handdator

Visa fullständig version : Laddning



mange_hogberg
2014-04-06, 22:05
Hejsan !

Jag har en annan fundering när man är ute och åker mc
Hur laddar ni era tekniska apparater ?
Gps och telefon..
Min tanke är ju att åka någon helg och tälta eventuellt i skogen....
Jag har en äldre suzuki och ingen möjlighet till laddare på mcn
Kan man monter en tolv volts laddare ... ?

Mvh Magnus

Gert
2014-04-06, 22:39
Jag har haft en sladd med cigarrettutag som gick ner i sidoväskan på en av mina motorcyklar och det har fungerat bra.

pentti01
2014-04-06, 22:41
Hejsan !

Jag har en annan fundering när man är ute och åker mc
Hur laddar ni era tekniska apparater ?
Gps och telefon..
Min tanke är ju att åka någon helg och tälta eventuellt i skogen....
Jag har en äldre suzuki och ingen möjlighet till laddare på mcn
Kan man monter en tolv volts laddare ... ?

Mvh Magnus

GPS o telefon är ju det enklaste; montera ett cigarettändar-uttag (a la bilmodell) på batteriet,
Där kan du sedan enkelt få laddström till dina apparater. Kom i håg att använda resp. laddkabel, de omvandlar till rätt strömstyrka (oftast 5volt)
Så har jag gjort och har på det sättet 2 laddkablar färdigmonerat: 1 till GPS o 1till Mobilen.

Buddamartinsson
2014-04-07, 00:09
Eftersom det mesta nu för tiden går att ladda med USB så kör jag med ett uttag från SW-Motech. De har ett som man kopplar in på elen i cykeln och som ger dig två USB-uttag. Funkar till telefon, iPad,kamera och lite annat. Datorn brukar jag inte ha med mig på hojen.


Skickas från min iPad via Tapatalk

EVK
2014-04-07, 08:04
Jag har monterat ett USB-uttag från Biltema för 80kr under sadeln.

ThompaB
2014-04-17, 09:56
Jag har inte fixat detta än, men ska inom kort...

Jag har CTEK-kabel fastskruvad på polerna på batteriet på min hoj för att koppla laddaren till under framförallt vinterhalvåret. Meckigt att gräva fram mitt batteri då elektroniken nollas samt att det sitter gömt bakom skruvade kåpdelar. Hursomhelst, till denna framdragna kabel ska jag koppla på ett cigguttag (CTEK-tillbehör) till vilken jag kopplar en vanlig mobilladdkabel.

Seth
2014-04-17, 10:38
för tillfället så kör jag också med Ctek´s cigguttag men funderar på att installera något liknande det här i topboxen.

http://www.ebay.co.uk/itm/371021691438?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

ThompaB
2014-04-17, 14:33
för tillfället så kör jag också med Ctek´s cigguttag men funderar på att installera något liknande det här i topboxen.

http://www.ebay.co.uk/itm/371021691438?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Nice. Undrar om man kunde ta och bygga någon konsol till den för montering ifall man inte har en topbox att modifiera.

MEHall
2014-04-17, 17:20
Man kan ju skaffa en sådan här:

http://i13.photobucket.com/albums/a280/MEHall/Avatar%20and%20Misc/th_MicroStartXP1_zpsceba2f28.jpg (http://s13.photobucket.com/user/MEHall/media/Avatar%20and%20Misc/MicroStartXP1_zpsceba2f28.jpg.html)

Finns att få tag i här:

http://www.superx.se/V2/?Mode=Products&Category=Antigravity_Micro_Start

;)



:cool:

engström67
2014-04-18, 17:30
Verkar vara många som har behov att ladda massa prylar när dom kör hoj.Inget fel idet men har själv aldrig haft behov av det fast man är borta 1 vecka.Telefon laddas på natten på hotellet eller stugan.Systemkameran går nästan en hel sommar per laddning.Men nu har jag ju skaffat en Gopro,kanske får lov att ladda den ifall den käkar batteri.Lär väl funka med en usb propp i eluttaget på hojen.:)

ThompaB
2014-04-18, 21:38
Verkar vara många som har behov att ladda massa prylar när dom kör hoj.Inget fel idet men har själv aldrig haft behov av det fast man är borta 1 vecka.Telefon laddas på natten på hotellet eller stugan.Systemkameran går nästan en hel sommar per laddning.Men nu har jag ju skaffat en Gopro,kanske får lov att ladda den ifall den käkar batteri.Lär väl funka med en usb propp i eluttaget på hojen.:)


Kul för dig då, men för en annan som lider av att konstant pilla på mobilen i tid och otid gör att batteriet dräneras. Mobilen används dessutom som GPS medan jag kör så då går det åt lite... Lämna mobilen hemma skulle min fru aldrig tillåta, behöver vara nåbar när jag kör så att hon kan kontrollera att jag lever med jämna mellanrum. :)

engström67
2014-04-19, 13:55
Är väl bara att stoppa mobilkabeln i USB proppen när man kör då.Kan ju inte bli så mycket pillande när man kör hoj.I bilar är det ju väldigt vanligt har jag märkt då det vinglas över hela vägen.Nåbar är man väl,känns ju om det vibrerar i fickan men det kollar jag på när jag stannat.Är det viktigt så får hon ringa flera gånger.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

ThompaB
2014-04-19, 23:15
Mobilen är kopplad med blåtand till mitt Scala Q3, så har bland annat telefonfunktionen röststyrd så behöver inte pilla på skärmen när jag kör nej...

Fick cigguttagsadapter till mitt CTEK idag som sen födelsedagspresent så ska installera denna inom kort och testa med vanlig billaddare.

engström67
2014-04-20, 04:50
Ok.Men ska du ladda telefon med ctek laddaren?Funkar Q3 bra? Haft Q2 men inget bra


Skickas från min iPhone via Tapatalk

ThompaB
2014-04-20, 08:40
Ok.Men ska du ladda telefon med ctek laddaren?Funkar Q3 bra? Haft Q2 men inget bra


Skickas från min iPhone via Tapatalk


Nej jag använder CTEK-kabeln som sitter på batteriet och kopplar på cigg-kabeln där, så jag laddar från batteriet. Använder samma koppling som laddaren annars är kopplad till.

Jag och polaren köpte ett teamset av Q3 men vi har inte hunnit testa intercomfunktionen än men de övriga har jag testa med mycket gott resultat; telefon, musik, GPS och radio.

engström67
2014-04-20, 12:14
Ok


Skickas från min iPhone via Tapatalk