handdator

Visa fullständig version : MC-banan Uppsala



fishbone
2014-04-09, 00:20
Hej Hej.

Jo det är så här att jag ska köra upp i Uppsala för A behörighet :) i Maj.
Fått hem papper från Trafiverket och läst igenom deras beskrivning på vart banan är.
Försökt via Google Maps, Hitta.se mm mm och jag hittar inte banan nånstans..

Är det nån som kan göra ett print screen från nån karta och måla lite via paint eller valfritt program vart den där banan ligger?

kan ju skriva ner vad som står på mitt papper:

MC-banan *[1177]*

Följ väg 55 FRÅN UPPSALA mot Enköping. Efter korsningen väg 55/72 fortsätt 2,7km och tag därefter höger mot LÄBY. Efter 150 meter ligger MC-banan på vänstersida. VÄNTA VID GRÖN SKYLT "ÖVNINGSBANA"

Hoppas nån kan hjälpa mig med det här. Får fan halv ångest för att jag inte hittar den

Tack på förhand.
PS. va fan betyder *[1177]*???

erikn
2014-04-09, 01:11
Det var ju bara att följa beskrivningen på kartan via streetview.

http://www.abc.se/~eny/hojen/140409_karta.jpg

fishbone
2014-04-09, 09:41
Det var ju bara att följa beskrivningen på kartan via streetview.

http://www.abc.se/~eny/hojen/140409_karta.jpg


Bara och bara? Svårt bär man inte kan ju :)
Tack ska du ha :shakehands:

Attila
2014-04-09, 14:11
Här är länken till Street View

https://www.google.se/maps/@59.833334,17.508749,3a,75y,242.87h,74.63t/data=!3m4!1e1!3m2!1sHuXiEE-vsuOepG7LNHB8UQ!2e0

Lycka till, jag kör upp 27 maj i Tullinge (om jag inte byter till Uppsala, ser lugnt o fint ut där:)

erikn
2014-04-09, 14:26
Bara och bara? Svårt bär man inte kan ju :)
Tack ska du ha :shakehands:

Jo men lite bara var det ju. Leta reda på väg 55. Kolla var den har korsning med 72. Ställ in lagom zoom så att man kan bedöma ung. hur långt 2,7 km är. Sedan streetview på vägen en bit innan, kolla efter om det finns en skylt där det står Läby. Det fanns det, sedan var det bara att svänga in på vägen och gå 150 m in så såg man den gröna skylten vid infarten till området.

fishbone
2014-04-09, 15:00
Här är länken till Street View

https://www.google.se/maps/@59.833334,17.508749,3a,75y,242.87h,74.63t/data=!3m4!1e1!3m2!1sHuXiEE-vsuOepG7LNHB8UQ!2e0

Lycka till, jag kör upp 27 maj i Tullinge (om jag inte byter till Uppsala, ser lugnt o fint ut där:)

Hoppas det går bra i Tullinge. Är väl inte allt för sugen på Uppsala handen på hjärtat, Hoppas att jag inte behöver punda in i city. Kan knappt köra bil där och då ska vi inte börja prata om alla cyklister...


Jo men lite bara var det ju. Leta reda på väg 55. Kolla var den har korsning med 72. Ställ in lagom zoom så att man kan bedöma ung. hur långt 2,7 km är. Sedan streetview på vägen en bit innan, kolla efter om det finns en skylt där det står Läby. Det fanns det, sedan var det bara att svänga in på vägen och gå 150 m in så såg man den gröna skylten vid infarten till området.

Får åka in i helgen och leta upp det där stället.. Bara för att :)

fishbone
2014-04-13, 15:18
Kan meddela att jag var ut dit i helgen. Utgick från Gränby och till slut så kom det en manöverbana, men jäklar så långt dit det var mot vad jag trodde... :)

TheCrow
2014-04-13, 16:05
Kan meddela att jag var ut dit i helgen. Utgick från Gränby och till slut så kom det en manöverbana, men jäklar så långt dit det var mot vad jag trodde... :)

Hur körde du då? Det är ju liksom Bärbyleden ut förbi flogsta. Ut mot Enköping och andra vänster efter fartkameran in mot Uppsala Golf. Borde inte ta mer än 10 minuter beroende på rödljusen.

