så man kommer åt överallt.Lämnar själv aldrig nån punkt.Ska det vara rent så ska det.Stör mig hemskt om nån skulle hitta en smutsfläck t.o.m under motorn.:)En äldre hoj kan vara lite svår om det inte varit riktigt skött sedan ny,men en ny hoj då är det lättare.Kom ihåg,tappar du svampen så kasta bort den och ta en ny.:)Och vaxa ofta.

OM jag måste ; hur vet jag skillnaden på avfettningsmedlen ? Står det på förpackningen?

Jag använder borstar och penslar i olika storlekar (även toaborste :rolleyes: )
Denna svamp tycker jag är bra ; http://www.jula.shttp://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tvatt-och-rengoring/Kedjeborste-82404/e/tvattsvamp-i-mikrofiber-629155
Denna borste likaså. Inte enbart för kedjans skull.

Mymlan
2014-04-19, 13:32
Nu till kromet. Hur tvättar jag det på bästa sätt utan att utsätta det för onödigt slitage? Inte för att det finns så mycket krom att tvätta. Handlar mest om att få bort intorkade flugor och dylikt från speglar och lykta. :)

engström67
2014-04-19, 14:00
OM jag måste ; hur vet jag skillnaden på avfettningsmedlen ? Står det på förpackningen?



Jag använder borstar och penslar i olika storlekar (även toaborste :rolleyes: )

Denna svamp tycker jag är bra ; http://www.jula.shttp://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tvatt-och-rengoring/Kedjeborste-82404/e/tvattsvamp-i-mikrofiber-629155

Denna borste likaså. Inte enbart för kedjans skull.


Det står på flaskan.Vanlig prickbort på macken tex är petroleum baserad



Skickas från min iPhone via Tapatalk

Mymlan
2014-04-19, 14:37
Har hört att man kan tvätta kromföremål med äppelcidervinäger, tror ni det gäller även motorcyklar? Råkar faktiskt ha en bortglömd flaska i köksskåpet. Tror ni jag vågar testa? :)

engström67
2014-04-19, 14:53
Har hört att man kan tvätta kromföremål med äppelcidervinäger, tror ni det gäller även motorcyklar? Råkar faktiskt ha en bortglömd flaska i köksskåpet. Tror ni jag vågar testa? :)


Kromet tvättas väl med samma medel som till övriga hojen.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Krokmark
2014-04-20, 22:42
Autosol kromglans är fina grejer...
Jag håller på att snygga till en gammal GS 1100 G och utan Autosol går helt enkelt inte...
Både krom och alu glänser som aldrig förr av lite polering...

engström67
2014-04-21, 01:17
Självklart :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Mymlan
2014-04-21, 11:59
Någon som har erfarenhet av biltemas mc-tvätt? Fick lite grejer av en som nyligen sålt sin motorcykel däribland en flaska av detta medel.

engström67
2014-04-21, 12:27
Är knappast bättre än vanlig såpa, men löddrar säkert som all tvål.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

engström67
2014-04-21, 14:16
Jag är känd för att vara rätt pedant och vill alltid ha ren hoj.Kört mycket med grönsåpa och har aldrig haft problem med det.Men går ju alltid efter med Motul wash an wax.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

engström67
2014-04-21, 23:39
Som sagt aldrig haft problem med såpa och är super pedant och hade genast upptäckt problem.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

räven
2014-04-22, 07:22
Jag som inte är pedant duschar över hojen med 50/50 grönsåpa å vatten. Låt stå 15 min i skuggan, spola av å klart. Blir ändå snart skitig å dammig igen.

Mymlan
2014-04-30, 15:40
Autosol repar inte kromet då? :)

Jåke
2014-04-30, 22:28
Autosol innehåller slipmedel. Men vad vill du göra; Rengöra eller polera?

Den här hojen tvättas alltid med såpa eller annat vettigt rengöringsmedel. Fett från kedja och dylikt löses med fettlösligt medel; lampolja, diesel eller liknande och det som eventuellt finns kvar på fälgar och motor tas bort med WD40, 5-56 eller likartat medel. ALDRIG biltvättschampo med vax... möjligen utan. Då att likställa med såpa.

https://lh4.googleusercontent.com/-1u5f_lW3HjM/UrW_CL1P0lI/AAAAAAAAN4g/UXqCQaCwliQ/w945-h709-no/2012-05-13+12.00.46.jpg

Mymlan
2014-05-01, 00:10
Autosol innehåller slipmedel. Men vad vill du göra; Rengöra eller polera?

Den här hojen tvättas alltid med såpa eller annat vettigt rengöringsmedel. Fett från kedja och dylikt löses med fettlösligt medel; lampolja, diesel eller liknande och det som eventuellt finns kvar på fälgar och motor tas bort med WD40, 5-56 eller likartat medel. ALDRIG biltvättschampo med vax... möjligen utan. Då att likställa med såpa.

https://lh4.googleusercontent.com/-1u5f_lW3HjM/UrW_CL1P0lI/AAAAAAAAN4g/UXqCQaCwliQ/w945-h709-no/2012-05-13+12.00.46.jpg

Rengöra. Men inte är det helt fel med lite glans också. Tänkte på speglarna. :)

Mymlan
2014-05-01, 21:32
Nu en annan fråga. Hur får man på bästa sätt bort rost? Det är inte mycket. Bara en liten prick på panelen. Precis vid kanten där tändningslåset sitter, altså inte på själva låset. Om ni förstår hur jag menar, vet inte riktigt hur jag skall förklara det bättre :D
Skulle förståss vara bättre med en bild, men lyckades inte föra över då datorn krånglar igen. :)

engström67
2014-05-01, 23:34
Svinto kanske.Är det lack eller krom ?

Mymlan
2014-05-02, 10:56
Jag ska försöka lägga upp en bild på det. Svårt att förklara. :)

Mymlan
2014-05-02, 10:57
Svinto kanske.Är det lack eller krom ?

Vad ät svinto för något? Har aldrig sett sånt här i Finland. Kanske det heter något annat här. :)

Krokmark
2014-05-02, 11:54
Tvålull, trollull, stålull med tvål...

Mymlan
2014-05-02, 13:03
Tvålull, trollull, stålull med tvål...

:)Aha! Då vet jag vad ni menar. Kallas till vardags för patapata här i Finland, efter en tillverkare.

engström67
2014-05-02, 18:53
Ok mitt lexikon går ej så långt :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

erikn
2014-05-02, 19:23
Det är samma här, Svinto är ett varumärke från Cederroths och om jag tolkar den lilla info jag hittar via google så är det Cederroths som tillverkar Pata pata. Samma sak alltså.