handdator

Visa fullständig version : Stövlar



Krokmark
2014-04-15, 20:04
Är i färd med att ta MC-kort och har börjar fundera över vad man ska ha för skodon?

Var in och testade ett par Forma Voyage igår och de var mycket sköna och stilrena.
Testade även ett par lite grövre "glidarstövlar" men tyckte de satt väldigt löst...
Är det dumt att börja med "skor", typ sneakers?
Tips och bra att tänka på?

Har du några stövlar till salu i stl 43 så hojta till.

David

räven
2014-04-15, 20:16
Välj en stadig stövel med kraftig sula å skydd som skyddar fötterna komma i kläm.

Krokmark
2014-04-15, 20:19
Ja men de boots som fanns satt väldigt löst...
Skulle vilja ha boots fast med bättre möjlighet att spänna åt...

Ska försöka få tid till att kolla in till ett annat ställe i veckan och se om de har andra modeller...

erikn
2014-04-15, 20:44
Var i Sverige håller du till?

Mina första stövlar (köpte första hojen för exakt ett år sedan) fick jag tag på via Blocket för 500 kr, helt nya oanvända. Sulan lossnade efter ett tag, då köpte jag

http://www.xlmoto.se/mc-stovlar-alpinestars-s-mx-4-svart

för ca 1000 kr har jag för mig, extrapris. De hade jag medan mina första var hos skomakaren som limmade fast sulan igen. De är sköna tycker jag.

Nu kör jag med mina första, tänkte köra slut på de först innan jag ta nästa par.

Kan tillägga att jag har ganska hög vrist, vilket gör att de flesta stövlar jag testat får jag inte i foten i. Så för min del är utbudet ganska begränsat.

Ove
2014-04-15, 20:46
Är det dumt att börja med "skor", typ sneakers?
David

:confused: Svar ja! Du har inget skydd för fotknölarna mot asfaltsskrap och foten har inget stöd alls mot vrickning och stukning. Skaffa ordentliga mc-stövlar.

TheCrow
2014-04-15, 21:54
Att gå omkull och glida längs asfalten med foten eller annan kroppsdel klämd under mc:n är ungefär som att sätta sig på en rondellslip. Just say'ng...

/Freddo

Krokmark
2014-04-15, 22:03
Jag bor utanför Alvesta i Kronobergs län...
Har skannat blocket men inte hittat något som verkar passa.

Då lämnar jag sneakers därhän och kollar på riktiga stövlar och boots...

Jan-Olov
2014-04-15, 22:11
dessa tycker jag om, snörning istället för dragkedja vilket gör att dom passar även om jag har har grövre strumpor och kardborre som sluter till. Dom funkar ganska bra att gå i viket kan vara en fördel.
http://www.jofama.se/mcsm/product_details.php?id=109&s=MC

Krokmark
2014-04-15, 22:58
Dom såg riktigt fina ut...
Men de verkar inte vara godkända...

Jan-Olov
2014-04-16, 06:14
Dom såg riktigt fina ut...
Men de verkar inte vara godkända...

Skriv och fråga, Halvarsson brukar vara väldigt duktiga på att svara.

Darkman
2014-04-16, 18:22
Finns flera tillverkare som säljer CE-godkända "Converse" kängor med förstärkningar runt häl och vrist. Inte lika säkert som en dedikerad mc-känga men det är som med allt annat. Man tar en kalkylerad risk vad man än väljer och gör.

Helgoson
2014-04-16, 19:14
Är i färd med att ta MC-kort och har börjar fundera över vad man ska ha för skodon?

Var in och testade ett par Forma Voyage igår och de var mycket sköna och stilrena.
Testade även ett par lite grövre "glidarstövlar" men tyckte de satt väldigt löst...
Är det dumt att börja med "skor", typ sneakers?
Tips och bra att tänka på?

Har du några stövlar till salu i stl 43 så hojta till.

David

Vad skall du åka för nåt? Offroad, sport , custom eller vad?
Vad jag än åker så har jag crossstövlar med tanke på de skador som kan uppstå
vid olycka. Obekvämt? Nja inte nödvändigtvis beroende på vad du väljer för stövel.
Det finns stövlar som är relativt sköna dag ett, men de flesta bör köras in gör att bli riktigt sköna. Jag har kört omkull ordentligt en gång och vält helt odramatiskt en annan gång. Första vurpan då räddade crossstöveln foten. Vältningen där jag fick hela hojens tyngd på insidan av foten resulterade i 8 mån värk och haltande trots crossstövel. Fötterna är extremt utsatta...tänk på det när du väljer stövel.

TheCrow
2014-04-16, 20:46
Halvarsson/Lindstrands har haft flera modeller som inte är CE-godkända. Men det är trots allt gjorda för mc-åkning till skillnad från random skor.

Stövlarna jag har är inte CE-godkända och verkar numera ha utgått ur sortimentet. Fast jag känner mig trygg ändå.

