handdator

Visa fullständig version : Lämnar ordet fritt (vägens värsta förare)



Cy2
2014-04-10, 17:03
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18694188.ab
Lämnar ordet fritt....

EVK
2014-04-10, 17:15
Forskning visar...

Vill minnas att statistik från svenska vägar visar att medelhastigheten för MC är något högre än för bil på 70 väg, men lägre där hastigheten är 90 eller mer.

Klart det finns ett litet antal idioter som sticker ut, men min högst personliga uppfattning är att hojåkare oftast kör bättre och försiktigare. Inte så konstigt, eftersom en olycka oftare får konsekvenser för oss.

TheCrow
2014-04-10, 17:30
Kom undersökning förra året. Mc-folk körde fortare på allt utom motorväg om jag minns rätt. Finns hos SMC.

/Freddo

erikn
2014-04-10, 22:26
70 inlägg på Sporthoj.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?269595-quot-Vansinnesf%E4rderna-p%E5-tv%E5-hjul-quot-Aftonbladet-n%E5r-ny-l%E4gstaniv%E5

Bilister orsakar MC-olyckor
2011-07-05

Ny statistik, som försäkringsbolaget IF tagit fram, visar att det i de allra flesta fall är bilisternas fel när en motorcykel och en bil kolliderar.

I ett pressmeddelande skriver försäkringsbolaget If att de i 1 072 anmälda MC-olyckor med annat fordon utrett vem som varit vållande. I 964 fall konstateras att bilisten var vållande till olyckan. I endast 27 fall var MC-föraren ensam och i 39 fall delvis vållande.

Olle Å
2014-04-11, 10:15
70 inlägg på Sporthoj.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?269595-quot-Vansinnesf%E4rderna-p%E5-tv%E5-hjul-quot-Aftonbladet-n%E5r-ny-l%E4gstaniv%E5

Bilister orsakar MC-olyckor
2011-07-05

Ny statistik, som försäkringsbolaget IF tagit fram, visar att det i de allra flesta fall är bilisternas fel när en motorcykel och en bil kolliderar.

I ett pressmeddelande skriver försäkringsbolaget If att de i 1 072 anmälda MC-olyckor med annat fordon utrett vem som varit vållande. I 964 fall konstateras att bilisten var vållande till olyckan. I endast 27 fall var MC-föraren ensam och i 39 fall delvis vållande.

Då kan man ju fundera på om de nästan 950 fallen hållit mcföraren skadeslös?? DVS fullersättning för nuvarande och framtida problem.:confused::confused:

pewa
2014-04-11, 18:17
Tråd rensad. Håll en sansad ton, eller var tyst.

Reese
2014-04-12, 10:11
Då kan man ju fundera på om de nästan 950 fallen hållit mcföraren skadeslös?? DVS fullersättning för nuvarande och framtida problem.:confused::confused:


Det skulle varit intressant att veta.

Men dessa siffror låter för "bra" tycker jag. Nu är jag ingen stamkund hos försäkringsbolag. Men visst brukar dom dela på vållande delen ibland? För det kan vara en kombination av fel som är orsak till en olycka.

Exempel: Ett fordon anses 60% vållande och det andra 40%. Om tex ena fordonet kört på tok för fort och den andra kört ut vid väjningsplikt. För hade den som kört för fort hållit laglig fart hade olyckan säkert undvikits. Även om den andre bröt mot väjningsplikt.

Cy2
2014-04-13, 10:46
Tråd rensad. Håll en sansad ton, eller var tyst.

Oj vad har jag missat?

Darkman
2014-04-16, 14:55
Visst finns det idioter till hojåkare som inte bara utsätter sig själv utan även andra för oerhörda risker men min erfarenhet säger dock att det är bilisterna som överlag är den stora faran. Blinkar nästan aldrig, ligger gärna i röven samt svänger ut utan att kolla döda vinkeln (självklart utan blinkers). Man bryr sig helt enkelt inte eller så förstår man inte konsekvenserna av sitt beteende.

Måste bli både svårare och dyrare att ta körkort samt hårdare straff för trafikbrott. Grova trafikbrott ska innebära att man förlorar sitt körkort för alltid.