/F

fishbone
2014-04-13, 18:55
Hur körde du då? Det är ju liksom Bärbyleden ut förbi flogsta. Ut mot Enköping och andra vänster efter fartkameran in mot Uppsala Golf. Borde inte ta mer än 10 minuter beroende på rödljusen.

/F


jadu, jag vet ärligt talat inte, men dit kom jag i alla fall så nu är det bara att invänta Maj månad

Attila
2014-04-20, 08:25
Jag bokade om från Tulligen till Uppsala efter att min lärare sa att i Uppsala tillåter de lite högre krypfart än i Tullinge :) ÄVen jag kör upp i slutet av maj!

Vet ni vilka vägar tar man där vid uppkörningen?

TheCrow
2014-04-20, 08:30
Det beror på om man är först ut eller inte. Är man det så verkar de nästan alltid ta vänster mot Läby ut från banan.

Tror det är akademisk skillnad i krypfart dock. Möjlig är de lite förlåtande då banan inte är plan riktigt. En av inspektörerna är en riktig jädra surhäck.

/Freddo

fishbone
2014-04-20, 08:55
Det beror på om man är först ut eller inte. Är man det så verkar de nästan alltid ta vänster mot Läby ut från banan.

Tror det är akademisk skillnad i krypfart dock. Möjlig är de lite förlåtande då banan inte är plan riktigt. En av inspektörerna är en riktig jädra surhäck.

/Freddo

Jippi det finns väl en sån på varje ställe antar jag...

Du råkar inte veta namnet på inspektören? Så man vet om man ska få falska förhoppningar :D

ThompaB
2014-04-20, 18:02
Jippi det finns väl en sån på varje ställe antar jag...



Du råkar inte veta namnet på inspektören? Så man vet om man ska få falska förhoppningar :D


Det är väl lika bra du inte vet vad denne inspektör heter. Knappast så att du kan byta inspektör när denne väl dyker upp... ;)

Träna mycket och gör bara ditt bästa så går det nog fint!

TheCrow
2014-04-21, 00:14
Nä precis, får du honom är det lika bra att inte veta iaf. Det lär nog märkas ändå. Min körskolelärare undrade vad jag höll på med första lektionen efter att surhäcken kuggat mig.
- Ja, inspektörn sa att jag skulle köra så här.
- Jaha, *** hade nog ingen bra dag. Han har nog tröttnat på det här lite
- ok, tack för det Trafikverket.

Den andra är skittrevlig å andra sidan.

/Freddo

fishbone
2014-04-21, 09:36
Nä precis, får du honom är det lika bra att inte veta iaf. Det lär nog märkas ändå. Min körskolelärare undrade vad jag höll på med första lektionen efter att surhäcken kuggat mig.
- Ja, inspektörn sa att jag skulle köra så här.
- Jaha, *** hade nog ingen bra dag. Han har nog tröttnat på det här lite
- ok, tack för det Trafikverket.

Den andra är skittrevlig å andra sidan.

/Freddo


Kul att man ska få körkort beroende på folks formtopp.
Jag hoppas innerligt att inspektören har fått ligga kvällen innan :D

Attila
2014-05-05, 18:56
Var ute i helgen och inspekterade platsen. Hade tur, en körskolsläärare var där med sin elev så vi fick komma förbi bommen och uppleva banan.

Som det sades, är lite trång i sidled, och lutar en aning där man krypkör.

Frågade sedan efter en möjlig väg för uppkörningen och han sa fortsätta förbi golfbanan (70-väg sedan 50), ta höger på väg 72 sedan vänster igen mot Ströbylund. Nu en fråga...om man nu kommer på 72-an, och vill svänga vänster och det är trafik bakom, ska man fortsätta o vända längre fram eller snällt blinka mot vänster, ställa sig nära mittlinjen och vänta ut ev. mötande trafik o svänga sedan?