/F

Twenty2
2014-04-16, 21:43
Jag tycker det är viktigt att ha vettigt stöd för fotleden/vristen när jag kör. Känns stabilare så.
När jag började så körde jag i ett par dr Martens. Dom håller inte så bra för den belastningen så det la jag ner. Just nu kör jag i ett par Harley skor, var modellen som var avgörande och inte märket som sådant. Dom har spännen som man kan ställa in hur tight dom ska sitta kring foten och dragkedja för att snabbt kunna ta av och på dom. Jäkligt nöjd med hur dom sitter och beter sig. Kostade inte så mycket heller ca 1300 inkl frakt från staterna.

Krokmark
2014-04-16, 23:01
Jag mailade Jofama och de är tillverkade innan de började CE-märka och saknar således märkning och EN-godkännande men är tydligen OK med försäkringsbolag ändå.

Ja, visst ska en stövel sitta bra och skydda, det är ju skyddet som är prio...

Jag har en gammal Suzuki GS1100G så det får väl räknas som Custom...
Skulle gärna åka Touring också så en crosstövel är kanske inte helt fel.
Ska man åka på utflykt så kan man ju ta med riktiga skor också så man slipper gå i MC-stövlarna...

Får ta och kolla runt lite till, jag har ju lite tid på mig så det är ingen mening att stressa.

Krokmark
2014-04-17, 11:03
Jag var idag in och testade ett par TCX X-Ride WP som satt väldigt bra, kanske lite korta...
Någon som har erfarenhet av just X-Ride eller TCX rent allmänt?

Ove
2014-04-17, 11:07
Ska man åka på utflykt så kan man ju ta med riktiga skor också så man slipper gå i MC-stövlarna...

;) Topboxen är en bra plats att förvara ett par skor i. ;)

Krokmark
2014-04-17, 11:56
Om man har en ja... ;D

Helgoson
2014-04-17, 20:48
Jag var idag in och testade ett par TCX X-Ride WP som satt väldigt bra, kanske lite korta...
Någon som har erfarenhet av just X-Ride eller TCX rent allmänt?

Återigen i all välmening. Välj stövlar med fullgott skydd! Inga korta halvfabrikat mao.
Foten är komplex och består av:







.Hälbenet (calcaneus)
Språngbenet (talus)
Båtbenet (os naviculare)
Inre kilformade benet (os cuneiforme mediale)
Mellersta kilformade benet (os cuneiforme intermedium)
Yttre kilformade benet (os cuneiforme laterale)
Tärningsbenet (os cuboideum)
5 st Metatarsalben (ossa metatarsalia I-V)
Tårnas ben 5 st (ossa digitorum)
Tårnas falanger (phalanges)
Sesamben (ossa sesamoidea) som förekommer infogade i senor och ligament.

Krossad fot = aldrig gå eller springa som förr.

Ove
2014-04-18, 10:50
Icke att förglömma: Tibia och Fibula i underbenet, som bildar fotknölarna. Inte ovanligt med frakturer f.f.a. på fibulan.

räven
2014-04-18, 11:04
Icke att förglömma: Tibia och Fibula i underbenet, som bildar fotknölarna. Inte ovanligt med frakturer f.f.a. på fibulan.

Maliolen, har jag lyckats spräcka. Om det nu stavas så?

Ove
2014-04-18, 12:53
Maliolen, har jag lyckats spräcka. Om det nu stavas så?

Malleolen = fotknölen. JAjjamen det var den, och den yttre om jag minns rätt. ;)

räven
2014-04-18, 14:50
Malleolen = fotknölen. JAjjamen det var den, och den yttre om jag minns rätt. ;)

Jag hade vanliga touringstövlar, dom offroadstövlarna jag har nu kanske klarat det.? Mycket kraftigare å hårdare.

Krokmark
2014-04-18, 20:14
Jag förstår att offroadstövlar kanske är det bästa ut säkerhetssynpunkt men ska man göra något annat än köra så är det kanske inte så lyckat.
De offroadstövlar jag sett har varit så styra att de är mer eller mindre omöjliga att gå bekvämt i.

Jag är inte intresserad av offroadstövlar utan vill mest ha råd ang touringstövlar och ev customboots som går spänna åt och få att sitta bra...
Gärna märke och modell, helst upp till 2000 kr till att börja med.

Krokmark
2014-04-19, 10:03
Tips på någon bra engelsk sida med bra priser mottages tacksamt...

David

ThompaB
2014-04-20, 18:04
Tips på någon bra engelsk sida med bra priser mottages tacksamt...

David


En tysk sida att få på engelska är FC-moto.de. Ofta väldigt bra priser, sök på forumet om dem så hittar du nog lite omdömen. Jag har bara ett omdöme och det är bra, kommer nog använda dem fler ggr.

räven
2014-04-20, 22:35
Jag förstår att offroadstövlar kanske är det bästa ut säkerhetssynpunkt men ska man göra något annat än köra så är det kanske inte så lyckat.
De offroadstövlar jag sett har varit så styra att de är mer eller mindre omöjliga att gå bekvämt i.