Ankan1
2014-04-17, 14:33
Visst finns det idioter till hojåkare som inte bara utsätter sig själv utan även andra för oerhörda risker men min erfarenhet säger dock att det är bilisterna som överlag är den stora faran. Blinkar nästan aldrig, ligger gärna i röven samt svänger ut utan att kolla döda vinkeln (självklart utan blinkers). Man bryr sig helt enkelt inte eller så förstår man inte konsekvenserna av sitt beteende.

Måste bli både svårare och dyrare att ta körkort samt hårdare straff för trafikbrott. Grova trafikbrott ska innebära att man förlorar sitt körkort för alltid.

Körkort är tyvärr redan en klassfråga pga den höga kostnaden för många att skaffa detta körkort där många yngre i t ex storstäderna varav jag känner till två idag kör utan detta körkort istället.Hur lyckad den utvecklingen nu är om det håller i sig så därmed har du väl målat in dig i Allianspartiet med sitt sköt dig själv och skit i andra filosofi.

För övrigt så får lag och ordning av någon obegriplig anledning i detta land aldrig fatt i det grövsta buset på vägarna vilket nedanstående film av tusentals på bla YouTube visar så vad gör då en evig körkortsindragning för en den mer normale föraren för skillnad !?.

ck3qglEAIr4

Ove
2014-04-17, 15:54
:confused: Säger bara - finns det inga spikmattor i Sverige?

Darkman
2014-04-17, 17:53
Körkort är tyvärr redan en klassfråga pga den höga kostnaden för många att skaffa detta körkort där många yngre i t ex storstäderna varav jag känner till två idag kör utan detta körkort istället.Hur lyckad den utvecklingen nu är om det håller i sig så därmed har du väl målat in dig i Allianspartiet med sitt sköt dig själv och skit i andra filosofi.

För övrigt så får lag och ordning av någon obegriplig anledning i detta land aldrig fatt i det grövsta buset på vägarna vilket nedanstående film av tusentals på bla YouTube visar så vad gör då en evig körkortsindragning för en den mer normale föraren för skillnad !?.

Körkort är ingen rättighet. Har man inte råd att ta det i dag får man göra som alla andra, spara och ta det senare. Eller så tar man ett räntefritt lån via t.ex. Resurs. Är man minst 18 år och studerar kan man låna 15,000 kr och det kan ju alla göra för det finns massa utbildningar som är gratis och som också ger inkomst. Är man minst 18 år och arbetar kan man låna upp till 50,000 kr. Om man har betalningsanmärkningar och inte kan ta lån så är det individens egna fel, precis som om man saknar kompetens för att gå utbildningen i fråga, då får man sätta sig i skolbänken och plugga så man kan höja sina betyg. Andra alternativ är att be föräldrarna, släktingar, kompisar, arbetsgivare etc att ställa upp med lån. Finns många möjligheter men dina vänner valde att ta den lätta vägen och köra utan kort och det säger ju en hel del om personerna och hur man är funtad.

Hur har dina vänner råd att köra bil med allt vad det innebär (man betalar väl för bensin, försäkring etc eller kör man stulna bilar, oförsäkrat och slangar bensin?) om man inte har råd att lägga några hundralappar per månad på ett körkortslån? Finna alltid pengar att spara. Bara att dra in på andra utgifter, leva på soppa, sluta röka, snusa, festa, köpa kläder etc. fram till att man har sparat ihop till kortet.

Idioten på filmen kommer ta Darwinpriset förr eller senare så honom oroar jag mig inte för. Han och andra personer som honom har inte det som vi andra har innanför pannbenet så dessa kan man inte "skrämma" med lagar och regler utan det är bäst att låta dessa personer köra ihjäl sig och hoppas på att man inte tar med sig någon oskyldig när man gör det.

TheCrow
2014-04-17, 18:25
Idag blev man omkörd av nån idiot som skulle klämma sig emellan mig och mötande trafik... BMW förstås...