Bifogar länken till aktuell Street View:
https://www.google.se/maps/@59.848897,17.531475,3a,75y,86.51h,68.65t/data=!3m4!1e1!3m2!1shfx_fhtFx1a6VftzUQGOlw!2e0
(https://www.google.se/maps/@59.848897,17.531475,3a,75y,86.51h,68.65t/data=!3m4!1e1!3m2!1shfx_fhtFx1a6VftzUQGOlw!2e0)

Attila
2014-05-05, 18:59
En fråga till, är det högerregel som gäller här? Vägen är ej huvudled:

https://www.google.se/maps/@59.858667,17.523977,3a,75y,353.27h,65.43t/data=!3m4!1e1!3m2!1s5pKtIG1O0jPFXw6bVLN08A!2e0

TheCrow
2014-05-05, 20:06
På fråga ett så skulle jag säga att du ska släppa av trafiken först om du har både bilar bakom och mötande. Du vill inte bli stående mellan två mötande trafikflöden. Om jag minns rätt så finns det en busshållsplats strax innan korsningen där man kan stanna till och släppa av tills det är fritt. Dock så är väl pendeltrafiken över så det brukar inte vara så farligt.

Är det bara mötande skulle jag krypköra fram tills det är fritt. Tänk på att spärrlinjen inne på Ströbylundsvägen är dragen väldigt långt och du får inte köra över den när du svänger in dit. Så vänstersvängen blir väldigt onaturlig och skarp. Vilket gör att det blir lite osmidigt om man har bilar bakom sig, men man kan ju trösta sig med att de kör över inspektören först :)

På fråga två så är det högerregel såvida det inte är en utfart vi ser. Minns inte hur det är om det är en enskild väg, praxis är att den som kommer från mindre väg lämnar företräde. Fast kommer man på mc så är man ju looser oavsett om det blir nått missförstånd.

Attila
2014-05-06, 07:50
Tack TheCrow för dina synpunkter!

666_Beast
2014-05-06, 20:22
Manöverbanan i Uppsala, får man övningsköra på den? Eller är den låst när ingen är där? Håller på och kämpar med krypkörningen.

TheCrow
2014-05-06, 22:23
Jag har hört båda varianterna. För tillfället är bommen låst på kvällarna vad det verkar. Längre fram brukar de bli för lata för att låsa den. Det är Uppsala GK dom äger banan och jag hört att det ska gå att hyra in sig för nån hundring. Gäller väl främst helger.

Å andra sidan vart jag utskälld av första inspektören när jag var där innan uppkörningen och så blev han helt rabiat när jag försökte förklara och så var den dagen förstörd.

Det är väl bara att svänga förbi på kvällarna och helgerna och se om det är öppet. Annars funkar det bra med en tumstock och PET-flaskor. Vill man spara tid så fixar man ett fyra meter långt snöre istället för tumstock. Har för mig att det var fyra meter mellan konerna.

/Freddo

666_Beast
2014-05-07, 13:16
Vi var vid Bilprovningen igår vid Fyrislund, men det är lite störande när man inte får vara ifred. Det var helt ok enligt gubbarna på stationen att vi var där men vi skulle vara beredda på att det kunde komma bilar.

Tänkte det kunde vara bra att få träna på en riktig uppkörningsbana innan man ska göra det riktiga testet.

Ska köra upp i Västerås så ingen kan bli arg att jag fuskat då iallafall om man skulle köra på banan i Uppsala.

fishbone
2014-05-09, 23:07
Börjar på tisdag på körskola. Det är väl då man får känna på denna beryktade bana

666_Beast
2014-05-11, 12:39
Börjar på tisdag på körskola. Det är väl då man får känna på denna beryktade bana

Vilken skola ska du gå på?

fishbone
2014-05-11, 22:29
Vilken skola ska du gå på?

Upplands trafikskola. Ska ha Johannes som lärare.
Vet du något om dem?

666_Beast
2014-05-12, 18:55
Upplands trafikskola. Ska ha Johannes som lärare.
Vet du något om dem?

Nej, inte direkt. Men vad jag har hört så är dom bra. Har för mig att jag har gått i hans syrras klass i högstadiet, många år sen var det. Men om det är samma kille så har han varit trafiklärare väldigt länge så han kan nog det där ganska bra.

fishbone
2014-05-12, 19:43
Nej, inte direkt. Men vad jag har hört så är dom bra. Har för mig att jag har gått i hans syrras klass i högstadiet, många år sen var det. Men om det är samma kille så har han varit trafiklärare väldigt länge så han kan nog det där ganska bra.