Jag är inte intresserad av offroadstövlar utan vill mest ha råd ang touringstövlar och ev customboots som går spänna åt och få att sitta bra...
Gärna märke och modell, helst upp till 2000 kr till att börja med.

Detta är ett ställningstagande å dina fötter

Krokmark
2014-04-20, 22:52
Ja men jag är likafullt tacksam för alla svar och synpunkter.
Det visar ju att det inte är då indelat som att offroadåkare kör med crosstövel, custumfolk kör med boots, osv...
Men en adventurestövel som är bekväm att gå i vore en bra kompromiss...

TheCrow
2014-04-21, 00:21
Fast en customåkare skulle aldrig ta på sig en cross-stövel, då fick man ju parkera en bit bort när man åker på träff :)

En touringsko hittar man nog på en och annan som kör dom stora kromslädarna...

/Freddo

räven
2014-04-21, 07:52
Ja men jag är likafullt tacksam för alla svar och synpunkter.
Det visar ju att det inte är då indelat som att offroadåkare kör med crosstövel, custumfolk kör med boots, osv...
Men en adventurestövel som är bekväm att gå i vore en bra kompromiss...

Just det, man måste vara beredd på att komprimissa. Skydda tassarna eller va kompisriktigt klädd.

Helgoson
2014-05-07, 19:52
När man är vuxen nog och säker på sig själv så väljer man det säkraste man kan åka i, och inte det coolaste. Om man dessutom har gjort en seriös vurpa och kanske skadat foten så är valet inte svårt.

Jag åker inte hoj för att se cool ut. Jag åker hoj av helt andra anledningar.

Olle Å
2014-05-07, 20:15
När man är vuxen nog och säker på sig själv så väljer man det säkraste man kan åka i, och inte det coolaste. Om man dessutom har gjort en seriös vurpa och kanske skadat foten så är valet inte svårt.

Jag åker inte hoj för att se cool ut. Jag åker hoj av helt andra anledningar.

Har sett folk körandes i enduroterräng i vanliga sportstövlar. Helt fördärvligt om man vurpar och får foten under eller klämmer benet mot någonting.:mad::mad:

Helgoson
2014-05-07, 22:01
Jo...jag ser dagligen grabbar som kör i gympadojor på stora supersport hojar.

Intruder
2014-05-10, 10:15
CAT arbetsboots
http://rcreklamshop.se/visa_produkt.asp?t=Cat+Vinterfodrad+skyddsk%E4nga+ Supremacy&id=422&lang=sv
Slit ur fodret så har du kanon skor ;-)

Ove
2014-05-10, 11:22
CAT arbetsboots
http://rcreklamshop.se/visa_produkt.asp?t=Cat+Vinterfodrad+skyddsk%E4nga+ Supremacy&id=422&lang=sv
Slit ur fodret så har du kanon skor ;-)

:hmmmm2: Skydd mot spiktramp och ståltåhätta som skydd...? Säkert en bra sko på byggarbetsplatsen. Den saknar skydd och stöd runt ankeln där det egentligen behövs bäst. Den är alltså i klass med vandrarsko eller vanliga skinnboats. Men det är klart, den är nog varm och tät. ;)

räven
2014-05-10, 19:51
Jag fick foten mellan centralstödet å marken med en enkel toringstövel. Ajaj ont maliolen. Nu kör jag med kraftigare grejor på fötterna + riktiga knäskydd.

Olle Å
2014-05-10, 20:53
Jag fick foten mellan centralstödet å marken med en enkel toringstövel. Ajaj ont maliolen. Nu kör jag med kraftigare grejor på fötterna + riktiga knäskydd.

Hade foten mellan vägen och hojen då jag vurpat. Hade ett helsike att komma loss, men foten utan skador och en repig stövel så klart. Det var en crosstövel. Annars så kör jag med en ganska grov stövel , någonting mittemellan en touringstövel och en crosstövel. Står BMW på dem. Det blir nog 5:e året för dem.:):):)

Helgoson
2014-05-10, 21:30
Här har du stövlarnas stövel.

http://www.ebay.com/itm/SIDI-Adventure-Black-Black-GORE-TEX-Size-US-10-Euro-44-/390833557259

Du blir garanterat nöjd och sparar fötterna vid ev vurpa.

Intruder
2014-05-11, 12:53
Är dom som mina stövlar så är det stålhätta fram bak o sidor ;-)

Krokmark
2014-05-11, 16:20
Just ett mellanting mellan touringstövlar och crosstövlar låter mycket intressant...
Vill helst att det går att gå hyfsat o dom och slippa stelheten som det är i crosstövlar...

Helgoson
2014-05-12, 18:54
Är dom som mina stövlar så är det stålhätta fram bak o sidor ;-)

Vet ej om det är stålhätta, men det tror jag inte. Blir ganska tungt och klumpigt med stålhätta, och dessutom leder ju metall kyla. Hur som...bra stövlar enl många. Jag vill ha men har ej råd.