/F

Olle Å
2014-04-17, 19:49
Idag blev man omkörd av nån idiot som skulle klämma sig emellan mig och mötande trafik... BMW förstås...

/F

En glidare är för en del mcförare samma som en hästtransport för bilförare:banana::banana:
de måste bara förbi

TheCrow
2014-04-17, 20:34
Jag var nog inte tydlig nog. Det var en bilist som skulle klämma sig emellan. Det blåste rätt kraftigt så jag ville inte ligga för nära mittlinjen utan höll mig på mitten av mitt körfält. Då då tyckte idioten bakom att han/hon kunde få plats...

/F

Helgoson
2014-04-17, 21:21
Visst finns det idioter till hojåkare som inte bara utsätter sig själv utan även andra för oerhörda risker men min erfarenhet säger dock att det är bilisterna som överlag är den stora faran. Blinkar nästan aldrig, ligger gärna i röven samt svänger ut utan att kolla döda vinkeln (självklart utan blinkers). Man bryr sig helt enkelt inte eller så förstår man inte konsekvenserna av sitt beteende.

Måste bli både svårare och dyrare att ta körkort samt hårdare straff för trafikbrott. Grova trafikbrott ska innebära att man förlorar sitt körkort för alltid.

Att det skall ställas högre krav på körkortsutbildningen köper jag, men inte att det skall bli dyrare. Får vi bättre och säkrare trafikanter genom att göra utbildningarna dyrare? Menar du kanske att man skall mota kreti och pleti i grind? Dvs de som har det svårt ekonomiskt inte skall få möjlighet att ta ett körkort som kanske skulle underlätta deras liv och framtid i form av jobb etc. Jag förstår inte riktigt hur du tänker, men du får gärna förklara.

Ove
2014-04-17, 22:32
:hmmmm2: Egentligen tycker jag att all körkortsutbildning skulle göras billigare, ev. med hjälp av skattepengar. Trafikundervisning skulle även kunna få viss plats i grundskolan, kanske t.o.m. moppekort.
Anledning: Det är massor av ungdom som missar en massa jobbtillfällen för att dom inte får köra. Jag inbillar mig att om fler kom i jobb så skulle det nästan löna sig med gratiskort.

Däremot är jag för en bättre övervakning av beteende i trafiken: för korta avstånd, omkörning vid möte, omkörning på fel sida och fler såna beteenden som blivit allt vanligare. Även nykterhet + koll av att fordonet är påställt och försäkrat + att körkort faktiskt finns kunde gärna kollas lite oftare.

Darkman
2014-04-18, 00:40
Att det skall ställas högre krav på körkortsutbildningen köper jag, men inte att det skall bli dyrare.

Om utbildningen är dyrare så brukar personen ta till sig den bättre eftersom man inte vill riskera att betala mer pengar.

Cy2
2014-04-18, 03:49
:hmmmm2: Egentligen tycker jag att all körkortsutbildning skulle göras billigare, ev. med hjälp av skattepengar. Trafikundervisning skulle även kunna få viss plats i grundskolan, kanske t.o.m. moppekort.
Anledning: Det är massor av ungdom som missar en massa jobbtillfällen för att dom inte får köra. Jag inbillar mig att om fler kom i jobb så skulle det nästan löna sig med gratiskort.

Däremot är jag för en bättre övervakning av beteende i trafiken: för korta avstånd, omkörning vid möte, omkörning på fel sida och fler såna beteenden som blivit allt vanligare. Även nykterhet + koll av att fordonet är påställt och försäkrat + att körkort faktiskt finns kunde gärna kollas lite oftare.

Det är inte skolans ansvar utan ett föräldraansvar.

Ove
2014-04-18, 07:38
Det är inte skolans ansvar utan ett föräldraansvar.

Jo så är det, men man kan ju alltid önska. Föräldrar är en "ojämn" grupp, en del finns knappast till för sin avkomma. Vore det med i läroplanen så bleve det jämnt fördelat med trafikundervisning för alla elever. ;)

Olle Å
2014-04-18, 09:06
:hmmmm2: Egentligen tycker jag att all körkortsutbildning skulle göras billigare, ev. med hjälp av skattepengar. Trafikundervisning skulle även kunna få viss plats i grundskolan, kanske t.o.m. moppekort.
Anledning: Det är massor av ungdom som missar en massa jobbtillfällen för att dom inte får köra. Jag inbillar mig att om fler kom i jobb så skulle det nästan löna sig med gratiskort.

