handdator

Visa fullständig version : Krökt sidostöd



TheCrow
2014-04-02, 22:02
Jag har lyckats kröka sidostödet lite efter ett magplask härom dagen. Nedre delen med foten har flyttats kanske en eller max två cm bakåt i färdriktningen. Så nu funderar jag över om jag bara ska låta det vara eller bocka tillbaka det. Det är tydligen gjort i aluminium och kostar nästan 2000:- så jag är inte jättesugen på att köpa ett nytt...

Jag nojar mig lite över att stödet ska slå igen om mc:n får en knuff bakifrån och fram. Men det är väl i övrigt ingen större skillnad mot innan i vinkel på hojen och så utan just att det kanske slår igen lättare.

/Freddo

Gert
2014-04-02, 22:35
Känner du ingen som jobbar med aluminium som kan fixa till det?
Jag fick svetsat min bromspedal som hade fått stryk när jag vurpade för några veckor sedan och det blev hur bra som helst.
Detta jobb kostade en fläta till kaffet :-)

TheCrow
2014-04-03, 07:12
Jo jag har en granne som bygger racingbilar. Även om han mest jobbar i stål så har han nog rätt bra koll på alu också. Funderar mer på om jag ställer till mer skada än nytta om jag bockar tillbaka stödet.

/Freddo

EVK
2014-04-03, 07:50
Jag skulle inte bocka tillbaka det själv. Även om det inte går av, så finns det en risk att det är rejält försvagat efter två böjningar. Med tanke på nypriset, ta det till en firma som som jobbar med aluminium (om inte grannen tror sig klara av det).

TheCrow
2014-04-03, 08:29
Jag tänker att grannen som bygger bilar från en rörhög borde fixa detta :) Men det är just det där med att metallen kanske blir mjukare som oroar mig.

/Freddo

Olle Å
2014-04-03, 09:04
Jag tänker att grannen som bygger bilar från en rörhög borde fixa detta :) Men det är just det där med att metallen kanske blir mjukare som oroar mig.

/Freddo

Vad jag fått lära mig är att aluminium kan uppföra sig lite olika, men det viktigaste verkar vara att om man bockar tillbaka kallt, så skall det göras i flera etapper, så att metallen " hinner med ".
Aluminium kan ju annars värmas, men hur mycket osv. vet jag icke.
Kan någon svara på det???:confused::confused:

EVK
2014-04-03, 10:11
Ingen aning om vad som krävs för böjning eller avspänning. Men smältpunkt ligger redan vid 600 grader någonstans. Samtidigt som det är väldigt effektivt på att leda bort värmen.