Sökte runt på olika forum och det var flera som sa att han var bra.
Skulle först gå på körskolan körkort1 eller va det nu hette men Fredrik som verkade vara skitbra var tjänstledig i 2 år så då vart det Johannes istället.

Kör du hos nån körskola?

666_Beast
2014-05-13, 06:59
Sökte runt på olika forum och det var flera som sa att han var bra.
Skulle först gå på körskolan körkort1 eller va det nu hette men Fredrik som verkade vara skitbra var tjänstledig i 2 år så då vart det Johannes istället.

Kör du hos nån körskola?

Ja, fast i Västerås. Gick en intensivvecka där så får se hur långt det räcker nu till uppkörningen.
Ska ta två eller tre lektioner till tänkte jag innan den så att jag får träna lite till.
Har du möjlighet att köra privat också?

Attila
2014-05-13, 13:08
Jag ska testa Uppsala-banan i skarpt läge nästa vecka :)
Allt sitter inte perfekt ännu men har några ytterligare lektioner inbokade.

fishbone
2014-05-13, 13:39
Ja, fast i Västerås. Gick en intensivvecka där så får se hur långt det räcker nu till uppkörningen.
Ska ta två eller tre lektioner till tänkte jag innan den så att jag får träna lite till.
Har du möjlighet att köra privat också?

Aha okej. Jo jag kör även privat med.
Körde första lektionen nyss med Johannes på Upplands trafikskola.

Bra skön snubbe, och det här var hans 19 år med mc-körning så det märktes att han visste vad han snacka om.

Vi körde bara krypkörning och det var ju inte det lättaste men efter några svängar så började det sitta men lång väg kvar.

Ska dit i morgon och på fredag med sen nästa vecka.
Så hittills har jag inget att klaga på så jag kör en uppdatering i morgon.

fishbone
2014-05-20, 18:18
Då så... På torsdag är det dags att köra upp.
Körde en dubbel lektion idag och har en dubbel i morgon sen är det skarpt läge.
Går ganska bra på det stora hela men köra i stan är en jävla mardröm.
Dessa förbannade cyklister!

Attila
2014-05-21, 06:23
Då gör vi sällskap kanske :)

fishbone
2014-05-21, 08:10
Då gör vi sällskap kanske :)
Aha kör du också på torsdag? Morgon eller eftermiddag?

666_Beast
2014-05-21, 13:00
Attila och fishbone, vart kör ni upp? Ska också köra upp på torsdag i Västerås. Skitnervös!!

Attila
2014-05-21, 13:19
Jag kör upp i morgon em, i Uppsala. Lycka till grabbar!!!!

fishbone
2014-05-21, 19:35
Jag kör upp i morgon em, i Uppsala. Lycka till grabbar!!!!

Då ses vi där Attila. Inte kör du via körskola möjligtvis?

666_Beast
2014-05-21, 19:38
Fishbone, hur mycket har du kört? Duktig på krypkörning?

Mvh Henrick

fishbone
2014-05-21, 20:30
Fishbone, hur mycket har du kört? Duktig på krypkörning?

Mvh Henrick

Kung på krypkörningen :rolleyes:
Nä jag är väl inte bäst men han tycker att jag kan den nu ialla fall..
Jag tog 8st Lektioner med Johannes på Upplands trafikskola, bad speciellt att få honom eftersom jag forskat runt lite bland skolorna.

Jag har en morgon lektion i morgon sen drar jag och en kille till mot körbanan med Johannes och kör lite uppvärmning innan inspektören kommer.

Hur känner du?
Vad kör du upp på?
Vem ringer du först och säger att du har klarat det?

666_Beast
2014-05-21, 20:47
Kung på krypkörningen :rolleyes:
Nä jag är väl inte bäst men han tycker att jag kan den nu ialla fall..
Jag tog 8st Lektioner med Johannes på Upplands trafikskola, bad speciellt att få honom eftersom jag forskat runt lite bland skolorna.