Däremot är jag för en bättre övervakning av beteende i trafiken: för korta avstånd, omkörning vid möte, omkörning på fel sida och fler såna beteenden som blivit allt vanligare. Även nykterhet + koll av att fordonet är påställt och försäkrat + att körkort faktiskt finns kunde gärna kollas lite oftare.

Tycker nog som Ove, att det skulle finnas utrymme för en trafikundervisning i skolan. Om ungdomarna fick lära SIG TRAFIKVETT I UNG ÅLDER, SÅ SKULLE DE FÖRMODLIGEN TA LITE AV KUNSKAPEN VIDARE OCH PÅ SÅ SÄTT KANSKE RÄDDA MÅNGA LIV.
Det är ju då man är ung, som man är ganska lätt påverkbar och kan få en riktig syn på trafikkulturen. Att få en 20-åring att ändra attityd är nog ganska svårt, som den med vuxna barn vet. Skulle det gå att ge ungdomarna lite trafikvett i 13-14 års åldern och samtidigt trycka på ansvarskänslan, vore nog mycket vunnet.:):)

Cy2
2014-04-18, 10:58
Om inte mitt minne sviker mig har eller hade barnen trafikkunskap i skolan. Anser att det är föräldrarna som bär det största ansvaret, hur ofta ser man inte en förälder gå mot röd gubbe med sitt eller sina barn. Det är hur man agerar som skapar ett beteende.
Jag går själv mot röd gubbe men gjorde inte det när mina barn var med när de var små. Försöker undvika det om jag ser barn stå vid övergångsstället.

Ove
2014-04-18, 12:58
Om inte mitt minne sviker mig har eller hade barnen trafikkunskap i skolan. Anser att det är föräldrarna som bär det största ansvaret, hur ofta ser man inte en förälder gå mot röd gubbe med sitt eller sina barn. Det är hur man agerar som skapar ett beteende.
Jag går själv mot röd gubbe men gjorde inte det när mina barn var nedbär de var små. Försöker undvika det om jag ser barn stå vid övergångsstället.

:) Du bekräftar det jag skrev, barnen behöver undervisning så dom kan ta hand om sina föräldrar. ;)

Cy2
2014-04-18, 16:04
Om inte mitt minne sviker mig har eller hade barnen trafikkunskap i skolan. Anser att det är föräldrarna som bär det största ansvaret, hur ofta ser man inte en förälder gå mot röd gubbe med sitt eller sina barn. Det är hur man agerar som skapar ett beteende.
Jag går själv mot röd gubbe men gjorde inte det när mina barn var med när de var små. Försöker undvika det om jag ser barn stå vid övergångsstället.


:) Du bekräftar det jag skrev, barnen behöver undervisning så dom kan ta hand om sina föräldrar. ;)

Först tar föräldrarna hand om barnen sen vice versa. Så det ska vara....

Ankan1
2014-04-18, 16:20
:) Du bekräftar det jag skrev, barnen behöver undervisning så dom kan ta hand om sina föräldrar. ;)

Helt rätt.Dagens barn behöver undervisning så dom kan ta hand om mina föräldrar ... LOL. :D

Helgoson
2014-05-07, 19:46
Om utbildningen är dyrare så brukar personen ta till sig den bättre eftersom man inte vill riskera att betala mer pengar.

Källa på det, tack!

Seth
2014-05-08, 11:31
Om utbildningen är dyrare så brukar personen ta till sig den bättre eftersom man inte vill riskera att betala mer pengar.

Personligen så motsätter jag mig det argumentet på grund av personer man känner till härhemma som kör körkortslöst för de tycker att det kostar för mkt.

Helgoson
2014-05-08, 19:13
Om utbildningen är dyrare så brukar personen ta till sig den bättre eftersom man inte vill riskera att betala mer pengar.

Veckans mest korkade inlägg. Dessutom utan någon som helst underbyggnad eller källa.

Olle Å
2014-05-08, 21:40
Veckans mest korkade inlägg. Dessutom utan någon som helst underbyggnad eller källa.

Vet inte vad ett mc-kort kostar idag. Vet att en intensivkurs på bil kostar ca 15000:-
Har man råd med detta så borde man ju vara rädd om lappen.
Har man inga pengar så är det lätt att falla för frestelsen att köra olovligt. :mad:

räven
2014-05-08, 23:18
Vet inte vad ett mc-kort kostar idag. Vet att en intensivkurs på bil kostar ca 15000:-
Har man råd med detta så borde man ju vara rädd om lappen.
Har man inga pengar så är det lätt att falla för frestelsen att köra olovligt. :mad:

Runt 20000 hörde jag.

TheCrow
2014-05-09, 00:30
Tror faktiskt inte att pengar är den stora boven. Visst det är inte gratis med körkortet men folk har ju uppenbarligen inga problem med att hosta upp slantar för fordonet.

Det är en attitydsfråga mer om man väljer att köra utan körkort, full eller galet fort. Finns ju exempel på folk som lovordar risk2:an för att i nästa andetag erkänna att det är ju inte alltid man följer det...

Så länge den attityden finns så är det ointressant vad själva utbildningen kostar/kostade.

Det senaste av konstigheter jag hörde handlade inte om mc förvisso men om motorsport. En person har gjort en investering i en säkerhetsprodukt som är relativt dyr men väldigt bra. Han använder det i första heatet men lämnar det i depån i andra heatet(kan ha varit heat 2 och 3 också jag var inte på plats) och far naturligtvis av banan då. Jag kan inte hur mycket jag än försöker förstå den attityden som jag anser att det beror på. Det är lite som när man ser mc-förare komma farande med hjälmen under armen. Det går uppenbarligen inte att lagstifta bort att folk är korkade och det handlar inte om en pengafråga, pengarna är ju redan investerade i dessa fall.

/Freddo

Ove
2014-05-09, 15:22
:hmmmm2: Pratade i dag om det lämpliga att ta körkort men en man som är kommen till vuxen ålder med barnbarn och allt men utan mc-kort. Han bedömer risken för att åka fast utan att ha kortet är så liten att han är beredd att ta den och fortsätter alltså att köra. Tanken är att han ska fixa lappen, men det handlar om möjlighet(=tid) och kostnad.

Jag tycker(OBS- jag!) att körkortsproceduren skulle kunna bli effektivare och billigare genom att minska tid på körgård och istället ha en obligatorisk tid på ex.vis gocartbana. Garagevändning är väl borta från uppkörningen men är ett bra exempel på sådant som lätt kan kompenseras med lite fotarbete. (Förmodar att det har sina rötter inom militär utbildning för att mc-ordonanserna ska ha lite kul att fylla ut sin tjänstgöring med. Praktisk användning? Möjligen för att stila lite.)
Platser för uppkörning och prov skall finnas inom rimlig tid och rimligt avstånd över hela riket och viss trafikutbildning sker inom skoltid, kanske t. o. m. ett moppekort.

Så tycker jag.... ;)

TheCrow
2014-05-09, 21:23
Vändningen tycker jag att jag använder rätt ofta. Bra mycket lättare än att knuffa runt hojen om man har en spätta på också. Fåneriet med att leda in mc:n kan man ju hoppa över dock.

Tycker nog att manöverbanan är rätt bra ändå eftersom den ändå visar vilken kontroll man har över mc:n.

Vill man spara pengar så kan jag tycka att manöverbanan anpassas efter fordon. På så sätt slipper man dyr övningstid på körskolans mc. Betydligt smartare då att folk kan använda sin egen mc som antagligen är samma som den de kommer köra runt på närmsta säsonger iaf.

Tycker jag iaf...

/Freddo

erikn
2014-05-09, 22:33
För att inte tala om hur man rundar bilarna i bilköerna runt Stockholm, där är konbanan perfekt som övning. Eller tvärtom...