Jag har en morgon lektion i morgon sen drar jag och en kille till mot körbanan med Johannes och kör lite uppvärmning innan inspektören kommer.

Hur känner du?
Vad kör du upp på?
Vem ringer du först och säger att du har klarat det?

Hade körlektion i torsdags, krypkörningen satt perfekt någotlunda. Självförtroendet på topp, men så kom lektionen igår tisdag och då gick det inte lika bra. Självförtroendet sjönk. Har en sista lektion imorgon bitti vid 7 för att få till alla detaljer. Kör upp med skolans Kawasaki ER-6.

Blir nog till frun samt mina föräldrar som får veta först om jag klarar mig. Kuggar jag så kommer jag älta det för allihopa.

Lycka till imorgon, ska försöka sova lite nu inför domedagen.

Mvh Henrick

fishbone
2014-05-21, 20:52
Hade körlektion i torsdags, krypkörningen satt perfekt någotlunda. Självförtroendet på topp, men så kom lektionen igår tisdag och då gick det inte lika bra. Självförtroendet sjönk. Har en sista lektion imorgon bitti vid 7 för att få till alla detaljer. Kör upp med skolans Kawasaki ER-6.

Blir nog till frun samt mina föräldrar som får veta först om jag klarar mig. Kuggar jag så kommer jag älta det för allihopa.

Lycka till imorgon, ska försöka sova lite nu inför domedagen.

Mvh Henrick

Desamma syns vid banan..

Over and out

666_Beast
2014-05-22, 14:05
Nu är det klart, allt gick som det skulle och blev godkänd.

fishbone
2014-05-22, 18:40
Nu är det klart, allt gick som det skulle och blev godkänd.

Good for you!

Jag kuggade... Missade att lämna företräde i en bevakad trafikkorsning, men nu är det ny bokat

666_Beast
2014-05-22, 18:50
Good for you!

Jag kuggade... Missade att lämna företräde i en bevakad trafikkorsning, men nu är det ny bokat

Va tråkigt, hur länge måste du vänta nu? I Västerås kunde man få vänta till augusti om man hade otur.

fishbone
2014-05-22, 19:05
Va tråkigt, hur länge måste du vänta nu? I Västerås kunde man få vänta till augusti om man hade otur.

ca 1 månad... bra kasst men vad ska man göra? :bawling:

Attila
2014-05-22, 19:09
Grattis 666_Beast!!!!!

Alla tre (fishbone, jag o en till) kuggade idag em i Uppsala, men även på förmiddagen var en del kuggade.
JAg kuggade på placeringar mm...

Bara att bryta ihop o fortsätta :)

666_Beast
2014-05-22, 19:13
Grattis 666_Beast!!!!!

Alla tre (fishbone, jag o en till) kuggade idag em i Uppsala, men även på förmiddagen var en del kuggade.
JAg kuggade på placeringar mm...

Bara att bryta ihop o fortsätta :)

Ni skulle köra i Västerås, skitbra inspektör. 4 av 4 klarade sig idag när jag körde. Han hade ett sätt så att man slappnade av och det blev lite kompiskörning istället.

TheCrow
2014-05-23, 06:47
Hmm, nu blir man ju nästan nyfiken på vilken inspektör ni hade i U:a. Låter ju som ni hade surhäcken :(.

/F

Attila
2014-05-23, 07:34
Han hette Micke, var korrekt och vänlig i sitt uppträdande, han frågade om hojvägar i Bålsta i komradion på vägen tillbaka och lite annat, men då visste han redan sitt beslut. Skyller inte på honom.
Det tyngsta är nog merkostnaden. Seda borde ha tagit lektioner i stan i början för att veta exakt vad man ska kolla.

fishbone
2014-05-23, 08:13
Hmm, nu blir man ju nästan nyfiken på vilken inspektör ni hade i U:a. Låter ju som ni hade surhäcken :(.

/F

Eller så var vi alla klapp-kassa...
Men domarn dömer som vi alla vet

TheCrow
2014-05-23, 22:46
Jo Micke uppfattade jag som schysst och korrekt. Han brydde sig inte om lite småmissar jag gjorde utan menade på att så länge det inte blir farligt så är det okej.

/Freddo